Gå til innhold

Kjenner du ett adhd barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da vil jeg høre hva som er normal oppførsel fra en med adhd. ? Jeg har nemlig en niese med diagnosen 

Jenta på 9 hyler og skriker, slår og banner. Idag var det nok da hun kalte far for narkoman,og reiv ned hele rommet hennes. Skreik  ut av vinduet at hun blir slått og prøvde å ringe politiet. Jeg ble kalt for en jævla fittehore. Sånn holdt hun på i 2 timer. Hvorfor?  Fordi hun ikke fikk lov til å se på tv under middagen. Helt sikkert mye annet som surrer i hodet hennes, men oppførselen er ekstrem. Foreldrene går på veiledning som går ut på å overse dårlig oppførsel. Det kan umulig være lurt,men så klart holder jeg meg unna den saken. 

Er det normalt at adhd barn holder på i 2 timer ? Er det Ikke impulsivitet som er problemet, og ikke nøye planlagt skjellsord? 

Hilsen sliten dame 

 

Anonymkode: 2a5fa...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner flere barn, og har et barn med ADD. Men det kommer jo i alle grader, noen har det i veldig lett grad, og fungerer veldig fint. Andre er veldig hardt rammet. Noen har heller ikke oppdratt barnet noe, bare brukt diagnosen som en unnskyldning. Mitt ADD barn, har det vært ekstremt krevende og oppdra, men det har jeg fått betaling for og. Har et barn som oppfører seg veldig bra. Men det har vært noen tøffe år. Men aldri så ille du beskriver.

Anonymkode: 2d8cc...143

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars!  Barnet bør får hjelp!  Her kan det være sykdom /tilstand, mangel på klare forventninger, grenser og konsekvenser og mye mer!  Bra at foreldrene får veiledning,  men dette var ekstremt. .. 

Anonymkode: 04efd...934

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å si hva som er normalt for en person med adhd, da det kommer ann på hvor hardt personen er rammet. Jeg har selv adhd, og selv om ting er betydelig bedre i dag, så har jeg hatt mine mindre gode øyeblikk. Er vanskelig å forklare helt, men under tidligere sinneutbrudd så svartner det totalt. Alt i kroppen bare bruser over og man har ikke kontroll over alt man sier eller gjør. Noen ganger kan man faktisk bli så "rabiat" som du nevner i HI. Ofte er det en liten fillesak som bare går over stokk og stein, og man får ikke stoppet det uten videre heller.. Ofte føler man seg også veldig skamfull i ettertid, da man egentlig ikke mente å reagere så voldsomt.. men det bare skjer, på en måte.. 

Får kusinen din noe medisinering? (Sier ikke nå at alle med adhd burde medisineres) I mitt tilfelle hjalp dette meg utrolig mye, i tillegg har jeg hatt enorm forbedring av å legge om kostholdet faktisk.. 

Anonymkode: 51b93...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er umulig å si hva som er normalt for en person med adhd, da det kommer ann på hvor hardt personen er rammet. Jeg har selv adhd, og selv om ting er betydelig bedre i dag, så har jeg hatt mine mindre gode øyeblikk. Er vanskelig å forklare helt, men under tidligere sinneutbrudd så svartner det totalt. Alt i kroppen bare bruser over og man har ikke kontroll over alt man sier eller gjør. Noen ganger kan man faktisk bli så "rabiat" som du nevner i HI. Ofte er det en liten fillesak som bare går over stokk og stein, og man får ikke stoppet det uten videre heller.. Ofte føler man seg også veldig skamfull i ettertid, da man egentlig ikke mente å reagere så voldsomt.. men det bare skjer, på en måte.. 

Får kusinen din noe medisinering? (Sier ikke nå at alle med adhd burde medisineres) I mitt tilfelle hjalp dette meg utrolig mye, i tillegg har jeg hatt enorm forbedring av å legge om kostholdet faktisk.. 

Anonymkode: 51b93...dad

 

Endret av Polly Ester
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette er uvanlig sånn i perioden før man lærer hvordan håndtere det. De trenger nok tid til å tilpasse seg

Anonymkode: dd558...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to voksne søstre med adhd og add. For å si det sånn, det er hun med adhd som er normal ☺ uten medisiner. Nettopp fått diagnose da hun har mistenkt hele oppveksten at hun har adhd. Og det stemte ☺

Hun har hele livet vært en helt normal jente, men som er veldig rastløs og har konsentrasjonsproblemer. Aldri vært aggressiv eller utagerende på noen måte. Tar ansvar for seg selv og skylder aldri på sykdommen sin om noe går galt!

