Gå til innhold

Jobbe i avlastningsbolig for barn og ungdom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Jeg vurderer å søke helgestilling i avlastningsbolig hver 4 helg. Er utdannet barnevernpedagog og jobber i barnevernet. 

Er det noen her som jobber i avlastningsbolig eller har erfaring med dette? Hva liker dere mest og minst med jobben? 

 

Anonymkode: dbfb1...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med dette, har gjort det i 9 år :) Og jeg elsker jobben min!

Fordeler i min jobb: Godt arbeidsmiljø. Alltid mange folk på jobb. Flotte unger. Mange muligheter til å finne på ting, gå turer, spille spill o.l. 

Ulemper: barna er innom ujevnt, noe som gjør at det er vanskelig å følge opp. I en bolig ville dette vært langt enklere. Da ville vi hatt mer ansvar, nå er det foreldrene som har ansvaret for taxibestillinger, hjelpemidler o.l. Og vi føler at det kan bli litt kaotisk og at vi ikke får med oss alt. Det kan i tillegg gå lang tid mellom hver gang man ser hvert barn pga både vår egen og deres turnus/avlastningsplan.

Spør gjerne om mer, hvis du lurer :) 

Anonymkode: 4b03a...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med dette, har gjort det i 9 år :) Og jeg elsker jobben min!

Fordeler i min jobb: Godt arbeidsmiljø. Alltid mange folk på jobb. Flotte unger. Mange muligheter til å finne på ting, gå turer, spille spill o.l. 

Ulemper: barna er innom ujevnt, noe som gjør at det er vanskelig å følge opp. I en bolig ville dette vært langt enklere. Da ville vi hatt mer ansvar, nå er det foreldrene som har ansvaret for taxibestillinger, hjelpemidler o.l. Og vi føler at det kan bli litt kaotisk og at vi ikke får med oss alt. Det kan i tillegg gå lang tid mellom hver gang man ser hvert barn pga både vår egen og deres turnus/avlastningsplan.

Spør gjerne om mer, hvis du lurer :) 

Anonymkode: 4b03a...ef3

Er det mye tungt stell?

Anonymkode: dbfb1...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er det jo det, det er store multifunksjonshemmede rullestolbrukere, noen av dem. Men for min del går det veldig bra, og jeg har ikke en sterk kropp. Men jeg bruker hjelpemidler og gjør ting riktig :) Er ikke mange, om i det hele tatt noen, av kollegaene mine som sliter med stellene.

Anonymkode: 4b03a...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet et par år på avlastningsbolig, de barna som ikke kan gå selv blir selvfølgelig veldig tunge å bære etter hvert, vi har personheiser i alle rom som letter forflytningen. Det er klart at ting kan ta litt mer tid når man må styre med heis opp og ned på stellebord, dusj, opp og ned på stoler osv, men ungene er ofte veldig tolmodige ettersom dette er deres hverdag.

Den andre typen barn vi har, de med atferdsvansker, har selvfølgeig helt andre utfordringer, men om du greier å lage deg en god allianse med barna, og de vet at det er du som bestemmer, så går dette veldig bra.

De bemanner også etter hva hvert enkelt barn trenger, hvert barn har én ansatt, enkelte unger har to. Alle ansatte som skal jobbe med en unge skal ha helt spesifikk opplæring på denne ungen over flere dager.

Som nevnt tidligere er det en ulempe at barna er innom på ulike tidspunkter, og ettersom jeg bare jobbet hver 3. helg kunne det gå ganske lang tid mellom hver gang jeg traff den enkelte unge, og måtte alltid bruke litt ekstra tid i starten på å sette meg inn i eventuelle nye rutiner. Men når man etter hvert kjenner ungene, går dette mye greiere.

Men det er kjempegøy å planlegge turer og aktiviteter med ungene. Vi står helt fritt til å velge hva vi vil gjøre, vi kan dra på et sted alene med barnet, eller vi kan dra som gruppe med flere barn. Det er viktig at barna får gjøre litt morsomme ting, slik at de skal få et fint opphold borte fra familien sin. Feks. tur i fjæra, skogen, svømmehallen, lekeland, bondegård, ridning, café, fisketur osv. alle barna har litt kontanter som kan brukes på slikt

Anonymkode: 79cf0...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...