Gå til innhold

Noen som har operert for Hallux Valgus her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har slitt med dette siden jeg var lita jente. Fikk tilbud om operasjon for mange år siden, men turte ikke da. Nå har det blitt virkelig ille, og jeg skjønner at det ikke kan fortsette. 

Ble operasjonen vellykket?

Hvor lang tid tok det før du ikke hadde smerter lenger? 

Når kunne du gå i høye heler igjen? 

Har du noen smerter nå?

Anonymkode: 4aeed...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 10.2.2016 at 18.32, AnonymBruker skrev:

Har slitt med dette siden jeg var lita jente. Fikk tilbud om operasjon for mange år siden, men turte ikke da. Nå har det blitt virkelig ille, og jeg skjønner at det ikke kan fortsette. 

Ble operasjonen vellykket?

Hvor lang tid tok det før du ikke hadde smerter lenger? 

Når kunne du gå i høye heler igjen? 

Har du noen smerter nå?

Anonymkode: 4aeed...7fd

Var det plattfot? Jeg sa ja for å bli operert fordi jeg slett mye med smerter i et par år. Det året jeg ventet på operasjon var det året da jeg ble gravid igjen. Siden da har smertene vært borte mirakuløst. Jeg hadde hørt om risikoen, men var villig til å ta det for å se om det bedret på livskvaliteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, needinspiration skrev:

Var det plattfot? Jeg sa ja for å bli operert fordi jeg slett mye med smerter i et par år. Det året jeg ventet på operasjon var det året da jeg ble gravid igjen. Siden da har smertene vært borte mirakuløst. Jeg hadde hørt om risikoen, men var villig til å ta det for å se om det bedret på livskvaliteten. 

Nei, Hallux Valgus er når stortåen får feil i grunnleddet og bøyer seg mot lilletåen. Slik at man etterhvert får en stor kul på innsiden av forfoten, og dermed smerter i denne. 

Anonymkode: 4aeed...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte når jeg var ungdom. Men måtte i alt hatt 4 operasjoner- en på hver storta og på utsiden/lille tærne av føttene fordi de også hadde blitt påvirket. Var så mye slit med første operasjon at jeg aldri gadd de resterende. Men nå sliter jeg mye med beinhinnebetennelse og lurer på om dette kan være årsalde, så skal tenke litt på å ta de operasjonene likevel. Pluss, det er jo vondt og plagsomt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det, men min mor gjorde det og ble irritert på seg selv fordi hun ikke hadde gjort det før. Det er jo litt slitsomt med de 6 ukene man må gå med gips etterpå men vil tro det er verdt det.

Hun har ikke hatt noen smerter i ettertid, men måtte imidlertid kjøpe helt ny skogarderobe fordi alle de gamle skoene hadde kul på siden. Hun klagde ikke på det akkurat. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, muffinshaker skrev:

Jeg opererte når jeg var ungdom. Men måtte i alt hatt 4 operasjoner- en på hver storta og på utsiden/lille tærne av føttene fordi de også hadde blitt påvirket. Var så mye slit med første operasjon at jeg aldri gadd de resterende. Men nå sliter jeg mye med beinhinnebetennelse og lurer på om dette kan være årsalde, så skal tenke litt på å ta de operasjonene likevel. Pluss, det er jo vondt og plagsomt da.

Klarer du å gå i høye heler nå da? Og har du fortsatt vondt der du hadde kulene? 

1 time siden, stjernefrukt skrev:

Jeg har ikke gjort det, men min mor gjorde det og ble irritert på seg selv fordi hun ikke hadde gjort det før. Det er jo litt slitsomt med de 6 ukene man må gå med gips etterpå men vil tro det er verdt det.

Hun har ikke hatt noen smerter i ettertid, men måtte imidlertid kjøpe helt ny skogarderobe fordi alle de gamle skoene hadde kul på siden. Hun klagde ikke på det akkurat. :-)

Nei, det vil jeg tro. :) Har hun ingen smerter nå? Og kan gå i hvilke sko hun vil? Er så redd for at jeg aldri kan gå i høye heler lenger. Og det skremmer meg faktisk så mye at jeg vurderer å ikke operere før jeg er gammel og grå. Jeg elsker støvletter og høyde på skoene, nå kan jeg bare bruke det i svært korte perioder pga smerter, men tenk om operasjonen ikke bli vellykket og det er ødelagt for alltid. 

Anonymkode: 4aeed...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høye heler og feil sko er jo en sterkt medvirkning til denne feilstillingen, så jeg tror ikke akkurat at det første du skal ha i hodet er når du kan bruke det igjen. Da kan du like gjerne hoppe over operasjonen. 

