Gå til innhold

Kroppen vil ikke slappe av etter trening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, vil ikke kroppen min slappe av etter en treningsøkt.

Problemet øker med hvor intensiv økten er.

For eksempel kan jeg ta en times joggetur kl 12 med en gjennomsnittspuls på 75 % av makspuls, der jeg avslutter med en spurt på 90 % av makspuls. Da ligger jeg gjerne på 50 % av makspuls 8-10 timer etterpå, og hvilepuls får jeg først etter 16 timer, 6 timer etter at jeg har lagt meg.

Hvis jeg pusher på, vil det hele snu etter noen uker, og kroppen motsetter seg ikke lenger å gå ned i puls, men å gå opp i puls.  Jeg klarer ikke komme over 80 % av makspuls, men til gjengjeld ligger pulsen langt under normal hvilepuls med en gang jeg setter med ned.  I tillegg får jeg lavt blodtrykk, hodepine, smerter, sover dårlig, kvalme, og generelt dårlig allmenntilstand.

Og det er ikke bare etter trening dette skjer, men om jeg har hatt en hektisk dag på jobben, eller en handletur i full fart, så har jeg det gående i mange timer etterpå.

Dette begynner å bli veldig plagsomt, og den eneste måten det ser ut til at jeg kan bevege meg på, er å passe på at jeg aldri overstiger 50 % av makspuls til enhver tid, og det er nesten umulig.

Jeg forstår ikke hva som skjer, og når jeg ikke forstår er det vanskelig å gjøre noe med det.

Legen sier at alt ser bra ut, og at jeg bare må finne ut av det på egen hånd, og det har jeg prøvd, men jeg klarer det ikke.

Er det noen som har opplevd noe lignende, eller som har en teori om hva som er problemet?
Eller er det noen som har råd om hva jeg kan gjøre?

 

Anonymkode: ff707...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det var merkelig at du ble avskrevet så raskt av lege. Hva slags tester tok legen?

Hvordan spiser du før/etter treningsøkt?

Jeg bruker selv en god del tid på å lande etter en treningsøkt med høy intensitet, men maks 3-4 timer.

Anonymkode: e082c...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det var merkelig at du ble avskrevet så raskt av lege. Hva slags tester tok legen?

Hvordan spiser du før/etter treningsøkt?

Jeg bruker selv en god del tid på å lande etter en treningsøkt med høy intensitet, men maks 3-4 timer.

Anonymkode: e082c...98b

Da jeg var hos ham hadde jeg pushet på, og hadde kommet over det punktet der jeg ikke roet ned, men der kroppen motsatte seg pulsøkning.
Legen tok blodprøver, sjekket spirometri og blodtrykket.  Alle blodprøver var fine, spirometrien var god, og blodtrykket var litt lavere enn jeg vanligvis har (100/65 mot normalt 120/80.  Puls 57, mot normalt ca 70)
Alt var fint, var hans konklusjon.

Jeg spiser havregrøt 1,5 - 2 timer før trening. Hva jeg spiser etterpå varierer, men siden jeg trener rundt lunsjtid, blir det aofte 2 brødskiver med en omelett og ett glass melk.

Jeg vet at det er vanlig å bruke litt tid på å roe ned, men ikke 15-16 timer.   Jeg har redusert fra 3 til 2 økter i uken, men det har ikke hjulpet.

Anonymkode: ff707...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener jo ikke veldig mye (2-3 ganger per uke) så dette høres litt rart ut. Du bør finne en lege som har spesialisert seg på idrettsmedisin.

Anonymkode: 3753c...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje høres ut som symptomer på at du er overtrent, uten at jeg er noen ekspert på det. Kjennetegnene på det er at man for kommer opp i ganske høy puls, men ikke klarer å komme høyt opp i sonene, f. eks. at det stopper på 80%.

Det er greit å ta en sluttspurt, men for optimal restitusjon bør du deretter løpe rolig i 5-6 minutter. Det bedrer uttransporteringen av melkesyre, slik at du raskere blir restituert. Det var sykkellaget Sky som begynte med det da Bradley Wiggins vant Tour de France i 2012. Etter målgang satt han 10 minutter og tråkket rolig med sykkelen på en såkalt rulle. Etterhvert har de andre som satser i sammendraget begynt med det også.

