Gå til innhold

Å by på bolig under takst


glassmanet

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som har erfaring med å by på bolig under takst her? Hvordan har veien vært videre for dere?

Vi har i dag bydd på et hus vi liker kjempegodt! Men det er ganske dyrt. Prisantydning er på 3.450.000. Vi la i dag inn et bud på 3.200.000. Jeg og samboer er litt uenige om pris vi vil gi for huset. Han vil stoppe på 3.300.000. Jeg kan i og for seg tenke meg å kjøpe det for prisant, men det er jo helt på smertegrensa på hva vi kan betjene. 150.000 er jo mye penger i og for seg.

Megler sa bare at budet var avslått, og at selger ønsket å selge på takst. Men er ikke andre interessenter - og boligen har ligget ute siden midt i desember. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bydde 1,6 på et hus med antydning på 1,85. Da hadde det vært til salgs i 5 mnd.

Ingen andre bydde, megler prøvde å snakke prisen opp (selger var jo ikke fornøyd med budet). Jeg sa nei, 1,6 er mitt endelige bud. Jeg fikk det til 1,6.

 

I deres tilfelle ville jeg gått opp 50k og sagt 'take it or leave it'. Is i magen :)

Anonymkode: dc014...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, glassmanet skrev:

Hei!

Er det noen som har erfaring med å by på bolig under takst her? Hvordan har veien vært videre for dere?

Vi har i dag bydd på et hus vi liker kjempegodt! Men det er ganske dyrt. Prisantydning er på 3.450.000. Vi la i dag inn et bud på 3.200.000. Jeg og samboer er litt uenige om pris vi vil gi for huset. Han vil stoppe på 3.300.000. Jeg kan i og for seg tenke meg å kjøpe det for prisant, men det er jo helt på smertegrensa på hva vi kan betjene. 150.000 er jo mye penger i og for seg.

Megler sa bare at budet var avslått, og at selger ønsket å selge på takst. Men er ikke andre interessenter - og boligen har ligget ute siden midt i desember. Hva hadde dere gjort?

Har du hørt ommå legge inn "skambud"? Det vil jeg påstå du her har gjort. 

Har boligen stått i flere uker, så har selger råd til å la den stå til han får bud på prisantydning. 

Denne typen skambud, gjør at selger heller velger en annen kjøper enn dere om han vil, uavhengig av om konkurenten i fremtiden har et lavere bud enn deg. Prisantydning er der for en grunn. Og du har tydeligvis ikke råd til denne boligen.

Anonymkode: fd6a8...0df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bød under takst en gang, og fikk samme svar; selger ønsker takst. Så jeg forlot den leiligheten. Senere, ad omveier, så fikk jeg høre at leiligheten likevel ble solgt under takst, men 50tusen mer enn jeg bydde. Da hadde det vel gått en 3-4 måneder. I dette tilfellet vet jeg at selger ikke hadde noen hast med å få solgt.

Har ikke huset ligget ute mer enn siden desember, er det vel liten vits i å prøve enda et bud enda, så lenge dere ikke vil gå opp i takst. Det er jo ikke så lenge.

Ba dere om å bli holdt oppdatert på evnt nye bud? Det kan være greit, da vet dere om det er flere som prøver seg under takst. Det kan jo tyde på at prisantydning er satt for høyt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt ommå legge inn "skambud"? Det vil jeg påstå du her har gjort. 

Har boligen stått i flere uker, så har selger råd til å la den stå til han får bud på prisantydning. 

Denne typen skambud, gjør at selger heller velger en annen kjøper enn dere om han vil, uavhengig av om konkurenten i fremtiden har et lavere bud enn deg. Prisantydning er der for en grunn. Og du har tydeligvis ikke råd til denne boligen.

Anonymkode: fd6a8...0df

Ikke nødvendigvis. Vi bød 200 000 under takst på en leilighet som akkurat var på markedet. Selger avslo med at de ønsket takst. Vi la inn nytt bud på 100 000 under takst. Og leiligheten var vår bare 48 timer senere :)

Dette forøvrig i Oslo, hvor det meste går til over takst. Nyoppusset leilighet, så vi var veldig fornøyd. 

Anonymkode: 7264b...94a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt ommå legge inn "skambud"? Det vil jeg påstå du her har gjort. 

