Gå til innhold

Hvordan få til å spare penger til bolig mens man leier? Hilsen sliten student


Gjest Nanna87

Anbefalte innlegg

Gjest Nanna87

Kvinnelig student 24 her. Jeg har vært så heldig å fått meg kjæreste, og hund, så livet smiler i alle retninger. Det eneste som mangler nå er en plass å bo, da jeg bor i leiligheten som mormoren til kjæresten min eier og vi må finne ny plass å bo fra 1 Juni. Min kjæreste 25 år, har vært heldig i mange år, da han har bodd meget billig men siden han studerer har ikke han fått spart noe enda. Jeg har bodd hjemme de siste 2 årene fram til nå, og det eneste jeg har fått til å spare er 55 000 kr, så det er ikke mye å skryte av. Det skal også sies at jeg og kjæresten har veldig lyst å kjøpe noe eget, men det blir nok en drøm med det første. Da ingen av oss er ferdig med skole før om 2,5 år, så vi leier derfor en ny leilighet fra Juni av, og det vil koste oss 8000 kr i leie som vi deler på. Vi har nettopp snakket om at begge ønsker det samme i framtiden, som familie og egen leilighet/evt gammelt hus som vi kan pusse opp. Vi skal derfor prøve å spare 1000 kr hver i husleie mens vi leier, og i sommer skal vi sette inn 10 000 kr hver på felles bolig konto. Min mor og far kommer til å gi meg 200 000 kr i forskudd på arv, da min bror fikk det samme den dagen jeg skal kjøpe noe eget så det hjelper mye. Men uansett synes jeg dette med å kjøpe noe eget er fryktelig vanskelig, og jeg misunner mine beste venner som fikk leilighet av sine foreldre, de slipper liksom å slite seg helt ut.

Kjæresten har ikke mulighet til å jobbe mye ved siden av skolen, da han studerer ingeniør og derfor trenger han mye tid til skole, mens jeg har prøvd å skaffe meg deltidsjobb som vernepleier men det eneste jeg får er en vakt i måneden... Har derfor planer om å søke på nytt, da jeg virkelig ønsker å jobbe MYE, men det er ikke enkelt å få vakter heller.. Kan noen gi meg konkrete tips om hvordan vi skal gjøre dette i forhold til sparing og framtiden generelt, og hvorfor stresser jeg så mye angående dette. Er jeg alene om dette, eller fins det flere? Har jeg rett på flere vakter i måneden, og hvor bør jeg søke jobb for å jobbe mest mulig innenfor vernepleien? Gud, synes det er fryktelig vanskelig å bli voksen når det kommer til slikt:( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atte hæ? Du misunner dine bestevenner for at de fikk leilighet rett opp i hendene....men det gjør jo du og?
Du får 200 000 kr i forskudd på arv, som gjør at du får muligheten til å kjøpe deg noe eget. Ikke alle er så heldige som deg, for de fleste må spare i flere år for å få kjøpt noe. 

SLUTT OG SYT.

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor misunne vennene dine som har fått leilighet? Ingenting sjarmerende med å måtte leve på foreldrene sine. 

En vakt i mnd er bedre enn ingenting, og om du gjør en god jobb stiller du først i køen den dagen de trenger flere folk! TA DET DU FÅR! 

Jeg er 23 år gammel og kjøpte min første leilighet da jeg var 21 og et halvt. Helt alene fordi jeg hadde jobbet ved siden av skole og studier siden jeg var 16 (Ikke et eneste friår). Og i tillegg får du 200 k rett i fanget? 
Slutt å klag.

Anonymkode: eabf9...9da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har du prøvd å være med på Dumpster Diving noen gang?

Anonymkode: 08947...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger nødvendigvis ikke 15% EK når du skal kjøpe bolig. Jeg hadde ikke det når jeg kjøpte min første bolig, og trenger heller ikke det når jeg nå skal kjøpe min neste. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Vernepleiere bør lett kunne få vakt i boliger for funksjonshemmede. Driver du og tar en master nå? Ellers må jeg si du er heldigere stilt enn mange. Du får penger av foreldrene dine, du er 24 år og har en bachelor grad og i gang med en master eller hva du nå gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dere vil prioritere bolig, så bo hjemme/ lei billig til dere er ferdige med studiene. Forhåpentligvis har dere valgt studier der det er enkelt å få seg jobb. Spar 1år etter dere har begynt å jobbe, dersom du er flink med penger så trenger du kanskje ikke spare så lenge en gang før dere har råd. Spørs litt på hvor dere bor og hvor dyrt dere skal kjøpe, da. Må kanskje spare lenger om dere skal ha stor bolig til 5 mill.

Men ja, du har en stor fordel siden du får penger av foreldrene dine. Du er også heldig som er frisk nok til å ta høyere utdanning og bedre muligheter for bedre lønn. Der er mennesker i 40 årene som ikke har fått kjøpt seg bolig fordi de har vært syke og ikke har kunnet kjøre normalt løp med utdanning, jobb og sparing.