Som andre her sier bør du prøve en annen lege, helst en som kan litt om idrettsmedisin. Det er alltid greit å få en second opinion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som om du baller alt sammen i et syndrom og skylder på treninga. Det er ikke nødvendigvis sånn. Søvnvansker i seg selv kan gi ganske mange plager i våken tilstand. Kanskje du burde se på det som et separat problem og prøve å finne ut hva som kan gjøres for å bedre søvnen.

De variasjonene i puls som du beskriver, minner om min egen tilstand når jeg begynner å trene etter en lang tids fravær. Da er det gjerne slik at til å begynne med smeller pulsen i været nesten før jeg er ute av garderoben, og hvis jeg trener kardio, så forblir den høy i mange timer. Puls på over 100 slag i minuttet i timesvis etter trening er ikke uvanlig.

Etter noen uker roer det seg ned, og jeg opplever at det kreves langt mer arbeid for å få pulsen opp under trening, og at den faller veldig raskt etter at jeg slutter å belaste meg. Det skal visstnok være et tegn på bedre kondisjon at kroppen vender tilbake til en relativt avslappet tilstand fort. Man henter seg inn igjen raskere. Hvilepuls i dette stadiet ligger vanligvis på rundt 50 slag i minuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Wiggins skrev:

Det kan kanskje høres ut som symptomer på at du er overtrent, uten at jeg er noen ekspert på det. Kjennetegnene på det er at man for kommer opp i ganske høy puls, men ikke klarer å komme høyt opp i sonene, f. eks. at det stopper på 80%.

Det er greit å ta en sluttspurt, men for optimal restitusjon bør du deretter løpe rolig i 5-6 minutter. Det bedrer uttransporteringen av melkesyre, slik at du raskere blir restituert. Det var sykkellaget Sky som begynte med det da Bradley Wiggins vant Tour de France i 2012. Etter målgang satt han 10 minutter og tråkket rolig med sykkelen på en såkalt rulle. Etterhvert har de andre som satser i sammendraget begynt med det også.

Som andre her sier bør du prøve en annen lege, helst en som kan litt om idrettsmedisin. Det er alltid greit å få en second opinion.

Jeg har alltid, uten unntak, nedjogging før jeg avslutter med 5 minutter rolig gange gange etter en joggetur,.  :)

Med unntak av at jeg får lavere hvilepuls er jeg enig i at det virker som om jeg er overtrent, men da blir spørsmålet hvorfor blir jeg overtrent når jeg ikke trener mer enn jeg gjør?  Og hvorfor forsvinner ikke symptomene etter hvile eller reduksjon av treningsmengde.

En lege med idrettsmedisin har kanskje kunnet gi meg et svar, men hvor finner jeg en slik lege?

4 timer siden, Mann 42 skrev:

Det virker på meg som om du baller alt sammen i et syndrom og skylder på treninga. Det er ikke nødvendigvis sånn. Søvnvansker i seg selv kan gi ganske mange plager i våken tilstand. Kanskje du burde se på det som et separat problem og prøve å finne ut hva som kan gjøres for å bedre søvnen.

De variasjonene i puls som du beskriver, minner om min egen tilstand når jeg begynner å trene etter en lang tids fravær. Da er det gjerne slik at til å begynne med smeller pulsen i været nesten før jeg er ute av garderoben, og hvis jeg trener kardio, så forblir den høy i mange timer. Puls på over 100 slag i minuttet i timesvis etter trening er ikke uvanlig.

Etter noen uker roer det seg ned, og jeg opplever at det kreves langt mer arbeid for å få pulsen opp under trening, og at den faller veldig raskt etter at jeg slutter å belaste meg. Det skal visstnok være et tegn på bedre kondisjon at kroppen vender tilbake til en relativt avslappet tilstand fort. Man henter seg inn igjen raskere. Hvilepuls i dette stadiet ligger vanligvis på rundt 50 slag i minuttet.