Har boligen stått i flere uker, så har selger råd til å la den stå til han får bud på prisantydning. 

Denne typen skambud, gjør at selger heller velger en annen kjøper enn dere om han vil, uavhengig av om konkurenten i fremtiden har et lavere bud enn deg. Prisantydning er der for en grunn. Og du har tydeligvis ikke råd til denne boligen.

Anonymkode: fd6a8...0df

Snakket med eiendomsmegleren vi bruker til å selge vår bolig. Når boligen ikke har blitt solgt etter flere visninger kan man legge inn bud under prisantydning, inntil 10% er vanlig. 

Vi tenkte selvfølgelig ikke at vi kom til å få den til 3.200.000, men kanskje at selger måtte møte oss litt på veien og kanskje selge 100.000 under takst f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om et motbud.

Dersom dere ikke får det (motbud), men bare beskjed om at selger vil ha  prisantydningen som er oppgitt i prospektet, så vet dere hvor selger står.

Må går jeg ut i fra at du mener prisantydning når du skriver takst.

Kjøpte min nåværende leilighet i fjor høst, under oppgitt prisantydning. Var eneste budgiver på det tidspunktet, og det var ikke annonsert ny visning.

La et bud 100 tusen under prisantydning, fikk et motbud noen 10 talls tusen under prisantydning, og møtte selger midt mellom deres motbud og mitt bud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte for 90.000 under takst i høst. da var det gått under en uke siden visning. eneste bud utenom vårt var 50.000 under vårt igjen. selger sa med en gang hun fikk budet vårt at hun aksepterte den prisen om det ikke kom motbud.

 

La også inn bud på et annet hus 350.000 under takst fordi det ikke var verdt mer. veldig glad for at vi ikke vant det... det lå vel ute i 8 mnd før det solgte 150.000 under takst

Anonymkode: 7ecc0...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Be om et motbud.

Dersom dere ikke får det (motbud), men bare beskjed om at selger vil ha  prisantydningen som er oppgitt i prospektet, så vet dere hvor selger står.

Må går jeg ut i fra at du mener prisantydning når du skriver takst.

Kjøpte min nåværende leilighet i fjor høst, under oppgitt prisantydning. Var eneste budgiver på det tidspunktet, og det var ikke annonsert ny visning.

La et bud 100 tusen under prisantydning, fikk et motbud noen 10 talls tusen under prisantydning, og møtte selger midt mellom deres motbud og mitt bud.

Takk for svar og tips!

Har blitt enig med samboer om at vi kan strekke oss helt til 3.400.000. Men det er "HELT MAKS" som han sa :P (fint å ha en mann som er litt fornuftig). 

Jeg satser på å legge inn et bud i morgen tidlig på 3.350.000, så kan vi da se hvor selger står og om det kommer et motbud evt. Synes det er syykt spennende. Er jo snakk om et bud 3% under takst, så det kan da hvertfall ikke kalles skambud!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, glassmanet skrev:

Takk for svar og tips!

Har blitt enig med samboer om at vi kan strekke oss helt til 3.400.000. Men det er "HELT MAKS" som han sa :P (fint å ha en mann som er litt fornuftig). 

Jeg satser på å legge inn et bud i morgen tidlig på 3.350.000, så kan vi da se hvor selger står og om det kommer et motbud evt. Synes det er syykt spennende. Er jo snakk om et bud 3% under takst, så det kan da hvertfall ikke kalles skambud!?

Det er ikke et skambud. Skambudene ligger mye lavere ihht meglers prisantydning.

- dere har regnet inn dokumentavgiften i regenstykket? - og har pengene på konto eller alt ordnet med banken deres?

Dersom selger har låst seg helt på prisantydning, så blir det meglers oppgave å snakke selger til sans og samling, for det budet du tenker legge i morgen er et seriøst bud. Og seriøse bud skal tas alvorlig. Hvis de ikke tas alvorlig så har ikke megler gjort jobben sin.

Kunne megler si noe om hvorvidt selger har kjøpt et nytt bosted? Hvis de har det så kan overtagelsestidspunkt "etter avtale" være lukrativt (for da ønsker jo selger å få pengene inn på konto i passende tid til å betale resten av kjøpesummen for sin nye bolig).

Visst er det spennende. Krysser fingrene for dere :)

 

Tillegg: Jeg ser det ikke er alle som vet eller forstår begrepet motbud. 

