Gå til innhold

Albert Åberg for skummelt?


Harlekin

Anbefalte innlegg

Barn som skjermes alt for mye når de er små, kommer nok til å slite ganske mye når de blir større og plutselig møter virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å herregud  :murvegg: Eg blir så oppgitt :grine: 

Skjedde noko liknande når eg gjekk på barneskulen, men det var ei bok som læraren las til oss 1 gong i veka. Vi som gleda oss sånn til å høyre fortsettelsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lo når jeg så denne artikkelen, for her kjente jeg meg igjen i ungen! 

Jeg var livredd dette udyret når jeg var liten, etter å ha sett filmen. Det må ha vært når jeg var 3-4 år.  Det er faktisk det jeg husker fra barndommen min at jeg har vært mest redd for, og jeg takler fortsatt den dag i dag ikke skumle øyne i mørket. Ikke var jeg spesielt slem, eller hadde dårlig samvittighet heller, men syntes at dette udyret var så skummelt og var livredd for at det også plutselig skulle dukke opp under senga mi. 

Jeg har det forøvrig helt bra i dag, så kan ikke ha blitt så veldig traumatisert akkurat. Kanskje mamma og pappa burde ha blitt meldt til barnevernet for at de utsatte meg for filmen, eller kanskje jeg bare burde takke de for at jeg hadde et trygt og godt hjem, siden dette faktisk er det verste jeg husker fra min barndom. Jeg tror nok jeg velger det siste alternativet. 

Anonymkode: 23758...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATET Albert Åberg da jeg var liten. Kunne takle bøkene, men det var skummelt på tv. Og det skjønner jeg, for det er veldig creepy! Jeg ville ikke satt det på for mitt barn, bare fordi jeg synes det er litt ekkelt :P

Så jo, jeg skjønner godt at barna blir skremt av det. MEN, at foreldre reagerer så voldsomt, det skjønner jeg ikke! Barn tar da ikke mye skade av å bli litt freaka ut av en tv-serie innimellom. Hvem vet, kanskje det er litt sunt? :PHehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg HATET Albert Åberg da jeg var liten. Kunne takle bøkene, men det var skummelt på tv. Og det skjønner jeg, for det er veldig creepy! Jeg ville ikke satt det på for mitt barn, bare fordi jeg synes det er litt ekkelt :P

Så jo, jeg skjønner godt at barna blir skremt av det. MEN, at foreldre reagerer så voldsomt, det skjønner jeg ikke! Barn tar da ikke mye skade av å bli litt freaka ut av en tv-serie innimellom. Hvem vet, kanskje det er litt sunt? :PHehe

Enig. Jeg syntes for eksempel gorgene og søppelhaugen i fraglene var fryktelig skumle. Ble ikke akkurat traumatisert for livet av det. Og hva med 70 tallsbarna som vokste opp med pompel og pilt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som de aller fleste er enige i at dette var en overreaksjon av foreldrene. Jeg har full forståelse for at noen barn kan bli redde, men løsningen er ikke å fjerne alt som kan være skummelt. Min datter er redd for edderkopper og de anatomidukkene man har på skolen, men jeg kan jo ikke be skolen fjerne dukkene eller la være å gå på tur i skogen i tilfelle vi treffer på noen edderkopper! Vi må heller gi ungene verktøyene til å håndtere frykten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Subtrahere, dikkedere, konstruere...", noen som husker Pompel og Pilt?

Jeg syntes de var så utrolig dumme, og likte å se på det.
Jeg skjønte ikke hvorfor andre syntes programmet var så skummelt, men de er kåret til å være de 7. skumleste figurene i barne-tv.

Det er til og med laget en støttegruppe på facebook for de som synes de er og var skumle.

Men jeg kan ikke huske å ha hørt at NRK har blitt anmeldt for å vise det.  Jeg tenker at foreldrene tok ansvar.  Den gang var det ikke andre kanaler å se på, så jeg tenker at foreldrene enten slo av tv-en, eller gjorde andre ting for at barna skulle se at det ikke var farlig.

Slik er det i dette tilfellet også.
Noen barn syntes Albert Åberg var skummel.  Da kunne foreldrene snakket med barnehagen om dette, og barnehagen kunne tilrettelagt.  I stedet valgte foreldrene å gjøre dette til en stor sak, og dermed bekrefte for barna at dette var noe å være redde for.

 

Anonymkode: 3ea7d...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan og skal ikke beskytte barna mot alt mulig. Barn har godt av å bli redde, inntil et visst punkt.

Hva med å snakke med barna om det de er redde for og forklare hvorfor det ikke er farlig?

Anonymkode: 15843...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Subtrahere, dikkedere, konstruere...", noen som husker Pompel og Pilt?

Jeg syntes de var så utrolig dumme, og likte å se på det.
Jeg skjønte ikke hvorfor andre syntes programmet var så skummelt, men de er kåret til å være de 7. skumleste figurene i barne-tv.

