Gå til innhold

DNB og samfunnsansvar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva synes folket om at DNB legger ned halvparten av sine filialer og sier opp 600 personer? 

Tenker det hadde vært interessant å vite hva oppegående personer som forhåpentligvis har nettbank ettersom de er her, mener. 

Anonymkode: d792a...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Veldig fint tidspunkt å gjøre dette på!

 Omtrent samtidig med masse-oppsigelser innenfor olje-bransjen også...

Anonymkode: b7519...d37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gjør jo det meste i nettbanken for tiden. Men det blir ett problem når det kun er en filial i ett helt fylke. Vet mange stikker til konkurrenten dems her som har filial i flere av byene.

Spesielt bedrifter og de eldre foretrekker jo en filial.

Jeg har selv vært mye i filialen til min bank i forbindelse med lån. Snakket med samme bank noen måneder før via telefonen og fikk da blankt avslag på boliglån, gikk i filialen og fikk. Liker godt filial jeg.

Bruker jo mest nettbank da.

Men akkurat DnB, er ikke de statlig eid også? Med ett slik eierskap så synes jeg det ligger en del samfunnsansvar også. Det er jo ikke akkurat slik at DnB sliter økonomisk sett...

Anonymkode: 561b9...ecc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men akkurat DnB, er ikke de statlig eid også? Med ett slik eierskap så synes jeg det ligger en del samfunnsansvar også. Det er jo ikke akkurat slik at DnB sliter økonomisk sett...

Anonymkode: 561b9...ecc

Staten er aksjonær i DNB ja.

Sliter nei.. Går med rekordoverskudd og alle ansatte får digre bonuser samme dag som melding om oppsigelser... 

Anonymkode: d792a...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at de følger samfunnsutviklingen og legger ned filialer. Unødvendig ressursbruk. Synes det var pinlig med det innslaget nyhetene hadde for en ukes tid siden. Damer på rundt 60 som ikke vet å bruke nettbank og var forbannet. Ærlig talt. Bestemoren min på 90 har lært seg nettbank. Da burde middelaldrende damer klare det også. Har ikke vært i en filial siden 2006. Da måtte jeg fordi jeg fikk en sjekk av alle ting. Siden den gang har jeg hatt 3 forskjellige boliglån også. Trengte ikke filial. 

Dnb har den beste kundeservicen jeg har vært borti over telefon også. Og det er ikke deres ansvar å skape arbeidsplasser. Det det har vært mer stille om er jo at Nordea gjør jo akkurat det samme. Hvor er oppstyret rundt det da? 

Anonymkode: 73b78...c5a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var hårreisende at den lokale Dnb filialen i fjor høst forkynte at de skulle bli kontantfri bank. Slutt på penger i banken, liksom. Er ikke det litt bak mål?

Det ser ut til at filialen i mitt nærområde ikke er av de som blir nedlagt, men jeg skal flytte til sommeren, og da aner jeg ikke om jeg får noen filial i mils omkrets. Ikke så ofte jeg trenger å gå i banken da, men akkurat innskuddsautomaten i gangen er noe jeg har benyttet meg av ved flere anledninger. Særlig da jeg en periode over noen år drev med en hobby som av og til innbragte noen kroner (i tillegg til å forbruke), som jeg trengte å få satt inn på konto. Da dro jeg til filialen, men gikk bare inn i forgangen, der minibanken og innskuddsautomaten står.

I tillegg var jeg og sønnen min innom filialen en gang i forrige uke, for at han skulle søke om bankkort og egen bankkonto, og da tok de et bilde av han der samtidig. Men det er altså første gangen på flere år jeg har trengt å gå inn i filialen, og snakke med de ansatte. Og det som slo meg da jeg sto der og ventet i lokalet, var at jeg var den eneste under pensjonist-alder tilstede av kunder der. ALLE de andre var type 70 år og deromkring.

Dersom det er gjengs for befolkningen, altså at "folk flest" har omtrent det samme som mine behov for en filial de siste årene, skjønner jeg at de må legge ned filialer. De blir vel stort sett brukt av folk som ikke "forstår seg på" nettbanken. Faktisk drev en av de ansatte opplæring av en eldre dame i nettopp nettbankbruk så jeg, mens jeg og sønnen sto og ventet på tur til fotografering o.l.

En bank må jo drive lønnsomt. De kan ikke tenke på "alle de stakkars arbeidsløse i markedet akkurat nå", når de vurderer hvorvidt en filial er lønnsom eller ei. De kan jo ikke drive seg selv til ruin fordi det er synd på folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Staten er aksjonær i DNB ja.

