Gå til innhold

Typen er forferdelig sjalu på fortiden min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og typen har vært sammen i snart to år. 

På en av de første datene klarte jeg uheldigvis å røpe at jeg har (hadde) kjennskap til en norsk A-kjendis. La oss bare kalle han Jupiter. (Det var han som kom inn på Jupiter, og jeg ga ikke uttrykk for noe mer enn at jeg personlig kjente vedkommende). Dette har ikke vært noe tema i ettertid, men han har tydeligvis gjort det til store ting i hodet sitt (jeg og Jupiter rotet en stund, men var aldri sammen). Med jevne mellomrom kommer det frem at han sliter med å forholde seg til fortiden min med Jupiter. Han vet som sagt ingenting utover vårt bekjentskap. I kveld - for meg ut i fra det blå - kom han inn på dette temaet igjen. Lang historie kort: han sa rett ut han skulle ønske at jeg hadde en annen fortid og at han ikke kom til å takle neste gang Jupiter eventuelt måtte finne på å figurere i media. 

Han går til psykolog for diverse drit fra fortiden (han er diagnostisert deprimert som følge av at en eks psykisk mishandlet ham - hun figurerer for øvrig også figurerer en del i media) og har snakket om dette. Psykologen har sagt klart i fra til han at han ikke kan holde fortiden min i mot meg (dette har jeg selvfølgelig presisert en rekke ganger selv også, i kveld var intet unntak), og han forstår det, han vet at han er totalt drittsekk som holder på sånn, men "klarer ikke la være" fordi det plager han sånn. Dette kommer som regel opp når han har dårlige dager, men jeg synes allikevel ikke at det er akseptabelt å la disse dagene gå så til de grader utover meg. Det bør kanskje nevnes at han generelt ikke er sjalu i nåtiden. Om det gjør ting bedre eller verre er jeg litt usikker på. 

Jeg la på fordi jeg ble så sint og frustrert - vi kom uansett ingen vei. Nå har han skrudd av telefonen. 

Noen tips til hvordan vi (han) kan ordne opp i dette? Helst noe annet enn "dump ham", jeg er klar over selv at det muligens er løsningen i lengden, men jeg er alt for glad i ham til å la dette ødelegge uten å ha prøvd alt. 

Anonymkode: 0bac2...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bør kanskje også presisere at jeg har tilbudt meg å fortelle hva slags relasjon og Jupiter hadde, men han vil ikke høre på meg/vite noe.

Anonymkode: 0bac2...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve

Han er usikker, du må berolige han. Hvis han betyr alt for deg må du la han få vite dette. Gi ham komplimenter, fortell han hvor deilig du synes han er. Si de fine tingene du tenker om ham. At du ikke vil være noe annet sted enn i armene hans. Menns usikkerheter handler ofte om å føle at de ikke strekker til. Det kan det bli mye "bråk" av i et forhold. Hvis du får han til å forstå hva han betyr for deg og at det bare er han du vil ha, mentalt og fysisk vil han føle seg roligere og greie å slappe mer av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carrie_

Hvorfor henger han seg så opp i denne kjendisen? Er det fordi han er kjent at han på en måte føler seg truet av han? At han på en måte får tanker om at han ikke er bra nok, at du fortjener bedre og også har sjansen på "noen bedre"? Siden han er deprimert så går jeg utifra at han ikke har så høye tanker om seg selv.

De fleste av oss har vært sammen med andre før vi møtte vår partner. De fleste kjenner nok et stikk av sjalusi når man tenker på at kjæresten har vært sammen med en annen før, det er nok naturlig, men når man fokuserer på det og tenker mye på det så går det fort galt. Han må jo heller fokusere på at det er HAN som er sammen med deg nå. Han har jo vært sammen med andre før deg? Hva hadde han sagt om du reagerte på samme måte som han? 

Alt bunner nok i mye usikkerhet og den dårlige erfaringen med ekskjæresten hans, men dette skal ikke gå utover deg. Du skal ikke straffes for handlinger eksen hans har gjort.

Hadde det vært en mulighet for at du kunne få være med han til psykologen en gang og snakket om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrie_ skrev:

Hvorfor henger han seg så opp i denne kjendisen? Er det fordi han er kjent at han på en måte føler seg truet av han? At han på en måte får tanker om at han ikke er bra nok, at du fortjener bedre og også har sjansen på "noen bedre"? Siden han er deprimert så går jeg utifra at han ikke har så høye tanker om seg selv.