Det er til og med laget en støttegruppe på facebook for de som synes de er og var skumle.

Men jeg kan ikke huske å ha hørt at NRK har blitt anmeldt for å vise det.  Jeg tenker at foreldrene tok ansvar.  Den gang var det ikke andre kanaler å se på, så jeg tenker at foreldrene enten slo av tv-en, eller gjorde andre ting for at barna skulle se at det ikke var farlig.

Slik er det i dette tilfellet også.
Noen barn syntes Albert Åberg var skummel.  Da kunne foreldrene snakket med barnehagen om dette, og barnehagen kunne tilrettelagt.  I stedet valgte foreldrene å gjøre dette til en stor sak, og dermed bekrefte for barna at dette var noe å være redde for.

 

Anonymkode: 3ea7d...b55

hehehehe ja, vaktmesteren er kjempekul

https://www.youtube.com/watch?v=5DXOZsKXH1U

Anonymkode: 9b2c7...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/11/2016 at 9.38, Dorey skrev:

Dette er helt idiotisk, og ikke overaskende at det skjedde i Sverige... Barn har godt av å kjenne på hele følelsesregisteret sitt. Den Albert-episoden det er snakk om her er viktig, mener jeg. Den setter ord/bilde på dårlig samvittighet, noe som er litt vanskelig å konkretisere. 

Problemet er at barna neppe kobler det på samme måte som du gjør. De blir bare redde for det skumle, og de glemmer alt som har med dårlig samvittighet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2/11/2016 at 22.29, RC skrev:

Barn som skjermes alt for mye når de er små, kommer nok til å slite ganske mye når de blir større og plutselig møter virkeligheten.

Det spørs hva du mener. Forskning viser f.eks. at i andre sammenhenger klarer barn som er trygge seg bedre i voksen alder enn barn som f.eks. får mye kjeft eller til og med blir fysisk avstraffet. Skal man kjefte på små barn så de lærer seg å ta imot kjeft selv om forskning viser at det å ikke kjefte på de små barna faktisk gjør dem mer følelsesmessig stabile og bedre i stand til å takle følelser senere i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, jabx skrev:

Det spørs hva du mener. Forskning viser f.eks. at i andre sammenhenger klarer barn som er trygge seg bedre i voksen alder enn barn som f.eks. får mye kjeft eller til og med blir fysisk avstraffet. Skal man kjefte på små barn så de lærer seg å ta imot kjeft selv om forskning viser at det å ikke kjefte på de små barna faktisk gjør dem mer følelsesmessig stabile og bedre i stand til å takle følelser senere i livet?

Hvem har sagt noe om å kjefte på barna? Det jeg skrev var en reaksjon på foreldrene som ikke tålte at barna fikk se denne Albert Åberg-filmen (som (...wait for it) faktisk er laget for barn...).

Men jeg synes virkelig at det å skjerma barna for alt ondt og vanskelig i verden gjør at de kan få større problemer når de blir eldre med å fordøye og håndtere situasjoner som de synes er utfordrende. Tenk å vokse opp uten å møte motgang! Hvordan skal man da håndtere motgangen som ungdomsårene (og definitivt voksenlivet) blir å by på? Det er ikke rart mange av dagens unge sliter slik de gjør. Alt skal jo være perfekt hele tiden. Men slik blir det vel når mange er vokst opp med foreldre som forteller dem at de er det beste, mest spesielle og vidunderlige mennesket i verden og at livet kommer til å bli en dans på roser...

Barna skal selvfølgelig føle seg trygge gjennom hele oppveksten, men jeg synes foreldrene burde snakke om barna om vanskelige emner allerede fra de er små. Jeg synes f.eks. det er feil å ikke fortelle barna om familiemedlemmer som dør eller blir syke. Men man må jo da huske et man snakker med et lite barn og vinkle samtalen deretter.

Endret av RC
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aucaman

Noen har tydeligvis ikke sett Grevling kjempe for livet i møte med gravemaskiner i Flukten fra Hjorteparken... Jeg misunner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
1 minutt siden, Aucaman skrev:

Noen har tydeligvis ikke sett Grevling kjempe for livet i møte med gravemaskiner i Flukten fra Hjorteparken... Jeg misunner de.

Jooo herrefred jeg satt som på nåler 😱😭 grein sikkert hver gang! 

Og Hufsa! Hjælp HVA er det hun vil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Aucaman
Et øyeblikk siden, Genevieve skrev:

Jooo herrefred jeg satt som på nåler 😱😭 grein sikkert hver gang! 

Og Hufsa! Hjælp HVA er det hun vil??

Turte aldri se på det lenge nok til å finne det ut, men hun hadde definitivt hatt behov for et besøk av Trinny og Susannah. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve
2 minutter siden, Aucaman skrev:

Turte aldri se på det lenge nok til å finne det ut, men hun hadde definitivt hatt behov for et besøk av Trinny og Susannah. 

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...