Gå til innhold

Får ikke til linsene - hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Sommeren 2015 brukte jeg over tusen kroner på linser. Har briller fra før, men jeg vil kunne ha litt "fri" fra brillene innimellom og kunne bytte på. Jeg har såppas dårlig syn (-2) at jeg må bruke briller eller linser nesten hele tiden. Da jeg var hos optikeren og prøvde linser, gikk det så fint. Tok noen minutter før jeg fikk det til, men så klarte jeg det gang på gang. Da jeg kom hjem derimot... Jeg har prøvd i utallige timer, men får det bare ikke til. Foreldrene mine prøver å hjelpe meg ved å "veilede" og si hvor jeg skal sette fingeren (jeg plasserer fingeren for langt opp). I tillegg har jeg vippe extensions, som nok ikke gjør det så mye lettere. Men skal slutte med vippe extensions da jeg vil heller prioritere å få til linser. Jeg kjøpte dagslinser, for da slipper jeg å måtte "rense" månedslinsene. Er det noen som har erfaringer med dags- og månedslinser?

Etter neste lønning vurderer jeg å dra tilbake til optikeren min og bestille ny time, samtidig med en ny synstest for å sjekke at jeg fortsatt trenger samme styrke. Men i mellomtiden, er det noen som har tips til hvordan jeg kan få de på?

Dette gjør jeg: Jeg vasker hendene godt og passer på at det er rent der jeg holder på. Jeg åpner linsepakken og setter en linse på tuppen av høyre pekefinger. Så løfter jeg opp øyelokket med venstre langefinger og drar ned med høyre langefinger for å få størst åpning til øyet. Så ser jeg så langt opp jeg klarer, fører fingeren forsiktig mot øyet og prøver å feste blikket på noe. Deretter plasserer jeg forsiktig fingeren på øyet (det er her jeg feiler, jeg treffer ikke riktig). Og så hvis jeg er så heldig og får på linsen, titter jeg ned før jeg blunker. Var dette optikeren fortalte meg, men har aldri fått på en eneste linse... Er så frustrert.

Anonymkode: 10476...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Holititten

Først og fremst: setter du linser på akkuratt tuppen (sånn at den da også ligger litt over neglen) eller litt på "undersiden"? Det er sistnevnte du bør gjøre, da det er den riktige vinklen når du bruker langfingeren til å holde øyet åpent. Det jeg gjør når jeg setter på linsen, er så se rett på fingeren. Eller "gjennom", da man selvsagt ikke fokuserer på fingeren når den er så nærme. Så prøv å se rett frem mens du gjør det, og pass på å ikke være for lett på hånden, slik at du ikke får festet linsen. Altså, ikke vært for hardhendt, men pass på at du plasserer linsen "hardt" nok på øyet til at den fester seg.

Når det kommer til dagslinser og månedslinser har jeg prøvd verken, men har brukt 2-ukers linser i 7 år. Jeg er veldig fornøyd. Eneste forskjellen mellom disse og dagslinser er at de legges i en linse-holder over natten sammen med linsevæske. Og om morgenen skylles de litt med linsevæske om det trengs. For meg pleier ikke det å trenges. Så det anbefaler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjør jeg: Jeg vasker hendene godt og passer på at det er rent der jeg holder på. Jeg åpner linsepakken og setter en linse på tuppen av høyre pekefinger. Så løfter jeg opp øyelokket med venstre langefinger og drar ned med høyre langefinger for å få størst åpning til øyet. Så ser jeg så langt opp jeg klarer, fører fingeren forsiktig mot øyet og prøver å feste blikket på noe. Deretter plasserer jeg forsiktig fingeren på øyet (det er her jeg feiler, jeg treffer ikke riktig). Og så hvis jeg er så heldig og får på linsen, titter jeg ned før jeg blunker. Var dette optikeren fortalte meg, men har aldri fått på en eneste linse... Er så frustrert.

Anonymkode: 10476...893

Mener du at du ser oppover, eller at du åpner øyet så langt du klarer?

Stå foran speilet, og gjør som du pleier.
Så kikker du deg selv i øyet i speilet, det vil si at du fokuserer på øyet, og fører fingeren rett på.

Hvis øyet eller linsen er litt for tørr kan det bli en luftboble bak, slik at den faller ut når du blunker, så sørg for at linsen er godt fuktet. (Den tørker fort hvis du knoter litt)

Anonymkode: 409c7...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at du ser oppover, eller at du åpner øyet så langt du klarer?

Stå foran speilet, og gjør som du pleier.
Så kikker du deg selv i øyet i speilet, det vil si at du fokuserer på øyet, og fører fingeren rett på.


