Gå til innhold

Navnebytte på barn


Shygirl

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en sønn på 2 år. Han heter Niran. Men jeg vurderer å, ikke bytte navn helt, men legge til et navn. Men jeg vil at det nye navnet jeg finner skal være først. Men jeg finner ingen navn som passer med Niran. Noen som har noen forslag til navn generelt eller som kan passe til? Jeg vil ha et "normalt" eller " vanlig" navn om man kan kalle det det. Jeg liker navnene : Adrian, Lucas og Mathias. Men jeg har ikke så lyst på dobbelt navn. Han har nå et fornavn, og farens etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Hvordan kan jeg da gjøre dette? For jeg tenkte at Niran kunne være mellom navn og så finne et annet som er "hovednavnet". Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette? For hvis Niran skal være mellomnavn, hvor skal da farens etternavn være? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, Nutz skrev:

Et barn trenger ikke fire navn.

Skal jeg kutte ut farens etternavn da? Eller hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Shygirl skrev:

Skal jeg kutte ut farens etternavn da? Eller hva? 

Kan du ikke la gutten beholde navnet som det er? Dersom du går for et ekstra fornavn, så vil både Niran og farens etternavn være mellomnavn. Hva synes faren om alt dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan han ikke hete det han heter? Å gi han et navn til burde du tenkt på før du ga han navnet. Og tenk så forvirret han blir når Niran plutselig ikke er hovednavnet lenger. Han er to år og vet helt sikkert hva han selv heter. Ellers enig med Nutz, ingen ban trenger fire navn. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Du kan endre navn på nettet. Det er lover og regler for hva du kan gjøre, sett deg inn i det. 

Det er også forskjell på mellomnavn/personnavn og etternavn/slektsnavn. 

Du mener vel at han har to etternavn -slektsnavn til både far og mor? Eller er slektsnavnet omgjort til mellomnavn ?

Uansett, stakkars unge om han skal ha to personnavn og to etternavn. 

Kanskje det er lurt å bare la han hete det han heter.

 

Hva sier forresten barnets far til dette ? 

Du ønsker egentlig å gi barnet et nytt fornavn... om man skal være ærlig.

 

 

 

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Shygirl skrev:

Skal jeg kutte ut farens etternavn da? Eller hva? 

Barnet har jo allerede et navn, hvorfor skal du bytte det? For å være helt ærlig syntes jeg det er utrolig lite gjennomtenkt å gi et barn et navn du vil bytte ut to år senere. Han heter Niran. Det er et fint navn og jeg syntes du skal la det være som det er. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Coolaid skrev:

Du kan endre navn på nettet. Det er lover og regler for hva du kan gjøre, sett deg inn i det. 

Det er også forskjell på mellomnavn/personnavn og etternavn/slektsnavn. 

Du mener vel at han har to etternavn -slektsnavn til både far og mor? Eller er slektsnavnet omgjort til mellomnavn ?

Uansett, stakkars unge om han skal ha to personnavn og to etternavn. 

Kanskje det er lurt å bare la han hete det han heter.

 

 

 

Jeg er faktisk ikke helt for det selv. Jeg skrev jeg tenker på det. Det er jo av en grunn jeg tenker på å gjøre det. Ikke bare for gøy 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt han skal kalles med et nytt navn også? Eller tenker du at folk skal fortsette å kalle ham Niran? Da kan jeg fortelle deg han vil måtte leve med å forklare at nei, jeg heter ikke Adrian selv om det står først, jeg heter Niran. Jeg jobber med hele to stk som bruker mellomnavnet sitt, og hver gang må si at nei, jeg heter ikke ditten, jeg heter datten. Kjempepraktisk..

Og hva skal ungen med så mange navn?? 

Synes i tillegg det er dårlig gjort ovenfor ungen å endre navn. Enten får han problem med å måtte forklare hva han heter, eller så må du begynne å kalle ham noe annet enn Niran, noe som er forvirrende når han har hett Niran hele sitt liv. 

Anonymkode: d1757...6b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Holititten

Hvorfor vil du plutselig endre navnet hans nå? Spesielt siden du ikke engang vet hva du vil kalle han... Hva med å gi han et kallenavn om du er misfornøyd med navnet? Og hva synes barnefaren da?:ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Nutz skrev:

Barnet har jo allerede et navn, hvorfor skal du bytte det? For å være helt ærlig syntes jeg det er utrolig lite gjennomtenkt å gi et barn et navn du vil bytte ut to år senere. Han heter Niran. Det er et fint navn og jeg syntes du skal la det være som det er. 

