Gå til innhold

Hunden har plakk og dårlig ånde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en forholdsvis uerfaren hundeeier, jeg har hatt hund i 2 år, men alt som skjer med han er helt nytt for meg så jeg vet ikke hva som er normalt. Han er snill og rolig, nettopp vært gjennom en forferdelig tenåringsperiode og har heldigvis roet seg litt nå. Han får Eukanuba tørrfôr og div tyggebein, og jeg pusser tennene hans iblant (så godt jeg får til før han rømmer, gjemmer seg og ikke stoler på meg på et døgn), men han har fått litt plakk, og jeg vet ikke om det er vanlig med litt, eller om dette er noe jeg bør ta tak i på en bedre måte. Hvor mye plakk er vanlig hos en hund på 2 år? Han har ikke skrekkelig mye, men når jeg googler finner jeg liksom bare enten bilder av kritthvite tenner, eller helt råtne tenner, så jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Han har også ganske dårlig ånde om dagen, men det kan være en kombinasjon av forhudskatarr (som han vasker), og betente analkjertler (som han vasker og som jeg også vasker og hjelper til med), så det er en god kombinasjon av bakterier inni der. Heldigvis er han ikke en slikkehund, så han holder seg unna ansiktet mitt. 

Jeg har tidligere gitt han denne og den hjalp veldig på ånden, men vet ikke om den hjalp noe på plakken. Er det noen med peiling som vet om den faktisk funker til det? 

 

Jaja, håper noen har svar på dette, sorry at det kanskje ble litt rotete skrevet. 

Anonymkode: c2aa2...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunder har som regel dårlig ånde. 

Du kan prøve Pedegree Dentastix for plakk og tannstein. Ellers må veterinæren fortelle deg om hunden din har unormalt mye plakk eller ei. Spør neste gang du er der. 

Anonymkode: 43aac...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også noe som heter Plaque off, som du kan ha i maten, den skal motarbeide plakk og dårlig ånde.

 

Anonymkode: 1b69e...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder har som regel dårlig ånde. 

Du kan prøve Pedegree Dentastix for plakk og tannstein. Ellers må veterinæren fortelle deg om hunden din har unormalt mye plakk eller ei. Spør neste gang du er der. 

Anonymkode: 43aac...066

Oppdretter advart meg mot å bruke dentastix, da det tydeligvis er mange hunder som får allergi av det, så jeg bare stoler på henne der. Kan hende det finnes noen som er bedre enn pedigree da, jeg kan jo gjøre litt research på det. Veterinæren sa ingenting om det sist jeg var der, så da så det kanskje greit ut?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes også noe som heter Plaque off, som du kan ha i maten, den skal motarbeide plakk og dårlig ånde.

 

Anonymkode: 1b69e...fc1

Ja det er det jeg linket til i HI og spurte om :) 

Anonymkode: c2aa2...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oppdretter advart meg mot å bruke dentastix, da det tydeligvis er mange hunder som får allergi av det, så jeg bare stoler på henne der. Kan hende det finnes noen som er bedre enn pedigree da, jeg kan jo gjøre litt research på det. Veterinæren sa ingenting om det sist jeg var der, så da så det kanskje greit ut?

Ja det er det jeg linket til i HI og spurte om :) 

Anonymkode: c2aa2...efa

Min søster er veterinær, og hun gir hundene sine pedegree dentastix hver dag.. Spør veterinæren din, både om hunden din har plakk, og hva vedkommende anbefaler for å motvirke plakk. Stol mer på en veterinær enn en oppdretter her, men hør gjerne med oppdretter hvorfor hun sa som hun sa. Det kan jo være hun har avlet frem hunder som bærer på en allergi, genetisk, og at det er derfor hun fraråder det. Men: veterinær. spør. 

Anonymkode: 43aac...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Min søster er veterinær, og hun gir hundene sine pedegree dentastix hver dag.. Spør veterinæren din, både om hunden din har plakk, og hva vedkommende anbefaler for å motvirke plakk. Stol mer på en veterinær enn en oppdretter her, men hør gjerne med oppdretter hvorfor hun sa som hun sa. Det kan jo være hun har avlet frem hunder som bærer på en allergi, genetisk, og at det er derfor hun fraråder det. Men: veterinær. spør. 

Anonymkode: 43aac...066

Skal gjøre det neste gang jeg er der, takk for at du tok deg tid til å svare :) 

Anonymkode: c2aa2...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytt fôr til Vom og Hundemat, og du skal se at både dårlig ånde og plakk forsvinner. Dog finner du dessverre få veterinærer som anbefaler det, da de heller vil at du skal kjøpe noe av det fôret de forhandler og dermed tjener penger på.

Jeg er inne i min 3 hund, alle har fått VogH, og ved hver rutinesjekk kvekker veterinæren til og utbryter at hun ekstremt sjelden ser like fine tenner, uansett alder på hund.
Nevner da at ja selvfølgelig har de fine tenner, de får riktig mat (VogH, pluss litt rå bein å gnage på), og ikke tørrfôr som inneholder mye korn, som igjen er det som lager plakk og videre skaper dårlig ånde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Steele skrev:

Bytt fôr til Vom og Hundemat, og du skal se at både dårlig ånde og plakk forsvinner. Dog finner du dessverre få veterinærer som anbefaler det, da de heller vil at du skal kjøpe noe av det fôret de forhandler og dermed tjener penger på.

Jeg er inne i min 3 hund, alle har fått VogH, og ved hver rutinesjekk kvekker veterinæren til og utbryter at hun ekstremt sjelden ser like fine tenner, uansett alder på hund.
Nevner da at ja selvfølgelig har de fine tenner, de får riktig mat (VogH, pluss litt rå bein å gnage på), og ikke tørrfôr som inneholder mye korn, som igjen er det som lager plakk og videre skaper dårlig ånde.

Takk for svar! Ja jeg har tenkt på det, men akkurat nå har jeg ikke økonomien eller fryserplassen til å gjøre det, så det får nesten bli senere :) 

Anonymkode: c2aa2...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at alle hunder har dårlig ånde. Dårlig ånde hos hund kommer av for mye tannstein eller mageproblemer. Små hunder og hunder med mange tettsittende tenner får lettere tannproblemer enn store hunder. Nå sier ikke Ts hva slags hunderase h*n har, men siden hunden nå har endel plakk kan det være på tide med en tannrens hos veterinær og etter det er det lurt å starte med detastix eller bucadog tygglapper for å forhindre plakkdannelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...