Gå til innhold

Artrose i korsrygg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen her som har artrose i korsryggen?

Jeg har i over et år hatt strålesmerter ned i hofte/lår. Fikk etter MR påvist artose i korsryggen (L3/L4 og L4/L5).
Har fått henvisning til fysio, og skal dit første gang på mandag.

Noen som vet noe om denne tilstanden?
Hvordan har den utviklet seg?
Hjalp fysio på smertene?

Skal til legen igjen om 2 uker for å snakke mer/få mer informasjon.
Men vil gjerne høre erfaringer om noen har! :)

Anonymkode: 3f20c...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, du var ung til å få dette, det er mer vanlig hos langt eldre personer. 

Du kan lese mer om artrose her

Jeg vil tro at fysioterapi vil hjelpe på smertene, det er viktig å få myket opp så du får bedre mobilitet etterhvert. 

Vil anbefale turer i skog og mark i ulendt terreng, det er fantastisk for ryggplager generelt. 

Gjør øvelsene du helt sikkert får og lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig ung til å få det, så jeg er redd for fremtiden.. Finner lite info om artrose hos såpass unge mennesker.
Trente regelmessig før, men grunnet store smerter har jeg måtte slutte med det.
Og det gjør jo ting bare verre.
Skal bli veldig flott å få tilpassede øvelser hos fysio som jeg kan gjøre uten å være redd for å gjøre vondt verre.

Takk for svar Frida!

Anonymkode: 3f20c...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, veldig ung til å få det, så jeg er redd for fremtiden.. Finner lite info om artrose hos såpass unge mennesker.
Trente regelmessig før, men grunnet store smerter har jeg måtte slutte med det.
Og det gjør jo ting bare verre.
Skal bli veldig flott å få tilpassede øvelser hos fysio som jeg kan gjøre uten å være redd for å gjøre vondt verre.

Takk for svar Frida!

Anonymkode: 3f20c...176

Håper legen kan hjelpe deg med mer informasjon, kanskje til og med en gruppe hvor flere med artrose møtes og utveksler erfaring? 

Trist at du har så mye smerter, det tar virkelig på! Jeg har også artrose og vet hvilket smertehelvete det kan være. Jeg tåler å trene etter å ha begynt veldig forsiktig. Det ble løsningen for meg, heller litt og ofte, enn sjelden og mye. 

Men som du sier, det er kjempeviktig å gjøre øvelser som er riktig for deg, poenget er jo å bli bedre - ikke verre. 

Lykke til hos fysioterapeuten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter litt på denne! :)

@Frida, er det i ryggen du har artrose eller er det andre steder?

Jeg var hos fysio i går med helt utrolige resultater!
Jeg har lett artrose nå, med liten grad av degenerative forandringer. Fysioterapeuten mente at smertene mine i stor grad skyltes muskulære problemer som følge av spenning/avlastning for ryggen.
Han satte noe nåler i rygg og siden (helt uutholdelig vondt mens det sto på, kjentes ut som han var i nervene helt ned i føttene å pirket). Husker ikke alt han forklarte, men det var noe med at syre hoper seg opp i musklene og nålene frigjør dette på et vis.
Han holdt på en stund med nålene forskjellige steder, å lot dem stå i en stund etterpå. Når han tok dem ut var det akkurat som han dro smertene med seg!
Jeg hadde en helt fantastisk dag! Ingen smerter bortsett fra stølhet, akkurat som gangsperre etter trening. Gikk en lang tur uten smerter. Som forventet og forklart kom smertene tilbake igjen i løpet av natten, og idag er de som før. 
Men jeg skal fortsette med denne behandlingen, og håpet er at det skal holde litt lengre for hver gang. Sammen med trening har han stor tro på at smerten vil komme ned på et akseptabelt lavt nivå.
Det er helt utrolig! :) Dagen i går var så deilig, en halv dag uten smerter var verdt den vonde behandlingen.

Anonymkode: 3f20c...176

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, så flott at du har fått hjelp. Behandlingen høres ikke så behagelig ut, men vondt skal vondt fordrive? Jeg har også fått ganske smertefull behandling, men det hjalp! 

Jeg har fått påvist artrose i ganske mange ledd, men ikke ryggen, enda...Skuldre og nakke er veldig angrepet hos meg. Muskulære problemer følger som fot i hose, men behandling hjelper! Bevegelse er alfa og omega sier min fysioterapeut og hun har nok rett i det. 

Håper du blir mye bedre raskt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...