Gå til innhold

Må man spise RETT etter trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned et par kilo, og føler jeg har funnet den perfekte komboen med trening og kalorier. Pleier å trene på morgenen fra 6 til 7, så drar jeg hjem og dusjer og ordner meg kjapt før jeg drar på jobb til kl 09:00 og spiser frokost der. Noen ganger skjer det ting på jobb som gjør at jeg ikke får spist før 09:30-10:00. 

 

Men så leser jeg så mange steder at det er kjempeviktig å spise rett etter trening, hvis ikke er treningen tilnærmet bortkastet. Jeg har rett og slett ikke tid til det, ødelegger jeg for meg selv da? Trener forresten styrke to ganger i uken og løping 3 ganger i uken. 

Anonymkode: 2f2e0...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Treningen er slett ikke bortkasta selv om det tar litt tid før du får spist. Det er imidlertid en ting du mister når det går litt tid.

Det første kvarteret etter en treningsøkt, primært en kondisøkt, er kroppens evne til å danne glykogenlager dobbelt så høy som ellers. Glykogen er kroppens lager av høyoktan energi, det du bruker ved intensiv aktivitet. Da vil altså mer av karbohydratene omdannes til glykogen og ikke fett.

Når det gjelder styrke skal du ha et ekstremt intenst program og høye mål før det blir et poeng å få i seg proteiner rett etter trening. For en mosjonist holder det lenge at du får i deg nok proteiner i løpet av døgnet som helhet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ideell restitusjon bør du få i deg karbohydrater innen 30 min etter trening. Men det trenger ikke være mer fancy enn en banan. Det har du tid til, den kan lett spises på vei til jobb. 

Anonymkode: a668d...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

For ideell restitusjon bør du få i deg karbohydrater innen 30 min etter trening. Men det trenger ikke være mer fancy enn en banan. Det har du tid til, den kan lett spises på vei til jobb. 

Anonymkode: a668d...615

Hva er konsekvensene av en mindre ideel restitusjon da? Jo jeg kunne spist en banan, men da må de kaloriene trekkes fra et sted, jeg har et veldig kontrollert kostholdsregime nå som funker så bra. 

 

Ts

Anonymkode: 2f2e0...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For ideell restitusjon bør du få i deg karbohydrater innen 30 min etter trening. Men det trenger ikke være mer fancy enn en banan. Det har du tid til, den kan lett spises på vei til jobb. 

Anonymkode: a668d...615

Legg enn bannan i bagen. TRENING BANNAN DUSJ MAT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er konsekvensene av en mindre ideel restitusjon da? Jo jeg kunne spist en banan, men da må de kaloriene trekkes fra et sted, jeg har et veldig kontrollert kostholdsregime nå som funker så bra. 

 

Ts

Anonymkode: 2f2e0...cd7

Bananer er ikke akkurat kaloribomber. 87 kcal per 100 gram, dvs at en gjennomsnitts banan gir deg omtrent 100 kalorier. Vil du trekke fra noe? Legg til 10 minutters kardio med 700 kcal/time på programmet ditt. Problem solved.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mann 42 skrev:

Bananer er ikke akkurat kaloribomber. 87 kcal per 100 gram, dvs at en gjennomsnitts banan gir deg omtrent 100 kalorier. Vil du trekke fra noe? Legg til 10 minutters kardio med 700 kcal/time på programmet ditt. Problem solved.

Da er det jo MYE enklere å droppe bananen, enn å måtte kompensere for 500 kalorier ekstra i uken. Hva er konsekvensene av å ikke spise rett etter trening? 

Anonymkode: 2f2e0...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo MYE enklere å droppe bananen, enn å måtte kompensere for 500 kalorier ekstra i uken. Hva er konsekvensene av å ikke spise rett etter trening? 

Anonymkode: 2f2e0...cd7

Du får mindre utbytte av treninga fordi kroppen trenger energi til å restituere seg.

Man bør spise noe karbohydratrikt en times tid før trening. Etter trening bør man spise en frukt, som en banan eller et eple (inneholder omtrent like mye energi, og det meste er sukker) så snart som mulig, og så bør man få i seg proteiner.

Ikke tenk på den bananen som noe ekstra. Det er bare nødvendig energi som du trenger for å restituere muskulaturen etter trening. Og bare det AT du trener, mer enn veier opp for den banana på dagens kaloriforbruk.

Hvis du ikke spiser fornuftg, så kaster du egentlig bort tida på trening, for du får ikke det utbyttet du kunne hatt. Da tenker jeg på bedre kondisjon, sterkere muskler, etc.

Og som det ble sagt lenger oppe, det er ideelt å spise karbohydrater rett etter trening fordi du da omdanner dem direkte til glykogen, og det går rett i musklene. Hvis du venter LENGE med å spise etter trening, så vil kroppen begynne å omdanne proteiner til sukker og deretter til glykogen, og det betyr at den spiser av musklene dine. Det er vel det stikk motsatte av det du vil oppnå med å trene.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Mann 42 skrev:

Du får mindre utbytte av treninga fordi kroppen trenger energi til å restituere seg.

