Gå til innhold

Hvordan komme ut av ond sirkel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet skikkelig på glattisen når det gjelder økonomien.

Har flere forbrukslån, kredittkort, et billån og et studielån.

Jeg syns det er umulig å sette opp månedlig budsjett da inntekten min varierer veldig fra måned til måned. Jeg har også nesten hver eneste måned fått uforutsette utgifter.

Jeg jobber meg i hjel og har både en kropp og et sinn som begynner å skrante pga stresset. Et selvstendig næringsdrivende + har et par deltidsjobber i tillegg.

Har noen noen gode råd om hvordan å komme på rett kjøl igjen?

Hadde samme problem for noen år siden, men det var bare en brøkdel av hva jeg har surret meg opp i nå. Fikk orden på det ved hjelp av familiemedlem, men det kan jeg ikke belage meg på nå da jeg sikkert blir arveløs om jeg forteller jeg har gått på en ny smell - med høyere summer.

Jeg har enn så lenge ingen betalingsanmerkninger eller inkassokrav, men nå begynner det å rakne da jeg ikke tjener nok til å holde meg ajour lenger.

 

 

Anonymkode: 279eb...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, førstedamen skrev:

Hva med å øke forbrukslånet for å nedbetale kredittkortgjelden? Hvor har du forbrukslån? 

 

Har prøvd, men uten hell. Jeg får ikke mer lån. Skal snakke med banken en til gang. Har allerede en god deal med DnB, så jeg håper de kan hjelpe meg litt til.

Anonymkode: 279eb...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette er en kjip og belastende situasjon, TS. Det er ikke gøy å leve sånn som dette! Derfor er det noen ting du må gjøre fremover... Du trenger ikke være enig med meg i alt, men les gjennom og prøv å se dette fra en rasjonell side. Legg vekk følelsene dine et lite minutt. Prøv å lese dette som et råd til en venn av deg som er i samme situasjon.

 

Du må gjøre noe med inntekten din siden dette ikke fungerer over lang tid. Si opp deltidsstillingene dine, legg bedriften din på vent og skaff deg en god og stabil og fast jobb. Det suger skikkelig, men det må gjøres. Inntekten din er ustabil, og det du trenger er en stabil inntekt. Og for guds skyld, IKKE øk forbrukslånet for å betale ned kredittkortgjelden. Ta ALDRI opp nytt lån for å betale et gammelt. Man kan refinansiere, men det høres ikke ut til å være tilfelle her, eller?

 

Tenk at dette er en del av det du må gjøre for å havne tilbake på riktig spor. Når du er tilbake på riktig spor kan du ta opp bedriften din igjen. Dette er ikke for alltid, men for en periode. Denne perioden du går inn i nå, er avgjørende for at du senere kan få drive for deg selv igjen. Det suger skikkelig - men det suger ikke like mye som å havne enda lenger ned i gjørmen og eventuelt bli slått personlig konkurs.

 

"Insanity is doing the same thing over and over, and expecting different results". Du må bryte sirkelen du har. Derfor vil det ikke løse problemene dine med å fortsette den løypa du har valgt nå. Stopp opp - tenk! - vurder situasjonen din på nytt.

 

Når du har kommet de ut av gjørmen(og det vil du klare! :) ) så er det viktig at du gjør alt du kan for å unngå å havne uttpå igjen. Siden du har vært der en gang før, og du er her igjen nå, kan det hende du havner der igjen. Tenk gjennom hva du har gjort feil og hva du har gjort riktig. Vær ærlig med deg selv. 

 

Du sier at det er umulig å sette opp et budsjett med så varierende inntekt. Det er jeg enig i- det er vanskelig å bestemme hvor pengene dine skal gå når du ikke vet hvor mye penger du har! Jeg står selv oppi en situasjon med varierende inntekt. Så jeg gikk litt "omvendt" vei. Istedenfor å tenke "hva skal lønna mi gå til?" tenker jeg nå "hva er det jeg minimum klarer å leve på?" Jeg fant ut at for å ha råd til det aller mest basice tingene i livet mitt trenger jeg i underkant av 11.000 kr inn i mnd. Da lever jeg stramt, men jeg lever. Kan du lage et slikt budsjett? Da vet du hva du må ha inn i måneden for å gå i null, i det minste. Da er det enklere å ha oversikt over hvordan økonomine din går. Om du må ha 14.000 kr for å overleve og får utbetalt 12.000 kr i lønn, ja da skjønner man at noe ikke går opp...

