Gå til innhold

Korsrygg, isjialgi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann

 

jeg har siden ungdommen vært periodevis plaget med smerter på venstre side, fra rumpeballen og ned i låret/ beina. Dette kom og gikk, men nå har det satt seg veldig og jeg har vondt hver dag. Lårene sovner også inni mellom, ikke på innsiden men på fremsiden, på begge sider selvom det bare er venstre side som er vond. Dette skjer som regel kun mens jeg står oppreist, og når låra sovner har jeg ikke kjempevondt bak på vestre side. mens når det er kjempevondt sovner ikke låra. Hvis jeg er feks på shopping, og jeg får vondt i setet og ned langs foten så hjelper det hvis jeg setter meg på huk noen minutter. Føler ikke at jeg strekker ut noe ved og sitte på huk men det hjelper likevel. Vet jeg burde gå til lege, men i mellomtiden googler jeg litt på isjialgi, isjias og piriformis osv. Har lyst til og bli kvitt dette selv. Har gått til behandling for stiv rygg tidligere, men den er like stiv den dag idag. Min mor fortalte meg at da jeg ble født måtte hun tøye føttene mine i mange mnd fordi jeg hadde så stiv muskulatur der. Lurer på om noen vet om enkelte mennesker bare har stiv muskulatur? Evt opplevd slike smerter selv og hva det kan være? 

Anonymkode: 7e696...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er oppvokstmed forklaringen: ja, du har jo en svak rygg, noe som har resultert i prolaps i ryggen, det skjedde en gang i barndommen, det viste seg å være skjev ryggsøyle og feil belastning på ryggen, som videre, antageligvis, har resultert i slitasje i nakken, så det jeg vil fram til er, slutt å Google, gå til legen og si at du vil ha MR av ryggen, fra nederste ribben og helt ned forbi hofta, så slipper du å måtte ta så mange runder med MR, bare pass på at du ikke lar legen snakke deg fra det, dem er glad i å bruke fysioterapi, men hvis det er noe feil i ryggen, så vil ikke det hjelpe, å du har kastet bort masse penger og tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk prolaps da jeg var 18 år (fremdeles plaget med det), og opplevde mye av det samme som du gjør nå. På en annen side opplevde jeg sterkere smerter i ryggen enn det du beskriver, og kanskje litt mindre lammelser ned i benet enn det du har. Det sies at dersom du har strålende bensmerter fra korsrygg og ned under knehøyde er det isjas, som oftest kommer av prolaps. Som det har blitt skrevet over her, må du virkelig gå til fastlegen og be om å få tatt en MR. Jeg fikk kun en henvisning til fysioterapeut fra legen min, og fysioterapeuten mente jeg "bare var litt stiv i ryggen". Fikk ikke henvisning til MR før jeg selv oppsøkte en kiropraktor som identifiserte smertene som prolaps og ga meg en henvisning etter 5 min. Poenget mitt er også at du ikke må gi deg før du har fått MR, samt en knallgod fysioterapeut som vet hva han/hun driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...