Gå til innhold

reseptfri mot diaré (IBS/crohns)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen tips til reseptfri medisin som funker mot diaré? 

Får det pga IBS. 
Men det er ikke normal diaré pga matforgiftning f.eks. Det skjer pga ødelagt mage :P 

Bruker loperamid, men det er så få tabletter per eske! 16 stk bare også er det dyrt. 
Noen andre jeg kan bruke? Som har mer per eske/boks og billig? 

Anonymkode: 75090...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du kan få pakker på 100stk loperamid på resept. Bare gå til legen, de kan gi deg et greit alternativ hvertfall.

Anonymkode: 888d5...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er i alle fall medisiner billigere når du får dem på resept enn når du kjøper dem uten. Større pakninger, høyere konsentrasjoner (hvis legen vurderer at du har behov for det) og lavere priser. Ofte finnes også alternative preparater med samme virkestoff, og de ligger lavere i pris enn originalen. 
Gå til legen og be om hjelp! 

Anonymkode: f2a4a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Generelt er i alle fall medisiner billigere når du får dem på resept enn når du kjøper dem uten. Større pakninger, høyere konsentrasjoner (hvis legen vurderer at du har behov for det) og lavere priser. Ofte finnes også alternative preparater med samme virkestoff, og de ligger lavere i pris enn originalen. 
Gå til legen og be om hjelp! 

Anonymkode: f2a4a...a47

Det er så flaut! 
Jeg vil dra til legen, for jeg kan ikke holde på sånn. Jeg bruker opp 2 esker i uken, 1 hvis jeg har hatt en god uke. 
Dette har jeg gjort i ihvertfall 4 år nå, før den tid gikk det i ibux og paracet pga smertene. 

Sitter her å gråter for det gjør så vondt. 
Jeg vet jeg må til legen, men det er så ufattelig flaut. 

ts

Anonymkode: 75090...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så flaut! 
Jeg vil dra til legen, for jeg kan ikke holde på sånn. Jeg bruker opp 2 esker i uken, 1 hvis jeg har hatt en god uke. 
Dette har jeg gjort i ihvertfall 4 år nå, før den tid gikk det i ibux og paracet pga smertene. 

Sitter her å gråter for det gjør så vondt. 
Jeg vet jeg må til legen, men det er så ufattelig flaut. 

ts

Anonymkode: 75090...280

Hvofor er det flaut? Har selv vært til lege med mageproblemer, er ikke noe stress å snakke om

Anonymkode: a116a...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så flaut! 
Jeg vil dra til legen, for jeg kan ikke holde på sånn. Jeg bruker opp 2 esker i uken, 1 hvis jeg har hatt en god uke. 
Dette har jeg gjort i ihvertfall 4 år nå, før den tid gikk det i ibux og paracet pga smertene. 

Sitter her å gråter for det gjør så vondt. 
Jeg vet jeg må til legen, men det er så ufattelig flaut. 

ts

Anonymkode: 75090...280

Det må være forferdelig ille å ha sånne plager! Men jeg ville tenkt på at legen er der for å hjelpe deg videre. Han eller hun er profesjonell, og synes ikke at det er flaut å møte syke pasienter. Legene treffer jo utrolig mye forskjellig, og mage- tarmsykdommer er noe de er vant til å høre om. Du blir ikke noe samtaleemne over lunsjbordet deres, for å si det slik, for du er  verken den første, andre eller tiende som har slike plager. 10-20% av befolkningen har en eller annen form for IBS, så en fastlege med f.eks 1000 pasienter på lista si, har altså mellom 100 og 200 pasienter med dette! Med dette i bakhodet håper jeg det blir mindre flaut å ta opp med legen. 

Anonymkode: f2a4a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips til reseptfri medisin som funker mot diaré? 

Får det pga IBS. 
Men det er ikke normal diaré pga matforgiftning f.eks. Det skjer pga ødelagt mage :P 

Bruker loperamid, men det er så få tabletter per eske! 16 stk bare også er det dyrt. 
Noen andre jeg kan bruke? Som har mer per eske/boks og billig? 

Anonymkode: 75090...280

Du mener selv at du har en potensielt svært alvorlig sykdom, men går ikke til legen fordi de er flaut? Voks opp, ring legen på mandag!

Anonymkode: a718f...7e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips til reseptfri medisin som funker mot diaré? 

Får det pga IBS. 
Men det er ikke normal diaré pga matforgiftning f.eks. Det skjer pga ødelagt mage :P 

Bruker loperamid, men det er så få tabletter per eske! 16 stk bare også er det dyrt. 
Noen andre jeg kan bruke? Som har mer per eske/boks og billig? 