Det er godt foklart her og bør leses av både kjøpere og selgere.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idagens  boligmarked er ikke 250 000kr under pris skambud, med mindre boligtypen er spesielt ettertraktet og ansett som usedvanlig lettsolgt. Fortsatt har mange meglere og eiere for høye forventninger til salgssum. I Rogaland har flere dumpet salgssummen ganske kraftig (600-700k) uten å få solgt, mens noen hus fortsatt blir solgt til over takst på første visning. Det gjelder å vite hvor ettertraktet en bolig er, og ha et realistisk syn på det.

Hvor mange var på visning? vet du hvor mange visninger det har vært? Dette er info som sier en del om interessen. At huset har ligget ute siden desember sier egentlig ganske lite..

Les egenerklæringsskjemaet og Google eierne, kanskje du er heldig og finner ut at eierne har skiftet adresse.

is i magen, som nevnt over 😊

Ps, ikke la megler lure dere til å by mer ved å antyde at selger kanskje aksepterer et høyere bud. Avvent og la de komme til dere.

Anonymkode: 2804e...048

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvveis

En grei strategi kan være å gjøre følgende:

- Legg inn et lavt bud, få et avslag

- Deretter la selgeren prøve seg på noen visninger uten å få solgt

- Øk det lave budet litt, så det blir lettere for selgeren å si ja denne gangen

- Hvis fortsatt nei, så kan du bare fortsette denne katt og mus leken til boligen blir solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Vi bød 200 000 under takst på en leilighet som akkurat var på markedet. Selger avslo med at de ønsket takst. Vi la inn nytt bud på 100 000 under takst. Og leiligheten var vår bare 48 timer senere :)

Dette forøvrig i Oslo, hvor det meste går til over takst. Nyoppusset leilighet, så vi var veldig fornøyd. 

Anonymkode: 7264b...94a

Forskjellen her ligger i boligens totalpris, som igjen gir muligheter til å se % under prisantydning. 

Videre er det spørsmål om beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet, samt kjenskap til selgers og meglers kommunikasjon rundt pris. (Noe budgiver ikke vet noe som helst om.)

Anonymkode: fd6a8...0df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt ommå legge inn "skambud"? Det vil jeg påstå du her har gjort. 

Har boligen stått i flere uker, så har selger råd til å la den stå til han får bud på prisantydning. 

Denne typen skambud, gjør at selger heller velger en annen kjøper enn dere om han vil, uavhengig av om konkurenten i fremtiden har et lavere bud enn deg. Prisantydning er der for en grunn. Og du har tydeligvis ikke råd til denne boligen.

Anonymkode: fd6a8...0df

Det er ikke mye skambud å tilby rundt 5% mindre enn det selger spør om, så dette er bare helt merkelig av deg. Og når boligen har lagt ute i snart 2 mnd så går det helt fint å by under takst.

Anonymkode: 88af8...78a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Halvveis skrev:

En grei strategi kan være å gjøre følgende:

- Legg inn et lavt bud, få et avslag

- Deretter la selgeren prøve seg på noen visninger uten å få solgt

- Øk det lave budet litt, så det blir lettere for selgeren å si ja denne gangen

- Hvis fortsatt nei, så kan du bare fortsette denne katt og mus leken til boligen blir solgt.

Dersom du i det du skriver faktisk mener å legge skambud som man så øker med 5 tusen omatt og omatt så risikerer du å bli definert som totalt useriøs av både megler og selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mis(s)Understood skrev:

Det er ikke et skambud. Skambudene ligger mye lavere ihht meglers prisantydning.

- dere har regnet inn dokumentavgiften i regenstykket? - og har pengene på konto eller alt ordnet med banken deres?

Dersom selger har låst seg helt på prisantydning, så blir det meglers oppgave å snakke selger til sans og samling, for det budet du tenker legge i morgen er et seriøst bud. Og seriøse bud skal tas alvorlig. Hvis de ikke tas alvorlig så har ikke megler gjort jobben sin.

Kunne megler si noe om hvorvidt selger har kjøpt et nytt bosted? Hvis de har det så kan overtagelsestidspunkt "etter avtale" være lukrativt (for da ønsker jo selger å få pengene inn på konto i passende tid til å betale resten av kjøpesummen for sin nye bolig).