Anonymkode: e856a...8c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg er i samme situasjon - MINUS en å dele med (altså betaler jeg mye mer i husleie enn du gjør, så å spare 1000 kr i mnd er en drøm for meg) OG foreldrene mine gir meg ikke 200 000 kr ?! 

Du er heldigere enn du tror. Bare nyt det :)

Anonymkode: ce509...433

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stresset så mye med dette i studietiden, hadde heller fokusert på å kose meg. Mye lettere å spare når man er to som jobber 100%. Ingenting galt i å leie et par år til! Jeg antar dere ikke får lån nå, med mindre foreldre står som medeier/kausjonist? Har dere sjekket det ut? Isåfall har dere sikkert råd til å kjøpe en liten leilighet.

Anonymkode: b27c8...c8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nanna87 skrev:

Kvinnelig student 24 her. Jeg har vært så heldig å fått meg kjæreste, og hund, så livet smiler i alle retninger. Det eneste som mangler nå er en plass å bo, da jeg bor i leiligheten som mormoren til kjæresten min eier og vi må finne ny plass å bo fra 1 Juni. Min kjæreste 25 år, har vært heldig i mange år, da han har bodd meget billig men siden han studerer har ikke han fått spart noe enda. Jeg har bodd hjemme de siste 2 årene fram til nå, og det eneste jeg har fått til å spare er 55 000 kr, så det er ikke mye å skryte av. Det skal også sies at jeg og kjæresten har veldig lyst å kjøpe noe eget, men det blir nok en drøm med det første. Da ingen av oss er ferdig med skole før om 2,5 år, så vi leier derfor en ny leilighet fra Juni av, og det vil koste oss 8000 kr i leie som vi deler på. Vi har nettopp snakket om at begge ønsker det samme i framtiden, som familie og egen leilighet/evt gammelt hus som vi kan pusse opp. Vi skal derfor prøve å spare 1000 kr hver i husleie mens vi leier, og i sommer skal vi sette inn 10 000 kr hver på felles bolig konto. Min mor og far kommer til å gi meg 200 000 kr i forskudd på arv, da min bror fikk det samme den dagen jeg skal kjøpe noe eget så det hjelper mye. Men uansett synes jeg dette med å kjøpe noe eget er fryktelig vanskelig, og jeg misunner mine beste venner som fikk leilighet av sine foreldre, de slipper liksom å slite seg helt ut.

Kjæresten har ikke mulighet til å jobbe mye ved siden av skolen, da han studerer ingeniør og derfor trenger han mye tid til skole, mens jeg har prøvd å skaffe meg deltidsjobb som vernepleier men det eneste jeg får er en vakt i måneden... Har derfor planer om å søke på nytt, da jeg virkelig ønsker å jobbe MYE, men det er ikke enkelt å få vakter heller.. Kan noen gi meg konkrete tips om hvordan vi skal gjøre dette i forhold til sparing og framtiden generelt, og hvorfor stresser jeg så mye angående dette. Er jeg alene om dette, eller fins det flere? Har jeg rett på flere vakter i måneden, og hvor bør jeg søke jobb for å jobbe mest mulig innenfor vernepleien? Gud, synes det er fryktelig vanskelig å bli voksen når det kommer til slikt:( 

 

Først: Du får 200 000,- - DU ER HELDIG!

Så: Når det gjelder jobb og vakter har du rett på det som står i kontrakten din. Dersom det ikke er nok jobb der du er nå forsøker du å finne deg en annen jobb.

Til sist: Dere har god tid til å kjøpe bolig. Ja, mange får hjelp av familie, andre gjør ikke, og for mange vil det uansett ta noe tid (år) før man kan kjøpe noe. Når det er sagt er det er STORT privilegium å kjøpe leilighet som student, og ikke noe man verken bør forvente eller regne med. IMHO.

Anonymkode: b7ac9...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87

Hei alle sammen, og takk for mange gode svar. Reagerer litt på at folk angriper meg fordi jeg er så heldig å få forskudd på arv, og dette er jeg veldig glad for så ikke misforstå meg. Grunnen til at broren min fikk forskudd er fordi han er ufør, og derfor måtte ha hjelp til å kjøpe bolig. De sa til meg at jeg kunne fikse meg selv, men det ble uretterdig så jeg skal få det samme, men jeg må spare opp mye selv først. Ja, mine bestevenner kaller jeg heldige som har fått leilighet, men jeg forstår at dette ikke er normalt. 

Ja, vi kommer til å fokuserer på skole framover nå, og alt som handler om kjøpt av hus/leilighet blir noe vi tar den dagen vi begge har fast jobb. Men vi har allerede bestemt at vi skal spare minimum 1000 kr hver i måneden. Og jeg kommer nok til å finne meg ny jobb i en bolig, da jeg håper på å få flere vakter en bare en i måneden. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
1 time siden, Hvalen skrev:

Atte hæ? Du misunner dine bestevenner for at de fikk leilighet rett opp i hendene....men det gjør jo du og?
Du får 200 000 kr i forskudd på arv, som gjør at du får muligheten til å kjøpe deg noe eget. Ikke alle er så heldige som deg, for de fleste må spare i flere år for å få kjøpt noe. 

