Gå til innhold

Å forlate huset med vaskemaskin/oppvaskmaskin igang


Forskerspire

Anbefalte innlegg

Nei, jeg går ikke fra slike elektriske apparater. Ikke bare er jeg redd for lekkasjer, men jeg er også redd for brann.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Sisti skrev:

Det handler om å minimere risiko innen rimelighetens grenser. 

Gratulerer, du har skjønt noe! Rimelighetens grenser, det var glupe ord. At en maskin skal havarere på spektakulært vis forekommer så sjeldent at det helt hysterisk å føle seg bundet til huset/rommet 3-4 timer pr. dag, helg som yrke, året rundt av den grunn. Skal en minimere en risiko, får en større utbytte av å minimere en risiko som er av en viss størrelse, enn en som er nær null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bekymre seg for akkurat oppvaskmaskin og vaskemaskin når det gjelder å ta fyr? Det eneste særtrekket disse har er jo at de bruker vann. Så bekymring for lekkasje er nokså legitim, dog det finnes flere sikringer mot dette som reduserer risikoen for alvorlig skade til ekstremt liten.

Så argumenterer dere for at, jammen, de kan jo ta fyr, de kan starte brann! Ja vel. Det kan de garantert. Men kan dere vise til statistikk som dokumenterer at akkurat vaskemaskin og tørketrommel starter branner signifikant oftere enn kjøleskap, fryseboks, varmekabler, panelovner og andre ting folk har stående på døgnet rundt? Skrur dere alltid laptopen og nettbrettet helt av og trekker ut ladeledningen fra stikkontakten når dere forlater huset? Hvis ikke - hvorfor er dere så mistenksomme mot oppvaskmaskin og vaskemaskin, men ikke mot disse andre elektriske tingene?

Anonymkode: 960ef...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vox_populi skrev:

Gratulerer, du har skjønt noe! Rimelighetens grenser, det var glupe ord. At en maskin skal havarere på spektakulært vis forekommer så sjeldent at det helt hysterisk å føle seg bundet til huset/rommet 3-4 timer pr. dag, helg som yrke, året rundt av den grunn. Skal en minimere en risiko, får en større utbytte av å minimere en risiko som er av en viss størrelse, enn en som er nær null.

Sjelden? Det er en av de vanligste brannårsakene. Vi har opplevd det allerede en gang, så at du synes det er sjelden bryr ikke meg. 

Om det går utover DIN livskvalitet å være hjemme får jo bare du la vær å bry deg. Men vi bruker ikke vaskemaskin hver dag, max to dager i uka, alltid på kveldstid (etter kl 20)  og da er vi hjemme uansett. Samme med oppvaskmaskin. Og de bruker 1-2 timer, ikke 4. Så for oss er det absolutt innen rimelighetens grenser. Er det annerledes for deg er du hjertelig velkommen til å velge annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor bekymre seg for akkurat oppvaskmaskin og vaskemaskin når det gjelder å ta fyr? Det eneste særtrekket disse har er jo at de bruker vann. Så bekymring for lekkasje er nokså legitim, dog det finnes flere sikringer mot dette som reduserer risikoen for alvorlig skade til ekstremt liten.

Så argumenterer dere for at, jammen, de kan jo ta fyr, de kan starte brann! Ja vel. Det kan de garantert. Men kan dere vise til statistikk som dokumenterer at akkurat vaskemaskin og tørketrommel starter branner signifikant oftere enn kjøleskap, fryseboks, varmekabler, panelovner og andre ting folk har stående på døgnet rundt? Skrur dere alltid laptopen og nettbrettet helt av og trekker ut ladeledningen fra stikkontakten når dere forlater huset? Hvis ikke - hvorfor er dere så mistenksomme mot oppvaskmaskin og vaskemaskin, men ikke mot disse andre elektriske tingene?

Anonymkode: 960ef...839

Men jeg har aldri elektriske apparater på døgnet rundt, unntaket er kjøleskapet. Ellers er strømmen slått av på det meste. Det gjelder også vifteovn (vi har ikke panelovn).

Og laderen står aldri i om natta når vi sover eller når vi er borte. Dette har jo også brannvesent advart mot, og dette er noe vi velger å følge. Når det gjelder pc, tv osv så slås dette alltid helt av, og vi har en bryter som slås av i tillegg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:



Så argumenterer dere for at, jammen, de kan jo ta fyr, de kan starte brann! Ja vel. Det kan de garantert. Men kan dere vise til statistikk som dokumenterer at akkurat vaskemaskin og tørketrommel starter branner signifikant oftere enn kjøleskap, fryseboks, varmekabler, panelovner og andre ting folk har stående på døgnet rundt? Skrur dere alltid laptopen og nettbrettet helt av og trekker ut ladeledningen fra stikkontakten når dere forlater huset? Hvis ikke - hvorfor er dere så mistenksomme mot oppvaskmaskin og vaskemaskin, men ikke mot disse andre elektriske tingene?

Anonymkode: 960ef...839

Vanskelig å vise til statistikk når mange av disse tilfellene aldri blir registrert. For få måneder siden satt jeg i stua med tørketrommelen i gang på vaskerommet. Kjente plutselig en merkelig lukt og gikk for å se hva som skjedde. Fikk dratt ut kontakten i tørketrommelen og så etter en stund at to av plaggene var ordentlig svidde. Det ene plagget hadde kilt seg fast inne i maskinen og det var brent hull i det. Vet selvsagt ikke hva som hadde skjedd dersom jeg ikke var hjemme, men er veldig sikker på at det kunne utviklet seg til brann. Luktet svidd i flere uker etterpå. Hendelsen er aldri registrert noe sted da jeg ikke trengte hjelp av brannvesenet. Kjøpte ny tørketrommel og går aldri ifra verken denne eller andre apparater.

Ellers lar jeg aldri laderen stå i kontakten med mindre den er i bruk, ei heller lader jeg ting mens jeg sover. Ble ordentlig skremt av episoden med tørketrommelen og tenker med skrekk og gru på at jeg tidligere reiste ut mens klærne tørket.

Anonymkode: 247da...241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tør aldri dra ut mens maskinene står på. En i familien min fikk hele huset brent ned omtrent fordi de hadde satt på oppvaskmaskinen før de dro på jobb.

Men må innrømme at jeg har de på om natta. Da er vi i det minste hjemme, men det er ikke bra det heller *skjerpings*

Anonymkode: 9bc71...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartina

Jeg er oppvokst med å aldri dra bort så lenge vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel går og jeg "fulgte" dette i begynnelsen da jeg flyttet ut men det har sklidd ut. Mye pga. livssituasjon min som gjør at jeg er lite hjemme. Skulle jeg kun vasket når jeg var hjemme, hadde det skjedd mye sjeldnere enn hva som var nødvendig.

Jeg har ikke tørketrommel men det er nok kanskje det eneste jeg ikke ville ha dratt fra. 

Jeg setter dog ikke på eller drar bort med mindre det er snakk om maks et par timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemaskoner, oppvaskmaskiner og tørketromler har jo et helt annet maskineri enn ting som står stille som kjøleskap og panelovner.

Det blir litt som å sammenligne å la et stort kubbelys stå og brenne over natten kontra å gå fra åpen ild i peisen.

Anonymkode: 36961...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...