Gå til innhold

Sunn hverdagsmat


:-) anna

Anbefalte innlegg

Jeg har gått i stå, sånn middagsmessig.
Noen som har tips til sunne hverdagsmiddager. 

Jeg har trodd at vi spiser ganske sunt, men så er det jo ikke slik lengre at sunnhet er så lett å forstå seg på (for oss som er vokst opp med poteter til alt) 

Hva er deres favoritter. 
Vår ganske sunne middagsfavoritt er middagssalat. En grillet kylling rives opp i biter, og blandes med god grønn salat og grønsaker etter smak. Server med krutonger og dressing etter ønske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi bruker ganske mye middagssalater. 

En favoritt er grønnelinser blandet med bønner, revet gulrot, finahakket selleri, paprika og blomkål. Kan jo variere mye ut fra hvilke grønnsaker jeg har i hus. 

Da lager jeg en enkel dressing av ca 2 ss sterk sennep, 1 ss sitronsaft og 2-3 ss olivenolje og har i rikelig med kapers og hakket bladpersille. 

 

Jeg lager stor porsjon, det holder seg fint i kjøleskap et par dager og er supert i matboksen. 

 

Anonymkode: 52604...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget ertesuppe (jeg liker egentlig ikke erter).

Surr gul løk og litt vårløk blank i litt smør.

Tilsett ca. 1 liter kraft/buljong.

Tilsett en pose frosne grønne erter.

Kokes i noen minutter

Hell suppen i en blender og tilsett en dæsj fløte eller creme fraiche.

 

Anonymkode: 38dd2...a71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter er ikke usunt, ts. Å spise potet hver dag er akkurat like greit eller ugreit som det er å spise mel hver dag. Og folk flest spiser 3 måltider brød daglig. Så en porsjon poteter daglig er ikke noe å uroe seg for.

 

Men dersom du vil spise sunt (oppriktig sunt): spis som resten av verden. Spis som 90% - som folk flest. Spis vegetar med et lite innslag av kjøtt/fisk.

 

Et oppriktig sunt kosthold inneholder nemlig nesten ikke kjøtt. Du kan for all del spise kyllingsalat, men ikke spis en hel kylling når 50 g kjøtt er en dagsrasjon for et voksent menneske. Spis nettopp det du kaller retten: salat med kylling. Altså en robust varm salat med litt kylling på toppen (rundt 150 g for en familie). En hel kylling bør rekke en ukes tid for en normal familie på 2 barn + 2 voksne. Proteiner får du i deg gjennom grønnsaker. For det rosabloggerne ikke forteller deg er dette: det er forskjell på proteiner og proteiner. Og de fra vekster roter mindre med hormonbalansen vår enn de fra kjøtt. Pluss: det er kløyva umulig å bli tjukk på grønnsaker.

Anonymkode: 1cb86...e2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poteter er ikke usunt, ts. Å spise potet hver dag er akkurat like greit eller ugreit som det er å spise mel hver dag. Og folk flest spiser 3 måltider brød daglig. Så en porsjon poteter daglig er ikke noe å uroe seg for.

 

Men dersom du vil spise sunt (oppriktig sunt): spis som resten av verden. Spis som 90% - som folk flest. Spis vegetar med et lite innslag av kjøtt/fisk.

 

Et oppriktig sunt kosthold inneholder nemlig nesten ikke kjøtt. Du kan for all del spise kyllingsalat, men ikke spis en hel kylling når 50 g kjøtt er en dagsrasjon for et voksent menneske. Spis nettopp det du kaller retten: salat med kylling. Altså en robust varm salat med litt kylling på toppen (rundt 150 g for en familie). En hel kylling bør rekke en ukes tid for en normal familie på 2 barn + 2 voksne. Proteiner får du i deg gjennom grønnsaker. For det rosabloggerne ikke forteller deg er dette: det er forskjell på proteiner og proteiner. Og de fra vekster roter mindre med hormonbalansen vår enn de fra kjøtt. Pluss: det er kløyva umulig å bli tjukk på grønnsaker.

Anonymkode: 1cb86...e2b

1) Jeg mener ikke at poteter er usunt. 

2) Jeg spiser selvfølgelig ikke en hel kylling selv. En salat med en hel kylling i er til en hel familie, og faktisk med rester til neste dags lunsj for opptil flere av oss.

