Gå til innhold

Hvordan få til å spare penger til bolig mens man leier? Hilsen sliten student


Gjest Nanna87

Anbefalte innlegg

Gjest Nanna87
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ganske vanlig, som i en stor prosentandel av befolkningen i Norge, mener du?

Hva mener du egentlig med at det er ganske vanlig?

Anonymkode: 091b9...f88

Jeg mener at forskudd på arv er vanlig, og ikke uvanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanna87
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra! :)

Hvilken type stillinger har du hittil søkt på da?

Anonymkode: 091b9...f88

Jeg har ikke søkt enda, da jeg er imot å søke. Jeg drar heller innom med CV å viser ansikt i morgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
8 timer siden, Roseh skrev:

Jeg bare lurer på hvor dyr og stor bolig du egentlig forventer? Jeg regner med dere dele 50%.

Da trenger du bare 7.5% egenkapital. Om dere har 600.000kr i egenkapital tilsammen så er det 15% av FIRE millioner. Dokumentavgift kommer jo i tillegg, så regner ikke med dere skal kjøpe en så dyr, men du får 200.000kr. Har allerede 50.000kr. Mangler 50.000kr for å få 300.000. Hvor mye egenkapital tenkte du egentlig å ha? 

 

Jeg er usikker enda, men vi tenker på å pusse opp et hus litt utenfor byen. Har en drøm om å starte opp hundeoppdrett så vil ha litt hage. Tenker at et gammelt hus vil koste ca, 3 millioner, så da trenger vi å spare litt ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å studere med lærevansker. Det er ikke bare å jobbe ved siden av studiene...

Anonymkode: 31287...901

Jeg har lærevansker og ADHD, så jeg vet hva du prater om.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Hvalen skrev:

Atte hæ? Du misunner dine bestevenner for at de fikk leilighet rett opp i hendene....men det gjør jo du og?
Du får 200 000 kr i forskudd på arv, som gjør at du får muligheten til å kjøpe deg noe eget. Ikke alle er så heldige som deg, for de fleste må spare i flere år for å få kjøpt noe. 

SLUTT OG SYT.

Sjalu eller?

Anonymkode: f7202...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nanna87 skrev:

Det er forskjell på å få leilighet servert av sine foreldre, kontra forskudd på arv av foreldrene sine. En leilighet koster som regel mer en 200 000 kr.. Ja, jeg er heldig som får noe av arven den dagen jeg trenger hjelp til kjøp av bolig, men forskudd på arv er noe jeg får den dagen jeg er utdannet og har egenkapital. Mine foreldre har valgt å gi meg økonomisk hjelp til bolig mens de lever, og ikke gi meg alt den hjelpen dagen de dør. Men selv om de gir meg den samme hjelpen som de ga min bror, så må jeg spare mye og det krever jo sitt det også.

Hvorfor få alt når man allerede har jobb, og god økonomi. Der er jo som nyutdannet og ung man sliter mest når det kommer til økonomi. Kanskje du selv skulle tatt dette opp med dine foreldre, fordi du høres litt lite fornøyd ut selv der du sitter.. 


Nei jeg kommer aldri til å spørre foreldrene mine om forskudd på arv. Det er ikke sånn at alle har penger som bare kan deles ut. Så frekk er jeg ikke.

Synes bare du syter over ingenting. Du får 200 000 fra foreldrene dine, men du forsetter å klage med å si "Det er forskjell på å få leilighet servert av sine foreldre, kontra forskudd på arv av foreldrene sine. En leilighet koster som regel mer en 200 000 kr.. "

Jeg blir matt...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal dere sette det inn på felles boligkonto? Er det ikke bedre å sette inn på hver deres BSU? Litt lettere å ha pengene separat dersom forholdet skulle ryke.

Anonymkode: b81a6...241

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nanna87 skrev:

Jeg er usikker enda, men vi tenker på å pusse opp et hus litt utenfor byen. Har en drøm om å starte opp hundeoppdrett så vil ha litt hage. Tenker at et gammelt hus vil koste ca, 3 millioner, så da trenger vi å spare litt ekstra. 