Visst er det spennende. Krysser fingrene for dere :)

 

Tillegg: Jeg ser det ikke er alle som vet eller forstår begrepet motbud. 

Det er godt foklart her og bør leses av både kjøpere og selgere.

Selger bor for tiden i Sverige, og sitter ellers på en del eiendom. Så han har ikke dårlig tid. Men regner med han ikke er fullstendig uinteressert i å få solgt av den grunn.

Visningen vi var på var nummer 3. Vi var de eneste på visning. Megler sa at de hadde et ungt par som hadde vist interesse og jobbet med finansiering (men de har ikke lagt frem noe bud). 

Dokumentavgift kommer i tillegg. Men alt er i orden med banken. Vi ønsker vel egentlig å bruke det at boligen har ligget ute en stund og hatt liten interesse pga høy pris for området. Vi liker området, men mye kan jo tyde på at denne boligen ikke er av de mest lettsolgte for oss videre. Og det tar vi jo selvfølgelig med i regnestykket når vi tenker på hva vi er villige til å gi for den :) 

Synes heller ikke 100.000 under takst er noe skambud. Håper selger ikke bare avfeier det uten motbud denne gangen. Da har han hvertfall mye is i magen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, glassmanet skrev:

Selger bor for tiden i Sverige, og sitter ellers på en del eiendom. Så han har ikke dårlig tid. Men regner med han ikke er fullstendig uinteressert i å få solgt av den grunn.

Visningen vi var på var nummer 3. Vi var de eneste på visning. Megler sa at de hadde et ungt par som hadde vist interesse og jobbet med finansiering (men de har ikke lagt frem noe bud). 

Dokumentavgift kommer i tillegg. Men alt er i orden med banken. Vi ønsker vel egentlig å bruke det at boligen har ligget ute en stund og hatt liten interesse pga høy pris for området. Vi liker området, men mye kan jo tyde på at denne boligen ikke er av de mest lettsolgte for oss videre. Og det tar vi jo selvfølgelig med i regnestykket når vi tenker på hva vi er villige til å gi for den :) 

Synes heller ikke 100.000 under takst er noe skambud. Håper selger ikke bare avfeier det uten motbud denne gangen. Da har han hvertfall mye is i magen 

Hvis megler melder tilbake at budet er avslått så synes jeg at dere som potensielle kjøpere skal be megler om å få et motbud fra selger.

Det begynner å bli ganske normalt at potensielle kjøpere ber om å få et motbud, og spesielt i den situasjonen dere er (som de eneste reelle budgivere). 

Jeg ville tatt det unge paret, som megler snakker om, med stoisk ro. Per dato er det dere som eier pengene og som har all finansiering i den skjønneste orden (noe megler også skal gjøre selger oppmerksom på).

Forøvrig: Honnør til dere som har gjort de økonomiske forberedelsene før bud !

 

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset mine foreldre kjøpte var på salg i rundt 5 mnd. Og likevel ville ikke selger gi huset for det de bydde (er det et ord egentlig?). De fikk jo huset likevel, men de måtte gi en del mer. Om det var veldig under takst vet jeg ikke. 

Anonymkode: 3e3cd...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hørt ommå legge inn "skambud"? Det vil jeg påstå du her har gjort. 

Har boligen stått i flere uker, så har selger råd til å la den stå til han får bud på prisantydning. 

Denne typen skambud, gjør at selger heller velger en annen kjøper enn dere om han vil, uavhengig av om konkurenten i fremtiden har et lavere bud enn deg. Prisantydning er der for en grunn. Og du har tydeligvis ikke råd til denne boligen.

Anonymkode: fd6a8...0df

Tviler på at det er så mange som tillater seg å bli så fornærmet at de heller vil akseptere et lavere bud fra noen som ikke har "fornærmet" de.

Anonymkode: 4f158...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vits å by for mye. Takst er ikke verdt en skit i utgangspunktet. Markedet er det som bestemmer. 


By langt under, særlig om boligen har ligget lenge. Ikke by over deg selv, be heller megler ta kontakt om det kommer høyere bud. Etter en viss tid kan det være aktuelt å spørre om motbud. Er det fornuftig kan man heller akseptere da, er det urimelig er det bare å by under motbudet også. 

Å tenke på følelsene til den som selger er i hvert fall ingen vits.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...