Gå til innhold

Hva kalles denne typen oppførsel? Litt turn off...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er også veldig flink til å gi meg dårlig samvittighet. Tror dette er det som gjør denne oppførselen mer plagsom for meg. Hvis ikke jeg har kommet like langt som han følelsesmessig, ikke føler for å ha sex eller er i veldig godt humør, så "slokner" blikket hans. Han blir veldig stille. Og så kommer det utsagn om at han føler jeg ikke er glad i han og av og til spør han om dette forholdet er noe å satse på, om det ikke er like greit å slå opp med en gang.

Anonymkode: 4919e...2df

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han er også veldig flink til å gi meg dårlig samvittighet. Tror dette er det som gjør denne oppførselen mer plagsom for meg. Hvis ikke jeg har kommet like langt som han følelsesmessig, ikke føler for å ha sex eller er i veldig godt humør, så "slokner" blikket hans. Han blir veldig stille. Og så kommer det utsagn om at han føler jeg ikke er glad i han og av og til spør han om dette forholdet er noe å satse på, om det ikke er like greit å slå opp med en gang.

Anonymkode: 4919e...2df

 Denne typen personer kalles; ta beina på nakken og løp, personer. 

Anonymkode: 1b95c...f53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, a l'orange skrev:

Ja, da får vi være uenige :)

I min verden er det ikke noe krav at man er bevisst på egen adferd, for at man skal kalle noe manipulering. Han forsøker helt klart å få TS til å oppføre seg annerledes enn hva hun gjør av seg selv. Hvor godt forsøket på manipulasjon virker på TS er en annen sak. Men slitsomt er det med slike folk, uansett. Enig i at det er martyroppførsel.

Et faglig kriterie for manipulasjon er at det nettopp er bevisst atferd.

Det er atferd med en bevisst hensikt om å oppnå noe forhåndsdefinert ("manipulere en variabel for å oppnå ønsket effekt")

Endret av Betty Blue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har datet en fyr en stund, og vi har det stort sett hyggelig, men det er noe som jeg egentlig synes er turn off og det er måten han er på når ting ikke går hans vei. Han blir på en måte sånn "Jeg trodde det skulle bli sånn og sånn, men det gjorde visst ikke det" med en sånn veldig sutrete tone. Hvis noe har blitt lovet på jobben (eller han har hatt en annen oppfatning av det som er avtalt) blir han sånn "Trodde kanskje jeg skulle komme dit og ting skulle vært satt opp sånn og sånn, men det var det jo ikke". Han sier det på en sånn måte at jeg får litt frysninger. Han fremstår veldig bitter/snurt? 

Misforstå meg rett, det er lov å klage og dele frustrasjoner, men det er bare måten han sier ting på. "Nei det er greit det, jeg skal ikke kommentere vekta di igjen" mens han tydelig er snurt og sur. Hva kaller man denne typen oppførsel? Føler det blir så barnslig.

Anonymkode: 4919e...2df

Passiv/aggressiv atferd. Klassisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om jeg orker mer. Ble oppringt etter en lang dag på jobb om at "det ikke akkurat hadde blitt så mange meldinger i dag". En samtale hvor han var skikkelig stille og tvilende til alt jeg sa. "Har du tenkt litt på meg i dag da?", "jeg har i alle fall savnet deg.......... Du har kanskje ikke savnet meg?"  Slitsomt at han hele tiden skal "ta temperaturen" mellom oss.

Anonymkode: 4919e...2df

"Nei, vet du hva. Jeg er faktisk på jobb for å jobbe. Og her er det så travelt at jeg rett og slett ikke får tid til å savne deg. Jeg så deg jo i dag tidlig, og du har jo sendt ørten meldinger, så jeg får jo ikke så mye sjans til å savne deg. Og de sutremeldingene gjør ikke savnet større, akkurat."

Anonymkode: 17556...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, a l'orange skrev:

Innenfor hvilket fag da? Og hvor står det liksom?

Det er nå uansett den almene oppfatningen av hva som er manipulasjon som jeg benytter meg av, og du vil lett finne TS sin situasjon beskrevet i artikkelen jeg lenket til. En ubehagelig følelse, noe man ikke kan sette fingeren på, skjult eller passiv aggresjon, en påvirkning som det krever noe av en å imøtegå. Så får dere fagpersoner bare si hva dere vil, eller i alle fall komme med en begrunnet definisjon om dere vil at jeg skal skifte mening :)

Her:

Med Sykehuset Sørlandets vannmerke og gode greier 

http://www.avhengighetsbehandling.no/filer/Manipulasjon-marianne-sletta-29.10.14.pdf

Anonymkode: 3f7ae...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nok en gang, dette er en Rhino-fyr in real life. (Ta et googlesøk, det er en av karakterene som Espen Eckbo tar til de grader på kornet)

Anonymkode: 399e1...d7a

Haha! Den karakteren husker jeg.

https://www.youtube.com/watch?v=xoAOEZVHXh8

 

Anonymkode: 38a9b...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, a l'orange skrev:

Innenfor hvilket fag da? Og hvor står det liksom?