Du har for høye ambisjoner. Det er ikke vanlig å kjøpe hus som sitt første boligkjøp. Dere har råd til en leilighet til ca 1.7 mill. da kjøper dere det.

Anonymkode: c36dd...de4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
8 timer siden, Hvalen skrev:


Nei jeg kommer aldri til å spørre foreldrene mine om forskudd på arv. Det er ikke sånn at alle har penger som bare kan deles ut. Så frekk er jeg ikke.

Synes bare du syter over ingenting. Du får 200 000 fra foreldrene dine, men du forsetter å klage med å si "Det er forskjell på å få leilighet servert av sine foreldre, kontra forskudd på arv av foreldrene sine. En leilighet koster som regel mer en 200 000 kr.. "

Jeg blir matt...

Du for synes det du vil, men slik er det hjemme hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Ts her.

Takk til alle som har gitt meg råd, samt fått meg til å tenke annerledes. Jeg har nå innsett at jeg er langt mer heldig enn mange andre, og det skal jeg være takknemlig for. Det er ikke alle som har foreldre som har mulighet til å gi barna sine forskudd på arv, og derfor skal jeg bli litt mer ydmyk. 

Jeg og samboer har nå bestemt oss for å søke jobb etter eksamen, og typen har allerede ordnet seg jobb i sommer der han kommer til å tjene gode penger. Vi skal spare 1000 kr hver måned i 2 år på en sperret konto, og vi skal sette av 30 000 hver i sommer rett på felles bolig konto. Ellers er vi på utkikk etter en rimelig leilighet, slik at vi ikke bor oss ihjel mens vi studerer. Jeg har nå fått et litt lysere bilde av hvordan man skal klare å spare mens man studerer og leier, og dette kommer til å gå bra.  

Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal dere sette det inn på felles boligkonto? Er det ikke bedre å sette inn på hver deres BSU? Litt lettere å ha pengene separat dersom forholdet skulle ryke.

Anonymkode: b81a6...241

Nei, vi ønsker en felles konto der man loggfører hvor mye man setter inn. Slik blir det konkurranse ut av, samt motivasjon for å sette inn mest penger;) Vi er begge meget glad i å vinne, så dette kommer til å funke fett! :) Blir det slutt så får man pengene man har satt inn på egen konto, men man må vente to år. 

Endret av Nanna87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nanna87 skrev:

Nei, vi ønsker en felles konto der man loggfører hvor mye man setter inn. Slik blir det konkurranse ut av, samt motivasjon for å sette inn mest penger;) Vi er begge meget glad i å vinne, så dette kommer til å funke fett! :) Blir det slutt så får man pengene man har satt inn på egen konto, men man må vente to år.

Dette er økonomisk galskap for dere begge. Skal dere tenke økonomi så opretter begge hver sin BSU-konto og om den blir full hver deres sparekonto øremerket bolig. Det vil skape så store komplikasjoner og være et så stort tap for begge når det blir slutt hvis dere skal ha felles konto. Og hva hvis den ene dør? Da har ikke den andre tilgang til disse pengene, i tillegg til at det må bevises overfor den avdødes arvinger at ikke alt tilhører vedkommende. Du er klar over at dere ikke har arverett til hverandre når dere bare er samboere?

Konkurranse kan dere ha uansett, det behøves ikke felleskonto til det.

Jeg regner med at det er uaktuelt for dere å gifte dere? For det er vel en for stor forpliktelse?? Da burde det heller ikke være aktuelt å oprette felles sparekonti, dere er begge kun ansvarlig for dere selv når dere bare bor sammen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere vil klare å spare så mye mer ved siden av studier. Om dere fortsetter å bo i leiligheten et år etter endt studie og fortsetter å leve som om dere var studenter kan dere spare veldig mye på no time. Hvor mye mer enn 300k trenger dere egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hus på 3 mill trenger egenkapital på 450k om det er 15%. 200k er nesten halvparten, så dersom de skal betale halvparten hver så er det nesten i mål. Så kanskje må de ha litt penger til møbler osv, men de trenger jo ikke kjøpe så mange møbler med en gang om de er ivrige på å kjøpe. Mye billig/ gratis på finn man kan klare seg med.

