Gå til innhold

Skjult kamera - Hvor går grensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og en venninne leker med tanken på å begynne med litt skjult kamera, og hvis det lykkes, kanskje lage en youtube-kanal der vi laster opp videoer.

Vi bruker selvsagt youtube som inspirasjon og tips, men lurer litt på hvor man skal legge grensa? Hvor synes dere grensa bør gå?

Jeg ler så jeg griner når jeg ser disse klippene :skratte::skratte::skratte: Synes dere de er innafor?

 

 

 

 

Anonymkode: 92f05...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gjør sånne latterlige "pranks" som den første. Dere ødelegger klærne til folk og det er ikke det minste gøy. Om dere skal gjøre noe så ta noe som faktisk ikke skader andre. Slik som dette er gode "pranks" (men selvsagt uten det helvetes forbanna lattersporet!):


 

Anonymkode: e1170...b84

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Alt som blir gjort av "pranks" eller "sosiale eksperimenter" har vel blitt gjort (opp til fleire ganger) tidligere.

 Slikt tull er bare latterlig og ekstremt barnslig uansett...

Anonymkode: 7ab81...cc2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel i så fall få samtykke fra de som utsettes for eksperimentene dine før du laster opp??

Samt være klar over at du blir erstatningspliktig dersom du ødelegger noe, kan bli anmeldt for trakassering etc. Det finnes regler for hva man har lov til å utsette andre mennesker for, disse gjelder selv om det gjelder såkalte "pranks".

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjult kamera er faktisknulovlig i Norge, ogni det du legger bilder/film ut på nettet, uten uttrykkelig samtykke fra den eller dem som blir filmet, så er forbrytelsen et faktum. 

En mann er nylig dømt for å ha satt opp et kamera på uthuset ved hytta si. Kameraet kunne styres ved hjelp av en pc, og filme i inntil 2 km avstand, samt dreies 360 grader. Dommen er ikke rettskraftig, og vurders anket. Men dette viser litt av hvordan loven fungerer. 

Å gjøre seg til lovbryter på denne måten i ung alder får konsekvenser for resten av livet, så du bør finne på noe mer lovlydig å sysle med. 

Anonymkode: 9383e...441

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ingen av disse var spesielt morsomme. Den med paiene var verst, det er skikkelig dårlig gjort. Hva om en av disse var på vei til jobb/intervju eller noe annet viktig, og så kommer disse rævhullene av noen mennekser og herper hele dagen deres? Drittsekker. 

Anonymkode: cb98b...4b5

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke sånne pranks er noe morsomt i utgangspunktet, det har jeg aldri syntes, men den med shampoo er vel av det ganske harmløse slaget. Skjønner ikke hva som er gøy med den, men om man først skal pranke noen bare ved å være kjip er det av det mindre kjipe man kan gjøre.

Pai-pranken skjønner jeg veldig godt at folk kan bli forbanna av, selv om jeg i de fleste situasjoner neppe hadde fyrt meg særlig opp selv. Pranks der noen lures trill rundt og får det avslørt kan godt være morsomme, selv om jeg synes man bør (og man forsåvidt er juridisk forpliktet til å) sjekke med dem at det er greit før man legger det ut noe sted. Å hive en pai i trynet på en dresskledd mann som venter på bussen, og så bare stikke av, har ingenting med god pranking å gjøre. Det er bare å være et uoriginalt og feigt rasshøl.

Anonymkode: 15bd4...62a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal vi ikke legge ut uten samtykke. Man må jo ta kontakt etter pranken, og høre om de synes det er ok. Jeg kjenner reglene rundt dette :)

Ang. pranken med kakene i trynet, så synes jeg jo den er på grensa, nettopp fordi man kan ødelegge klær etc. Men nå fikk jo disse i videoen dekket alle utgifter med rens og vask, og har åpenbart samtykket i å legge ut videoene.