SLUTT OG SYT.

Hei, og takk for svar. Jeg setter pris på dette svaret da du får meg til å se på meg selv som heldig. Min far har veldig mye penger, så han har mulighet til å hjelpe meg. Men både mor og far ønsker at jeg skal klare meg selv uten deres hjelp, men siden min bror har fått hjelp vil de også hjelpe meg etter ferdig utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg studerte så levde jeg for all del billig, men fokuserte på utdanningen min. Jobbet nok til at jeg holdt hodet over vannet, men la alle spareplanene på is. Om du i tillegg får drøssevis med penger av foreldre så må den største jobben her være å få hodet ditt ut av baken din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanna87
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor misunne vennene dine som har fått leilighet? Ingenting sjarmerende med å måtte leve på foreldrene sine. 

En vakt i mnd er bedre enn ingenting, og om du gjør en god jobb stiller du først i køen den dagen de trenger flere folk! TA DET DU FÅR! 

Jeg er 23 år gammel og kjøpte min første leilighet da jeg var 21 og et halvt. Helt alene fordi jeg hadde jobbet ved siden av skole og studier siden jeg var 16 (Ikke et eneste friår). Og i tillegg får du 200 k rett i fanget? 
Slutt å klag.

Anonymkode: eabf9...9da

Wow, så flink du har vært. Jeg hadde helt andre prioriteringer da jeg var yngre, og har derfor opplevd verden og reist mye.  Håper du unner deg noe slikt også!;) Men skulle ønsket jeg hadde spart litt mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Har du prøvd å være med på Dumpster Diving noen gang?

Anonymkode: 08947...696

Ja,  men det er ikke helt min greie. Handler heller first price:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
1 time siden, Citronella skrev:

Vernepleiere bør lett kunne få vakt i boliger for funksjonshemmede. Driver du og tar en master nå? Ellers må jeg si du er heldigere stilt enn mange. Du får penger av foreldrene dine, du er 24 år og har en bachelor grad og i gang med en master eller hva du nå gjør.

Jeg har ca 2 år igjen på Vernepleien, og jeg vil ut i jobb når jeg er ferdig. Mulig jeg tar master etter noen år med jobbing. Ja, jeg er nok heldigere enn mange her inne, men ikke i min krets. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nanna87
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke stresset så mye med dette i studietiden, hadde heller fokusert på å kose meg. Mye lettere å spare når man er to som jobber 100%. Ingenting galt i å leie et par år til! Jeg antar dere ikke får lån nå, med mindre foreldre står som medeier/kausjonist? Har dere sjekket det ut? Isåfall har dere sikkert råd til å kjøpe en liten leilighet.

Anonymkode: b27c8...c8c

Mine foreldre vil ikke gi meg forskudd på arv før jeg er ferdig utdannet og har fast jobb, noe jeg forstår. Nei, vi har ikke penger til en liten leilighet. Blir nok leie noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
Et øyeblikk siden, Nanna87 skrev:

Jeg har ca 2 år igjen på Vernepleien, og jeg vil ut i jobb når jeg er ferdig. Mulig jeg tar master etter noen år med jobbing. Ja, jeg er nok heldigere enn mange her inne, men ikke i min krets. 

Ok. Ikke sammenlign deg med din krets. Tenk på 😉hvor heldig du er! Kjæreste, hund og hele livet foran deg. Og tross din unge alder har du greie økonomiske utsikter. Prøv å slapp av litt, og ikke kast bort disse fine årene med bekymringer og misunnelse. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanna87
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dere vil prioritere bolig, så bo hjemme/ lei billig til dere er ferdige med studiene. Forhåpentligvis har dere valgt studier der det er enkelt å få seg jobb. Spar 1år etter dere har begynt å jobbe, dersom du er flink med penger så trenger du kanskje ikke spare så lenge en gang før dere har råd. Spørs litt på hvor dere bor og hvor dyrt dere skal kjøpe, da. Må kanskje spare lenger om dere skal ha stor bolig til 5 mill.

Men ja, du har en stor fordel siden du får penger av foreldrene dine. Du er også heldig som er frisk nok til å ta høyere utdanning og bedre muligheter for bedre lønn. Der er mennesker i 40 årene som ikke har fått kjøpt seg bolig fordi de har vært syke og ikke har kunnet kjøre normalt løp med utdanning, jobb og sparing.

Anonymkode: e856a...8c3

Har allerede bodd hjemme noen år, og aldri mer. Blir nok boende med kjæresten da vi leier en billig leilighet utenfor byen til vi er ferdig med skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hvalen skrev:

Atte hæ? Du misunner dine bestevenner for at de fikk leilighet rett opp i hendene....men det gjør jo du og?
Du får 200 000 kr i forskudd på arv, som gjør at du får muligheten til å kjøpe deg noe eget. Ikke alle er så heldige som deg, for de fleste må spare i flere år for å få kjøpt noe. 

SLUTT OG SYT.

Alle har lov til å klage

Anonymkode: f7202...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...