Anonymkode: 75090...280

Er du undersøkt og diagnostiser med IBS, eller er du selvdiagnostisert? 

Pasienter med legediagnostisert IBS får medisiner på blå resept og i mengder tilpasset sykdommen. Disse pasientene unnlater heller ikke å gå til lege fordi det er "flaut". 

Du får begynne hos legen din og bli henvist til spesialisthelsetjenesten. Da får du og medisiner tilpasset  dine plager og din sykdom, noe ingen på kg kan hjelpe deg med.

Anonymkode: 81aae...a94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen, de er vant til sånt, absolutt ikke noe uvanlig. Vil anbefale deg å gå til ernæringsfysiolog for å få hjelp med problemene, rett og slett fordi de har MYE bedre peiling på mage/tarmproblemer. Sjekk f.eks heleneragnhild.no også, hun har mange gode tips for å hjelpe magen på en naturlig måte. Og kom deg til legen, det bør ikke være noe flaut :)

Anonymkode: a71dd...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har Crohns (IBD) og ikke IBS. Veldig ulike sykdommer, så vær obs på det når du leser hva folk svarer. 

Du er absolutt nødt til å ta kontakt med lege. Har jobbet med Crohns-pasienter i flere år, og sånn du har det nå med mye tømminger og magesmerter kan du ikke forsøke å fikse selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må være forferdelig ille å ha sånne plager! Men jeg ville tenkt på at legen er der for å hjelpe deg videre. Han eller hun er profesjonell, og synes ikke at det er flaut å møte syke pasienter. Legene treffer jo utrolig mye forskjellig, og mage- tarmsykdommer er noe de er vant til å høre om. Du blir ikke noe samtaleemne over lunsjbordet deres, for å si det slik, for du er  verken den første, andre eller tiende som har slike plager. 10-20% av befolkningen har en eller annen form for IBS, så en fastlege med f.eks 1000 pasienter på lista si, har altså mellom 100 og 200 pasienter med dette! Med dette i bakhodet håper jeg det blir mindre flaut å ta opp med legen. 

Anonymkode: f2a4a...a47

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du undersøkt og diagnostiser med IBS, eller er du selvdiagnostisert? 

Pasienter med legediagnostisert IBS får medisiner på blå resept og i mengder tilpasset sykdommen. Disse pasientene unnlater heller ikke å gå til lege fordi det er "flaut". 

Du får begynne hos legen din og bli henvist til spesialisthelsetjenesten. Da får du og medisiner tilpasset  dine plager og din sykdom, noe ingen på kg kan hjelpe deg med.

Anonymkode: 81aae...a94

7 minutter siden, isbjørnungen skrev:

Regner med at du har Crohns (IBD) og ikke IBS. Veldig ulike sykdommer, så vær obs på det når du leser hva folk svarer. 

Du er absolutt nødt til å ta kontakt med lege. Har jobbet med Crohns-pasienter i flere år, og sånn du har det nå med mye tømminger og magesmerter kan du ikke forsøke å fikse selv. 

Har på en måte selvdiagnotisert meg selv. Men det ble nevnt av lege for lenge siden. Fordi det ble oppdaget en infeksjon i tarmen. Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse to ganger, begge gangene ble det nevnt at de så noe som ikke stemte med tarmen. Tydelige tegn på en betennelse. De sa det kom til å gå over, det gjorde det ikke. For jeg har fått dette kommentert to ganger til. En gang pga magesår (ibux og paracet var synderen, etter det gikk jeg over til loperamid). 
Og en gang pga en sykkelulykke. Fikk blødninger i magen fordi jeg fikk sykkelstyret til motparten i magen, var blå på hele magen og fikk det undersøkt. Igjen fikk en kommentar muntlig om at legen oppdaget tegn på betennelse i tarmen, fikk så beskjed om at det gikk over. 

Jeg er sikker på at det ikke er cøliaki. 
Vingler mellom Crohns og IBS, jeg tror det egentlig er crohns pga smertene, men mye stemmer med IBS også. IBS er jo egentlig ikke en diagnose i seg selv men mer en samlebetegnelse for noe som ikke kan diagnostiseres. 
IBS går over når man får "tømt seg", det gjør det ikke til meg. 
Jeg har hatt jernmangel og lav blodprosent, noe som stemmer med crohns. 
Jeg sliter med rumling og det er verst når jeg er borte fra hjemmet. Psyken er nøkkelen her, stemmer med IBS. 

Pluss mye, mye mer. 

