Gå til innhold

Rosenrot


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvor det vokser rosenrot vilt i Rogaland?

Anonymkode: 23c6a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, Minya skrev:

Et kjapt googlesøk viser at den vokser omtrent over hele landet og særlig langs kysten. Så det kommer vel litt an på hvor i Rogaland du bor da? Jeg vet den vokser omtrent på hele Karmøy, hånd i hånd med røsslyngen, krekebærene og mosen.

https://no.wikipedia.org/wiki/Rosenrot

Takk da skal jeg ta turen til Karmøy til våren/sommeren. Jeg har også lest at den befinner seg over hele landet, men har aldri sett den selv. Hadde håpet at den befant seg lit nærmere. Tror du den finnes rundt med jærstrendene? Har også lest at den skal finnes i fjellområder. Vet du om den finnes rundt Bynuten på Sandnes/områder rundt Oltedal?

Har så veldig lysst til å prøve ut dens mange helsegevinster: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/rhod_ros.htm

Anonymkode: 23c6a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, kjenner ikke de områdene.
Hvis du bruker noen som helst medisiner, også prevensjonsmidler, må du sjekke om de aktuelle medisinene kan brukes sammen med rosenrot. Mange naturlegemidler inneholder nemlig stoffer som kan kødde til vestlig medisin. Enkelte stoffer nuller feks ut effekten av p-piller slik at kvinner blir veldig fruktbare i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Minya skrev:

Aner ikke, kjenner ikke de områdene.
Hvis du bruker noen som helst medisiner, også prevensjonsmidler, må du sjekke om de aktuelle medisinene kan brukes sammen med rosenrot. Mange naturlegemidler inneholder nemlig stoffer som kan kødde til vestlig medisin. Enkelte stoffer nuller feks ut effekten av p-piller slik at kvinner blir veldig fruktbare i stedet.

Statens legemiddelverk omklassifiserte høsten 2003 rosenrot fra legemiddel til ikke legemiddel. Så tror den skal være rimelig trygg. Det er blitt gjort utvidet forskning av rosenroten, men har inntil nylig vært ukjent for vesten fordi forskningen stod skrevet på russisk. Russiske idrettsutøvere har hatt fantastiske prestasjoner takket være rosenrot. Har lest på utenlandske nettsider at man ikke bør bruke rosenroten dersom man har høyt blodtrykk o.l. 
Det du nevner om fruktbarhet er nettopp det jeg ønsker. Har lest at rosenroten har mange av de samme effektene som macaroten. Jeg og mannen min prøver nemlig å bli gravid. Det er uansett færre bivirkninger ved rosenrot enn ved hormon-preparater + man kan få mange flere helse-effekter i tillegg som bedre konsentrasjon og mindre stress. Men jeg er ganske skeptisk til både naturmedisin og medisin utskrevet fra legen, så jeg har gjort ganske mye research på forhånd. For sikkerhetsskyld har jeg selvsagt tenkt å spørre legen min, men det hjelper jo lite hvis han ikke kjenner godt nok til naturmedisinen.

Anonymkode: 23c6a...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...