Gå til innhold

Hva er det som skjer med meg? Livredd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg poster denne som anonym.

Jeg er en jente på bare 21 år som begynner å tro at jeg har et alkoholproblem. Nå skal det sies at begge mine foreldre har slitt, og sliter fortsatt med pille- og alkoholmisbruk.

Jeg har alltid vært redd for å havne i deres fotspor. Men tenkte at jeg aldri kom til å gjøre det, fordi jeg alltid har vært utrolig bevisst på mine handlinger og har alltid tenkt meg godt om hver gang jeg har drukket alkohol. Jeg er også helt anti når det kommer til andre rusmidler.

Lang historie kort har jeg slitt i 10 år med psykiske problemer. Men for noen uker siden skjedde det ganske mye på kort tid: 1 abort, mistet følelser for samboeren, utroskap... og nå plutselig innser jeg at jeg har drukket 6 dager på rad :( 

Jeg er livredd! Hva er det som skjer med meg? Trodde aldri dette skulle skje meg. Jeg skriver til dere nå, kg-damer. Vet at det finnes mange snille av dere der ute. 

Hva gjør jeg? Burde jeg prøve et par ukers "hvite dager" hvor jeg går 14 dager uten alkohol for å se om jeg takler det, eller bør jeg gjøre noe annet?

Bare litt tilleggsinfo: jeg jobber, studerer ved siden av. Har et ok forhold til foreldrene mine til tross for deres alkoholproblemer, men bor alene (heldigvis).

Jeg mistenker at grunnen til at jeg plutselig fikk så lyst på alkohol (det å være rusa) var rett og slett at jeg gikk på en skikkelig smell etter så mange år med psykiske problemer, og at så mye skjedde på kort tid. Jeg har aldri klart å drikke når jeg har vært lei meg, og det er jeg ikke. Jeg drikker for å føle meg "levende", "energisk", "glad" osv.. er faktisk ganske beruset akkurat nå også, men har vært beruset i så mange dager i strekk at skrivefeil ikke forekommer så ofte lenger..

Synes dette er kjempeflaut, samtidig som at jeg er redd og trenger råd! Vil ikke ha slike problemer! 😢

Anonymkode: 4bf07...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bra at du er bevisst på det, å innser at dette kan bli et problem for deg! Et steg i riktig retning. :)

Jeg syns du skal ta en pause, snakk gjerne med legen din om dette, da kan du få råd og veiledning. I alle fall om du ser at du sliter med å holde deg vekk fra alkohol. 

Sender deg en stor klem ts, det har skjedd mye i livet ditt på kort tid som kan få de fleste i litt ubalanse. :( men ikke skap flere problemer for deg selv, som du sikkert er klar over selv, finner du ikke roen og lykken i bunn av en flaske. :klemmer:

Anonymkode: d6e2c...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra at du er bevisst på det, å innser at dette kan bli et problem for deg! Et steg i riktig retning. :)

Jeg syns du skal ta en pause, snakk gjerne med legen din om dette, da kan du få råd og veiledning. I alle fall om du ser at du sliter med å holde deg vekk fra alkohol. 

Sender deg en stor klem ts, det har skjedd mye i livet ditt på kort tid som kan få de fleste i litt ubalanse. :( men ikke skap flere problemer for deg selv, som du sikkert er klar over selv, finner du ikke roen og lykken i bunn av en flaske. :klemmer:

Anonymkode: d6e2c...33d

Tusen takk for et godt og reflektert svar! Jeg kommer nok til å følge rådet ditt :) 

Klem til deg også :)

Anonymkode: 4bf07...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være en surpomp, men det er bare å slutte å drikke nå, du får ikke abstinenser etter så kort tid. Har selv gjort det etter en 14 dager på fylla, hadde opphold på 6 måneder ca. Var ikke noe problem utenom at det kriblet litt i magen etter å være sosial med alkohol i helgene. Den kriblingen var ikke der på hverdagene og etter 2 helger var det borte. 

Nå er alkohol en sosial greie for meg, jeg drikker aldri alene, synes det er kjedelig og begynner å ringe folk uansett, så jeg  vet jo ikke helt hvordan det er for deg, siden du mest sannsynlig drikker alene, er kanskje litt vanskeligere da. 

Prøv, det er sikkert  verst for deg også i helgene, men det går an å finne på andre ting med venner,  se på serier, spille et spill eller hva som helst for å få  bort trangen til å drikke alkohol :laugh:

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Så bra at du tar dette på alvor. Ettersom begge foreldrene dine har alkoholproblemer må du vite at du er i faresonen selv. Slutt å drikk nå ja,og om du får aldri så lyst på i morgen,så ikke drikk! Helst bør du ikke drikke i det hele tatt,helt alvorlig.

Dette startet etter vonde hendelser,og du bruker alkoholen som medisin,det er et faresignal du må tenke godt over. Les gjerne om det. Du jobber og studerer,det er veldig bra. 

Om du får reaksjoner eller problemer framover,så kontakt legen din. Ta vare på deg selv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Evilposelos skrev:

Ikke for å være en surpomp, men det er bare å slutte å drikke nå, du får ikke abstinenser etter så kort tid. Har selv gjort det etter en 14 dager på fylla, hadde opphold på 6 måneder ca. Var ikke noe problem utenom at det kriblet litt i magen etter å være sosial med alkohol i helgene. Den kriblingen var ikke der på hverdagene og etter 2 helger var det borte. 

Nå er alkohol en sosial greie for meg, jeg drikker aldri alene, synes det er kjedelig og begynner å ringe folk uansett, så jeg  vet jo ikke helt hvordan det er for deg, siden du mest sannsynlig drikker alene, er kanskje litt vanskeligere da. 

Prøv, det er sikkert  verst for deg også i helgene, men det går an å finne på andre ting med venner,  se på serier, spille et spill eller hva som helst for å få  bort trangen til å drikke alkohol :laugh:

Enig......Jeg hadde en periode for noen år siden hvor jeg plutselig innså at jeg hadde drikke hver eneste dag i 3 måneder, men jeg fikk heller ikke noen abstinenser. Ikke noe sug eller noe. Så jeg ville ikke bekymret meg for 14 dager.

Anonymkode: 31d15...f31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Evilposelos skrev:

Ikke for å være en surpomp, men det er bare å slutte å drikke nå, du får ikke abstinenser etter så kort tid. Har selv gjort det etter en 14 dager på fylla, hadde opphold på 6 måneder ca. Var ikke noe problem utenom at det kriblet litt i magen etter å være sosial med alkohol i helgene. Den kriblingen var ikke der på hverdagene og etter 2 helger var det borte. 

Nå er alkohol en sosial greie for meg, jeg drikker aldri alene, synes det er kjedelig og begynner å ringe folk uansett, så jeg  vet jo ikke helt hvordan det er for deg, siden du mest sannsynlig drikker alene, er kanskje litt vanskeligere da. 

Prøv, det er sikkert  verst for deg også i helgene, men det går an å finne på andre ting med venner,  se på serier, spille et spill eller hva som helst for å få  bort trangen til å drikke alkohol :laugh:

Enig i dette. Hadde noen runder hvor vi var på fylla, altså sterkt beruset, opptil to uker i strekk. Og null abstinenser eller noe. Bare en veldig fylleangst når promillen var ute av kroppen. Men så pleier jeg å få fylleangst dagen etter at promillen har blitt litt for høy - fylleangsten etter 2 uker med høy promille var fæl, men varte ikke lenger enn en vanlig fylleangst gjør for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...