3) Fint at du har dine fanesaker altså, og jeg er ikke ukjent med at det er sunt å spise vegetarisk... vi gjør det også vi. Og vi har faktisk et bevisst forhold til mengden kjøtt vi spiser. Det er for øvrig en interessant diskusjon. For er det slik at den globale sannheten at vi bør spise mindre kjøtt, stemmer i et land der man faktisk av klimatiske grunner ikke kan erstatte beitemark til dyr med f.eks kornproduksjon. Vil ikke konsekvensen da heller være at man ved å spise mindre lokal-produsert kjøtt, føre til dårligere vilkår for norsk landbruk, - nedlagte gårdsbruk - gjengrodde åkrer, og så mer flybåren mat... for oss "miljøvennlige" forbrukere?!!  Men det er ikke det vi diskuterer her.
I denne tråden bad jeg om tips til middagsretter. Om du virkelig vil at andre skal bli inspirert til å spise mindre kjøtt etc, så kan det jo være en ide å dele noen da?!... Jeg kan tipse om at vi har fantastisk god fisk her i landet. Det spiser vi mye av. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mange sunne supper til middag, lett å gjøre det både sunt og smakfullt. 

Anonymkode: 01dad...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laks er jo en slager! Nå om dagen har jeg dilla på laks stekt i bittelitt sambal olek (most chili på glass fra innvandrerbutikk), byggris og minst 200 gram wokkede grønnsaker. Denne kan jo lages med det meste av kjøtt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt adams matkasse en liten stund har vi fått en skikkelig aha opplevelse. Vi har spist altfor mye karbohydrater og kjøtt! Adam benytter tallerkenmodellen samt nasjonale anbefalinger for mengde etc. Kjøttet er mer enn nok per porsjon når innholdet på tallerken er slik det er. Grønnsaker, potet/ris/pasta og kjøtt/fisk. Jeg er kanskje dårlig til å forklare , men nå som vi har prøvd dette et par uker føler jeg meg rustet til å sette opp en bedre ogmer variert ukemeny enn før :)

Anonymkode: aad34...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slager her i huset, særlig i vintersesongen, er ovnsbakte rotgrønnsaker. Her kan man jo variere etter lyst, hva man har, og hva man skal ha det til. Pleier bare å kutte f.eks. gulrot, potet, persillerot etc. i biter, gni det inn med litt olje (her behøver man jo virkelig ikke store mengdene), ha på krydder, urter og salt etter hva jeg har og ønsker, og steke dette i 35-40 min på 200 grader. Pleier ofte også å slenge med litt løk.

Jeg bruker også en del gryter eller ovnsretter, ofte basert på hermetisk tomat, og det jeg måtte ha av grønnsaker og kjøtt og/eller bønner og linser. Synes det er veldig greit med retter man ikke trenger mer enn en, max to, kjeler/former for å lage, og så synes jeg det er en fin måte å få brukt opp rester på.  Og supper, feks. tomatsuppe, er jo enkelt, sunt og lettvint. Lager gjerne store porsjoner av gryter og supper, siden jeg ofte synes de er vel så gode oppvarma som første dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Jeg tenker at så lenge du bruker mest mulig "rene" råvarer, minst mulig hel/halvfabrikata, mye grønnsaker og belgfrukter, sunt fett og lager mat fra bunnen så ofte du kan, så er du innafor :) Gjerne økologisk/frittgående/kortreist, om du har muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager gjerne hel stangekylling i ovn, gnir den inn med olje, paprikakrydder, salt og pepper. I ovnen har jeg også rotgrønnsaker, gulrot, sellerirot, rødbet, pastinakk og poteter i biter. Krydrer dem med litt provancekrydder, og litt olje på potetene. 

Av restene lager jeg en kyllingsuppe, har oppi kjøttet og alle grønnsakene + poteter. Vann og creme fraiche, kanskje litt sitron i suppa, så er den ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på ovnsbakte grønnsaker. Min faoritt er blomkål, men gjerne bakt sammen med løk og hvitløk. Litt revet parmesan til slutt gjør det hele til en fest. Serveres sammen med magert kjøtt her i huset. ELLER litt sprøstekt bacon.

Utenom det liker jeg å lage fargerik mat. Det betyr i praksis mye grønnsaker med farger. Jeg har some regel kjøtt ved siden av, men det er ikke nødvendig. Jeg er ikke så glad i salater, så jeg bruker gjerne bønner, litt quinoa eller brun ris og har både varmt og kaldt på tallerkenen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 11.2.2016 at 16.23, :-) anna skrev:

Jeg kan tipse om at vi har fantastisk god fisk her i landet. Det spiser vi mye av. 

Nå som oppdrettslaks også fôres på vegetabilsk fôr og ikke utelukkende på marint fiskefôr, er det riktig at laksen inneholder halvparten så mye omega-3 som den gjorde tidligere, og at fettsyren omega-6 også fås med på kjøpet. Flere undersøkelser peker på at det norske kostholdet inneholder for mye omega-6 ift omega 3.

https://erdetsunt.wordpress.com/fisk/er-oppdrettslaks-fisk-sunt/

http://www.vg.no/forbruker/helse/leger-og-professorer-ikke-spis-oppdrettslaks/a/10117390/

 

Anonymkode: 2ba2c...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...