 

Anonymkode: 5b60a...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADHD er i alle høyeste grad en konstruert diagnose, det er bare ingen som kan skrive eller snakke om det fordi det er en utbredt oppfatning om at folk er født sånn. Og fordi hvis vi går inn og ser på miljøfaktorer som årsak til lidelsen, så vil altfor mange foreldre få skyldfølelse. Skaden har skjedd, men det er ikke unfixable. Jeg sier ikke at alle barn med ADHD-problematikk har opplevd ekstreme traumer, men jeg tror det er sånn, dessverre, at mange (ikke alle) får/har fått optimal omsorg, og at symptomene deres er et uttrykk for nettopp det.

Når det gjøres forskning på området så tenker jeg at det er da ingen foreldre som sier: jeg sigga under hele svangerskapet, jeg ble slått, jeg hatet å være mamma til en nyfødt og jeg takler ikke omsorgsoppgaven. Forskere går ofte glipp av mye informasjon ;) Forskere besitter ikke sannheten, det er nettopp derfor de kaller seg for nettopp forskere.

Endret av vikingmelk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner et barn med ADHD veldig, veldig godt. Nemlig min egen sønn. Men det jeg kan si er at alle barn med ADHD er forskjellige, like forskjellige som mennesker flest. ADHD er ikke en uniform diagnose, der alt er likt for alle med denne lidelsen.

Min egen sønn har aldri noensinne hatt et raserianfall. Eller kanskje noen trassanfall da han var i to-tre års alderen, men aldri siden. Nå er han midt i tenårene.

Det barnet du beskriver i hovedinnlegget hadde jeg tatt tak i og virkelig snakket hardt til. Sånn oppførsel synes jeg ikke man skal unnskylde med en diagnose. Det går an å lære seg normal folkeskikk og at dårlig oppførsel får konsekvenser, selv om man har en diagnose. Diagnosen skal ikke brukes til å sy puter under armene på folk og la alt av dårlig oppførsel få passere.

Men hvis disse foreldrene til den utagerende jentungen har fått beskjed om å overse dårlig oppførsel.... vel, jeg synes det høres helt bak mål ut. Dårlig oppførsel skal ikke få pågå uten konsekvenser. Det vi mennesker lærer mest av er konsekvenser av det vi gjør.

 

 

 

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av greia er vel at barnet har så problem med å kontrollere egen oppførsel, at man blir nødt å kjefte hele tiden om man skal reagere negativt. De som har gitt det rådet tenker sikkert å prøve år redusere negativ oppmerksomhet barnet får slik at de ikke føler seg mislykket hele tiden. Det er sikkert noe de kommer til år regulere mer senere, akkurat nå høres det ut som det er litt krise, så de har vel en plan på hvordan gå frem fremover, tenker jeg. TS er jo ikke foreldre eller søsken, så hun vet jo ikke hvordan opplegget deres er. Så KGs medlemmer får informasjon fra en andre part, samt at KG ikke er kvalifisert til å kommentere på denne type lidelser

Anonymkode: dd558...862

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ulike grader av ADHD. Godt de får veiledning. Forhåpentligvis blir det bedre da. Tilrettelegging kan hjelpe mye.  Medisinering går jeg ut i fra vil bli vurdert i tillegg. Har selv en gutt som har ADHD, men heldigvis ikke aggressiv. 

Anonymkode: 3bdc7...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen barn er like, har du møtt et barn med ADHD, så har du bare møtt et. 

Jeg har jobbet med mange barn innenfor ADHD spekteret. Fra de som er stille og innesluttet, til de som kan utagerende slik som niesen din gjør. Felles for disse barna er struktur og forutsigbarhet. Her høres det ut som din niese hadde en forventning om at hun fikk se på TV, dette er gjerne noe som hun ellers får lov til.  Når da svaret er nei, kan det utløse et slik utbrudd. Jeg har møtt barn hvor slike utbrudd blir fremprovosert for å oppnå goder, men også de som ikke forstå hvorfor det ble en endring i den strukturen de ellers har hatt. Jeg håper foreldrene får god hjelp til å legge dagen tilrette for niesen din, samt at de forteller familie og venner hvordan de skal håndtere utbrudd og andre sistuasjoner som brudd på struktur og forutsigbarhet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært borti barn som er lignende. Her hjalp medisiner veldig. 

Anonymkode: 6338b...a71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, vikingmelk skrev:

ADHD er i alle høyeste grad en konstruert diagnose, det er bare ingen som kan skrive eller snakke om det fordi det er en utbredt oppfatning om at folk er født sånn. Og fordi hvis vi går inn og ser på miljøfaktorer som årsak til lidelsen, så vil altfor mange foreldre få skyldfølelse. Skaden har skjedd, men det er ikke unfixable. Jeg sier ikke at alle barn med ADHD-problematikk har opplevd ekstreme traumer, men jeg tror det er sånn, dessverre, at mange (ikke alle) får/har fått optimal omsorg, og at symptomene deres er et uttrykk for nettopp det.