Sliter nei.. Går med rekordoverskudd og alle ansatte får digre bonuser samme dag som melding om oppsigelser... 

Anonymkode: d792a...53b

 

DNB, og andre børsnoterte selskaper som har staten som aksjonær, har ansvar å produsere høyest mulig verdi for aksjonærene (både staten og andre). De har en plikt å legge ned filialer, om det er best for aksjonærene og deres mål.

 

Hvor godt DNB gjør det måles forresten relativt til tilsvarende banker.. Nordea, Swedbank, SEB, Danske Bank, osv. DNB har hatt en kursutvikling som er dårligere enn de fleste de siste årene (pga eksponering mot olje).

 

 

Anonymkode: dfba7...fb1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt greit. Jeg vil heller at de fornyer seg enn at de bruker penger på noen som ikke gjør noe fordi kundene ikke dukker opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist for de ansatte, selvfølgelig, men DNB er ikke en veldedig organisasjon. Skjønner ikke at det kommer som en bombe for noen at profitt kommer først for en bedrift.

Litt kjipt for de eldre også, men jeg synes egentlig denne klagingen over at det nå visstnok blir så vanskelig for de eldre å få utført banktjenester begynner å bli ganske irriterende. Nettbank ER faktisk ikke veldig vanskelig, og den ene gangen i skuddåret man faktisk er 100% nødt til å få hjelp til noe face-to-face med en bankansatt så er det ikke verdens undergang å måtte dra til nærmeste by. 

Anonymkode: 3e530...f2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldre kan vel også fortsatt gå innom post i butikk og få hjelp. Selv om jeg mener at du må fortsatt følge samfunnsutviklingen til tross for at du bikker en viss alder. 

Anonymkode: 73b78...c5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo sånn det fungerer. Et selskap skal skape resultater og være konkurransedyktige. Er jo ikke Røde Kors dette her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk at de har litt samfunnsansvar.... Både fordi staten er medeiere i DNB, men ikke minst fordi de er ansvarlige for hele styringsrenten som skal ta hensyn til tidene i den norske økonomien... lavkonjunktur og høykonjunktur osv.... Nå bør de drive med ekspansive tiltak for å sikre økonomien i hele landet, å ikke gjøre grep som gjør flere arbeidsledige. Hvis denne trenden fortsetter og alle gjør som de  (f.eks posten har jo også tenkt til å digitalsere og kutte mange arbeidsplasser) da vil jo ingen ha lønninger til å kjøpe andre sine varer igjen. og det vil påvirke alle næringene som er avhengig av at nordmenn kan betale for seg. Også banken vil tape på det om ferre har råd til å betjene lånet sitt, eller ta opp lån... Så pga at de er økonomer som i tillegg har hele ansvaret for styringsrenten synes jeg de har et slags samfunnsansvar, selv om de også er en bedrift... 


 

Endret av Faulkner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 10.2.2016 at 17.12, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt greit at de følger samfunnsutviklingen og legger ned filialer. Unødvendig ressursbruk. Synes det var pinlig med det innslaget nyhetene hadde for en ukes tid siden. Damer på rundt 60 som ikke vet å bruke nettbank og var forbannet. Ærlig talt. Bestemoren min på 90 har lært seg nettbank. Da burde middelaldrende damer klare det også. Har ikke vært i en filial siden 2006. Da måtte jeg fordi jeg fikk en sjekk av alle ting. Siden den gang har jeg hatt 3 forskjellige boliglån også. Trengte ikke filial. 

Dnb har den beste kundeservicen jeg har vært borti over telefon også. Og det er ikke deres ansvar å skape arbeidsplasser. Det det har vært mer stille om er jo at Nordea gjør jo akkurat det samme. Hvor er oppstyret rundt det da? 

Anonymkode: 73b78...c5a

Du synes at det er greit at de mister jobben sin.

Da foreslår jeg at du forteller din bedrift at de bør følge samfunnsutviklingen de også, og si opp folk, bla deg. 

