Gå til innhold

Hva gjør jeg når jeg har fått feil lønn og ekstra utgifter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aiaiai, har prioritert å nedbetale kredittkort og ikke særlig mye på sparekonto (nettopp brukt endel på bilreperasjon).

Altså: Følger detaljert budsjett. 

Har ca 4500 i fond og ca 4000 i sparing. 

Denne måneden har lønn tulla fælt, har plutselig fått et stort trekk som ikke skal være der. Skal få "noe" utbetalt i forskudd i dag. Resten vil ikke være i orden før neste lønn. I tillegg hadde jeg en bijobb som skulle vært utbetalt på desember, som heller ikke ble utbetalt nå på februarlønna, selv om det skulle være i orden nå. Denne utgjør ca 1500.  

Dvs. inntekter rett i underkant av 21.000 (hvis jeg får ca 8000 i forskudd) og utgifter på ca 22.500. utgiftene utgjør: huslån, billån, forsikringer, minstesum kredittkort, trening, tv/internett, kommunale avgifter (ekstra stor denne gang pga stor vannregning), bompenger, mat ("hele" 2000), pluss to klarnafakturaer på 1600 og 600.

I tillegg til dette må jeg en uke på skole som krever mat og overnatting. 

Hva skal jeg gjøre? Hvilke regninger kan utsettes? Neste mnd er også årsavgift så det vil ikke være alt for mye til over der, men April skal bli bedre. 

Anonymkode: 3b45c...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette vil jeg KUN råde deg om når du VET at du har mer penger neste mnd.

Klarna kan utsettes. Har fått utsettelse der før, og de er veldig behjelpelige. Det kan dog hende du må betale et utsettelsesgebyr på rundt 30,- men det er jo ikke allverden.

Samme gjelder vel med kredittkort? Jeg er usikker her, men husker jeg en gang som 18 åring brukte kredittkort og dreit meg, men da fikk jeg utsatt regningen.

Bompenger tror jeg også du kan utsette, men da må du ta kontakt ellers så får du et gebyr på rundt 300,-

Tv/Internett kan du utsette, bare å ta kontakt med dem.

Jeg har selv blitt sykemeldt en gang og styret med å få de pengene utbetalt fra NAV gjorde til at jeg måtte utsette masse fakturaer en mnd, så jeg kjenner meg igjen! Som regel er alle veldig hjelpsomme og hyggelige, så lenge du sier ifra og ikke bare ser en annen vei :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, mjauritz skrev:

Dette vil jeg KUN råde deg om når du VET at du har mer penger neste mnd.

Klarna kan utsettes. Har fått utsettelse der før, og de er veldig behjelpelige. Det kan dog hende du må betale et utsettelsesgebyr på rundt 30,- men det er jo ikke allverden.

Samme gjelder vel med kredittkort? Jeg er usikker her, men husker jeg en gang som 18 åring brukte kredittkort og dreit meg, men da fikk jeg utsatt regningen.

Bompenger tror jeg også du kan utsette, men da må du ta kontakt ellers så får du et gebyr på rundt 300,-

Tv/Internett kan du utsette, bare å ta kontakt med dem.

Jeg har selv blitt sykemeldt en gang og styret med å få de pengene utbetalt fra NAV gjorde til at jeg måtte utsette masse fakturaer en mnd, så jeg kjenner meg igjen! Som regel er alle veldig hjelpsomme og hyggelige, så lenge du sier ifra og ikke bare ser en annen vei :) 

Takk! Da vet jeg hvilke regninger jeg kan utsette, visste det nok egentlig selv, men kjenner jeg mistet helt hodet når lønnsslippen kom. 

Anonymkode: 3b45c...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Da vet jeg hvilke regninger jeg kan utsette, visste det nok egentlig selv, men kjenner jeg mistet helt hodet når lønnsslippen kom. 

Anonymkode: 3b45c...d81

Bare husk det Mjauritz sa om å ta kontakt og spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg så absolutt huske, ser ikke vitsen med å betale purregebyr når man ikke må (sier hun som fremdeles betaler på kredittkort, hehe. Har visst lært noe underveis).

Anonymkode: 3b45c...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har kredittkort er det jo ikke noe problem i det hele tatt. Du bruker kredittkort til mat og andre ting og så betaler du alle regningene. Kredittkortregningen betaler du hele summen på neste mnd. Er det fortsatt litt trangt da kjøper du mat etc på kortet da også slik at du får unna regningene den mnd også og betaler til slutt hele kredittkortregningen neste mnd der igjen. Og dette gir ingen renter eller gebyrer eller noe.