Når det gjøres forskning på området så tenker jeg at det er da ingen foreldre som sier: jeg sigga under hele svangerskapet, jeg ble slått, jeg hatet å være mamma til en nyfødt og jeg takler ikke omsorgsoppgaven. Forskere går ofte glipp av mye informasjon ;) Forskere besitter ikke sannheten, det er nettopp derfor de kaller seg for nettopp forskere.

Nei, ADHD er IKKE en konstruert diagnose, det er en nevrologisk betinget svært arvelig diagnose. 

Du sprer fordommer som ikke samsvarer med virkeligheten, adferdsproblemer som skyldes tilknytnigsproblematikk er noe annet.

Anonymkode: 516bc...ee6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har sanseforstyrrelser som gjør at de utagerer, alle er ulik,og det er derfor viktig å kartlegge hver enkelt barn med adhd problematikk, selv har jeg en tenåringssønn med diagnosen, ikke har jeg gitt for dårlig omsorg, kommer fra en belastet famile, har røykt eller drukket under svangerskapet.. er ikke noe poeng og forsvare slikt lenger, tror det alltid vil være fordommer mot en slik diagnose uansett.

Var imot medisin i mange år, prøvde til slutt ( etter å ha prøvd alt ) og det hjalp, har et barn som fungerer mye bedre, også på skole og får resultater deretter, selv sier barnet at det klarer å være mer rolig nå, og at det kjennes mye tryggere og fint i hverdagen.

Anonymkode: 516bc...ee6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, vikingmelk skrev:

ADHD er i alle høyeste grad en konstruert diagnose, det er bare ingen som kan skrive eller snakke om det fordi det er en utbredt oppfatning om at folk er født sånn. Og fordi hvis vi går inn og ser på miljøfaktorer som årsak til lidelsen, så vil altfor mange foreldre få skyldfølelse. Skaden har skjedd, men det er ikke unfixable. Jeg sier ikke at alle barn med ADHD-problematikk har opplevd ekstreme traumer, men jeg tror det er sånn, dessverre, at mange (ikke alle) får/har fått optimal omsorg, og at symptomene deres er et uttrykk for nettopp det.

Når det gjøres forskning på området så tenker jeg at det er da ingen foreldre som sier: jeg sigga under hele svangerskapet, jeg ble slått, jeg hatet å være mamma til en nyfødt og jeg takler ikke omsorgsoppgaven. Forskere går ofte glipp av mye informasjon ;) Forskere besitter ikke sannheten, det er nettopp derfor de kaller seg for nettopp forskere.

Det du skriver her er TULL!  ADHD er en medfødt lidelse, det er klinisk bevist at barn med ADHD Ikke har like god virkning av signalstoffet dopamin som andre. Psykiske lidelser, traumer o.l kan forverre ADHD tilstanden, men det er ikke det som utløser den. Dette er også en sykdom som ofte går i arv.

Endret av Spesialpedagog
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ADHD er IKKE en konstruert diagnose, det er en nevrologisk betinget svært arvelig diagnose. 

Du sprer fordommer som ikke samsvarer med virkeligheten, adferdsproblemer som skyldes tilknytnigsproblematikk er noe annet.

Anonymkode: 516bc...ee6

Men hvordan i alle dager greier du å differensiere mellom dem som har tilknytningsproblematikk og ADHD? Har du funnet genet? Og hvordan ser det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ADHD er IKKE en konstruert diagnose, det er en nevrologisk betinget svært arvelig diagnose. 

Du sprer fordommer som ikke samsvarer med virkeligheten, adferdsproblemer som skyldes tilknytnigsproblematikk er noe annet.

Anonymkode: 516bc...ee6

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du møtt ett barn med ADHD, så har du møtt ett barn med ADHD. De er alle forskjellige, og reagerer like forskjellig.

Det finnes ingen fasit. Men jeg syns at en slik oppførsel burde absolutt ikke aksepteres uansett, og ikke unnskyldes fordi

barnet har diagnosen ADHD. Da vil ting bare bli verre. Jeg har kjent ett slikt barn, og oppførselen er like ille i voksen alder.

Mens andre med ADHD som jeg kjenner, har god oppførsel. Forskjellen er at i de andre tilfellene har ikke foreldrene latt

barnet herje vilt med unnskyldningen at det har diagnosen ADHD og derfor ikke kan noe for oppførselen sin. Barn trenger

konsekvenser, også barn med ADHD, ellers vil ikke ting bli bedre.

Anonymkode: 0cacb...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...