De fleste av oss har vært sammen med andre før vi møtte vår partner. De fleste kjenner nok et stikk av sjalusi når man tenker på at kjæresten har vært sammen med en annen før, det er nok naturlig, men når man fokuserer på det og tenker mye på det så går det fort galt. Han må jo heller fokusere på at det er HAN som er sammen med deg nå. Han har jo vært sammen med andre før deg? Hva hadde han sagt om du reagerte på samme måte som han? 

Alt bunner nok i mye usikkerhet og den dårlige erfaringen med ekskjæresten hans, men dette skal ikke gå utover deg. Du skal ikke straffes for handlinger eksen hans har gjort.

Hadde det vært en mulighet for at du kunne få være med han til psykologen en gang og snakket om dette? 

Jeg tror kjendisstatusen er det som gjør det, ja. Han er veldig opptatt av at "alle" synes det er stas å være sammen med en kjendis, selv om jeg har prøvd å overbevise han om at nei, alle synes ikke det. Da jeg rotet med Jupiter skulle jeg absolutt ønske at han bare var et "vanlig" menneske uten reisedøgn og publikum/fans.  

Føler at selvtilliten hans går veldig i bølgedaler, han har presisert (senest for noen uker siden) at jeg har fått han til å høyere tanker om seg selv og troen på at noen faktisk kan være oppriktig glad i ham fordi han er han. 

Jeg prøvde å si at han ikke måtte kaste stein i glasshus (ref. hans eks figurerer også i media), men det ville han ikke høre på. Hun var nemlig ikke en offentlig person da de var sammen. Men jeg var han ikke hadde likt det om jeg gikk og stresset over fortiden hans. 

 Vi har avstandsforhold, men mulig jeg kan få det til en gang jeg er hjemme. Hadde sikkert vært veldig greit. For min del hvertfall...

2 minutter siden, Genevieve skrev:

Han er usikker, du må berolige han. Hvis han betyr alt for deg må du la han få vite dette. Gi ham komplimenter, fortell han hvor deilig du synes han er. Si de fine tingene du tenker om ham. At du ikke vil være noe annet sted enn i armene hans. Menns usikkerheter handler ofte om å føle at de ikke strekker til. Det kan det bli mye "bråk" av i et forhold. Hvis du får han til å forstå hva han betyr for deg og at det bare er han du vil ha, mentalt og fysisk vil han føle seg roligere og greie å slappe mer av. 

Jeg anser meg selv veldig god på det der faktisk. Og det har han sagt til meg også, jeg er mye bedre på gi ham ros og komplimenter enn andre veien. Han tar det i pompøse bolker han, og det går helt fint for meg. Og som sagt, han er ikke sjalu i hverdagen. I nåtiden. Derfor er jeg litt usikker på om det faktisk skyldes usikkerhet. 

Anonymkode: 0bac2...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. høres ut som han har låst seg i et uheldig mønster.. hva med gestaltterapi? Kunne kanskje hjulpet. 

Anonymkode: baf86...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carrie_

Det er tydelig at han sliter, men dette må jo også slite veldig på deg? Ikke glem deg selv opp i alt dette. Det blir slitsomt når man hele tiden føler man må bevise noe for overfor partneren sin. Merker du usikkerheten/sjalusien hans hver gang dere snakkes eller går han veldig opp og ned i selvfølelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han kanskje er litt redd jeg. Om du har hatt sex med en A-kjendis som også har hatt seg med en del andre så kan det være at han spør seg selv om du egner deg i forhold med han., samtidig som han er glad i deg. Jeg vet at det ikke høres helt fornuftig ut, men det er en manneting

Anonymkode: b2be4...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

At status skal ha så mye å si er kjedelig. Kjente mennesker er jo akkurat som alle andre,med gode og mindre gode sider. De er like smarte og like lite smarte: -) 

Vet neimen ikke annet råd enn å bare sette krav til at dette ikke får nevnes eller være et tema mer. Han er jo mer opptatt av statusen til denne fyren enn av omtanke for deg! Det bør han se. Han bør være mest opptatt av deg og ikke en du har rotet med. Vet hvor frustrerende du føler det,og det er utrolig stygt av ham å bruke dette som et problem. Uansett depresjon eller ei. Det bør være et ikke-tema,og stå på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, han gir seg ikke. Han ringte i natt og hørtes angrende ut en liten stund, men så svarte ikke jeg akkurat som han ville, så da ble han sur igjen og mente at jeg sa at vi var ferdige. Og skrudde av telefonen. Skal innrømme at jeg har sendt et par sinte meldinger i ettertid, oppførselen hans ble rett og slett for mye for meg. Hvis han er slik som han har vært tidligere, er dette en "fase" - snart ligger han vel helt flatt og det er ikke måte på hvor lei seg han er. Men det hjelper lite akkurat nå kjenner jeg.

