Gå til innhold

Rettigheter etter brann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er noen med juridisk kunnskap eller erfaring som kan svare meg på dette. 

Jeg var leieboer i et hus som ble totalskadd i brann for få dager siden. Brannen startet i etasjen over og var ute av kontroll da jeg og barnet min ble varslet. Vi fikk kun med oss det vi hadde på oss + mobil da jeg varslet om brannen. Alle våre eiendeler er ødelagte nå. Vi hadde ikke innboforsikring. 

Det jeg lurer på er om jeg har rett på noen som helst form for erstatning. Vi har nå mistet alt vi eide. 

Jeg har ingen sparepenger og er aleneforsørger. 

Føler meg ekstremt uheldig. Politiet mener jeg skal ha rett på å bli dekket av huseiers forsikringsselskap da brannen startet hos dem. Men forsikringsselskapet avviser dette. 

Hva er riktig? Har jeg rett på erstatning for tapte verdier? 

Anonymkode: 2ef8d...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må være forsikret selv. Det eneste huseiers forsikring skal dekke er det huseier selv har i utleiedelen. Det er iallfall slik min forsikring er satt opp.

Uansett stooor klem til deg, det er ikke noe gøy det du nå har opplevd!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har rett på noe via huseiers forsikringsselskap vet jeg ikke, men det er jo nettopp sånne tilfeller som dette man har forsikringer for...
du kan ikke ha en innboforsikring inkludert i et fagforeningsmedlemskap eller noe sånt?

 

vil uansett få si at det er jo utrolig kjipt når sånne ting som dette skjer :/ og jeg ønsker deg all mulig lykke videre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innboforsikring må man stå for selv når man leier... Huseier forsikrer selve huset og evnt egen innbo om de har møbler e.l  stående. Men er du ikke medlem i LO eller annen forening? Mange har innboforsikring inkludert der! 

Fæl måte å lære om viktigheten med forsikring! :/

Håper det går bra med dere tross alt da!

Endret av ceccans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier skal kun forsikre bygget. Det er innboforsikringen som skal dekke nettopp innboet. Å ikke ha innboforsikring er like dumt som å kjøre bil uten ansvarsforsikring, jeg er litt overrakset over at det finnes noen som ikke har det. 

Uansett så må du kontakte Nav sosial, de vil bli nødt til å yte hjelp til deg frem til du feks. får et lån fra banken din. 

Trist at det skulle gå sånn, det må være en vond situasjon!

Anonymkode: 676e2...fcd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig jeg tar feil. Bare tenkte at det var logisk at en har rett på en form for erstatning når en annen er skyld i at en selv mister alt en eier. Men kanskje det ikke betyr noe. Det ville vært annerledes om brannen startet hos/av meg, mener jeg. 

Anonymkode: 2ef8d...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at det er kjempedumt ikke å ha innboforsikring. Jeg vet det, men nå er det sånn det var. 

Jeg var heller ikke medlem i noen fagforening da jeg ikke hadde fast jobb. Det er veldig dårlig arbeidsmarked her hvor jeg bor. Jobber hver dag, men ikke som fast ansatt

Anonymkode: 2ef8d...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vet at det er kjempedumt ikke å ha innboforsikring. Jeg vet det, men nå er det sånn det var. 

Jeg var heller ikke medlem i noen fagforening da jeg ikke hadde fast jobb. Det er veldig dårlig arbeidsmarked her hvor jeg bor. Jobber hver dag, men ikke som fast ansatt

Anonymkode: 2ef8d...3a0

Det er akkurat da man bør være fagorganisert

Anonymkode: ed9dd...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg tar feil. Bare tenkte at det var logisk at en har rett på en form for erstatning når en annen er skyld i at en selv mister alt en eier. Men kanskje det ikke betyr noe. Det ville vært annerledes om brannen startet hos/av meg, mener jeg. 

Anonymkode: 2ef8d...3a0

Du kan tenke slik, men det er ikke slik dessverre. Får skikkelig vondt av deg nå <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, VinterSnø skrev:

Du kan tenke slik, men det er ikke slik dessverre. Får skikkelig vondt av deg nå <3

Okei. Jeg håpet politiet hadde rett. :/ da er det sikkert ikke noe poeng i å kontakte advokat for hjelp heller. 

Takk for svar :)

Anonymkode: 2ef8d...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis utleier tente på huset med vilje, og dette kan bevises, har du en mulighet til å kreve erstatning fra utleier. Jeg vil tro at brannen startet ved et uhell, og da har du ikke krav på erstatning når du ikke har innboforsikring. Ditt innbo, ditt ansvar. 

Anonymkode: 2898a...9e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannårsaken er offisielt ukjent enda. Men vedkommende har selv fortalt at det skyldes stearinlys, og at ting gikk fort ut av kontroll.

Røykvarsleren i etasjen var sannsynligvis uten batteri, siden den ikke slo ut.

Anonymkode: 2ef8d...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, PoisonIwy skrev:

Hvor bor du? Kanskje kan bidra med litt ting om du er i nærheten. Send pm.

Det var fint av deg. Sender en pm.

Anonymkode: 2ef8d...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dessverre er det slik som andre her har forklart, men jeg vil sende deg en :hug: Det må være helt forferdelig å oppleve noe slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men hvordan er det mulig å være så dum å ikke ha innboforsikring?? Spesialt når du vet du har dårlig råd, ingen penger på bok, barn å forsøkrge og ingen jobb? Det koster veldig lite med innboforsikring, når du gambler på å ikke ha det havner du i situasjoner som denne. Huseiers forsikring dekker tap av bygningsmasse, ikke innbo hos leieboere. Du har ikke krav på en dritt annet enn nødhjelp fra nav, dvs penger til det mest nødvendige og tak over hodet (kos deg på hospits med kiden på slep). Folk som ikke gidder å forsikre seg og så "skal ha" og "vil ha rett på" etterpå fortjer ingen sympati. Dette har du rotet deg opp i selv, stakkars ungen din.

Anonymkode: 747aa...a49

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, PoisonIwy skrev:

Hvor bor du? Kanskje kan bidra med litt ting om du er i nærheten. Send pm.

Er det lov å henge seg på her? 

I tillegg kan jeg tipse om at FB gruppen "Hjelp oss å hjelpe" i ditt distrikt er en mulighet for lokalt å hjelpe :) Bor du i nærheten av meg så bidrar jeg med glede, enten direkte eller via "Hjelp oss å hjelpe" dersom du velger den løsningen for ål beholde anonymiteten din fullstendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Er det lov å henge seg på her? 

I tillegg kan jeg tipse om at FB gruppen "Hjelp oss å hjelpe" i ditt distrikt er en mulighet for lokalt å hjelpe :) Bor du i nærheten av meg så bidrar jeg med glede, enten direkte eller via "Hjelp oss å hjelpe" dersom du velger den løsningen for ål beholde anonymiteten din fullstendig.

Ja, hvor bor du? Mulig jeg å kan hjelpe!

Anonymkode: f5e08...295

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...