Anonymkode: 83817...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Faulkner skrev:

Synes faktisk at de har litt samfunnsansvar.... Både fordi staten er medeiere i DNB, men ikke minst fordi de er ansvarlige for hele styringsrenten som skal ta hensyn til tidene i den norske økonomien... lavkonjunktur og høykonjunktur osv.... Nå bør de drive med ekspansive tiltak for å sikre økonomien i hele landet, å ikke gjøre grep som gjør flere arbeidsledige. Hvis denne trenden fortsetter og alle gjør som de  (f.eks posten har jo også tenkt til å digitalsere og kutte mange arbeidsplasser) da vil jo ingen ha lønninger til å kjøpe andre sine varer igjen. og det vil påvirke alle næringene som er avhengig av at nordmenn kan betale for seg. Også banken vil tape på det om ferre har råd til å betjene lånet sitt, eller ta opp lån... Så pga at de er økonomer som i tillegg har hele ansvaret for styringsrenten synes jeg de har et slags samfunnsansvar, selv om de også er en bedrift... 


 

Du blander DNB og Norges Bank... to veldig forskjellige ting. 

Anonymkode: dfba7...fb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Faulkner skrev:

Synes faktisk at de har litt samfunnsansvar.... Både fordi staten er medeiere i DNB, men ikke minst fordi de er ansvarlige for hele styringsrenten som skal ta hensyn til tidene i den norske økonomien... lavkonjunktur og høykonjunktur osv.... Nå bør de drive med ekspansive tiltak for å sikre økonomien i hele landet, å ikke gjøre grep som gjør flere arbeidsledige. Hvis denne trenden fortsetter og alle gjør som de  (f.eks posten har jo også tenkt til å digitalsere og kutte mange arbeidsplasser) da vil jo ingen ha lønninger til å kjøpe andre sine varer igjen. og det vil påvirke alle næringene som er avhengig av at nordmenn kan betale for seg. Også banken vil tape på det om ferre har råd til å betjene lånet sitt, eller ta opp lån... Så pga at de er økonomer som i tillegg har hele ansvaret for styringsrenten synes jeg de har et slags samfunnsansvar, selv om de også er en bedrift... 


 

Hæ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å si det sånn, her i Finnmark er det ikke mange blide DnB-kunder igjen. Når dem har lagt ned filialene det er snakk om vil de totalt i hele finnmark-fylke ha EN, ja 1 stk, filial. Aner dere hvor mange timer det tar å kjøre til Alta? Det er ett veldig stort fylke dette, og ikke har man mange muligheter for å komme seg dit heller. Man må enten være kjøredyktig, eller ta en av disse idiotiske bussene som tar en evighet pga bussbytte.

Og jada, til og med min gamle oldemor har nettbank, men hun tørr ikke å betale regninger der i frykt for å gjøre noe feil. Har forklart for henne mange ganger, men frykten er der uansett.

Anonymkode: 561b9...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du blander DNB og Norges Bank... to veldig forskjellige ting. 

Anonymkode: dfba7...fb1

Åj! Hehe ja da er det jo litt annerledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, her i Finnmark er det ikke mange blide DnB-kunder igjen. Når dem har lagt ned filialene det er snakk om vil de totalt i hele finnmark-fylke ha EN, ja 1 stk, filial. Aner dere hvor mange timer det tar å kjøre til Alta? Det er ett veldig stort fylke dette, og ikke har man mange muligheter for å komme seg dit heller. Man må enten være kjøredyktig, eller ta en av disse idiotiske bussene som tar en evighet pga bussbytte.

Og jada, til og med min gamle oldemor har nettbank, men hun tørr ikke å betale regninger der i frykt for å gjøre noe feil. Har forklart for henne mange ganger, men frykten er der uansett.

Anonymkode: 561b9...ecc

Jeg har forståelse og sympati med bestemoren din, men føler det egentlig koker ned til at det må hun bare takle. For de 98% av oss som klarer å selvbetjene det aller, aller meste i nettbank, evt. klarer oss med kundeservice på telefon for de fleste spørsmål, så er det kjipt å indirekte være med å subsidiere dyre lokalfilialer for de få som ikke har tatt overgangen til nettbank ennå.

Anonymkode: 3e530...f2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har forståelse og sympati med bestemoren din, men føler det egentlig koker ned til at det må hun bare takle. For de 98% av oss som klarer å selvbetjene det aller, aller meste i nettbank, evt. klarer oss med kundeservice på telefon for de fleste spørsmål, så er det kjipt å indirekte være med å subsidiere dyre lokalfilialer for de få som ikke har tatt overgangen til nettbank ennå.

Anonymkode: 3e530...f2b

Hun, som så mange andre her oppe, bytter bank nå.  Eneste fornuftige valget. 

Anonymkode: 561b9...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...