 

Og på slutten vil jeg bare si lykke til, og så bra at du selv ser at dette ikke fungerer lenger. Det er første skritt på veien mot å komme seg ut av det! Å leve i fornektelse fungerer hvert fall ikke - så det er kjempebra at du er ærlig nå. Det jeg skriver kan kanskje virke provoserende(legge fra seg bedriften sin for en tid, feks), men det ser ut til å være den beste løsningen her og nå. Hvert fall når jeg ikke ser hva du tjener der etc. Kanskje det vil stille seg annerledes om du gir mer informasjon så jeg ser mer hvordan inntekten din og økonomien din er. Men med informasjonen jeg har fått hittil ville jeg lagt bedriften på vent enn så lenge.

 

Slenger på en liten blomst  :blomst:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte lett å tenke at et budsjett rer avhengig av inntekten, men oversikt over utgiftene er egentlig den viktigste faktoren i budsjettet.

Kan du starte med å sette opp utgiftene dine på månedsbasis så har du gjort den største delen av budsjettjobben.

I din situasjon nå så vil det være en ekkel og kanskje trist jobb å sette opp utgiftene, - det har jeg full forståelse for.

- og så snakker du med banken din, og kanskje med et par banker til, om hvilke muligheter som finnes. Eier du f.eks. hus eller leilighet som kan belastes med ekstra lånebeløp for å bli kvitt det du skylder til forbrukslån, kreditt og bil?

Har du verdier du kan selge for å frigjøre kapital?

Private kredittkort bør elimineres (klippes), firmakredittkort bør seriøst vurderes avhengig av hvor god kontroll du har på skillet mellom privatøkonomi og firmaøkonomi.

Det kan bli tungt, tøft og slitsomt er jeg redd, men får jeg lov til å helhjertet ønske deg lykke til?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan folk kan bruke så mye penger dem ikke har. Det er nå bare til og kutte forbruket veldig. Ikke noe mer ut på byen, kan du selge bilen så gjør du det. Men det er så mange som faktisk røyker, har bil osv, så klager dem på gjeld. 

Anonymkode: fcbdf...3b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan folk kan bruke så mye penger dem ikke har. Det er nå bare til og kutte forbruket veldig. Ikke noe mer ut på byen, kan du selge bilen så gjør du det. Men det er så mange som faktisk røyker, har bil osv, så klager dem på gjeld. 

Anonymkode: fcbdf...3b8

Jeg hverken røyker, fester e.l. Pengene har gått til utdannelser og kurs bl.a. 

Jeg jobber hver eneste dag. I helga jobber jeg både dag og natt - bokstavelig talt.

Bilen er jeg avhengig av til jobben.

 

Jeg har solgt de verdiene jeg ikke trenger.

Anonymkode: 279eb...950

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hverken røyker, fester e.l. Pengene har gått til utdannelser og kurs bl.a. 

Jeg jobber hver eneste dag. I helga jobber jeg både dag og natt - bokstavelig talt.

Bilen er jeg avhengig av til jobben.

 

Jeg har solgt de verdiene jeg ikke trenger.

Anonymkode: 279eb...950

Ingen er vel så dum at de bruker forbrukslån og kredittkort til å finansiere studier?

Anonymkode: be97f...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/12/2016 at 12.40, AnonymBruker skrev:

 

Ingen andre som har råd annet enn de som vil rakke ned?

Anonymkode: 279eb...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen andre som har råd annet enn de som vil rakke ned?

Anonymkode: 279eb...950

Jeg skrev et langt innlegg til deg som du ikke engang har respondert på? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett er jo ikke umulig, begynn med forrige måneds inntekter og utgifter, der har du jo fasit. Så konsentrerer du deg om utgiftene, lag gjerne budsjettet for 12 måneder, så du får med alt av forsikring, lisens, bilavgift osv. Ta da utgangspunkt i fjoråret.