Jeg vil bare bli fri for smertene! Jeg klarer ikke mer. Dag inn og dag ut er jeg redd for magen min. Redd for at den skal få et anfall, redd for å bli liggende rett ut med smerter. Løpe frem og tilbake, kaste opp, føle meg ødelagt. Jeg orker det ikke mer!

ts

Anonymkode: 75090...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er IBS eller Chrohns eller noe annet du har, så sier det seg vel selv at du må oppsøke lege for dette slik at du kan få hjelp på kort og lengre sikt, og få utredet problemet. Høyst sannsynlig blir du henvist videre til en spesialist. Dette er ikke flaut: det er vondt, og det rammer mange. 

Anonymkode: f2a4a...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Har på en måte selvdiagnotisert meg selv. Men det ble nevnt av lege for lenge siden. Fordi det ble oppdaget en infeksjon i tarmen. Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse to ganger, begge gangene ble det nevnt at de så noe som ikke stemte med tarmen. Tydelige tegn på en betennelse. De sa det kom til å gå over, det gjorde det ikke. For jeg har fått dette kommentert to ganger til. En gang pga magesår (ibux og paracet var synderen, etter det gikk jeg over til loperamid). 
Og en gang pga en sykkelulykke. Fikk blødninger i magen fordi jeg fikk sykkelstyret til motparten i magen, var blå på hele magen og fikk det undersøkt. Igjen fikk en kommentar muntlig om at legen oppdaget tegn på betennelse i tarmen, fikk så beskjed om at det gikk over. 

Jeg er sikker på at det ikke er cøliaki. 
Vingler mellom Crohns og IBS, jeg tror det egentlig er crohns pga smertene, men mye stemmer med IBS også. IBS er jo egentlig ikke en diagnose i seg selv men mer en samlebetegnelse for noe som ikke kan diagnostiseres. 
IBS går over når man får "tømt seg", det gjør det ikke til meg. 
Jeg har hatt jernmangel og lav blodprosent, noe som stemmer med crohns. 
Jeg sliter med rumling og det er verst når jeg er borte fra hjemmet. Psyken er nøkkelen her, stemmer med IBS. 

Pluss mye, mye mer. 

Jeg vil bare bli fri for smertene! Jeg klarer ikke mer. Dag inn og dag ut er jeg redd for magen min. Redd for at den skal få et anfall, redd for å bli liggende rett ut med smerter. Løpe frem og tilbake, kaste opp, føle meg ødelagt. Jeg orker det ikke mer!

ts

Anonymkode: 75090...280

Dette er på ingen måte diagnoser du kan stille selv. Og Crohns er en alvorlig diagnose, skulle du være uheldig å ha rett. Beklager dette, men føler meg tvunget: Kom deg til legen og oppfør deg som en voksen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Har på en måte selvdiagnotisert meg selv. Men det ble nevnt av lege for lenge siden. Fordi det ble oppdaget en infeksjon i tarmen. Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse to ganger, begge gangene ble det nevnt at de så noe som ikke stemte med tarmen. Tydelige tegn på en betennelse. De sa det kom til å gå over, det gjorde det ikke. For jeg har fått dette kommentert to ganger til. En gang pga magesår (ibux og paracet var synderen, etter det gikk jeg over til loperamid). 
Og en gang pga en sykkelulykke. Fikk blødninger i magen fordi jeg fikk sykkelstyret til motparten i magen, var blå på hele magen og fikk det undersøkt. Igjen fikk en kommentar muntlig om at legen oppdaget tegn på betennelse i tarmen, fikk så beskjed om at det gikk over. 

Jeg er sikker på at det ikke er cøliaki. 
Vingler mellom Crohns og IBS, jeg tror det egentlig er crohns pga smertene, men mye stemmer med IBS også. IBS er jo egentlig ikke en diagnose i seg selv men mer en samlebetegnelse for noe som ikke kan diagnostiseres. 
IBS går over når man får "tømt seg", det gjør det ikke til meg. 
Jeg har hatt jernmangel og lav blodprosent, noe som stemmer med crohns. 
Jeg sliter med rumling og det er verst når jeg er borte fra hjemmet. Psyken er nøkkelen her, stemmer med IBS. 

Pluss mye, mye mer. 

Jeg vil bare bli fri for smertene! Jeg klarer ikke mer. Dag inn og dag ut er jeg redd for magen min. Redd for at den skal få et anfall, redd for å bli liggende rett ut med smerter. Løpe frem og tilbake, kaste opp, føle meg ødelagt. Jeg orker det ikke mer!

ts

Anonymkode: 75090...280

Jeg trodde jeg hadde cøliaki eller ulcerøs colitt.... 

helt til tarmen sprakk og jeg ble hasteoperert for tykktarmskreft - i ung alder!

