Gå til innhold

Noen med kunnskap om hypnosefødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Lurer på om noen her har erfaring med hypnosefødsel?
Jeg er bare 20 uker på vei, men helt fra jeg stod med positiv test har fødselsangsten (da særlig angst for utdrivelsesfasen) spist meg opp fra innsiden. Nå har jeg fått en sånn lydbok av jordmoren min for å slappe av, altså sånn avslapningshypnose, og merker at det fungerer vanvittig bra. Har derfor lest litt om å ha hele fødselen under hypnose. Noen som har prøvd det? JM sier at akkurat det har hun ikke kompetanse på, men hun skulle prøve å finne info på nettet.

Jeg føler ikke at all verdens epidural, sprøyter og gasser kommer til å hjelpe. Det er i og for seg ikke smertene jeg har angst for, men selve fødselen. Hele tanken på at et menneske skal ut av meg er utrolig både skremmende og vemmelig for min del.. (ja, jeg vet at det er ''feil'' og si som kvinne) Jeg bare syns hele opplegget er superekkelt.. Tenker mye på alt som kan gå galt med baby, og ikke minst med meg selv. Leser jo stadig vekk om kvinner som er både inkontinente, har ødelagt sexliv for alltid og har store smerter hver dag.... I tillegg har jeg opplevd overgrep, og jeg merker at kontrollene med bare meg og en kjent jm, der hun bare skal kjenne på magen - er vanvittig skummelt, ekkelt og negativt. Hjernen går i høygir når jeg drar der i fra, puster fort, svetter, skjelver og er redd. Kanskje derfor også at hele fødselsopplegget skremmer meg veldig med undersøkelser, ukjente fjes og ingen kontroll over noe.

Men, nå er jeg jo gravid, og ungen må jo ut. Og jeg gleder meg selvsagt til å få barn! Så jeg har tenkt en del på hypnofødsel siden jeg blir så avslappet og positiv av bare vanlig avslappningshypnose :-)

Noen?

Anonymkode: 64d60...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''på nettet'' skal egentlig være ''om dette''.. Følger visst ikke helt med

TS

Anonymkode: 64d60...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Her synes jeg din jordmor skal henvise deg til jordmor/lege med kompetanse på fødselsangst, og gjerne så snart som mulig. Det er nok lurt å få snakket om disse tingene før fødsel, fremfor hypnosefødsel. 

Det er mulig det finnes kompetanse på hypnosefødsel i Norge, du må da ha noen til stede under fødsel for å bistå og gjøre avtale om dette. 

Det er mange mentale forberedelser du kan gjøre før fødsel, skaff deg god kunnskap om fødselens ulike faser, hva som kan skje, hvilke hjelpemidler som kan bli aktuelle osv. Da blir det mindre uforutsigbart og skummelt, når man vet hva som foregår :) ikke les skrekkhistorier, men bestem deg for at din fødsel blir unik for akkurat deg. 

Lykke til!! :)

Anonymkode: f497c...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...