Hvis øyet eller linsen er litt for tørr kan det bli en luftboble bak, slik at den faller ut når du blunker, så sørg for at linsen er godt fuktet. (Den tørker fort hvis du knoter litt)

Anonymkode: 409c7...d30

Her er det godt forklart (i motsetning til min knotete forklaring). Det var slik jeg lærte det, Man kan heller se oppover for å sjekke at linsa sitter greit, men er ikke praktisk når man tar den på, etter min erfaring. Også veldig enig med at linsen må være fuktig nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder øyet åpent med fingrene, fører linsen inn mens jeg ser oppover, så beveger jeg på øyet mens jeg enda holder åpent til jeg kjenner at den er ordentlig på plass, så slipper jeg øyelokket og fortsetter med neste øye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Et lite tips: kontaktlinsene skal på øyet.
 De andre linsene skal faktisk i maten.
 Ikke under noen omstendighet, prøv å bytte om på disse!

Anonymkode: 50b69...605

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre over meg har sagt; Se rett frem på ditt eget øye i stedet for å se opp. Ser du opp vil du aldri treffe riktig fordi "riktig" sted er ca midt på hornhinna. Hornhinna er mye mer buet enn resten av øyeeplet, derfor vil ikke linsen sette seg ordentlig på før du treffer på riktig sted fordi resten av øyet er så flatt at linsa gjerne vrir seg bakover i stedet.

God video for kontaktlise-plassering;

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har linser har jeg månedslinser som jeg sover med, jeg har hudproblemer på hendene og fingrene så for meg å ta ut og inn linser hver dag er uaktuelt. Jeg stikker innom optikeren en gang i måneden, så hjelper de meg å ta av de gamle og få på de nye. Jeg kan gjerne gå 5-6 uker riktignok før jeg kjenner at linsene må skiftes. Så deilig å slippe helt å tenke på det for mange uker av gangen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Brukt dagslinser, månedslinser og nå 14-dagers. Jeg har også extensions. Bruker lillefinger til å løfte/dytte opp øvre øyelokk og setter linsen inn med pekefinger. Altså samme hånd. Sleit noen timer de første dagene med linser, nå går det av seg selv. Jeg ser rett i speilet da, aldri sett opp eller til siden. Linsen smetter rett på, sjelden jeg må justere  

Min erfaring er at månedslinser er lettest å ta på da de er tykkere og holder fasongen selv om de er fuktige. Dagslinser er tynnest og kan krølle seg litt og dermed komplisere prosessen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Minya skrev:

Som de andre over meg har sagt; Se rett frem på ditt eget øye i stedet for å se opp. Ser du opp vil du aldri treffe riktig fordi "riktig" sted er ca midt på hornhinna. Hornhinna er mye mer buet enn resten av øyeeplet, derfor vil ikke linsen sette seg ordentlig på før du treffer på riktig sted fordi resten av øyet er så flatt at linsa gjerne vrir seg bakover i stedet.

God video for kontaktlise-plassering;

 

 

Jeg gjør akkurat sånn som i videoen. Men det tok litt tid å lære at man tar linsene på ved å se rett frem og linsene av ved å se opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! Er så flott at det er mange snille og hjelpsomme folk :hoppendeglad: 

TS

Anonymkode: 10476...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Auri skrev:

Når jeg har linser har jeg månedslinser som jeg sover med, jeg har hudproblemer på hendene og fingrene så for meg å ta ut og inn linser hver dag er uaktuelt. Jeg stikker innom optikeren en gang i måneden, så hjelper de meg å ta av de gamle og få på de nye. Jeg kan gjerne gå 5-6 uker riktignok før jeg kjenner at linsene må skiftes. Så deilig å slippe helt å tenke på det for mange uker av gangen!

Unnskyld at jeg går inn i tråden din TS, men lurer veldig på dette med månedslinser. Auri - når du sier at di IKKE tar av månedslinsene før det har gått 4 uker - blir du ikke veldig tørr og irritert på øynene? Og må de ikke tas ut hver kveld egentlig? Grunnen til at jeg spør er fordi vår datter har fått månedslinser, men nekter nå å bruke de fordi hun HATER prosessen med å ta av og på linsene (som jeg må gjøre) - det ender ofte i irritasjon og frustrasjon. men for hennes del er det definitivt best med linser pga erting i skolen - grenser til mobbing dessverre. Men de gangene vi har latt henne gå med linsene mer enn et døgn virker det som øynene blir irriterte og tørre. Vi har prøvd å dryppe med saltvann for å fukte, uten særlig effekt..

Når vi var hos optiker spurte jeg om hun kunne gå med linsene over flere dager/uker, optikeren var veldig sånn Tjaa.... - de bør vel helst tas ut hver kveld.