Anonymkode: 92f05...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal vi ikke legge ut uten samtykke. Man må jo ta kontakt etter pranken, og høre om de synes det er ok. Jeg kjenner reglene rundt dette :)

Ang. pranken med kakene i trynet, så synes jeg jo den er på grensa, nettopp fordi man kan ødelegge klær etc. Men nå fikk jo disse i videoen dekket alle utgifter med rens og vask, og har åpenbart samtykket i å legge ut videoene.

Anonymkode: 92f05...40a

Åja, men DA er det jo greit. :sarkasme:

Anonymkode: 365eb...2d5

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal bli noen suksess må dere nok tenke i nyere baner enn de klippene du har lagt ut. De er ikke morsomme, og dere kan få flere anmeldelser av det. Morsomme pranks er for meg når personer blir lurt, på en harmløs måte hvor de ikke kan komme i skade eller få ting ødelagt. Skal dere hive vann på noen? Da kan telefoner og andre ting bli ødelagt og dere må erstatte. Det kan fort bli dyrt. 

Dere må også sette dere inn i lovverket.  Dere må jo faktisk snakke med personene etterpå å få tillatelse til å legge ut filmen. Så har dere i utgangspunktet ikke lov til å filme dem uten deres samtykke heller så lenge det ikke er en folkemengde. Så sett dere godt inn i lovverket så dere ikke risikerer mange anmeldelser og bryter loven for noe dere gjør i håp om å tjene penger på youtube :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør sånne latterlige "pranks" som den første. Dere ødelegger klærne til folk og det er ikke det minste gøy. Om dere skal gjøre noe så ta noe som faktisk ikke skader andre. Slik som dette er gode "pranks" (men selvsagt uten det helvetes forbanna lattersporet!):


 

Anonymkode: e1170...b84

DETTE er nøyaktig min smak! Utenfor boksen og helt uskyldig. Samtidig ser man de som blir lurt når de får vite det, og reaksjonen på det er også noe som er morsomt å se :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, men DA er det jo greit. :sarkasme:

Anonymkode: 365eb...2d5

Har jeg sagt at det er greit?? Det er en grunn til at jeg spør, nemlig fordi jeg mener det er helt på grensen.

Men dette er jo typisk KG, frem med kanonene og fyr løs!

Anonymkode: 92f05...40a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt på grensen, det er langt over grensen. Det virker ikke som du forstår det, når du unnskylder videoene med at ofrene tross at fikk dekket utgiftene.

Anonymkode: 365eb...2d5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pranks er bare morsomme for de som gjør dem. For folk som blir utsatt for dette, er det stygt gjort.

I tillegg må dere være klar over at noen av ofrene kan reagere med vold

Endret av Honey Dew
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over grensen med de videoene du linker til TS. Det er masse regelverk rundt dette som du tydeligvis ikke har satt deg inn i, og tillatelser dere må ha for å kunne drive med dette. Hvis du tror jeg ville synes det var gøy med en pai i ansiktet eller shampo i håret etc, der jeg var på vei til jobb eller et jobb-møte, intervju, venninne-treff eller om så var en date, så tar du veldig feil. Det hadde ikke vært gøy under noen som helst anledning.

Anonymkode: 1bff3...a81

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forresten vise hvor det står eller hvor de sier at de erstatter utgifter til vask/rens? Hvorfor mener du at oftene åpenbart har samtykket i at de legges ut?

Anonymkode: 365eb...2d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal vaske og rense alt av tøy og ting som blir skadet eller ødelagt. Si vedkommende har en veske til 10.000 0, en Iphone til like mye klær og ur til en liten formue, mister arbeidsinntekt fordi hun må hjem for å skifte tøy og vaske håret m.m.m. 

Dunhar neppe tenkt over hvilke beløp det her kan bli snakk om å erstatte. I tillegg kan du bli saksøkt av den du forulemper som ikke synes dette er det minste morsomt. Er det da i tillegg en som ikke er norsk statsborger eller er bosatt i USA, ja, da skal du få samle tomflasker resten av livet for å betale gjeld. Hvor gammel er du? Og hvor gjennomtenkt er dette småpikepåfunnet? 

Anonymkode: 9383e...441

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...