Gå til innhold

Sanitetsbataljonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skal på sesjon om en uke og er usikker på hva jeg vil, det jeg vet er at jeg vil i hæren. Det er mye å velge i og har lyst til å utdanne meg til sykepleier hvis ikke jeg skal i forsvaret. Tenker at sanitetsbataljonen er positivt å ha i forkant da. Jeg er en tøff jente som ikke er redd for å bli skitten og tråkke i gjørma. 

Noen som har vært i sanitetsbataljonen og har erfaringer? Er det litt av det samme som vanlig tjeneste eller er det bare førstehjelp?

Anonymkode: fd9eb...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner en som er der nå. Tror det er tidvis ganske hardt, med en del øvelser, men man lærer jo selvsagt mye førstehjelp, osv. 

En annen ting er at, for å kunne komme i sanitetsbataljonen må du springe minst 10 (?) min på løpetesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sanitetsbataljonen driver grønn tjeneste. Førstehjelp/evakuering osv i en militær setting. Det vil si at de må fungere som vanlige tropper og lag i felt og, selv om de kanskje ikke blir helt like drilla på sånt som rene kavaleri/infanteri-avdelinger som "bare" er grønne. Sikkerhet er en essensiell del av all førstehjelp. I sanitetsbn vil det kunne si å besvare ild/rykke frem/tilbake under ild osv. Det er altså militært.

Det du kanskje bør vite er forskjellen på sanitetsbataljonen og FSAN, det vil Forsvarets Sanitet. FSAN er ikke underlagt noen våpengren (Luft/Sjø/Hær/HV), men er de som utdanner medicer til og drifter alle forsvarets sykestuer. FSAN tar inn soldater som har fullført rekrutten, primært fra luft og sjø da jeg var inne, da disses rekruttperiode er mye skarpere adskilt fra resterende tjeneste. FSAN har gjerne en tropp som driver mye som sanitetsbataljonen, altså med grønn tjeneste, mens alle resten av medicene de utdanner ender på sykestuer. Der varierer mye fra leir til leir, men essensen er at man ikke lenger har nevneverdig grønn tjeneste, men at man driver med "skarp sanitet". Altså at det du driver med av førstehjelp og helsegreier er reelle greier, ikke trening/simulering.

Vil anbefale deg å oppnå nivå 3 i sanitet (altså å bli medic). Det er intense, givende kurs. Begge avdelingene nevnt ovenfor kan dette oppnås i.

PS: Litt rart underforum å poste tråden i.
PPS: All informasjon jeg kommer med her kan være utdatert. Jeg har ikke noe utbytte av å sjekke forsvarets nettsider lenger. Ting tar tid, dog, så tviler på at hovedlinjene er endret.

Endret av Utenegenart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...