Gå til innhold

Andre i ketose her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :vinke: 

Bare lurer på om det er flere inne her som er i ketose, hvor lenge har du vært det, trives du, hvordan føler du (om du har) går ut av ketose? 

Jeg har vært i ketose i snart et år, med noen planlagte utskjeielser i vår og i sommer, men ellers holdt meg inne. Liker så godt dette kostholdet, så ikke noe problem. 

Og de gangene jeg har gått ut så har jeg blitt svimmel og uvell da jeg har vært på veg inn igjen. 

Anonymkode: cb1a7...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge er det tilrådelig å være i ketose, lurer jeg på

Anonymkode: 9da62...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, karlakarl skrev:

Hva er ketose?

Denne siden forklarer det meget bra, og forsklarer også forskjellen mellom ketose og ketoacidose. Det er en del som blander disse tilstandene.

Anonymkode: bfef3...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne siden forklarer det meget bra, og forsklarer også forskjellen mellom ketose og ketoacidose. Det er en del som blander disse tilstandene.

Anonymkode: bfef3...d6a

Hvilken side? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Fiberhusk skrev:

Takk for link! Det har hjernen min også :fnise:

Godt å vite at jeg ikke er den eneste :fnise:

Anonymkode: bfef3...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :vinke: 

Bare lurer på om det er flere inne her som er i ketose, hvor lenge har du vært det, trives du, hvordan føler du (om du har) går ut av ketose? 

Jeg har vært i ketose i snart et år, med noen planlagte utskjeielser i vår og i sommer, men ellers holdt meg inne. Liker så godt dette kostholdet, så ikke noe problem. 

Og de gangene jeg har gått ut så har jeg blitt svimmel og uvell da jeg har vært på veg inn igjen. 

Anonymkode: cb1a7...d00

Har du snakket med legen om dette, og fortalt om den langvarige ketosen som du er i?

 

Det som står under, vet jeg ikke om stemmer, men for sikkerhets skyld ville jeg rådført meg med fastlege samt be fastlegen om å få tatt nødvendige prøver og undersøkelser jevnlig

"Langvarig ketose kan føre til hjerneskade ..."

i følge en poster her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31414

 

Anonymkode: 9da62...21a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insulin har en sentral rolle i omsetningen av fett i kroppen. Det stimulerer til dannelse og lagring av fett som er en viktig energireserve." Les mer her, om du ønsker:

http://nhi.no/forside/kroppen-var/hormoner/insulin-og-fettmetabolismen-38732.html

 

 

Anonymkode: 9da62...21a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Insulin har en sentral rolle i omsetningen av fett i kroppen. Det stimulerer til dannelse og lagring av fett som er en viktig energireserve." Les mer her, om du ønsker:

http://nhi.no/forside/kroppen-var/hormoner/insulin-og-fettmetabolismen-38732.html

 

 

Anonymkode: 9da62...21a

PS Dette (over og under) som jeg fant på Norsk Helseinformatikk sine sider, vet jeg ikke nok om selv, men jeg ville som sagt rådført meg med lege samt bedt om prøver og undersøkelse.

 

Tillegg: "Insulinmangel øker bruken av fett til energi

Nedbrytingen av fett og bruk av fett til å skaffe energi er økt når det er lite insulin. Dette skjer også normalt mellom måltidene når utskillelsen av insulin er minimal, men den er ekstrem ved diabetes mellitus når utskillelsen av insulin er nesten null.

Ved insulinmangel reverseres alle prosessene som gir lagring av fett. Triglycerider omdannes til fettsyrer og glycerol og utskilles i blodet. Disse frie fettsyrene blir så hovedenergikilden for

alt vev i kroppen bortsett fra hjernen som for det aller meste bruker glukose.

Overskuddet av fettsyrer i plasma ved insulinmangel stimulerer leverens omdannelse av fettsyrer til fosfolipider og kolesterol, som så skilles ut i blodbanen. Mengden lipoproteiner i blodet kan på denne måten øke med opptil tre ganger, noe som forsterker utviklingen av aterosklerose hos personer med alvorlig diabetes.

Insulinmangel fører også til at det dannes økte mengder av aceteddiksyre (et keton) i leveren og som skilles ut i blodet. Aceteddiksyre kan brukes som energikilde i kroppens celler, men kroppens evne til å nyttiggjøre seg denne syren overskrides fort, og det oppstår syreoverskudd i kroppen, en acidose. Noe av aceteddiksyren omdannes til beta-hydroksysmørsyre og aceton. Disse tre stoffene omtales som ketoner, og når mengden av dem er økt i kroppen, foreligger en ketose. Hos pasienter med type 1-diabetes kan ketosen føre til acidose og koma, som ubehandlet kan føre til død."

http://nhi.no/forside/kroppen-var/hormoner/insulin-og-fettmetabolismen-38732.html?page=2

 

Anonymkode: 9da62...21a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, les nå heller min link, jeg gjentar den gjerne.

http://www.friskogfunksjonell.no/ketose-eller-ketoacidose/

TS har neppe diabetes type 1, så det har ingen hensikt å utheve sitater som omhandler acidose, koma og død. Det er himmelvid forskjell, men folk blander begrepene.

Anonymkode: bfef3...d6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folkens, les nå heller min link, jeg gjentar den gjerne.

http://www.friskogfunksjonell.no/ketose-eller-ketoacidose/

TS har neppe diabetes type 1, så det har ingen hensikt å utheve sitater som omhandler acidose, koma og død. Det er himmelvid forskjell, men folk blander begrepene.

Anonymkode: bfef3...d6a

Har lest linken. Hvor står det at man kan være i ketose i 2 år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, fotosyntesen skrev:

Har lest linken. Hvor står det at man kan være i ketose i 2 år?