Man bør spise noe karbohydratrikt en times tid før trening. Etter trening bør man spise en frukt, som en banan eller et eple (inneholder omtrent like mye energi, og det meste er sukker) så snart som mulig, og så bør man få i seg proteiner.

Ikke tenk på den bananen som noe ekstra. Det er bare nødvendig energi som du trenger for å restituere muskulaturen etter trening. Og bare det AT du trener, mer enn veier opp for den banana på dagens kaloriforbruk.

Hvis du ikke spiser fornuftg, så kaster du egentlig bort tida på trening, for du får ikke det utbyttet du kunne hatt. Da tenker jeg på bedre kondisjon, sterkere muskler, etc.

Men hva vil det si? Jeg prøver som sagt å gå ned et par kilo, vil vektnedgangen gå tregere av at jeg ikke spiser etter trening?

 

Den er jo noe ekstra, jeg fører opp et nøyaktig budsjett av kalorier inn og kalorier ut. Det AT jeg trener skal jo veie opp for det jeg ALLEREDE spiser.

 

TS

Anonymkode: 2f2e0...cd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det jo MYE enklere å droppe bananen, enn å måtte kompensere for 500 kalorier ekstra i uken. Hva er konsekvensene av å ikke spise rett etter trening? 

Anonymkode: 2f2e0...cd7

1. Du kan risikere at kroppen fortsetter å bryte ned muskulaturen etter at du har trent, i stedet for å bygge seg opp igjen. Kroppen trenger energi for å holde seg i live, og gir du ikke kroppen energi utenfra, spiser den av muskler og fett. 

2. Du bygger mindre muskler om du har trent styrke. 

3. Du klarer ikke prestere max om du trener neste dag. Noe som igjen fører til at du forbrenner mindre kalorier - ergo kan du vinne kaloriregnskapet med å legge til de 80 eller så kaloriene fra en banan.. 

Det er jo bare å spise en banan, og spise litt mindre til frokosten, om du er så nervøs for de 100 kaloriene?

Anonymkode: a668d...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Du kan risikere at kroppen fortsetter å bryte ned muskulaturen etter at du har trent, i stedet for å bygge seg opp igjen. Kroppen trenger energi for å holde seg i live, og gir du ikke kroppen energi utenfra, spiser den av muskler og fett. 

2. Du bygger mindre muskler om du har trent styrke. 

3. Du klarer ikke prestere max om du trener neste dag. Noe som igjen fører til at du forbrenner mindre kalorier - ergo kan du vinne kaloriregnskapet med å legge til de 80 eller så kaloriene fra en banan.. 

Det er jo bare å spise en banan, og spise litt mindre til frokosten, om du er så nervøs for de 100 kaloriene?

Anonymkode: a668d...615

1. Jeg har jo ikke SLUTTET å spise da, jeg spiser jo vanlig til alle måltider, og "tilfører kroppen energi utenfra."

2. Det er ikke målet med treningen

3. Jeg merker god progresjon og føler at jeg stadig yter max.

Tar jeg bort 100 kalorier fra min proteinbombe-frokost og erstatter det med rene karbohydrater blir jeg ikke mett.

 

TS

Anonymkode: 2f2e0...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går helt fint jeg TS, disse kostholdsrådene blir primært utviklet for folk som trener masse masse, (typ to ganger om dagen). Ikke for "hverdagsmorsjonister." Hvis målet ditt er å gå ned i vekt, og du har funnet en metode med trening og kosthold som funker så er jo alt såre vell.

 

les litt her: https://www.vektklubb.no/artikkel/du-maa-ikke-spise-etter-trening-7544998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange delte meninger om dette, i forskningen. Jeg spiser ikke ofte rett etter trening annet enn en yt shake eller egen shake + en banan. Når det er sagt om du har god progresjon så er det ikke noe poeng å forandre noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva vil det si? Jeg prøver som sagt å gå ned et par kilo, vil vektnedgangen gå tregere av at jeg ikke spiser etter trening?

 

Den er jo noe ekstra, jeg fører opp et nøyaktig budsjett av kalorier inn og kalorier ut. Det AT jeg trener skal jo veie opp for det jeg ALLEREDE spiser.

 

TS

Anonymkode: 2f2e0...cd7

Hvis du foretrekker at kroppen din spiser av muskulaturen i stedet for en banan, så er det bare å droppe å spise etter trening.

Dette er et fysiologisk behov som kroppen vil oppfylle uansett. Den trenger å erstatte et visst antall gram glykogen som er forbrukt under trening, og det er to kilder for det: Noe du har spist, eller dine egne muskler. Fett omdannes ikke til blodsukker.

Økt muskelmasse vil imidlertid bidra til å øke fettforbrenningen.

