Gå til innhold

Fetaost i olje - lage oljen selv?


PaperFlower

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg lager salat (og jeg eeelsker salat :sikle:) pleier jeg å ha i Arla Apetina Fetaost i olje, sånn her glass, i salaten. Jeg pleier å tømme over oljen i tillegg, som fungerer som oljedressing. Jeg prøver å spise litt sunnere, og synes det er litt dumt å ødelegge en relativ sunn salat med usunn olje (varmpresset) som blir brukt i den oljen man får kjøpt.

Nå har jeg kjøpt kaldpresset olje jeg har tenkt å bruke i hjemmelaget dressing istedet! Men så er spm., hva slags urter/krydder brukes i oljen som er med fetaosten? Synes den smaker kjempegodt, men har aldri brukt urter o.l. i matlaging før så vet ikke en gang hvor jeg skal begynne. Jeg vet det er rosépepper i det, men det er det hele. Noen som har peiling på hva det kan være? (Og nei, på glassene står det bare "krydderblanding". Det hjelper lite...)

Tl;dr: hva slags krydder og urter inneholder oljelaken i disse fetaost-glassene mon tro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, PaperFlower skrev:

Hver gang jeg lager salat (og jeg eeelsker salat :sikle:) pleier jeg å ha i Arla Apetina Fetaost i olje, sånn her glass, i salaten. Jeg pleier å tømme over oljen i tillegg, som fungerer som oljedressing. Jeg prøver å spise litt sunnere, og synes det er litt dumt å ødelegge en relativ sunn salat med usunn olje (varmpresset) som blir brukt i den oljen man får kjøpt.

Nå har jeg kjøpt kaldpresset olje jeg har tenkt å bruke i hjemmelaget dressing istedet! Men så er spm., hva slags urter/krydder brukes i oljen som er med fetaosten? Synes den smaker kjempegodt, men har aldri brukt urter o.l. i matlaging før så vet ikke en gang hvor jeg skal begynne. Jeg vet det er rosépepper i det, men det er det hele. Noen som har peiling på hva det kan være? (Og nei, på glassene står det bare "krydderblanding". Det hjelper lite...)

Tl;dr: hva slags krydder og urter inneholder oljelaken i disse fetaost-glassene mon tro?

Begge linkene dine viser den samme fetaosten?

Anonymkode: c6f61...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge linkene dine viser den samme fetaosten?

Anonymkode: c6f61...6c4

Ja, det er meningen. :) "Tl;dr:" er bare for de som ikke orker å lese hele teksten. Et oppsummert spørsmål, med andre ord.

Og takk for den linken du gav. Da vet jeg iallefall at det er hvitløk i den i tillegg! Men fortsatt ingen anelse om selve krydderet/urtene. Vet det er grønne små "gress-biter" i den, så noe av det vet jeg er i oljen. Er det noen som har peiling på hva slags urter som er vanlige å bruke i oljedressinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, PaperFlower skrev:

Ja, det er meningen. :) "Tl;dr:" er bare for de som ikke orker å lese hele teksten. Et oppsummert spørsmål, med andre ord.

Og takk for den linken du gav. Da vet jeg iallefall at det er hvitløk i den i tillegg! Men fortsatt ingen anelse om selve krydderet/urtene. Vet det er grønne små "gress-biter" i den, så noe av det vet jeg er i oljen. Er det noen som har peiling på hva slags urter som er vanlige å bruke i oljedressinger?

Ok :) Takk for svar! Håper at du finner ut om alle krydderiene,

Anonymkode: c6f61...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps

Jeg mener at det er en smak av oregano, også, i den fetaosten :)

 

Anonymkode: c6f61...6c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ps

Jeg mener at det er en smak av oregano, også, i den fetaosten :)

 

Anonymkode: c6f61...6c4

Oo takk takk, det noteres! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forslag til krydder sakset herfra http://sjelemat.blogspot.no/2012/03/marinert-fetaost.html

Oregano,

Basilikum,

Timian

Rosmarin

Hvitløk

Gressløk/vårløk

Oliven

Chili

+ Sol- eller månetørkete tomater (se linken)

Anonymkode: c6f61...6c4

 

Anonymkode: c6f61...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar kjære deg. :) At jeg ikke har klart å finne det der selv skjønner jeg ikke, etter all den Googlinga jeg har gjort! :fnise:

Jeg skal definitivt prøve en, eller begge, oppskriftene neste gang jeg lager salat. Nam nam nam, gleder meg allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe sånn blokk med ekte fetaost, den er så uendelig mye bedre! Strør på oregano. Den kan oppbevares på glass med en god kaldpresset olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smookiekins skrev:

Jeg pleier å kjøpe sånn blokk med ekte fetaost, den er så uendelig mye bedre! Strør på oregano. Den kan oppbevares på glass med en god kaldpresset olje. 

Takk for svar. Jo, det kommer nok jeg også til å gjøre fra nå av, også får jeg lage min egen marinade/dressing.  Har aldri smakt annet enn de ferdig-terningene fra Arla, så gleder meg. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, PaperFlower skrev:

Takk for svar. Jo, det kommer nok jeg også til å gjøre fra nå av, også får jeg lage min egen marinade/dressing.  Har aldri smakt annet enn de ferdig-terningene fra Arla, så gleder meg. :biggrin:

Oj oj oj... Gled deg!! Hvis du er veldig glad i fetaost så anbefaler jeg deg virkelig en tur til Hellas. Herregud å god osten er der nede.. Nam! Får noe lignende på slike "eksotiske" butikker og! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...