Gå til innhold

Å by på bolig under takst


glassmanet

Anbefalte innlegg

I morges la vi inn bud på 100.000 under prisantydning. Budet ble avslått.

Fortsatt ingen andre interessenter, og ingen andre bud så selger har mye is i magen :)

Jeg er egentlig kjempelei meg, men nå skal vi bare vente. Blir lange dager!! Men har tenkt mye på at det ikke er noen lettsolgt bolig vi evt kjøper, og at siden huset har ligget ute en stund burde selger kanskje møte oss på halvveien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, glassmanet skrev:

Hei!

Er det noen som har erfaring med å by på bolig under takst her? Hvordan har veien vært videre for dere?

Vi har i dag bydd på et hus vi liker kjempegodt! Men det er ganske dyrt. Prisantydning er på 3.450.000. Vi la i dag inn et bud på 3.200.000. Jeg og samboer er litt uenige om pris vi vil gi for huset. Han vil stoppe på 3.300.000. Jeg kan i og for seg tenke meg å kjøpe det for prisant, men det er jo helt på smertegrensa på hva vi kan betjene. 150.000 er jo mye penger i og for seg.

Megler sa bare at budet var avslått, og at selger ønsket å selge på takst. Men er ikke andre interessenter - og boligen har ligget ute siden midt i desember. Hva hadde dere gjort?

Ville sittet litt på gjerdet, og bedt om et motbud fra selger med par ukers tenketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, glassmanet skrev:

I morges la vi inn bud på 100.000 under prisantydning. Budet ble avslått.

Fortsatt ingen andre interessenter, og ingen andre bud så selger har mye is i magen :)

Jeg er egentlig kjempelei meg, men nå skal vi bare vente. Blir lange dager!! Men har tenkt mye på at det ikke er noen lettsolgt bolig vi evt kjøper, og at siden huset har ligget ute en stund burde selger kanskje møte oss på halvveien. 

De tror nok at dere er villige til å by mer, eller at andre skal kaste seg inn i budrunden.

Hvis megler og selger kommer krypende senere etter flere visninger, så hadde jeg bydd under mitt siste bud.

100 000kr under takst er ikke mye å tape, i dagens marked med en bolig som ikke er lettsolgt.

Anonymkode: 2804e...048

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt første bud under takst ble avslått. Vi la da inn ett enda lavere bud på neste visning og fikk tilslag. 

Da visste vi at selger satt med to huslån og at det ikke var flere som var interessert. 

 

Anonymkode: a319b...91f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selger avslår så ville jeg bedt om et motbud fra selger. Selv om de kanskje ikke er interesserte i å gi det. Ser dere har gitt nytt bud nå på 100 under takst som også er avslått, da ville jeg hatt litt is i magen og ventet.. Dersom det kommer andre interessenter på banen vil megler gi dere beskjed med en gang.. Han er interessert i å få høyest mulig bud og flest mulig interessenter.

Siden huset har ligget ute en stund så kan det selger begynner å bli desperat. Så ha litt is i magen og vent. Dere har nå økt budet og da bør selger få komme med et motbud.

 

Vi kjøpte hus i fjor som lå ute til 2,8. Etter to fellesvisninger uten bud ba vi om privat visning (vi bodde i annen kommune så kunne ikke komme på de fellesvisningene). Ba så om en ny privat visning litt etter.  Etter det la vi inn bud på 2,5. Det ble avslått. Vi ba om motbud, og selger la seg på 2,7. Så bydde vi 2,6. Så sa selger: 2,650 og dere har en deal. Så da slo vi til. Veldig fornøyd! 

Anonymkode: 30ee5...284

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selger sier han vil ha taksten, så er det jo det som er motbudet, ikke noe annet. 

Ville også bare ventet, dere får beskjed uansett hvis noen andre legger inn bud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi la inn et bud 7,5 % under takst nylig på et hus som hadde ligget ute i et par mnd og vi fikk huset til den prisen.

Anonymkode: 5921b...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 16.41, glassmanet skrev:

Hei!