Det er nå uansett den almene oppfatningen av hva som er manipulasjon som jeg benytter meg av, og du vil lett finne TS sin situasjon beskrevet i artikkelen jeg lenket til. En ubehagelig følelse, noe man ikke kan sette fingeren på, skjult eller passiv aggresjon, en påvirkning som det krever noe av en å imøtegå. Så får dere fagpersoner bare si hva dere vil, eller i alle fall komme med en begrunnet definisjon om dere vil at jeg skal skifte mening :)

Fagfolk eller ei - det er allmenn oppfatning at manipulasjon er noe bevisst.

Nå deler jeg ellers inntrykket ditt at dette er bevisst fra fyrens side. Ellers er det hundre forskjellige merkelapper man potensielt kan sette på fyren dersom man ikke kjenner ham. Bortskjemt. Martyr. Lav selvtillit. Lave kommunikasjonsevner.

Jeg tror ikke det egentlig spiller noen rolle - jeg hadde uansett bare sagt "next!". Det er ikke så veldig interessant å spekulere i akkurat hvorfor en gitt person er et dårlig kjæresteemne, med mindre man er av sorten som liker litt drama og sladder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har datet en fyr en stund, og vi har det stort sett hyggelig, men det er noe som jeg egentlig synes er turn off og det er måten han er på når ting ikke går hans vei. Han blir på en måte sånn "Jeg trodde det skulle bli sånn og sånn, men det gjorde visst ikke det" med en sånn veldig sutrete tone. Hvis noe har blitt lovet på jobben (eller han har hatt en annen oppfatning av det som er avtalt) blir han sånn "Trodde kanskje jeg skulle komme dit og ting skulle vært satt opp sånn og sånn, men det var det jo ikke". Han sier det på en sånn måte at jeg får litt frysninger. Han fremstår veldig bitter/snurt? 

Misforstå meg rett, det er lov å klage og dele frustrasjoner, men det er bare måten han sier ting på. "Nei det er greit det, jeg skal ikke kommentere vekta di igjen" mens han tydelig er snurt og sur. Hva kaller man denne typen oppførsel? Føler det blir så barnslig.

Anonymkode: 4919e...2df

Hvorfor setter du deg ikke ned å forteller han at sutringen hans er et problem for dere og får deg til å miste respekten for han. Kanskje han ikke er klar over at han er sånn, eventuelt ikke har hatt noen som har forstalt han at det faktisk er noe han bør gjøre noe med. 

Vil du ha en type som er sånn? Nei, det vil du jo ikke. Så da får han enten ta tak i seg seg selv, eller så får han fortsette som han er uten deg. 

Folk må bli flinkere til å tørre si hva de mener til personen de faktisk er sammen med, kontra til alle andre. 

Vi velger hva slags partner vi vil ha, og hva vi ønsker å godta. Er dette et problem for deg må du ta det opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser bare at fyren har litt kontrollbehov og trenger forutsigbarhet. Det henger sikkert sammen med at han blir veldig skuffet når ting ikke går hans vei, så da prøver han å beskytte seg selv på den måten. Da blir det sutring og forsøk på å hindre nye skuffelser. Hvor skuffet man blir over negative opplevelser, små eller store, er individuelt. I mange tilfeller tror jeg det henger sammen med kjemiske reaksjoner i hjernen.

Det er veldig slitsomt å forholde seg til sånne mennesker. Jeg er delvis en av dem og et av barna mine er likedan. Som partner skal man ha overskuddet til å la det prelle av, og masse godt humør. Lar man seg påvirke blir det snart to av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, a l'orange skrev:

 

Okei, jeg gir meg på at det er almen oppfattelse at manipulasjon nødvendigvis er bevisst ;)

Jeg vet ikke hva slags fag du sikter til, AB, men går ut fra at det er (klinisk) psykologi?

Jeg tror ikke nødvendigvis at det kjæresten/daten til TS gjør er bevisst @Marie90 Jeg tror ikke han forstår hva han gjør eller hva han egentlig ønsker å oppnå. Jeg tror det eneste han vet er at ting ikke føles slik han skulle ønske at de føltes, og at han har en urettferdig måte å vise dette må, eller forsøke å oppnå det på. Strengt tatt krever det å vise at noe er bevisst, at vi vet hva vi definerer som bevissthet, og det blir hakket for mye for meg på en alminnelig fredag.

