Gå til innhold

Hjelp med matteoppgave!


Gjest jusisthegoal

Anbefalte innlegg

Den 12 February 2016 at 14.44, AnonymBruker skrev:

Den momentane stigningshastigheten i et punkt og stigningstallet for tangenten i et punkt er to måter å si akkurat det samme på. Du må derfor ha koordinatene for hvert punkt og sette inn i den deriverte funksjonen. Koordinatene for hvert punkt finner du ut fra den opprinnelige funksjonen, og veksthastigheten i punktet finner du ved å sette inn koordinatene i den deriverte funksjonen. 

Med andre ord:
For å løse oppgave a må du altså derivere funksjonen. Deretter setter du inn koordinatene for pkt A i den deriverte funksjonen. 
Koordinatene for punkt A er enkle å finne. Du setter rett og slett inn x=0 i den opprinnelige funksjonen. Da finner du ut at f(x)=5, hvis jeg forstår håndskriften din riktig. Dette 5-tallet setter du inn i den deriverte funksjonen. Da finner du den momentane vekstfarten i punkt A.

For å løse oppgave b må du sette inn koordinatene for pkt B i den deriverte funksjonen.
Du ser jo ut av grafen at f(x)=0, og at x er et positivt tall. Siden du har en annengradsfunksjon (tror jeg), så bruker du formelen for annengradsfunksjoner for å løse denne. Da får du to verdier av x. I dette tilfellet en positiv og en negativ. Pkt B er dermed det positive svaret du får når du løser funksjonen. Sett den positive verdien for x inn i den deriverte funksjonen, og vips, så har du svaret :) 

 

Anonymkode: 490c7...35a

Jeg skjønner nå hvor jeg nesten strøk i matte. For dette er ikke matte men gresk for meg. 😬😬😬

Anonymkode: c7fd5...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, jusisthegoal skrev:

jeg fant ut av hvordan man gjør det, og du tar rimelig feil! ...

 

A) du setter x=0 i funksjonen og og deriverer funksjonen og får at stigningstallet er 4

B) Du gjør det samme her, finner nullpunktene, bare at du setter f¨(5)= 0 og du får -6!!

 

takk for hjelpen alle sammen!

:duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, jusisthegoal skrev:

jeg fant ut av hvordan man gjør det, og du tar rimelig feil! ...

 

A) du setter x=0 i funksjonen og og deriverer funksjonen og får at stigningstallet er 4

B) Du gjør det samme her, finner nullpunktene, bare at du setter f¨(5)= 0 og du får -6!!

 

takk for hjelpen alle sammen!

Ang. B: Det du sier er riktig dersom det er en 2.gradslikning! Altså at funksjonen din er f(x)= -x^2 + 4x + 5,

IKKE f(x)= -x^3 + 4x + 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal
2 timer siden, Splendidly skrev:

Ang. B: Det du sier er riktig dersom det er en 2.gradslikning! Altså at funksjonen din er f(x)= -x^2 + 4x + 5,

IKKE f(x)= -x^3 + 4x + 5

jo det blir vel riktig det. For jeg bare finner nullpunktene uten å derviere funksjonen, og får x=5 og ikke x=-1 fordi som du ser på bildet skal det nullpunktet være positiv.

Så setter jeg bare det inn i den deriverte funksjonen, og får x=-6!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, jusisthegoal skrev:

jo det blir vel riktig det. For jeg bare finner nullpunktene uten å derviere funksjonen, og får x=5 og ikke x=-1 fordi som du ser på bildet skal det nullpunktet være positiv.

Så setter jeg bare det inn i den deriverte funksjonen, og får x=-6!

Hvilken funksjon tar du utgangspunkt i?

x=5 og x=-1 er nullpunktene til 2.gradsfunksjonen f(x)= -x^2 + 4x + 5.

Det er IKKE nullpunktene til 3. gradsfunksjonen f(x)= -x^3 + 4x + 5, som du har skrevet i oppgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...