Så gå til legen før det er for sent! Og er det crohns eller ulcerøs colitt osv så skal det behandles av lege - ikke av seg selv! 

Anonymkode: abe65...92f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på det, og vil få hjelp av lege. 

Men det er to ting jeg ikke takler og aldri klarer å gjennomføre. 
Fysisk sjekk og slange oppi baken
Avføringsprøve

Kan jeg spør om å kun ta undersøkelser utenfra, altså mr, ct, ultralyd, svelge kamera etc ?
Jeg sier det ikke for å vrang! Jeg vil heller lide å dø enn å bli fysisk undersøkt. Har mine grunner, gode grunner. 
Gråter bare av tanken av det. 
Jeg svelger gjerne en haug med kamera enn å ha en person bak der. 

En ONS prøvde å stikke penis bak der. Jeg sparket til han så hardt at han falt og slo hodet i gulvet. Hjernerystelse og kutt i pannen, ble hentet av ambulanse. Jeg sa klart ifra at han ikke fikk røre rumpa, men han hørte ikke etter, jeg fikk panikk og så svart. Det er en fest jeg aldri glemmer, siste ONS'en også, for jeg stoler ikke på menn etter det. Nei betyr nei, men med alkohol innabords så hører de vist ikke etter. 
Jeg får bokstavelig talt panikkangst av å bli berørt bak der.

ts 

 

Anonymkode: 75090...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gå til lege så fort du får time og slutt med Google diagnosering og slikt tull. Så får du hjelp. 

Har du så panikk for undersøkelse der bak er det sikkert mulighet for å få det i narkose. 

SNAKK MED LEGE!!!!!

Anonymkode: c9ad1...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mageproblemer og på den klinikken  jeg gikk til virket det som om de alltid tok gastroskopi (slange i hals) først. Og dersom de ikke fant noe eller dersom det var nødvendig, så ble endoskopi (slange i rumpa) aktuelt. Men det er ingen som kan tvinge deg til det selvsagt, men du kan få beroligende. I noen tilfeller kan du også få narkose, dvs at du sover under undersøkelsen. Jeg vet ikke om alle klinikker tilbyr narkose.

Uansett, si fra at du har psykiske sperrer mot endoskopi, legen vet hva som kan eller ikke kan gjøres. Gå til legen og få vite alternativene dine ihvertfall, det er ingen som kan tvinge deg til å ta undersøkelser.

Lykke til :)

Anonymkode: a116a...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis må du undersøkes i tarmen dersom du ønsker en diagnose. Men du kan jo bare la være å gå til legen og fortsette å selvmedisinere. 

Anonymkode: 2cbd0...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt litt på det, og vil få hjelp av lege. 

Men det er to ting jeg ikke takler og aldri klarer å gjennomføre. 
Fysisk sjekk og slange oppi baken
Avføringsprøve

Kan jeg spør om å kun ta undersøkelser utenfra, altså mr, ct, ultralyd, svelge kamera etc ?
Jeg sier det ikke for å vrang! Jeg vil heller lide å dø enn å bli fysisk undersøkt. Har mine grunner, gode grunner. 
Gråter bare av tanken av det. 
Jeg svelger gjerne en haug med kamera enn å ha en person bak der. 

En ONS prøvde å stikke penis bak der. Jeg sparket til han så hardt at han falt og slo hodet i gulvet. Hjernerystelse og kutt i pannen, ble hentet av ambulanse. Jeg sa klart ifra at han ikke fikk røre rumpa, men han hørte ikke etter, jeg fikk panikk og så svart. Det er en fest jeg aldri glemmer, siste ONS'en også, for jeg stoler ikke på menn etter det. Nei betyr nei, men med alkohol innabords så hører de vist ikke etter. 
Jeg får bokstavelig talt panikkangst av å bli berørt bak der.

ts 

 

Anonymkode: 75090...280

Det du skriver både her og i svaret ditt lengre oppe i tråden er bare helt absurd! 

Du mangler både sukdomsinnsikt og forståelse for både sykdom og diagnostisering. 

Kom deg til lege og boi undersøkt dersom du har nevnte plager så er en endoskopundersøkelse en bagatell i forhold til den diagnosen du selv mener du har.  Skal du ha legemidler og behandling så får du det hos legen. Å drive med selvmedisinering av reseptfrie legemidler i utstrakt grad, kan skade deg på sikt når du ikke forstår konsekvensene av langvarig og feilbruk. 

 

Anonymkode: 81aae...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...