Men dersom de begge klarer å få en relevant jobb raskt etter utdanningen, så er det stort sett i boks om de vil.

Anonymkode: e856a...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nanna87 skrev:

Nei, vi ønsker en felles konto der man loggfører hvor mye man setter inn. Slik blir det konkurranse ut av, samt motivasjon for å sette inn mest penger;) Vi er begge meget glad i å vinne, så dette kommer til å funke fett! :) Blir det slutt så får man pengene man har satt inn på egen konto, men man må vente to år. 

Også har dere plutselig gått glipp av 5000 hver i skattefradrag hvert år, ved å ikke spare på hver deres BSU. Helt uavhengig av om dere holder sammen eller ikke.

Anonymkode: 62171...b3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nanna87 skrev:

Nei, vi ønsker en felles konto der man loggfører hvor mye man setter inn. Slik blir det konkurranse ut av, samt motivasjon for å sette inn mest penger;) Vi er begge meget glad i å vinne, så dette kommer til å funke fett! :) Blir det slutt så får man pengene man har satt inn på egen konto, men man må vente to år. 

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også har dere plutselig gått glipp av 5000 hver i skattefradrag hvert år, ved å ikke spare på hver deres BSU. Helt uavhengig av om dere holder sammen eller ikke.

Anonymkode: 62171...b3f


Helt enig. Dere er jo kjempedumme økonomisk om dere ikke sparer boligpengene på BSU når dere først har skattbar inntekt. Dere skal uansett bruke de på bolig, dere får skattefradrag og det er MYE bedre renter.  I tillegg er jeg enig i at dere bør spare hver for dere, med tanke på rettigheter om dere skulle splitte opp. Det blir mye mer ryddig og sikkert. Selv om dere har hver deres BSU-konto (som dere bør), så kan dere bruke den sammen på deres første bolig. Når dere har fullt opp BSU-kvota for året, så skaff dere BSU2 og fyll på der. Der får en ikke skattefradraget, men fortsatt gode renter. Banken vil dessuten se på dere som mer egna for boliglån om dere sparer på BSU. Jeg tenker det gir litt negativt inntrykk når man har spart kjempemye på felleskonto og tapt både mye penger i skattefradrag og renter.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, Nanna87 skrev:

Nei, vi ønsker en felles konto der man loggfører hvor mye man setter inn. Slik blir det konkurranse ut av, samt motivasjon for å sette inn mest penger;) Vi er begge meget glad i å vinne, så dette kommer til å funke fett! :) Blir det slutt så får man pengene man har satt inn på egen konto, men man må vente to år. 

Dumt å si nei til 20% skattefradrag på sparebeløpet, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å legge til. Dere kan da fortsatt ha en intern konkurranse om å spare mest, selv om dere sparer på BSU. Det er da virkelig ingen problem å finne en anne måte å loggføre dette på. Finnes sikkert apper for sånt også. Ellers gjør det bare i god gammaldags excel-stil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nanna87 skrev:

Nei, vi ønsker en felles konto der man loggfører hvor mye man setter inn. Slik blir det konkurranse ut av, samt motivasjon for å sette inn mest penger;) Vi er begge meget glad i å vinne, så dette kommer til å funke fett! :) Blir det slutt så får man pengene man har satt inn på egen konto, men man må vente to år. 

Dette er det dummeste jeg har lest på lenge.

Anonymkode: b7ac9...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Ts her. 

Hei, igjen, og takk for tilbakemelding. Idiotisk av meg, da jeg absolutt har lyst å tjene mest mulig på sparing, og vi har derfor gjort oss enige om å sette alt inn på BSU. Vi trodde vi kunne sette inn penger på felles BSU, men det var ikke like enkelt.  Og for de som lurte på om vi skulle gifte oss. Ja, vi tenker å gifte oss om noen år, men ikke med det første. Først og fremst skal vi kjøpe bolig og stifte familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...