Anonymkode: f0079...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva? Vi andre vi planlegger økonomien vår hele året. Vi vet at faste utgifter kommer med ulik innrykk på regningskontoen fra måned til måned. Derfor regner vi ut gjennomsnittet på et år av hva vi får av regninger og deler dettte på hva vi med gog margin må ha på regningskontoen. 

Jeg blir godt irritert over folk som hyler på kriser fordi de plutselig har fått mer i utgifter en måned enn de har i inntekt.  Det er bare snakk om å planlegge - eller gå ut og samle tomflasker. 

Anonymkode: 036f6...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Vi andre vi planlegger økonomien vår hele året. Vi vet at faste utgifter kommer med ulik innrykk på regningskontoen fra måned til måned. Derfor regner vi ut gjennomsnittet på et år av hva vi får av regninger og deler dettte på hva vi med gog margin må ha på regningskontoen. 

Jeg blir godt irritert over folk som hyler på kriser fordi de plutselig har fått mer i utgifter en måned enn de har i inntekt.  Det er bare snakk om å planlegge - eller gå ut og samle tomflasker. 

Anonymkode: 036f6...36f

Jeg antar du også legger inn i budsjettet ditt at arbeidsgiver plutselig finner det for godt å betale ut feil lønn en måned eller to? Og ja, vi bør alle ha en bufferkonto - men for en del er det ikke mulig og ha en stor bufferkonto hele tiden. Enten fordi de har lav lønn eller fordi bufferkontoen er tømt av en eller annen grunn (mye kan skje).

TS fikk et godt svar her oppe, og hun gjør det fornuftige når hun tar tak i situasjonen.

Jeg har etter at jeg begynte å jobbe 100 % alltid hatt en bufferkonto tilsvarende 2 månedslønninger, minst. Men hva tror du skjedde den dagen jeg plutselig ble skadet og ble sykemeldt? Jeg hadde ingen anelse den morgenen om at jeg skulle ende opp som skadet for livet der jeg gikk avgårde til jobb. 9 timer senere var livet snudd på hodet. Etter 16 dager skulle NAV overta utbetalingen av sykepenger. Burde gått bra det ikke sant? Jeg trodde, dum som jeg var, at jeg ville få penger i slutten av måneden som vanlig. Men det tok 14 uker før sykepengene var på plass, selvfølgelig med etterbetaling, men bufferkontoen var tom lenge før det. Jeg måtte bruke kredittkortet for å betale regninger, mat og helseutgifter (langt fra alt som er gratis eller fås på blå resept). Men selvfølgelig var det hele min skyld, jeg hadde jo ikke planlagt og lagt det inn i budsjettet at NAV skulle bruke så lang tid på å utbetale meg sykepengene jeg hadde krav på :P

Ikke alt kan planlegges, og noen ganger går det galt. TS trente råd og fikk det, hun trengte ikke en moralpreken fra deg om hvordan hun bør planlegge regningene sine. De har hun tydeligvis kontroll på, men arbeidsgiver har ikke kontroll på sine lønnskjøringer.

Anonymkode: 70fc1...4d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Vi andre vi planlegger økonomien vår hele året. Vi vet at faste utgifter kommer med ulik innrykk på regningskontoen fra måned til måned. Derfor regner vi ut gjennomsnittet på et år av hva vi får av regninger og deler dettte på hva vi med gog margin må ha på regningskontoen. 

Jeg blir godt irritert over folk som hyler på kriser fordi de plutselig har fått mer i utgifter en måned enn de har i inntekt.  Det er bare snakk om å planlegge - eller gå ut og samle tomflasker. 

Anonymkode: 036f6...36f

Det gjør jeg også, men min økonomi tåler ikke at lønn kødder med ubetalngen. Skal jeg måtte selge fond for å dekke det når bedriften roter med lønnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Vi andre vi planlegger økonomien vår hele året. Vi vet at faste utgifter kommer med ulik innrykk på regningskontoen fra måned til måned. Derfor regner vi ut gjennomsnittet på et år av hva vi får av regninger og deler dettte på hva vi med gog margin må ha på regningskontoen. 

Jeg blir godt irritert over folk som hyler på kriser fordi de plutselig har fått mer i utgifter en måned enn de har i inntekt.  Det er bare snakk om å planlegge - eller gå ut og samle tomflasker. 