Grunnen til at jeg tenker på å bytte er at det står forskjellige ting om det på nett. Noen steder står det at det er indisk, andre steder at det er afrikansk amerikansk, og noen steder står det til og med at det er et jentenavn. Jeg visste ingen av disse tingene. Jeg ville ha et fint spesielt navn. Og ikke alt dette som står. Jeg blir helt forvirret 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt han skal kalles med et nytt navn også? Eller tenker du at folk skal fortsette å kalle ham Niran? Da kan jeg fortelle deg han vil måtte leve med å forklare at nei, jeg heter ikke Adrian selv om det står først, jeg heter Niran. Jeg jobber med hele to stk som bruker mellomnavnet sitt, og hver gang må si at nei, jeg heter ikke ditten, jeg heter datten. Kjempepraktisk..

Og hva skal ungen med så mange navn?? 

Synes i tillegg det er dårlig gjort ovenfor ungen å endre navn. Enten får han problem med å måtte forklare hva han heter, eller så må du begynne å kalle ham noe annet enn Niran, noe som er forvirrende når han har hett Niran hele sitt liv. 

Anonymkode: d1757...6b8

Jeg kjenner et annen par som ikke er enige om hva ungen skal hete. Ungen har 2 navn. Og faren kaller han for det ene navnet og moren sier det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Holititten
2 minutter siden, Shygirl skrev:

Grunnen til at jeg tenker på å bytte er at det står forskjellige ting om det på nett. Noen steder står det at det er indisk, andre steder at det er afrikansk amerikansk, og noen steder står det til og med at det er et jentenavn. Jeg visste ingen av disse tingene. Jeg ville ha et fint spesielt navn. Og ikke alt dette som står. Jeg blir helt forvirret 

Det spiller vel ingen rolle om navnet har indisk opphav? Navnet Daniel er arabisk, men tusenvis av norske heter det, for eksempel. Kim er guttenavn mange steder, og jentenavn mange steder, samme med Andrea og Michel/Michelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Shygirl skrev:

Jeg kjenner et annen par som ikke er enige om hva ungen skal hete. Ungen har 2 navn. Og faren kaller han for det ene navnet og moren sier det andre

Må bare melde meg ut igjen av denne tråden, det der blir for dumt. Lykke til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Holititten skrev:

Det spiller vel ingen rolle om navnet har indisk opphav? Navnet Daniel er arabisk, men tusenvis av norske heter det, for eksempel. Kim er guttenavn mange steder, og jentenavn mange steder, samme med Andrea og Michel/Michelle.

Jaja, men det er annerledes. De navnene blir brukt mye. har aldri hørt om en gutt som heter niran i Norge eller USA osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Holititten
Et øyeblikk siden, Shygirl skrev:

Jaja, men det er annerledes. De navnene blir brukt mye. har aldri hørt om en gutt som heter niran i Norge eller USA osv. 

Så hvorfor stresse med det? Dette burde du jo tenkt på for over 2 år siden.. Jeg synes Niran er et flott guttenavn (tenker først gutt når jeg hører det), og synes abolsutt han skal slippe å måtte forholde seg til et helt nytt navn (både fornavn, mellomnavn og etternavn). Du har enda ike svart på noen som har spurt dette: hva synes faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så uheldig å ha fem navn og det er mer styr enn det er spesielt, så jeg hadde styrt unna å gi han enda et navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Shygirl skrev:

Grunnen til at jeg tenker på å bytte er at det står forskjellige ting om det på nett. Noen steder står det at det er indisk, andre steder at det er afrikansk amerikansk, og noen steder står det til og med at det er et jentenavn. Jeg visste ingen av disse tingene. Jeg ville ha et fint spesielt navn. Og ikke alt dette som står. Jeg blir helt forvirret 

.. og hva så? Hvorfor i alle dager er det et problem om det er indisk eller afrikansk amerikansk? Hallo? 

I Norge er Kim et guttenavn. I veldig mange andre land er det et jentenavn. 

Mitt navn betyr noe på finsk. 

Jeg kjenner en som heter Eira til fornavn, og en som heter Eira til etternavn. 

Hilde er både et jentenavn og et etternavn. 

Altså, hjelpes.. 

Hva tror du for fælt kommer til å skje ungen fordi han heter Niran, da? 

Anonymkode: d1757...6b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Shygirl skrev:

Grunnen til at jeg tenker på å bytte er at det står forskjellige ting om det på nett. Noen steder står det at det er indisk, andre steder at det er afrikansk amerikansk, og noen steder står det til og med at det er et jentenavn. Jeg visste ingen av disse tingene. Jeg ville ha et fint spesielt navn. Og ikke alt dette som står. Jeg blir helt forvirret 

da burde du tydeligvis ha undersøkt litt mer om det navnet da du falt pladask for det og bestemte deg for å bruke det. Det finnes flere tvekjønnede navn. F.eks. Kim, Tamar og Michel/Michelle. Kanskje Niran er tvekjønnet. Du vet kanskje at Janne er et guttenavn i Finland, og Inge er et jentenavn i Danmark.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...