Men uansett: Det viktigste for meg er likevel ikke hva kjæresten/daten måtte være bevisst eller hvilke definisjoner som gjelder faglig, det vesentlige her er hvilken påvirkning dette har på TS. Jeg leste en gang bak på en bok om Manipulasjon - jeg ser ikke se bort fra at dette var Grethe Norhelles bok, faktisk - at når man føler man er ruset eller ikke klarer å tenke klart og ta rasjonelle avgjørelser slik man vanligvis kan, men uten å være påvirket av rus, da er man muligens under påvirkning av manipulasjon.

Og det er dette som er utgangspunkt for min oppfatning av ordet, og det jeg mener også er det vesentlige her. Påvirkningen. Det å ikke føle seg klar i toppen.

Jeg synes det er så fryktelig mange damer som er opptatt av hvorfor kjæresten gjør som han gjør, at de rent glemmer seg selv midt oppi det hele, og glemmer hvordan det føles. I min verden er faktisk dette i seg selv en fortsettelse av problemet. Man er hektet, og så skal man komme ut av en hekt, men man blir da hektet på å bevise hvorfor man lot seg hekte, eller grunnen for at han gjorde som han gjorde...ja, jeg tenker dere skjønner hvor jeg vil hen.

Og jeg synes det er leit dersom psykologer er mer opptatt av å definere ord, enn av å hjelpe. Nå mener jeg ikke det er det som skjer her altså, men jeg vet at dette ofte skjer for eksempel når noen egentlig burde ha gått ut av et forhold, men så tar de med seg kjæresten i terapi, og for å være rettferdige så deler terapeuten skylden på dem begge. I stedet for å tørre å si; Hør her, dette er ikke rettferdig av deg overfor kjæresten din, hun lider, hun har det ikke bra, du må stoppe.

Jeg har faktisk aldri hørt om noen som kom seg ut av et voldelig og uheldig forhold ved å gå i parterapi. Har noen av dere?

Derimot har jeg opplevd mange som har fått hjelp på et Krisesenter, hvor man har muligheten til å si; Det er dine følelser som teller. Ikke hans. Dine. Det er hvordan du har det som betyr noe. Ikke hvordan han har det. Hvordan du har det! :)

Bakgrunnen for usikker oppførsel er vel gjerne hvordan han har det, og det er da slett ikke sånn at alle usikre menn terroriserer familien sin?

 

Du virker ganske kald for at andre kan ha det vanskelig, og jeg skal be for deg 😊

Anonymkode: 3f7ae...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, a l'orange skrev:

Jeg er aldeles ikke kald, men jeg bryr meg gjerne mer om at ofrene kommer seg bort, enn om terroristenes velferd, i enhver situasjon.

Så er det ofte slik at terroristene en gang var ofre selv, så det får vi ta for oss siden. Men det er da altså ikke deres ofre som skal ta på seg den oppgaven, å hjelpe dem. Det skal vi andre gjøre.

Og hva med deg? Er du et offer, som ikke helt forstår at du tar din egen smerte utover andre og at det er derfor du har trøbbel med å bli likt?

Neida, jeg er ikke noe offer, og har ikke noe problem med å bli likt :) Men jeg har ikke glemt empati med de som trenger det, uavhengig av kjønn. 

Anonymkode: 3f7ae...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, a l'orange skrev:

Jeg mener ikke at man ikke skal ha empati med dem som terroriserer andre, jeg har faktisk plenty av det. Men jeg mener vi må legge de tankene der på hyllen akkurat i en terrorsituasjon, fordi de bare virker forvirrende for den som blir terrorisert. De må sørge for å komme seg unna, ikke la seg holde tilbake.

Og ja, jeg mener dette er uavhengig av kjønn. For all del! ;)
Blir ofte litt sånn at kvinner er ofre og menn er skurker her inne, så det må jeg bare beklage om jeg har bygget opp under. Jeg holder forøvrig alltid med svakeste part, den som der og da blir holdt nede av noen andre. Og jeg gir fullstendig blaffen i årsaken den som holder andre nede har. Ingen skal holde noen andre nede, så enkelt er det.

Nei, jeg er enig der. Jeg tror dog det kan være vanskelig å se hvem som holder hvem nede i noen tilfeller. Det er den enkeltes oppfatning av hva som er "nede".. :)

Jeg har tidligere i livet opplevd at min usikkerhet, som forøvrig aldri gav seg utslag i annet enn spørsmål og bekreftelsesbehov, ble oppfattet som å holde nede. Og da lurer jeg på hvem som egentlig var den svake part?

Anonymkode: 3f7ae...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...