Gå til innhold

Vil flytte ut fra slektning med demens. Egoistisk?


olafh

Anbefalte innlegg

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må også legge til at all info ligger ikke ute på nett.

Det er mange typer demens, og alle må behandles individuelt, og det er derfor viktig at du vet hvilken type demens din bestemor har, og hvordan denne skal behandles.

For eksempel mitt familiemedlem fungerer veldig bra når hun har sine faste rutiner, men med en gang det skjer noe utenom normalen, for eksempel en bagatell som en uventet regning, eller at hun ikke har riktig mengde melk i kjøleskapet, mister hun fullstendig kontakt med virkeligheten.

Det er en annen type demens enn din bestemor tilsynelatende har, og har derfor andre behov.

Anonymkode: 6b1f1...1c5

jeg bor på hurum og der får hun ikke noe behandling i det hele tatt. bare tilsyn 2 ganger på dagen og ute på sykehjemmet sammen med andre eldre hver torsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, olafh skrev:

 

jeg bor på hurum og der får hun ikke noe behandling i det hele tatt. bare tilsyn 2 ganger på dagen og ute på sykehjemmet sammen med andre eldre hver torsdag. 

Jeg tenkte helst på hvordan pårørende skal behandle den eldre, ikke medisinsk behandling. :)

Som i det eksempelet jeg kom med, vi pårørende må sørge for at den eldre i størst mulig grad kan ha forutsigbarhet og faste rutiner i sitt dagligliv, da fungerer hun best.
Din bestemor har kanskje ikke det samme behovet for rutiner, men har kanskje behov for annen type tilrettelegging.
 

Som sagt, ta kontakt med fastlegen hennes, og be om hjelp!  Du skal ikke være nødt tili å håndtere dette alene, og slite deg ut.
Og når du flytter ut er det viktig at omgivelsene er klar over hvor dårlig-fungerende hun er, slik at riktige tiltak kan iverksettes i forkant.
Legen kan for eksempel henvise henne til geriatrisk avdeling på sykehuset i Drammen, der hun får grundig utredning og kartlegging av behov.

Jeg så du skrev at du ikke likte be om hjelp, men her må du gjøre det, både for din egen del, men i enda større grad for hennes del. :)

Anonymkode: 6b1f1...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter innlegget over. Hun må utredes ved geriatrisk avd, sånn at man kan bruke det som argument for omsorgsbolig eller sykehjem. Man må altså starte hos fastlegen som kan henvise videre. Om hun er så dement som man kan få inntrykk av i HI, så er det vanskelig å bli boende hjemme uten risiko for skade. Antakelig har det at du har bodd med henne kamuflert hvor dement hun faktisk er og hindret henne i å få adekvat hjelp. 

 

Du er ikke egoistisk som flytter ut. Det er veldig slitsomt å bo med en dement person. Men noen må ta ansvar for at hun blir utredet og får en diagnose, for med en diagnose følger også rettigheter for henne. Hjemmesykepleien er noen ganger til hjelp, andre ganger er de ganske lite kompetente og handlingslammede. Det kommer litt an på om det er sykepleiere som kommer hjem til henne, eller bare ufaglærte. 

Anonymkode: 63af5...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...