Gå til innhold

Å gi barnet egen leilighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er folks mening her om gi barnet egen leilighet til studier? 

Vi har en datter på fem år. I tillegg til boligen vi bor i, eier vi en leilighet sentralt i en stor studie-by i Norge. Nå har vi leieinntekter på leiligheten, så vi kommer til å beholde leiligheten i alle år framover. Vi tenker at når datteren vår flytter for å studere, skal hun "få" leiligheten. Eller at vi selger den å kjøper henne en ny om hun velger annet studiested. Jeg vet at hun blir "bortskjemt" av dette, og når tiden er inne vil vi se på hvilke krav vi skal stille til henne for denne gesten. Men hun blir jo uansett å arve denne av oss en dag, og vi har ikke behov for leieinntekt på den i alle år. Jeg føler dette gir henne en fantastisk head-start på etablering og studier, og det gir meg en god følelse å vite at vi kan gi dette til jenta vår. 

Meninger? 

Anonymkode: 29bf1...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å leie den ut til en snill pris?

Det er jo kjempeflaks for datteren deres at hun har muligheten

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mini-mio skrev:

Hva med å leie den ut til en snill pris?

Det er jo kjempeflaks for datteren deres at hun har muligheten

Enig :)

Å la henne bo i leiiligheten uten å måtte betale noe, er å gjøre henne en bjørnetjeneste

Anonymkode: 37f36...a53

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jenta ikke er blitt bortskjemt eller naiv til hun skal studere, så hadde jeg latt henne bo der mot å betale strøm og internett.

Anonymkode: 525cd...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fint syntes jeg.

Vi har også planer om det samme, men problemet er at vi mest sannsynlig skal ha flere barn, men har nok ikke råd til flere ekstra leiligheter :) 

Ungene får bo sammen kanskje ;) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, langbein86 skrev:

Helt fint syntes jeg.

Vi har også planer om det samme, men problemet er at vi mest sannsynlig skal ha flere barn, men har nok ikke råd til flere ekstra leiligheter :) 

Ungene får bo sammen kanskje ;) 

Eller det blir noen år mellom de kommende barna, slik at de ikke blir studenter samtidig?

Anonymkode: 37f36...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er folks mening her om gi barnet egen leilighet til studier? 

Vi har en datter på fem år. I tillegg til boligen vi bor i, eier vi en leilighet sentralt i en stor studie-by i Norge. Nå har vi leieinntekter på leiligheten, så vi kommer til å beholde leiligheten i alle år framover. Vi tenker at når datteren vår flytter for å studere, skal hun "få" leiligheten. Eller at vi selger den å kjøper henne en ny om hun velger annet studiested. Jeg vet at hun blir "bortskjemt" av dette, og når tiden er inne vil vi se på hvilke krav vi skal stille til henne for denne gesten. Men hun blir jo uansett å arve denne av oss en dag, og vi har ikke behov for leieinntekt på den i alle år. Jeg føler dette gir henne en fantastisk head-start på etablering og studier, og det gir meg en god følelse å vite at vi kan gi dette til jenta vår. 

Meninger? 

Anonymkode: 29bf1...eae

Syns det er helt ok. Hun trenger ikke være bortskjemt for det,for det handler nok mer om å få en leilighet i studietiden. Det er ingenting feil i å hjelpe barna,men det som blir eventuellt feil er om hun ikke ser verdien i det :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i leiligheten til mamma og pappa mens jeg studererer. Betaler fellesutgifter og strøm + andre ting som Internett og TV. Jeg har samboer så betaler veldig lite i mnd (ca 2000,-) for å bo. Jobber ved siden av studier, så avtalen er at jeg kan bruke studielånet, men de 4000,- jeg tjener i mnd skal gå rett på sparekonto og BSU (da blir det ca 200.000,- på de årene jeg skal studere). 

De gjør meg en bjørnetjeneste, men med betingelser og de pengene jeg sparer skal brukes på å kjøpe min helt egen leilighet når studietiden er over.

 Synes egentlig at det er en smart ordning når man har mulighet til det. Lærer barna å spare, samtidig som de slipper å tenke på den "harde" studietiden med dårlig råd.

Anonymkode: 2f86b...f8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i leiligheten til mamma og pappa mens jeg studererer. Betaler fellesutgifter og strøm + andre ting som Internett og TV. Jeg har samboer så betaler veldig lite i mnd (ca 2000,-) for å bo. Jobber ved siden av studier, så avtalen er at jeg kan bruke studielånet, men de 4000,- jeg tjener i mnd skal gå rett på sparekonto og BSU (da blir det ca 200.000,- på de årene jeg skal studere). 

De gjør meg en bjørnetjeneste, men med betingelser og de pengene jeg sparer skal brukes på å kjøpe min helt egen leilighet når studietiden er over.

 Synes egentlig at det er en smart ordning når man har mulighet til det. Lærer barna å spare, samtidig som de slipper å tenke på den "harde" studietiden med dårlig råd.

Anonymkode: 2f86b...f8b

Dette synes jeg at ikke er en bjørnetjeneste.

Det hadde vært en bjørnetjeneste dersom dine foreldre ikke stilte betingelser om sparing av de pengene. (og du da f.eks sløste bort de pengene)

Anonymkode: 37f36...a53

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gjør meg en bjørnetjeneste, men med betingelser og de pengene jeg sparer skal brukes på å kjøpe min helt egen leilighet når studietiden er over.