Varigheten på TS' ketose legger ikke jeg meg opp i.

Jeg vil kun at folk skal bli flinkere til å skjelne mellom begrepene i linken jeg nevnte, for folk blander dem i hytt og pine. Å utheve med store, røde bokstaver samt understreke hva som skjer med diabetikere (koma og død) har ingen relevans, all den tid TS ikke har diabetes.

Men dette er noe jeg ser hele tiden når folk diskuterer dette emnet. 

Anonymkode: bfef3...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Varigheten på TS' ketose legger ikke jeg meg opp i.

Jeg vil kun at folk skal bli flinkere til å skjelne mellom begrepene i linken jeg nevnte, for folk blander dem i hytt og pine. Å utheve med store, røde bokstaver samt understreke hva som skjer med diabetikere (koma og død) har ingen relevans, all den tid TS ikke har diabetes.

Men dette er noe jeg ser hele tiden når folk diskuterer dette emnet. 

Anonymkode: bfef3...d6a

Hallo! Hele media står på hodet og snakker om påvirkningskraften til tynne modeller og skriver om hvor skadelig slike ting kan være for unge jenter, så kan man på et forum fullt av unge jenter å diskutere ketosediett. Det er helt feil!

Endret av fotosyntesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Steike... er det mulig. :flau: Hjernen har tatt ferie.

http://www.friskogfunksjonell.no/ketose-eller-ketoacidose/

Anonymkode: bfef3...d6a

 

1 time siden, Fiberhusk skrev:

Takk for link! Det har hjernen min også :fnise:

"Dårlig hukommelse

I tillegg til kroppen er også hjernen avhengig av at karbohydrater brytes ned til glukose for å lage energi. Og når hjernen ikke får den glukosen den trenger vil den ikke fungere etter beste evne.

– Konsentrasjon, hukommelse og energinivå påvirkes av flere faktorer. For å oppleve positiv effekt er totalt energiinntak ett av dem, og sammensatte og tregt fordøyelige karbohydrater er en annen, sier Mathisen.

En amerikansk studie fra 2008 viste at kvinner på en lavkarbo-diett scoret dårligere på en rekke hukommelsestester enn kvinner på et næringsrik balansert kosthold med lite kalorier. Først da kvinnene på lavkarbo-dietten begynte å spise karbohydrater igjen begynte hjernen å fungere som normalt.

 

 

– Ja, svært mange vil oppleve disse symptomene når karbohydrater tas ut av kostholdet. Mange mener det går over når man tilvenner seg et lavkarbo kosthold, men likevel vil nok de fleste oppleve at det ikke blir det helt samme energi- og funksjonsnivå."

http://www.kk.no/livsstil/5-tegn-p%C3%A5-du-b%C3%B8r-spise-mer-karbohydrater-28932

 

Anonymkode: 9da62...21a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

"Dårlig hukommelse

I tillegg til kroppen er også hjernen avhengig av at karbohydrater brytes ned til glukose for å lage energi. Og når hjernen ikke får den glukosen den trenger vil den ikke fungere etter beste evne.

– Konsentrasjon, hukommelse og energinivå påvirkes av flere faktorer. For å oppleve positiv effekt er totalt energiinntak ett av dem, og sammensatte og tregt fordøyelige karbohydrater er en annen, sier Mathisen.

En amerikansk studie fra 2008 viste at kvinner på en lavkarbo-diett scoret dårligere på en rekke hukommelsestester enn kvinner på et næringsrik balansert kosthold med lite kalorier. Først da kvinnene på lavkarbo-dietten begynte å spise karbohydrater igjen begynte hjernen å fungere som normalt.

 

 

– Ja, svært mange vil oppleve disse symptomene når karbohydrater tas ut av kostholdet. Mange mener det går over når man tilvenner seg et lavkarbo kosthold, men likevel vil nok de fleste oppleve at det ikke blir det helt samme energi- og funksjonsnivå."

http://www.kk.no/livsstil/5-tegn-p%C3%A5-du-b%C3%B8r-spise-mer-karbohydrater-28932

 

Anonymkode: 9da62...21a

Tufs. Jeg er ikke i ketose, eller på LK i det hele tatt... :skratte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fotosyntesen skrev:

Hallo! Hele media står på hodet og snakker om påvirkningskraften til tynne modeller og skriver om hvor skadelig slike ting kan være for unge jenter, så kan man på et forum fullt av unge jenter å diskutere ketosediett. Det er helt feil!

Akkurat det legger jeg meg ikke opp i, jeg vet lite om ketose og har ingen formening om det.

 Men jeg har vært døden nær av ketoacidose selv, og irriterer meg når folk blander begrepene. De var min tanke bak å legge ut linken, og kun det. 

 TS har vært i ketose i 2 år. Jeg var på sykehus etter én dag, med ketoacidose. Det er ikke det samme! Det er mitt poeng. Jeg håper at folk kan diskutere ketose uten å trekke inn diabetikere og ketoacidose, jeg visste at det ville bli gjort, og det ble det.

Anonymkode: bfef3...d6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :vinke: 

Bare lurer på om det er flere inne her som er i ketose, hvor lenge har du vært det, trives du, hvordan føler du (om du har) går ut av ketose? 

Jeg har vært i ketose i snart et år, med noen planlagte utskjeielser i vår og i sommer, men ellers holdt meg inne. Liker så godt dette kostholdet, så ikke noe problem. 

Og de gangene jeg har gått ut så har jeg blitt svimmel og uvell da jeg har vært på veg inn igjen. 

Anonymkode: cb1a7...d00

Ketose er en tilstand kroppen kommer i når en går med ubehandlet diabetes. Denne sammenhengen du her omtaler ketose i er til skade for folk med sykdom. 

Anonymkode: 04b15...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...