Jeg bare skjønner ikke hvordan vi skal løse dette, for som dere sier; han er så sinnsykt opptatt av statusen til Jupiter og mener han er "over alt" og at det gjør det enda vanskeligere å forholde seg til det (jeg for min del har ikke sett han i media på leeeenge). Han forventer at jeg forstår at det er et problem, og det klarer jeg dessverre ikke. Fortid er fortid for meg - kjendisstatus eller ei. 

Anonymkode: 0bac2...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og typen har vært sammen i snart to år. 

På en av de første datene klarte jeg uheldigvis å røpe at jeg har (hadde) kjennskap til en norsk A-kjendis. La oss bare kalle han Jupiter. (Det var han som kom inn på Jupiter, og jeg ga ikke uttrykk for noe mer enn at jeg personlig kjente vedkommende). Dette har ikke vært noe tema i ettertid, men han har tydeligvis gjort det til store ting i hodet sitt (jeg og Jupiter rotet en stund, men var aldri sammen). Med jevne mellomrom kommer det frem at han sliter med å forholde seg til fortiden min med Jupiter. Han vet som sagt ingenting utover vårt bekjentskap. I kveld - for meg ut i fra det blå - kom han inn på dette temaet igjen. Lang historie kort: han sa rett ut han skulle ønske at jeg hadde en annen fortid og at han ikke kom til å takle neste gang Jupiter eventuelt måtte finne på å figurere i media. 

Han går til psykolog for diverse drit fra fortiden (han er diagnostisert deprimert som følge av at en eks psykisk mishandlet ham - hun figurerer for øvrig også figurerer en del i media) og har snakket om dette. Psykologen har sagt klart i fra til han at han ikke kan holde fortiden min i mot meg (dette har jeg selvfølgelig presisert en rekke ganger selv også, i kveld var intet unntak), og han forstår det, han vet at han er totalt drittsekk som holder på sånn, men "klarer ikke la være" fordi det plager han sånn. Dette kommer som regel opp når han har dårlige dager, men jeg synes allikevel ikke at det er akseptabelt å la disse dagene gå så til de grader utover meg. Det bør kanskje nevnes at han generelt ikke er sjalu i nåtiden. Om det gjør ting bedre eller verre er jeg litt usikker på. 

Jeg la på fordi jeg ble så sint og frustrert - vi kom uansett ingen vei. Nå har han skrudd av telefonen. 

Noen tips til hvordan vi (han) kan ordne opp i dette? Helst noe annet enn "dump ham", jeg er klar over selv at det muligens er løsningen i lengden, men jeg er alt for glad i ham til å la dette ødelegge uten å ha prøvd alt. 

Anonymkode: 0bac2...61e

Kan han ha sjekket loggen din og funnet ut at du "stalker" Jupiter. Og derfor har et inntrykk at Jupiter er den du egentlig vil ha, men Jupiter ikke ville ha deg. Og din nåværende føler han er andrevalget? Er du og Jupiter FB venner?

Anonymkode: 8c44a...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope - jeg er ferdig med Jupiter. Eneste er at han følger meg på Twitter (men jeg følger ikke tilbake). 

Anonymkode: 0bac2...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror typen din er redd for at du er litt  golddigger /lar deg blende av kjendisstatus. Denne Jupiter har sikkert hauger med damer etter seg, og dere var ikke et ordentlig par,  så for å være ærlig var du jo nok en i rekken av villige damer Jupiter ikke var seriøst interessert i. DET kan være hva som gnager kjæresten din. Selv var jeg sammen med en  som er verdenskjent i tja 5mnd for par år tilbake. Som i et ordentlig  forhold.  Min nye kjæreste syns det var litt kjipt i begynnelsen når påminnelser kommer, men vet det at jeg ikke bare var en useriøs sexfling for vedkommende,   gjør en stor forskjell.  Kanskje typen din et redd du er lett å lede/friste med kjendisstatus,  noe han ikke har, og derfor reagerer.  Syns uansett han må la dette gå.

Anonymkode: b612a...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå ham (og tro meg, han vet inni seg at dere har hatt en greie selv om du ikke har sagt noe. Hvorfor skulle du ellers kjenne ham?)

