Gå til innhold

Trainee i Oslo - hvor kan jeg bo billig i noen uker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer fra Stavanger, og har til høsten fått et traineeopphold i Oslo som skal vare i 4 - 5 uker. Jeg kjenner ingen i Oslo, og vet ikke helt hvordan jeg kan finne meg et rimelig men ok sted å bo i noen uker. Har jo ikke råd til all verdens heller, og jeg har kun vært én eneste gang i Oslo tidligere. Noen som har noen erfaringer og tips her? 

Anonymkode: 7a9bd...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nesten jeg ville kikket på AirBnb-løsninger, det er ikke uvanlig at en del der bare er glade for å ha fast "leieboer" i flere uker til noe lavere døgnpris fremfor en del tomme netter og mye frem og tilbake. 4-5 uker er generelt et kinkig tidsintervall å skaffe seg bolig for. Det finnes også noen som driver med korttidsleie i Oslo. Jeg vet det er noe som heter Oslo Apartments, og jeg tror det finnes et par andre også om man bare googler korttidsleie i Oslo. Ulempen med disse er at jeg tviler på at de er særlig rimelige (jeg er født, oppvokst og bosatt i Oslo, så jeg har aldri prøvd), det er heller fokus på sentral beliggenhet enn på lav pris.

Ellers kan man prøve å se på kollektiver som sliter med å få noen til å bo der et halvår mens en av beboerne er på utveksling eller lignende. Men også de vil nok foretrekke beboere som skal være der mer enn 4-5 uker, og den type muligheter åpner seg neppe lenge i forveien uansett.

Er det eventuelt mulig å høre med arbeidsgiver om de har peiling på hvordan andre har løst dette før? Det er vel godt mulig du ikke er den første som kommer langveisfra uten sted å bo. Det er februar og du skal ikke hit før til høsten, så jeg tviler på at de synes det er noe rart at du foreløpig er litt i villrede med hensyn til bolig.

Anonymkode: a461b...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville også hørt med arbeidsgiver. Bare ikke lag noe problem ut av det, slik at de får et inntrykk av at du er tafatt. Bare si at du skal skaffe deg et sted å bo og at du gjerne tar i mot tips om de kjenner noen som leier ut eller vet om rimelige alternativer i området rundt arbeidsplassen. Du kan jo også vinkle det slik at du ikke er så lokalkjent og lurer på hvor du bør lete mht kollektivtransport og reisevei.

Det er mulig Anker har noe rimelig. De har rimelig hotell og studenboliger og jeg tror kanskje de er positive til korttidsleie. Sjekk også med pensjonater. Jeg kjenner en del som har bodd "rimelig" på pensjonater i noen uker mens de har lett etter noe mer stabilt i byen. Husker selvsagt ikke navn på noen av disse, men det er nok bare et søk unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nesten jeg ville kikket på AirBnb-løsninger, det er ikke uvanlig at en del der bare er glade for å ha fast "leieboer" i flere uker til noe lavere døgnpris fremfor en del tomme netter og mye frem og tilbake. 4-5 uker er generelt et kinkig tidsintervall å skaffe seg bolig for. Det finnes også noen som driver med korttidsleie i Oslo. Jeg vet det er noe som heter Oslo Apartments, og jeg tror det finnes et par andre også om man bare googler korttidsleie i Oslo. Ulempen med disse er at jeg tviler på at de er særlig rimelige (jeg er født, oppvokst og bosatt i Oslo, så jeg har aldri prøvd), det er heller fokus på sentral beliggenhet enn på lav pris.

Anonymkode: a461b...bd9

Sjekket litt på AirBnB nå, og det billigste for en måned er ca. 4500 - 5000 kroner, men med noen dager før og etter det må jeg vel regne med minimum 5500. Altså typisk pris for en studentbolig per måned. Er kanskje ikke så ille det? Trenger ikke mer enn et greit rom og internett.

Anonymkode: 7a9bd...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 per måned er rimelig til å være Oslo (særlig om det er rimelig sentralt), selv for et lite rom med delt kjøkken og bad. Såpass må du nok regne med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...