Gå til innhold

Juridisk eier


LilleMy91

Anbefalte innlegg

Jeg var så "lur" at jeg sa ja til at min nåværende eks kunne sette sitt abonnement på meg, men han står som betaler. Nå har han slutta å betale, jeg har sagt opp abonnementet og må betale bruddgebyret. Det jeg lurer på da er om jeg kan kreve å få telefonen? Telenor kunne ikke hjelpe meg, så da må jeg eventuelt politianmelde det. Jeg har kvitteringen og alt. 

 

Og jeg ønsker ingen kommentarer på hvor dum jeg var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Gullik skrev:

Send han ei regning på beløpet han skylder deg først.

Han har ingen inntekt nå, så den blir nok ikke betalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, LilleMy91 skrev:

Jeg var så "lur" at jeg sa ja til at min nåværende eks kunne sette sitt abonnement på meg, men han står som betaler. Nå har han slutta å betale, jeg har sagt opp abonnementet og må betale bruddgebyret. Det jeg lurer på da er om jeg kan kreve å få telefonen? Telenor kunne ikke hjelpe meg, så da må jeg eventuelt politianmelde det. Jeg har kvitteringen og alt. 

 

Og jeg ønsker ingen kommentarer på hvor dum jeg var. 

Hvem står telefonen på, da? Altså: at du betaler bruken tilsier ikke på noen måte at du eier hans telefon.

 

Med mindre du kan bevise at du ikke tok opp ab. med intensjon om å være snill og selv betale for din ex sin telefonbruk så er det den absolutt mest sannsynlige grunnen til at abonnementet står i ditt navn. Folk gjør nemlig det hele tiden. Jeg ville, om jeg var deg, sett på dette som voksenopplæring. Du har tatt et kurs i privatøkonomi for nybegynnere. Det kostet deg x tusen kroner. Var ikke morro, men du lærte av det.

Anonymkode: e1975...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er juridisk ansvarlig for alt som står på deg.

Alt sto på min eks for mange år siden, så ble vi skilt. Da den samlede tlf regningen kom så nektet han å betale og jeg hadde ikke penger til det heller. Endte opp med st tlf min ble sperret og jeg fikk kontakt med Telenor. Ba på mine ben om at de åpnet min tlf og skille ut min regning, noe de ikke kunne gjøre. Da fikk jeg beskjed om å drite i hele regningen og få nytt tlf nummer. Han måtte til slutt ta hele regningen selv 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvem står telefonen på, da? Altså: at du betaler bruken tilsier ikke på noen måte at du eier hans telefon.

 

Med mindre du kan bevise at du ikke tok opp ab. med intensjon om å være snill og selv betale for din ex sin telefonbruk så er det den absolutt mest sannsynlige grunnen til at abonnementet står i ditt navn. Folk gjør nemlig det hele tiden. Jeg ville, om jeg var deg, sett på dette som voksenopplæring. Du har tatt et kurs i privatøkonomi for nybegynnere. Det kostet deg x tusen kroner. Var ikke morro, men du lærte av det.

Anonymkode: e1975...0d6

På meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger du inn på min side hos telefonoperatøren så vil du der se hvem som råder over telefonen. Juridisk eier er den som eier telefonen. Ikke nødvendig at den som eier telefonen også eier abn. 

Anonymkode: 6222e...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, LilleMy91 skrev:

Jeg var så "lur" at jeg sa ja til at min nåværende eks kunne sette sitt abonnement på meg, men han står som betaler. Nå har han slutta å betale, jeg har sagt opp abonnementet og må betale bruddgebyret. Det jeg lurer på da er om jeg kan kreve å få telefonen? Telenor kunne ikke hjelpe meg, så da må jeg eventuelt politianmelde det. Jeg har kvitteringen og alt. 

Nei. Du har ikke rett på telefonen selv om du har betalt for hans abonnement. Det er heller ikke straffbart å skylde noen penger, så det har ikke noe for seg å politianmelde ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Testosteron skrev:

Nei. Du har ikke rett på telefonen selv om du har betalt for hans abonnement. Det er heller ikke straffbart å skylde noen penger, så det har ikke noe for seg å politianmelde ham.

Jeg sier jo at jeg eier telefonen. Han kjøpte ny, i mitt navn, og jeg har betalt så og si alt. Det at han ikke leverer den tilbake betyr jo at mobilen er "stjålet", og det er vel ikke helt lov? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Logger du inn på min side hos telefonoperatøren så vil du der se hvem som råder over telefonen. Juridisk eier er den som eier telefonen. Ikke nødvendig at den som eier telefonen også eier abn. 

Anonymkode: 6222e...0b1

Hvor finner jeg det? Abonnementet er jo sagt opp, så jeg finner det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har bevis på at du har kjøpt telefonen kan du sperre telefonens IMEI hvis han nekter å gi deg den, så blir det opp til han å bevise at den tilhører han (noe han antagelig vil ha vanskeligheter med å gjøre).

Anonymkode: 48b49...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...