 

Anonymkode: 2f86b...f8b

Er du sikker på at det er en bjørnetjeneste? Bjørnetjeneste er en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren. Når noen prøver å gjøre noe bra for deg, men så ender det opp med at det er ille for deg på lengre sikt. For eks dersom man fisker for noen slik at de aldri lærer å fiske selv.

Anonymkode: 525cd...0fd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok vanskeligere å skaffe både jobb og bolig i fremtiden, så for all del: sikre barnet deres så mye som mulig!

Anonymkode: 01664...dbe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gitt ho leiligheten eller latt henne bo der gratis. Det er en vannvittig bjørnetjeneste. 

Jeg hadde latt ho bo der mot at hun betalte felles utgiftene, forsikring, Internet, strøm osv mot at hun faktisk sparte ett par lapper i måneden. Evt hadde jeg latt henne kjøpe leiligheten av oss til en snill pris om hun hadde økonomi til det.

Å bare få, få,få lærer ikke folk betydningen av penger.

 

Anonymkode: e92dc...335

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg hørtes veldig fint ut. Det gjør ikke at hun automatisk blir bortskjemt eller at hun lærer seg betydningen av penger. EN gave sletter ikke ut en hel oppdragelse. 

Men skal dere ikke ha fler barn? I så tilfelle bør de jo dele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke gitt ho leiligheten eller latt henne bo der gratis. Det er en vannvittig bjørnetjeneste. 

Jeg hadde latt ho bo der mot at hun betalte felles utgiftene, forsikring, Internet, strøm osv mot at hun faktisk sparte ett par lapper i måneden. Evt hadde jeg latt henne kjøpe leiligheten av oss til en snill pris om hun hadde økonomi til det.

Å bare få, få,få lærer ikke folk betydningen av penger.

 

Anonymkode: e92dc...335

For et barn som aldri før har lært verdien av penger, kanskje. For en som uansett viser seg ansvarlig med penger, nei. Det er ikke så enkelt som at bare man får kjenne på følelsen av at det knapt går rundt fra måned til måned, så vil man automatisk bli en ansvarlig voksen med et rasjonelt forhold til penger. Boligprisene er galopperende, og med tanke på utviklingen av arbeidsmarkedet vil det være stadig flere som faller utenfor, sett opp mot de mulighetene foreldregenerasjonen hadde til å få lån gjennom husbanken og et forholdsvis enkelt arbeidsmarked i forhold til nå. Vi er i en tid der det blir stadig færre muligheter for folk flest, og det er bare et tidsspørsmål før velferdsgoder som foreldregenerasjonen har tatt for gitt, som f. eks. gratis høyere utdannelse og helsetjenester, fjernes. Arv blir dessverre igjen viktig, noe økonomier som bla. Piketty har skrevet mye om. 

Anonymkode: dca50...cc9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo eventuelt ta litt leie hver måned, men sette det på en sparekonto eller fond, så får hun de pengene tilbake etterpå. Trenger jo ikke si noe til henne om dette, men det kan jo være en god pengegave til bryllup, bryllupsreise, dåpsgave osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden hun bare er fem år nå, så er det jo fortsatt 13-16 år til hun flytter ut. Jeg tror samfunnet kommer til å være veldig tøft innen den tid, så det er faktisk veldig lurt av dere å planlegge dette nå. 

Anonymkode: dca50...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar alle sammen! Godt å se at flere er enige i at dette er en fin måte å sikre barnet på i framtiden. Som sagt i HI, så kommer det til å bli stilt krav til datteren min. Men siden det er langt fram i tid er det vanskelig å vite i dag hva disse kravene skal bli mtp hva som er hensiktsmessig da. Jeg håper såklart at hun tar seg en lang utdanning, og mitt ønske er at hun kan gjøre dette uten å ta studielån. Eller bare å ta litt i lån. Og tenker at når utdanning er ferdig kan vi overdra leiligheten i hennes navn, da blir det hennes. Vi får se om mange år hvordan det blir gjort. 

Anonymkode: 29bf1...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 0.46, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i leiligheten til mamma og pappa mens jeg studererer. Betaler fellesutgifter og strøm + andre ting som Internett og TV. Jeg har samboer så betaler veldig lite i mnd (ca 2000,-) for å bo. Jobber ved siden av studier, så avtalen er at jeg kan bruke studielånet, men de 4000,- jeg tjener i mnd skal gå rett på sparekonto og BSU (da blir det ca 200.000,- på de årene jeg skal studere). 

De gjør meg en bjørnetjeneste, men med betingelser og de pengene jeg sparer skal brukes på å kjøpe min helt egen leilighet når studietiden er over.

 Synes egentlig at det er en smart ordning når man har mulighet til det. Lærer barna å spare, samtidig som de slipper å tenke på den "harde" studietiden med dårlig råd.

Anonymkode: 2f86b...f8b

Er du sikker på du vet hva en bjørnetjeneste er?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er helt avhengig av personligheten til datteren din. 

Når jeg studerte kjente jeg flere som bodde gratis takket være foreldrene. De aller fleste av dem sparte litt, og studerte hardere enn andre ettersom de slapp å ta seg arbeid ved siden av studiene.

Noen få sløste penger, festet mye og oppførte seg generelt umodent. 

Jeg tror man som foreldre må forsøke å gjøre så god jobb med oppdragelsen at når barna når studiealder så kan man stole på at en slik fin mulighet ikke sløses bort på tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...