Anonymkode: 8240d...a87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høye heler og feil sko er jo en sterkt medvirkning til denne feilstillingen, så jeg tror ikke akkurat at det første du skal ha i hodet er når du kan bruke det igjen. Da kan du like gjerne hoppe over operasjonen. 

Anonymkode: 8240d...a87

Feil :) Dette er medfødt. Trange sko gir økte smerter pga slitasje mot kulen, men er ikke medvirkende til feilstillingen slik mange tror. Jeg gikk jo ikke i høye heler som barn, og dette startet da jeg var 4-5 år. 

Fjerner man kulen vil man ikke få slitesjen på slimposene, og dermed ikke betennelse og smerter. Er så dumt når noen skal komme med feilinfo sånn. 

Anonymkode: 4aeed...7fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke operert selv, men mamma har. På begge føttene.
Med riktig smertestillende hadde hun lite smerter i etterkant av operasjonene, og tiden med gips gikk greit.
Nå har hun ingen smerter og bruker høye hæler som aldri før :)
Husker ikke helt nøyaktig, men det var ikke veldig lenge etter gipsen var tatt av hun brukte høye hæler for første gang. 
Hun har aldri angret, ikke på annet enn at hun ikke gjorde operasjonene myyye tidligere enn hun gjorde.

Lykke til!

Anonymkode: b8f3d...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke operert selv, men mamma har. På begge føttene.
Med riktig smertestillende hadde hun lite smerter i etterkant av operasjonene, og tiden med gips gikk greit.
Nå har hun ingen smerter og bruker høye hæler som aldri før :)
Husker ikke helt nøyaktig, men det var ikke veldig lenge etter gipsen var tatt av hun brukte høye hæler for første gang. 
Hun har aldri angret, ikke på annet enn at hun ikke gjorde operasjonene myyye tidligere enn hun gjorde.

Lykke til!

Anonymkode: b8f3d...35e

Så godt å høre! Jeg ser det er anbefalt å vente inntil seks måneder med høye heler etter operasjonen. Jeg går jo med det max to ganger i måneden, og er kjapp til å ta av meg skoene om jeg sitter ned, fordi det gjør vondt. Hadde vært fantastisk å kunne gå med hvilke sko jeg ville uten å tenke over smerter. Kjenner jeg er skikkelig redd for dette, vet jo hvor vondt jeg har nå, men ikke hvor vondt jeg får etterpå. 

Måtte hun ha langt mellomrom mellom operasjonene? Jeg skulle jo nesten ønske man kunne tatt begge samtidig, for jeg kan uansett ikke bruke krykker (annen sykdom). 

Anonymkode: 4aeed...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre! Jeg ser det er anbefalt å vente inntil seks måneder med høye heler etter operasjonen. Jeg går jo med det max to ganger i måneden, og er kjapp til å ta av meg skoene om jeg sitter ned, fordi det gjør vondt. Hadde vært fantastisk å kunne gå med hvilke sko jeg ville uten å tenke over smerter. Kjenner jeg er skikkelig redd for dette, vet jo hvor vondt jeg har nå, men ikke hvor vondt jeg får etterpå. 

Måtte hun ha langt mellomrom mellom operasjonene? Jeg skulle jo nesten ønske man kunne tatt begge samtidig, for jeg kan uansett ikke bruke krykker (annen sykdom). 

Anonymkode: 4aeed...7fd

Hun hadde nesten ett år mellom operasjonene, men vet ikke om det var nødvendig eller bare ble sånn.
Skjønner du er redd, det var mamma også. Men hun sier nå at selv med smertene etterpå (som ikke var et problem så lenge hun var i forkant med smertestillende og ikke ventet til det ble for ille), så var alt verdt det!

Lykke til hvis du bestemmer deg for operasjon! :)

Anonymkode: b8f3d...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Jeg tok denne operasonen for 6 mnd siden og har det verre nå enn før. Stiv i tåleddet og mye mer vondt + har fått en kul på andre sidne av foten, ved lilletåen. Jeg hadde mye vondt etter operasjonen og gikk på paralgin forte i nesten 10 uker for i det hele tatt å få sove om nettene. Jeg fikk et hematom i foten som gjorde at jeg hovnet veldig opp og ble blårød. Dette var nok grunnen til at jeg slet sånn med smerter så lenge i følge fastlegen min. Å gå i høye hæler er ikke så viktig for meg, men ser ikke for meg at det noen sinne kommer til å skje. Klarer ikke bøye tåen i det hele tatt både pga stivhet og pga smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...