Gå til innhold

Er jeg anti-feminist hvis jeg tror på biologi når det kommer til å forklare kjønnsgapet i sjakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel ingen sport som kjønnsgapet er så stort som I sjakken. Blir du sur hvis jeg sier at jeg tror det muligens er  mest biologisk forankret?

Anonymkode: 6882c...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel såpass mye empiri som støtter den påstanden at jeg ikke helt ser hvorfor den skulle opprøre noen. Det er godt mulig den gjør det likevel, men jeg kan ikke se at det skulle være særlig antifeministisk. Det er i hvert fall fornuftig, enten noen ville kalt det antifeministisk eller ikke.

Så er det nok også en del miljøforskjeller, f.eks. at det nok jevnt over er større aksept og forståelse for at gutter blir så ensporede som man gjerne må være en periode for å nå helt til topps i sjakk. Men du sier jo ikke annet enn "mest biologisk forankret", og det har du dekning for.

Anonymkode: 2aaac...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier det skyldes kjønnet? er du sexist?

Anonymkode: e4b70...039

Det har vært en kvinne som har kvalifisert seg til verdensturnering noensinne og sjakk beginner å bli et gammalt spill. Mener du at det bare kan forklares med forventninger til kjønn? Tror du ikke det er slik at vi kan si at noen egenskaper er knyttet til kvinner og noen til menn? Noter deg: jeg sier ingenting om hvilket av kjønnene som er mest intelligent.

Anonymkode: 6882c...9dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er anti-feminist automatisk om du sier deg uenig i noe kvinner sier.

Anonymkode: b2987...642

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke anti-feministisk. Feminisme handler om likestilling og at begge (eller flere) kjønn er like mye verdt og fortjener samme rettigheter. Det handler ikke om å viske ut forskjeller mellom kjønnene. Selv om jeg er uening med at det er biologisk, men handler mer om samfunn, interresse osv. 

Anonymkode: 28314...2bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Franke Ann

I dag er du desverre det, ja, siden feminismen har blitt kapret av marxist-leninister som ikke tror på gener og biologi. For disse er "kjønnskamp" og "klassekamp" det samme. Men hadde du kommet med dette før 70-tallet, hadde det ikke nødvendigvis gjort deg til "antifeminist".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre kommenterer så er det i utgangspunktet ikke noen motsetning mellom tradisjonell feminisme og denne påstanden. Samtidig er det i dag et motsetningsforhold mellom biologi, og den nye feminismen. Biologi oppfattes fort som noe reaksjonært, det samme gjør fort det å opplyse om at underrepresentasjon innen et felt i stor grad handler om egne valg. Ideologi og kravet om lik representasjon trumfer gjerne fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det handler om interesser. Jeg føler at utsagnet ditt kan bli tolket som at menn er smartere enn kvinner, men om det var tilfellet ville ikke det nå vært flere kvinner på de vanskeligste studiene. Jeg sier ikke at kvinner er "smartere", men de er ikke mindre smart enn menn. Så måten man ser på deg som person kommer helt an på hvordan man tolker ditt utsagn. 

Jeg er kvinne, jeg bruker å tenke logisk over ting og defor passer sjakk for meg, men jeg spiller mest med en datamasking og kanskje med min bror (som pleier å tape). :P  Jeg har aldri vært med i en turnering og har aldri hatt noe behov for det. Jeg ser på meg selv som intelligent, men jeg liker ikke så godt konkurranse. Jeg må ikke vinne ting for at jeg skal ha det gøy. Jeg kjenner dessuten veldig få kvinner som liker sjakk, de er rett og slett ikke interessert. Man må jo like strategispill da og jeg tror flere menn liker det. 

Så om man sier at flere menn har den type interesse, så gi det mening. Men det betyr ikke at kvinnen ikke er smart nok, hun bare har ikke den interessen.

Anonymkode: 04dc2...462

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget her er vell at det er en klar forbindelse mellom IQ og hvor god man er i sjakk, samtidig som menn i har en mye større grad av spredning når det gjelder IQ. Det vil si at de med høyest IQ og de med lavest IQ ofte er menn. Dermed er det også naturlig at de dyktigste sjakkspillerne er menn, og at blant de med høyest IQ vil menn dominere, på samme måte som menn vil dominere blant de med lavest. Kvinner vil, som gruppe, dermed biologisk sett ikke klare å prestere på høyeste nivå innen sjakk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tro på biologi". Altså.. Biologi er bare læren om livet. Både arv og miljø har betydning når det gjelder alle arter. Og de forskjellige kjønnene. 

Anonymkode: a01f4...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen sport som kjønnsgapet er så stort som I sjakken. Blir du sur hvis jeg sier at jeg tror det muligens er  mest biologisk forankret?

Anonymkode: 6882c...9dd

Hva legger du i at kjønnsgapet er stort? Tenker du på at flere menn enn kvinner har interesse for spillet, eller påstår du at det er kjønnsforskjeller i ferdigheter blant dem som er aktive?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at siden kvinner ligger mer midt på når det gjelder evner og IQ, så vil de aldri trenge å utvikle en eller få egenskaper til sitt fulle potensiale. Menn utvikler oftere sære interesser og blir veldig god på disse, mens kvinner ligger jamt på det meste og har aldri noe behov eller insentiv til å spesialisere seg.