 

Tingen med "offentlige" personer, er at de har ett eller annet som gjør at de har blitt det. Som oftest er dette en positiv egenskap. Den positive egenskapen gir seg ofte uttrykk i et over snittet draget på det andre kjønn, spesielt om kjendisen er en mann. Jeg kjenner meg igjen i det litt, fordi kjæresten min har vært bortpå en som også stikker seg ut, men ikke er direkte "kjendis"

Jeg anser meg selv som en gjennomsnittlig fyr på alle områder, bortsett fra evnen til å vise omsorg, si de rette tingene, lytte, kunne snakke om masse forskjellig. Å skulle konkurrere med en som har "spisskompetanse" på en attraktiv egenskap, kan føles tungt. Man forventer å bli tilsidesatt når man ikke kan tilby den samme greia. Joda, man kan tilby noe annet, men det kommer ofte til kort i forhold til det som allerede er opplevd. Det er litt av utfordringen man står overfor. Å treffe noen som er på samme nivå som en selv. Det kan matche på mye, men så er det en viktig ting som man er på helt forskjellige planeter på. Dette kan være spesielt sårt på "kjæresteting". Hos meg kan det snike på tanker om at hun feks bruker meg for å få oppleve ømhet og respekt, men at dette slett ikke er noe som kommer til å vare livet ut. Kanskje typen din har det litt likt?

Kanskje han frykter at du bruker tid på ham nå fordi du har hans fulle oppmerksomhet, pga at han ikke er på turne, og har fans rundt seg hele tiden? Men at du har fått smaken på den type liv, og innerst inne ønsker deg tilbake dit? Ingen liker å være en fornuftskjæreste. My two cents, og de kommer fra en som har samme type vansker som kjæresten din. Jeg er heller ikke sjalu i hverdagen, men føler at dama mi er så blasert på andre fysiske fortrinn, at jeg kommer til å miste henne pga at når hun er ferdig med å lyve for seg selv om hva hun faktisk vil ha, er jeg alene igjen. 

Anonymkode: 05ba8...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror typen din er redd for at du er litt  golddigger /lar deg blende av kjendisstatus. Denne Jupiter har sikkert hauger med damer etter seg, og dere var ikke et ordentlig par,  så for å være ærlig var du jo nok en i rekken av villige damer Jupiter ikke var seriøst interessert i. DET kan være hva som gnager kjæresten din. Selv var jeg sammen med en  som er verdenskjent i tja 5mnd for par år tilbake. Som i et ordentlig  forhold.  Min nye kjæreste syns det var litt kjipt i begynnelsen når påminnelser kommer, men vet det at jeg ikke bare var en useriøs sexfling for vedkommende,   gjør en stor forskjell.  Kanskje typen din et redd du er lett å lede/friste med kjendisstatus,  noe han ikke har, og derfor reagerer.  Syns uansett han må la dette gå.

Anonymkode: b612a...708

Hva som skjedde mellom meg og Jupiter og ikke er ikke av betydning. Og i hvertfall ikke noe min nåværende kjæreste skal legge seg opp i 

Anonymkode: 0bac2...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes han er litt rar. Alle har en fortid. Om det er en kjendis eller ikke. Jeg fremelsker ikke sånne sjalue tendenser, det får meg til å rygge litt, men vet ikke om du har virket som en skrytepave når du omtalte Jupiter.

Be han glemme det, si at det ER fortid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva som skjedde mellom meg og Jupiter og ikke er ikke av betydning. Og i hvertfall ikke noe min nåværende kjæreste skal legge seg opp i 

Anonymkode: 0bac2...61e

Alt du kan gjøre er å selvfølgelig holde totalt avstand fra denne Jupiter. Så lenge du gjør det, og er en god lojal kjæreste,  så har kjæresten din ikke noe han kan si på det. Klarer han ikke,  så må du la han gå. Hvis ikke risikerer du en destruktiv kjæreste og at du selv får ødelagte nerver. Livet er for kort til det faktisk 

Anonymkode: b612a...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en dameting å si at fortid er fortid, og det har ingen betydning? Fortiden min har hatt stor betydning. Hvis man ikke tidligere har blitt preget av det man har opplevd, hvorfor skulle da den nåværende kjæresten tro at han gjør en forskjell?

Anonymkode: 05ba8...f52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Herregud, dette er som å lese om forholdet jeg var i for fire år siden!

Det gikk helt over styr, og til slutt orket jeg ikke mer. Det havnet på det nivået hvor jeg ikke kunne dra på noen konserter, for det kunne jo hende at min variant av Jupiter dukket opp, eller noen Jupiter kjente...til slutt ble jeg nærmest avskåret fra vennene mine, for de var jo i kulturlivet de også.

Han slet med angst og gikk en periode i terapi. På oppfordring fra psykologen hendte det at jeg også ble med. Det hjalp en stund, kanskje det kunne vært noe for dere?

Jeg håper dere finner ut av det, TS, for det er en skikkelig kjip situasjon å være i for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...