Hadde jo vært helt fantastisk om hun kunne gått med linsene en hel månned - iallefall en uke av gangen. Så lurer på hvilke merke du bruker og om du har noen råd ifht å kunne gå med de så lenge uten å måtte ta de ut!

Anonymkode: 55caa...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen jeg bruker må man ikke ta ut; de er spesielt laget for å soves med og brukes så lenge sammenhengende. Jeg har ikke hatt problemer med tørre øyne.

Gå til Specsavers, det er der jeg kjøper mine linser, så der har de hvertfall slike :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Auri skrev:

Den typen jeg bruker må man ikke ta ut; de er spesielt laget for å soves med og brukes så lenge sammenhengende. Jeg har ikke hatt problemer med tørre øyne.

Gå til Specsavers, det er der jeg kjøper mine linser, så der har de hvertfall slike :)

Takk  -hva heter merke på linsene?? Og merker du "ingenting" ifht tørrhet og irritasjon? Må du feks dryppe øynene eller noe annet? (Takk for at du svarer, dette er egentlig ganske viktig for meg - og føler jeg møter motvilje fra optikere ifht å bruke linser som ikke må tas av hver kveld - de peser om farlig, betennelser osv..

Anonymkode: 55caa...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk  -hva heter merke på linsene?? Og merker du "ingenting" ifht tørrhet og irritasjon? Må du feks dryppe øynene eller noe annet? (Takk for at du svarer, dette er egentlig ganske viktig for meg - og føler jeg møter motvilje fra optikere ifht å bruke linser som ikke må tas av hver kveld - de peser om farlig, betennelser osv..

Anonymkode: 55caa...914

Jeg skjønner godt at optikerne du har snakket med "peser" om fare for betennelser jeg.
Er du ikke nøye og forsiktig nok med linsebruken kan du faktisk risikere å bli blind. Ja, det er sjeldent, men det skjer ofte nok til at det terpes på god hygiene ved linsebruk. Det er ikke så alt for lenge siden vi kunne lese om ei som opplevde at hornhinnene råtnet og løsnet pga feil linsebruk...
Det er også grunnen til at vi som bruker linser skal til kontroll minst en gang i året. For at optiker skal sjekke at øynene våre fortsatt er friske og fine og bruker de linsene som passer oss, ikke nødvendigvis for å sjekke endring av styrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Er det ikke mye enklere å bruke briller ?

Anonymkode: 50b69...605

Jeg bruker briller hver dag, og det kan bli vanskelig når jeg rir, trener, svømmer/bader, osv. Og å gå ute med briler en regnversdag er en kamp kun vi med briller kjenner til :fnise: Så joda, det går. Men hadde vært mye bedre med linser i enkelte situasjoner.

TS

Anonymkode: 10476...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld at jeg går inn i tråden din TS, men lurer veldig på dette med månedslinser. Auri - når du sier at di IKKE tar av månedslinsene før det har gått 4 uker - blir du ikke veldig tørr og irritert på øynene? Og må de ikke tas ut hver kveld egentlig? Grunnen til at jeg spør er fordi vår datter har fått månedslinser, men nekter nå å bruke de fordi hun HATER prosessen med å ta av og på linsene (som jeg må gjøre) - det ender ofte i irritasjon og frustrasjon. men for hennes del er det definitivt best med linser pga erting i skolen - grenser til mobbing dessverre. Men de gangene vi har latt henne gå med linsene mer enn et døgn virker det som øynene blir irriterte og tørre. Vi har prøvd å dryppe med saltvann for å fukte, uten særlig effekt..

Når vi var hos optiker spurte jeg om hun kunne gå med linsene over flere dager/uker, optikeren var veldig sånn Tjaa.... - de bør vel helst tas ut hver kveld.

Hadde jo vært helt fantastisk om hun kunne gått med linsene en hel månned - iallefall en uke av gangen. Så lurer på hvilke merke du bruker og om du har noen råd ifht å kunne gå med de så lenge uten å måtte ta de ut!

Anonymkode: 55caa...914

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk  -hva heter merke på linsene?? Og merker du "ingenting" ifht tørrhet og irritasjon? Må du feks dryppe øynene eller noe annet? (Takk for at du svarer, dette er egentlig ganske viktig for meg - og føler jeg møter motvilje fra optikere ifht å bruke linser som ikke må tas av hver kveld - de peser om farlig, betennelser osv..

Anonymkode: 55caa...914

Jeg bruker månedslinser som jeg skifter hver 30. dag Hvis de blir litt tørre en dag, eller at jeg klør meg slik at de faller ut, så kan jeg ta de ut og gå uten over natten, f.eks men jeg har normalt ingen problemer med å bruke dem hele perioden. 

Jeg har brukt disse linsene i mange år, og jeg trives godt med dem. 