 

Anonymkode: 064db...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2016 at 9.32, Sugar&Spice skrev:

Uff, dette er en kjip og belastende situasjon, TS. Det er ikke gøy å leve sånn som dette! Derfor er det noen ting du må gjøre fremover... Du trenger ikke være enig med meg i alt, men les gjennom og prøv å se dette fra en rasjonell side. Legg vekk følelsene dine et lite minutt. Prøv å lese dette som et råd til en venn av deg som er i samme situasjon.

 

Du må gjøre noe med inntekten din siden dette ikke fungerer over lang tid. Si opp deltidsstillingene dine, legg bedriften din på vent og skaff deg en god og stabil og fast jobb. Det suger skikkelig, men det må gjøres. Inntekten din er ustabil, og det du trenger er en stabil inntekt. Og for guds skyld, IKKE øk forbrukslånet for å betale ned kredittkortgjelden. Ta ALDRI opp nytt lån for å betale et gammelt. Man kan refinansiere, men det høres ikke ut til å være tilfelle her, eller?

 

Tenk at dette er en del av det du må gjøre for å havne tilbake på riktig spor. Når du er tilbake på riktig spor kan du ta opp bedriften din igjen. Dette er ikke for alltid, men for en periode. Denne perioden du går inn i nå, er avgjørende for at du senere kan få drive for deg selv igjen. Det suger skikkelig - men det suger ikke like mye som å havne enda lenger ned i gjørmen og eventuelt bli slått personlig konkurs.

 

"Insanity is doing the same thing over and over, and expecting different results". Du må bryte sirkelen du har. Derfor vil det ikke løse problemene dine med å fortsette den løypa du har valgt nå. Stopp opp - tenk! - vurder situasjonen din på nytt.

 

Når du har kommet de ut av gjørmen(og det vil du klare! :) ) så er det viktig at du gjør alt du kan for å unngå å havne uttpå igjen. Siden du har vært der en gang før, og du er her igjen nå, kan det hende du havner der igjen. Tenk gjennom hva du har gjort feil og hva du har gjort riktig. Vær ærlig med deg selv. 

 

Du sier at det er umulig å sette opp et budsjett med så varierende inntekt. Det er jeg enig i- det er vanskelig å bestemme hvor pengene dine skal gå når du ikke vet hvor mye penger du har! Jeg står selv oppi en situasjon med varierende inntekt. Så jeg gikk litt "omvendt" vei. Istedenfor å tenke "hva skal lønna mi gå til?" tenker jeg nå "hva er det jeg minimum klarer å leve på?" Jeg fant ut at for å ha råd til det aller mest basice tingene i livet mitt trenger jeg i underkant av 11.000 kr inn i mnd. Da lever jeg stramt, men jeg lever. Kan du lage et slikt budsjett? Da vet du hva du må ha inn i måneden for å gå i null, i det minste. Da er det enklere å ha oversikt over hvordan økonomine din går. Om du må ha 14.000 kr for å overleve og får utbetalt 12.000 kr i lønn, ja da skjønner man at noe ikke går opp...

 

Og på slutten vil jeg bare si lykke til, og så bra at du selv ser at dette ikke fungerer lenger. Det er første skritt på veien mot å komme seg ut av det! Å leve i fornektelse fungerer hvert fall ikke - så det er kjempebra at du er ærlig nå. Det jeg skriver kan kanskje virke provoserende(legge fra seg bedriften sin for en tid, feks), men det ser ut til å være den beste løsningen her og nå. Hvert fall når jeg ikke ser hva du tjener der etc. Kanskje det vil stille seg annerledes om du gir mer informasjon så jeg ser mer hvordan inntekten din og økonomien din er. Men med informasjonen jeg har fått hittil ville jeg lagt bedriften på vent enn så lenge.

 

Slenger på en liten blomst  :blomst:

 

Jeg må bare si takk for at du skrev et så godt svar - enda det ikke var til meg! Står litt i samme situasjon og dette var godt å høre, for det er jo det som er poenget i slike situasjoner - man vet egentlig innerst inne hva som er rett å gjøre, men det hjelper så godt å høre det av noen andre. Dette hjalp hvertfall meg!! Tusen takk! :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...