Kanskje har du rett, og at det er andre årsaker enn høy belastning som er årsaken til problemene.  Det er bare påfallende at ingen av problemene er tilstedeværende etter noen dager med treningsfri og liten hverdagsaktivitet, og dukker opp etter noen uker med høyere aktivitet igjen.
Det er heller ikke slik at jeg er nybegynner med trening, og at dette er oppstartsproblemer.

Men uavhengig av om treningen er årsaken eller ikke, det er et problem at kroppen viser stressymptomer i timesvis etter aktivitet.

Anonymkode: ff707...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært utbrent? Jeg ble diagnotisert med utbrenthet for noen år siden. Selv om jeg er mye friskere nå så henger noen problemer igjen. Blant annet dette som du beskriver. Jeg må trene veldig rolig for ikke å få stresssymptomer. Løping fungerer dårlig fordi det er vanskelig å få lav nok intensitet, og jeg kan heller ikke drive tradisjonell styrketrening. Nå har jeg landet på å trene roing, og rolig styrketrening i form av yoga og pilates. Da blir ikke pulsen så høy at jeg ikke klarer å lande igjen. Forklaringen legen min har gitt, er at på grunn av utbrentheten har systemet som skal regulere stress og avslapning blitt ødelagt. Jeg kommer nok ikke til å bli frisk igjen, men ved å ta det med ro og trene meg opp veldig langsom håper jeg med tiden å øke tåleevnen.

Anonymkode: 420fa...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært utbrent? Jeg ble diagnotisert med utbrenthet for noen år siden. Selv om jeg er mye friskere nå så henger noen problemer igjen. Blant annet dette som du beskriver. Jeg må trene veldig rolig for ikke å få stresssymptomer. Løping fungerer dårlig fordi det er vanskelig å få lav nok intensitet, og jeg kan heller ikke drive tradisjonell styrketrening. Nå har jeg landet på å trene roing, og rolig styrketrening i form av yoga og pilates. Da blir ikke pulsen så høy at jeg ikke klarer å lande igjen. Forklaringen legen min har gitt, er at på grunn av utbrentheten har systemet som skal regulere stress og avslapning blitt ødelagt. Jeg kommer nok ikke til å bli frisk igjen, men ved å ta det med ro og trene meg opp veldig langsom håper jeg med tiden å øke tåleevnen.

Anonymkode: 420fa...3ec

Ja, jeg kollapset på jobb på grunn av stress for 4 år siden, og har uten hell prøvd å bygge meg opp igjen etter det.  I tillegg har jeg en kronisk sykdom, og en familiesituasjon som øker totalbelastningen betraktelig, og det det du forteller høres logisk ut.

Jeg kan heller ikke trene vanlig styrke med vekter, men øvelser med kroppsvekt går bra.

Du sier du trener roing.  Hvordan gjør du det?  Jeg tenker da opplegg, ikke teknikk. ;)
Jeg har en romaskin, men den bruker jeg minimalt siden jeg foretrekker tredemølle.  Jeg kunne kanskje prøvd å bruke den mer, etter at jeg har hatt en liten treningspause for å innhente meg igjen.

Anonymkode: ff707...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kollapset på jobb på grunn av stress for 4 år siden, og har uten hell prøvd å bygge meg opp igjen etter det.  I tillegg har jeg en kronisk sykdom, og en familiesituasjon som øker totalbelastningen betraktelig, og det det du forteller høres logisk ut.*

Jeg kan heller ikke trene vanlig styrke med vekter, men øvelser med kroppsvekt går bra.

Du sier du trener roing.  Hvordan gjør du det?  Jeg tenker da opplegg, ikke teknikk. ;)
Jeg har en romaskin, men den bruker jeg minimalt siden jeg foretrekker tredemølle.  Jeg kunne kanskje prøvd å bruke den mer, etter at jeg har hatt en liten treningspause for å innhente meg igjen.

Anonymkode: ff707...dc2

Redigert: *Det du forteller høres logisk ut i forbindelse med det.

Anonymkode: ff707...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...