Gå til innhold

Skålen til katten lukter


lille_fiol

Anbefalte innlegg

Katten sin skål,lukter. Bytter vann 1 gang til dagen (hver morgen),og da lukter den så ekkelt at jeg vasker den med zalo. Vi trodde det skulle hjelpe å bytte til en stålskål,men den lukter og. Noen som vet hvorfor? Er dette normalt? Kan ikke huske å ha opplevd dette hverken med hunden eller kaninene sine vannskåler. Hun har kun 2 tenner om det har noe å si, før så mistet hun mat i skålen og da forstod jeg at den stinket,men det gjør hun ikke nå lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du forsøkt å koke skålen? Jeg pleier å kjøre skåla til min pus på sterkvask i oppvaskmaskina annenhver kveld. 

Dersom det lukter veldig vondt av munnen til katten, bør du ta den til dyrlege. Den kan ha fått betennelse i tannkjøttet eller andre underliggende sykdommer. 

Det kan også være at katten sikler i vannskåla fordi den kun har 2 tenner. Dette vil kanskje føre til vond lukt,  men ville allikevel få dette sjekket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke opplevd det med skålene her, vi har en som putter labbene oppi vannet så her blir det ekstra skittent pga det. Synes og det kan høres ut som om det feiler pus noe i munnen, stemmer for en helsesjekk.

Anonymkode: 91046...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier, veterinær! Få sjekket munnen. Det der er ikke normalt.

Anonymkode: c3952...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Det var nok en grunn til at de trakk alle de andre tennene hennes (katten er fra dyrebeskyttelsen.) Men burde jeg ikke lukte noe fra munnen hennes da? Hun lukter ikke utav munnen vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lille_fiol skrev:

Ok, takk for svar. Det var nok en grunn til at de trakk alle de andre tennene hennes (katten er fra dyrebeskyttelsen.) Men burde jeg ikke lukte noe fra munnen hennes da? Hun lukter ikke utav munnen vertfall.

Er det lenge siden tennene måtte tas? 

Det er positivt at det ikke lukter fra munnen hennes, men når derw er hos vetrinæren neste gang så få tatt et tannrøntgen (det er lurt med katter som har sykdommer som gjør at tenner trekkes, for da blir det oppdaget om flere tenner er angrepet og må tas) :)

Et skudd i blinde er å prøve å vaske bollen med et annet vaskemiddel og alene i oppvaskmaskinen på høyeste temperatur, - for det høres nesten ut som lukten ikke kommer fra munnen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har dessverre ikke oppvaskemaskin. Men jeg tror at siden hun mangler såpass mye tenner at hun kanskje lettere har matrester i munnen som hun slipper nedi skålen. Det som bekymrer meg er at jeg tror ikke den skålen alltid har luktet sånn. Men vi skal be dem sjekke tennene hennes når hun skal inn på årlig sjekk,det er ikke lenge til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lille_fiol skrev:

Men hvor ofte bytter dere vann?

Bytter vann 1 gang per dag for mine to katter. De bruker samme skål og har ingen problemer med lukt. Jeg sier som de andre og at det er mest sannsynlig bakterier/infeksjon i munnen så det er nok best å få det sjekka hos en veterinær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...