Gå til innhold

Syreskader på tenner. Risiko for at en tann knekker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt syreskader på tennene, og især de to fortennene både oppe og nede. På tennene nede er emaljen slitt ovenfra og ned på fremsiden av tennene, og det er i tillegg flere bittesmå biter som er knekt på toppen. Ikke mer enn at jeg kan spotte dem med øyet i speilet, og kjenne dem med tunga.

På fortennene oppe er også emaljen slitt, men nedenfra (naturligvis) og oppover på baksiden av tennene. Sikkert snakk om et par millimeter oppover. Også her har det knekt et par bittesmå biter av tennene.

Opp fra det ene hakket hvor det har knekt en bit, går det en sprekk oppover tanna. Jeg kan bare se at det er en sprekk, og ikke kjenne det. Jeg er livredd for at tenner kan knekke pga disse sprekkene! For jeg har slike på nesten hver eneste tann.. Er det ufarlig, eller kan det føre til knekte tenner.

Jeg vet jeg må til tannlege snart, generelt sett. Men syreskader kan vel de ikke gjøre noe med?

Anonymkode: 9fdac...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha kikket litt nærmere, ser jeg at fra det ene hakket i fortanna (som er litt til den ene siden) går sprekken først rett opp, og deretter går den inn mot midten av tanna, og rett opp til tannkjøttet..

Er livredd for at tanna med tider og stunder kan knekke i to helt på midten.. Er dette sannsynlig..?

Utrolig nok ødela denne oppdagelsen kvelden for meg..

Anonymkode: 9fdac...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge ut bilde her? Eller ta det opp med tannlegen? :)

Anonymkode: 223d3...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil ikke se noe fra eller til på et bilde. Jeg må gnu ansiktet mitt oppi speilet for å se det.

Kanskje jeg bare tror det verste, men syns disse "sprekkene" er skumle. Og det er ikke sprekker i den forstand.. Jeg ser sprekker innvendig, men utenpå føles det helt glatt når jeg stryker med tunga..

Anonymkode: 9fdac...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man vil ikke se noe fra eller til på et bilde. Jeg må gnu ansiktet mitt oppi speilet for å se det.

Kanskje jeg bare tror det verste, men syns disse "sprekkene" er skumle. Og det er ikke sprekker i den forstand.. Jeg ser sprekker innvendig, men utenpå føles det helt glatt når jeg stryker med tunga..

Anonymkode: 9fdac...27a

Dette lurer jeg også på! For jeg har akkurat samme sprekkene! 

 

Anonymkode: 92288...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at tannemaljen er litt tynnere nederst. Drikke med høy PH-verdi, for hard pussing og oppkast kan imidlertid bidra til syreskader på tennene. Tror imidlertid at tannlegen kan fylle på en slags plastbelegg nederst på de utsatte tennene, for å forhindre eller forebygge ytterligere/eventuell skade, hvis situasjonen tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, tanna kjem ikkje til å sprekke, det er ikkje uvanleg med sprekkar i emaljen. Emaljen er drygt 1 mm tykk, og under ligg dentinet (tannbeinet). I motsetning til den sprø emaljen er dentinet seigt, og ei tann som ikkje er sterkt svekka av fyllingar og spesielt rotfylt, vil så å seie aldri sprekke.
Men syreskadde framtenner har tunnare emalje, og emaljen vil etter kvart få små hakk. Likevel, det skal ein god del til før dette er noko å bry seg med.

Anonymkode: 1ab02...861

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.2.2016 at 2.35, AnonymBruker skrev:

Nei, tanna kjem ikkje til å sprekke, det er ikkje uvanleg med sprekkar i emaljen. Emaljen er drygt 1 mm tykk, og under ligg dentinet (tannbeinet). I motsetning til den sprø emaljen er dentinet seigt, og ei tann som ikkje er sterkt svekka av fyllingar og spesielt rotfylt, vil så å seie aldri sprekke.
Men syreskadde framtenner har tunnare emalje, og emaljen vil etter kvart få små hakk. Likevel, det skal ein god del til før dette er noko å bry seg med.

Anonymkode: 1ab02...861

Du er ganske sikker på dette?

Jeg er skikkelig bekymret av og til. Helt nederst på fortennene er emaljen så slitt at det er gjennomsiktig.

Anonymkode: 9fdac...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. Tenner er laget for å tygge bein. Det skal godt gjøres at de knekker. Det sa iallefall tannlegen min til meg. Jeg har samme problemet som deg.

Anonymkode: 214d2...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig tynn emalje på tennene, og får lett syreskader. Fortennene mine er delvis gjennomsiktige (spesielt nederst), og det brekker stadig små biter av dem, slik at tennene er ujevne.

Hver gang jeg er hos tannlegen, smører han på et ekstra lag med noe beskyttende på fortennene mine. Husker ikke hva dette heter... Men det blir stivt og hardt, og fungerer som et nytt lag emalje, og tennene blir tykkere og ikke gjennomsiktige lenger. Det er helt fantastisk - jeg føler at jeg får nye tenner, og det ser mye bedre ut. Og jeg tør å tygge med fortennene igjen.

Det holder i et år eller to, det er vel ca annenhvert år at jeg går tilbake for "påfyll".

Jeg ville spurt tannlegen min, TS, om du kan få noe slikt.

Anonymkode: e1ad5...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...