Det er slik jeg har skjønt det, ikke et eget merke linser, men en egen type som er utviklet for dette. Tidligere brukte jeg dagslinser, men da ble jeg også veldig tørr på øynene på kvelden, og spesielt om jeg sovnet med dem på før jeg la meg. 

Mulig at det er spesielle krav for å få slike linser, men jeg har ikke hørt noe om det. De jeg bruker, kjøper jeg på nett til ca 1000 kr for 6 mnd. Hos optiker er det litt dyrere men kun et par hundre mer. Men man må til optiker for å finne ut type og størrelse, samt for sjekk en gang pr år. 

Endret av smilo
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at du ser oppover, eller at du åpner øyet så langt du klarer?

Stå foran speilet, og gjør som du pleier.
Så kikker du deg selv i øyet i speilet, det vil si at du fokuserer på øyet, og fører fingeren rett på.

Hvis øyet eller linsen er litt for tørr kan det bli en luftboble bak, slik at den faller ut når du blunker, så sørg for at linsen er godt fuktet. (Den tørker fort hvis du knoter litt)

Anonymkode: 409c7...d30

Enig. Selv har jeg brukt linser i over 15 år, både månedslinser man tar ut for natten, og månedslinser man sover med. Det viktigste rådet jeg kan gi deg TS, er at du ser rett på eget øye når du skal sette den inn. Da ser du hvor du treffer. Føles linsen tørr, skal du ha på mer fuktighet (kunstig tårevæske), ellers blir det som brukeren jeg siterer skriver.

5 minutter siden, smilo skrev:

 

Jeg bruker månedslinser som jeg skifter hver 30. dag Hvis de blir litt tørre en dag, eller at jeg klør meg slik at de faller ut, så kan jeg ta de ut og gå uten over natten, f.eks men jeg har normalt ingen problemer med å bruke dem hele perioden. 

Jeg har brukt disse linsene i mange år, og jeg trives godt med dem. 

Det er slik jeg har skjønt det, ikke et eget merke linser, men en egen type som er utviklet for dette. Tidligere brukte jeg dagslinser, men da ble jeg også veldig tørr på øynene på kvelden, og spesielt om jeg sovnet med dem på før jeg la meg. 

Mulig at det er spesielle krav for å få slike linser, men jeg har ikke hørt noe om det. De jeg bruker, kjøper jeg på nett til ca 1000 kr for 6 mnd. Hos optiker er det litt dyrere men kun et par hundre mer. Men man må til optiker for å finne ut type og størrelse, samt for sjekk en gang pr år. 

Det uthevede: Dette stemmer ikke. Det er flere ulike merker som tilbyr dette. I farten mener jeg det i hvertfall er rundt 5.

Et godt tips TS, er å ha med seg kunstig tårevæske som man påfører som øyedråper dersom man blir tørr på øynene. Ikke sov med linser som det ikke er meningen at man skal sove med, god håndhygiene og pass på at du ikke skraper opp linsene med neglene. Selv har jeg lange negler, så linsene mine påfører jeg litt lengre ned på fingeren, men dette er en vanesak.

Selv får jeg linsene mine fra en optiker, fordi det er for mye rart som foregår ved netthandel. Kanskje billigere, men jeg tar ikke sjansen med synet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk  -hva heter merke på linsene?? Og merker du "ingenting" ifht tørrhet og irritasjon? Må du feks dryppe øynene eller noe annet? (Takk for at du svarer, dette er egentlig ganske viktig for meg - og føler jeg møter motvilje fra optikere ifht å bruke linser som ikke må tas av hver kveld - de peser om farlig, betennelser osv..

Anonymkode: 55caa...914

Det er ikke alle som kan bruke linser man skal ha på i 4 uker. Jeg, med mitt syn, kan ikke gjøre det. Jeg har de på i 6 dager av gangen, en dag av. Nettopp for at øynene mine skal ha det best mulig. Derimot så kan du be om å få prøve det i en periode, altså at du skal prøve å ha på linser i feks 5 dager, for så å ta de ut. For du kan få betennelse på øynene, men dette er stort sett i sammenheng med dårlig hygiene når du påfører linsene, eller at du tar deg mye på linsene. Da kan bakterievekst oppstå. Derfor er det viktig å ha en prøveperiode, for å sjekke hvordan dine øyne reagerer med linser. Det er også viktig at øynene får "puste", så i mange tilfeller er ikke 4 uker med konstant bruk av linser anbefalt.

Det merket jeg har brukt mye, og som fungerer bra, heter Bosch and Laumb forøvrig. Dersom mine øyne føles tørre, bruker jeg kunstig tårevæske på øynene. Dette påføres som øyedråper. Denne typen har jeg brukt mye, og fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...