Det er fakta så vidt jeg vet, og så får du bare gjøre dine egne prioriteringer.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mann 42 skrev:

Hvis du foretrekker at kroppen din spiser av muskulaturen i stedet for en banan, så er det bare å droppe å spise etter trening.

Dette er et fysiologisk behov som kroppen vil oppfylle uansett. Den trenger å erstatte et visst antall gram glykogen som er forbrukt under trening, og det er to kilder for det: Noe du har spist, eller dine egne muskler. Fett omdannes ikke til blodsukker.

Økt muskelmasse vil imidlertid bidra til å øke fettforbrenningen.

Det er fakta så vidt jeg vet, og så får du bare gjøre dine egne prioriteringer.

Man trenger ikke sukker eller glykogen. Man trenger ATP.
Sukkeret gir ATP til cellene når det forbrennes.
Og det får man fra fett også, i fettmetabolismen. Selvsagt forbrenner man fett når man trener. Stemmer at ikke fett omdannes til blodsukker, men hva er vitsen, når det forbrennes og gir ATP. 
Fettforbrenningen er jo ikke like sunn pga waste products da. Ville gått for bananen jeg og!! Helt klart. Hvem bryr seg om det gir deg disse få ekstra kaloriene TS, det er ingenting i det lange løp. Hvis du tenker på 1 banan etter trening som for mye, så går du kanskje litt for fort frem her. ;)

Anonymkode: e2bb9...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke spise rett etter trening. Det anbefales for rask restitusjon for toppidrettsutøvere som gjerne trener flere økter daglig, hver dag, og som skal være i energibransjen.  Ved lengre restitusjonsperioder vil du klare å fylle lagrene dine ved vanlig måltidsrytme. Når du i tillegg vil gå ned i vekt, vil det virke mot sin hensikt. 

Anonymkode: 8baec...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En god løsning er å lytte litt til kroppens signaler. Spis når du er sulten,  og man blir gjerne sulten etter trening. Hysterisk regime er ofte litt overkill for den jevne mosjonist. Det er ikke alltid det er der problemene sitter mest heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke sukker eller glykogen. Man trenger ATP.
Sukkeret gir ATP til cellene når det forbrennes.
Og det får man fra fett også, i fettmetabolismen. Selvsagt forbrenner man fett når man trener. Stemmer at ikke fett omdannes til blodsukker, men hva er vitsen, når det forbrennes og gir ATP. 
Fettforbrenningen er jo ikke like sunn pga waste products da. Ville gått for bananen jeg og!! Helt klart. Hvem bryr seg om det gir deg disse få ekstra kaloriene TS, det er ingenting i det lange løp. Hvis du tenker på 1 banan etter trening som for mye, så går du kanskje litt for fort frem her. ;)

Anonymkode: e2bb9...3e0

Musklene tilstreber å ha et lager av glykogen. Det hadde sikkert vært kult om de ikke gjorde det, for da kunne man BARE forbrent fett. Men det gjør de beklgeligvis, og dersom man ikke får i seg noe sukker etter at man har brukt opp alt sitt glykogen på trening, så vil muslene hente det fra musklenes eget protein, som KAN omdannes til blodsukker, til forskjell fra fett. Sånn er det med den saken.En annen sak det kan være greit å være obs på, er at HJERNEN ikke kan leve av fett. Den lever av sukker. Du kan fore musklene dine med spekk, men hjernen trenger glukose. Så hvis du gjerne vil være litt rask i nøtta etter trening: Apeloff. Anbafalt av 9 av 10 oranutanger. Den tiende foretrekker mango.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør spise et vanlig måltid innen 1 og 1/2 time etter trening, altså frokost, lunsj, middag eller kvelds. Hvis det er lengre enn dette til du får spist anbefales det å spise feks en frukt eller drikke sjokolademelk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Mann 42 skrev:

Musklene tilstreber å ha et lager av glykogen. Det hadde sikkert vært kult om de ikke gjorde det, for da kunne man BARE forbrent fett. Men det gjør de beklgeligvis, og dersom man ikke får i seg noe sukker etter at man har brukt opp alt sitt glykogen på trening, så vil muslene hente det fra musklenes eget protein, som KAN omdannes til blodsukker, til forskjell fra fett. Sånn er det med den saken.En annen sak det kan være greit å være obs på, er at HJERNEN ikke kan leve av fett. Den lever av sukker. Du kan fore musklene dine med spekk, men hjernen trenger glukose. Så hvis du gjerne vil være litt rask i nøtta etter trening: Apeloff. Anbafalt av 9 av 10 oranutanger. Den tiende foretrekker mango.

Hvis du trener tungt i et par timer hver dag, og det er kort tid til neste treningsøkt - så ja, da trenger du å fylle på med karbohydrater etter trening. Folk flest tømmer ikke glykogenlagrene på en vanlig treningsøkt, og klarer fint å fylle det med vanlige måltider frem til neste økt. Hverken musklene dine eller hjernen går tapt av den grunn. 

Anonymkode: 8baec...d48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...