Er det noen som har erfaring med å by på bolig under takst her? Hvordan har veien vært videre for dere?

Vi har i dag bydd på et hus vi liker kjempegodt! Men det er ganske dyrt. Prisantydning er på 3.450.000. Vi la i dag inn et bud på 3.200.000. Jeg og samboer er litt uenige om pris vi vil gi for huset. Han vil stoppe på 3.300.000. Jeg kan i og for seg tenke meg å kjøpe det for prisant, men det er jo helt på smertegrensa på hva vi kan betjene. 150.000 er jo mye penger i og for seg.

Megler sa bare at budet var avslått, og at selger ønsket å selge på takst. Men er ikke andre interessenter - og boligen har ligget ute siden midt i desember. Hva hadde dere gjort?

Her kan megleren være din venn. Han får ikke betalt før leiligheten er solgt og kan kanskje få snakket selger ned på et litt mer fornuftig prisnivå. Husk at "takst" i stor grad bare er "tenk på et tall" og at boligen aldri er verdt mer enn det noen er villig til å betale.

Hvor i landet er dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.2.2016 at 16.50, AnonymBruker skrev:

Har du hørt ommå legge inn "skambud"? Det vil jeg påstå du her har gjort. 

Har boligen stått i flere uker, så har selger råd til å la den stå til han får bud på prisantydning. 

Denne typen skambud, gjør at selger heller velger en annen kjøper enn dere om han vil, uavhengig av om konkurenten i fremtiden har et lavere bud enn deg. Prisantydning er der for en grunn. Og du har tydeligvis ikke råd til denne boligen.

Anonymkode: fd6a8...0df

For en idiotisk ting å si - budet hennes var ikke en gang 10% under takst. Skambud er når man er meget aggressiv, gjerne halverer prisen. Det er slik jeg kjøper bruktbil. Men på bolig kommer man nok ingen vei med skambud.

Vi kjøpte hus under nedturen i 2009. Huset vårt lå ute på 1950000, vi bød 200k under, megler snakket oss opp 100k og vi fikk kjøpe huset. Jeg er i ettertiden meget irritert på meg selv at vi ikke hadde is i magen. Det er et halvt års jobb i prisforskjell, damn it.

Til gjengjeld er huset uansett nedbetalt nå. Det er en god følelse!

Anonymkode: b4c02...248

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. februar 2016 at 16.50, AnonymBruker skrev:

Har du hørt ommå legge inn "skambud"? Det vil jeg påstå du her har gjort. 

Har boligen stått i flere uker, så har selger råd til å la den stå til han får bud på prisantydning. 

Denne typen skambud, gjør at selger heller velger en annen kjøper enn dere om han vil, uavhengig av om konkurenten i fremtiden har et lavere bud enn deg. Prisantydning er der for en grunn. Og du har tydeligvis ikke råd til denne boligen.

Anonymkode: fd6a8...0df

Dette er ikke et skambud. Langt derifra. Et skambud ligger MYE lavere enn takst. 

Anonymkode: 3b3bb...db1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare må også kommentere at deres første bud slettes ikke var et skambud.

Lykke  til, ts! Jeg ville prøvd meg med is i magen,  men det er jo lett å si og værre å gjennomføre, spesielt om det er "drømmeboligen".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.2.2016 at 16.28, glassmanet skrev:

I morges la vi inn bud på 100.000 under prisantydning. Budet ble avslått.

Fortsatt ingen andre interessenter, og ingen andre bud så selger har mye is i magen :)

Jeg er egentlig kjempelei meg, men nå skal vi bare vente. Blir lange dager!! Men har tenkt mye på at det ikke er noen lettsolgt bolig vi evt kjøper, og at siden huset har ligget ute en stund burde selger kanskje møte oss på halvveien. 

Vent en uke og legg inn et nytt bud 150.000 under takst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

49 minutter siden, glassmanet skrev:

Vi fikk boligen til 100.000 under takst ☺

Gratulerer med det, men skrev du ikke at budet ble avslått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...