Anonymkode: 036f6...36f

TS her. Jeg venta på denne. Jeg har nøyaktig regnet ut hvor mye kommunale avgifter og de faste utgiftene blir pr mnd. Og - såklart fordelt det månedsvis slik at det ikke skulle bli store overaskelser. Nå hadde visst kommunen trekt oss alt for lite i vannavgifter i fjor slik at vi plutselig fikk en regning på rundt 8000. Min samboer har klart bruke opp det jeg har overført ekstra (for fellesutgifter og til uforutsette) til sine egne regninger. Derfor kommer dette som en overaskelse - spesielt når jeg har fått alt for lite utbetalt. Men regningen MÅ betales - og han får reduserte penger for fellesutgiftene for dette de neste månedene slik at det blir rettferdig. 

Og du, når man jobber med å få orden på økonomien (eller, du har kanskje alltid hatt kontroll?). Og bil, vaskemaskin og andre ting man er avhengige av går i stykker før man får betalt ned alt på kredittkortet, og fylt opp 2 månedslønner, da må man regne med litt "hetta" nå og da.. 

Ellers takker jeg for råd i denne tråden. Tusen takk! 

Anonymkode: 3b45c...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har huslån, kan du få avdragsfrihet på dette en måned eller to til du kommer deg ovenpå igjen. Da betaler du bare renter de to månedene. Vet ikke hvor mye det utgjør for deg, eller om banken er villig til å gjøre det, men det skader ikke å spørre :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva? Vi andre vi planlegger økonomien vår hele året. Vi vet at faste utgifter kommer med ulik innrykk på regningskontoen fra måned til måned. Derfor regner vi ut gjennomsnittet på et år av hva vi får av regninger og deler dettte på hva vi med gog margin må ha på regningskontoen. 

Jeg blir godt irritert over folk som hyler på kriser fordi de plutselig har fått mer i utgifter en måned enn de har i inntekt.  Det er bare snakk om å planlegge - eller gå ut og samle tomflasker. 

Anonymkode: 036f6...36f

Selv jeg som har 12mnd buffer og div sparekonto skjønner at folk kan gå på ræv

Folk er i forskjelligelivsfaser og ikke alle har muligheten til å styre unna når økonomien får seg større eller mindre smell

 

Håper du slipper å gå på ræv, og at du stopper med å dømme de stakkars folkene som går på ræv 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det billigste og enkleste er å ringe og få utsatt betalingsfristen på de kommunale avgiftene. Forsikringsselskapet utsetter også garantert betalingsfristen hvis du har betalt punktlig og regelmessig tidligere. Det som er viktig er at du ringer og sier fra før regningene forfaller. Har man orden i sysakene til vanlig og ringer og sier fra i god tid, er det vanligvis ikke noe problem å få betalingsutsettelse en måneds tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Leo skrev:

Det billigste og enkleste er å ringe og få utsatt betalingsfristen på de kommunale avgiftene. Forsikringsselskapet utsetter også garantert betalingsfristen hvis du har betalt punktlig og regelmessig tidligere. Det som er viktig er at du ringer og sier fra før regningene forfaller. Har man orden i sysakene til vanlig og ringer og sier fra i god tid, er det vanligvis ikke noe problem å få betalingsutsettelse en måneds tid.

Statlige og kommunale krav er de med de høyeste gebyrene når det kommer til utsettelse/forsinket betaling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Statlige og kommunale krav er de med de høyeste gebyrene når det kommer til utsettelse/forsinket betaling 

Da tar du feil. Det er forskjell på statlige og kommunale krav. De kommunale inndrives av den enkelte kommune og når det er snakk om en regning som kommer overraskende nå som en følge av en feil kommunen gjorde i fjor vil jeg tro at de er rimelig fleksible. I verste fall må man betale forsinkelsesrente, men den er uansett mye lavere enn renten på kredittkort. Det er også stor forskjell på å bare la være og betale og å si fra på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting først går galt pleier det å gå skikkelig galt, som TS opplevde. Derfor er det anbefalt å ha en bufferkonto tilsvarende minimum 2-3 måneders utgifter. Det bør ikke være noe problem dersom lønna skulle utebli en måned. 

Dette hjelper ikke TS akkurat nå, men bør være en motivasjon til å prøve å prioritere å bygge opp bufferkontoen på sikt.

Anonymkode: 3eef3...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...