En sjenert gutt med mindre gode sosiale ferdigheter tilbringer mye tid inne og blir god på sjakk. Han har prøvd å tilpasse seg i en guttegjeng, men han blir utestengt fordi han er litt rar. Han sitter og leser mye, lærer og utvikler seg. Han blir bedre på å tenke logisk, resonere noe som kan brukes i sjakk.

En jente har moderate sosiale evner og har en venninnegjeng. Hun føler at hun er veldig ulik dem, men hun blir påvirket av deres interesser og prøver å passe inn. Hun bruker fritiden på sminke, klær, jenteserier og andre interesser hun deler med de andre jentene. Hun har potensiale for sjakk, men vil aldri finne det ut og aldri utvikle det.

Jeg tror at jenter har generelt bedre sosiale ferdigheter og  tilpasser seg mer andre. De ser bedre hva folk tenker om dem og er derfor mer redd for å skille seg ut. De utvikler seg derfor mindre enn gutter på en måte, de utvikler ikke sine logiske sanser, evner til kritisk tenkning osv, fordi de prioriterer å gå på akkord med seg selv for å tekke andre.

Anonymkode: fef20...7df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil ikke kalle deg anti-feministisk TS! 

Å stille spørsmål ved tid og være nysgjerrig på hvorfor ting er som de er, er bare sunt og noe flere burde gjøre. Hadde du derimot ment at mannen er mer verdt enn en kvinne hadde saken vært en annen. Kvinner og menn har samme mulighet til å lære seg sjakk og spille på proff nivå. Selv har jeg aldri forstått hvorfor de har kvinne/manne -lag i sjakk. Det kunne jo faktisk vært en av de få konkurransene i verden hvor menn og kvinner deltar på lik linje. Men det viser seg jo at menn gjør det bedre i sjakk enn kvinner og det hadde vært interessant å visst hvorfor..

Anonymkode: f90db...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vil ikke kalle deg anti-feministisk TS! 

Å stille spørsmål ved tid og være nysgjerrig på hvorfor ting er som de er, er bare sunt og noe flere burde gjøre. Hadde du derimot ment at mannen er mer verdt enn en kvinne hadde saken vært en annen. Kvinner og menn har samme mulighet til å lære seg sjakk og spille på proff nivå. Selv har jeg aldri forstått hvorfor de har kvinne/manne -lag i sjakk. Det kunne jo faktisk vært en av de få konkurransene i verden hvor menn og kvinner deltar på lik linje. Men det viser seg jo at menn gjør det bedre i sjakk enn kvinner og det hadde vært interessant å visst hvorfor..

Anonymkode: f90db...b70

Bare så det er klart: Det finnes ingen herreklasser i sjakkturneringer. I de aller fleste turneringer er det bare en åpen klasse der begge kjønn deltar, som riktignok normalt domineres av menn både i (særlig) antall og (tildels) resultat. I noen turneringer, og i VM og OL, er det en åpen klasse og en egen kvinneklasse.

Det er ingenting i veien for at kvinner kan delta i åpen klasse, og de kan også delta på de samme lagene som menn i klubbsjakk. Noe de gjør. Men pdd. er beste kvinnelige sjakkspiller nr. 72 i verden eller noe sånt, så det er sjelden kvinner er med i de aller gjeveste individuelle turneringene. Judit Polgar var nr. 8 i verden uansett kjønn på sitt beste, men det skal nevnes at hun og søstrene fra de var små ble oppdratt og formet av sine foreldre i den hensikt å bli best mulig sjakkspillere, mer eller mindre som et eksperiment. Ideelt sett skulle man selvsagt ha kunnet kutte ut alt av kvinneklasser og -titler også, men med tanke på hvor stort kjønnsgapet er ville det etter alt å dømme bare virket mot sin hensikt. Du løser ikke utfordringene med at de 71 beste sjakkspillerne i verden er menn ved å sørge for at de beste kvinnelige spillerne i verden går glipp av både oppmerksomhet og pengepremier som i dag forhindrer at gapet er enda større.

Det er igrunn ganske godt forstått og dokumentert hvorfor det er flest menn i sjakktoppen, enten man liker årsaken eller ikke. Kvinner kan selvsagt bli meget gode sjakkspillere, og man kan ikke utelukke at det plutselig kan komme en kvinne helt på toppen, men det er flere gutter som fra naturens side er disponert for sjakk på toppnivå enn det er jenter som er det. Det er større variasjon blant menn, på godt og vondt, og også en langt sterkere tendens til å fokusere fullt ut på en eneste interesse fremfor å lære en del om det meste. Når denne tilbøyeligheten i tillegg dyrkes og fremelskes, noe som oftere er tilfelle med gutter enn jenter, blir den skjevheten forsterket. Polgar-søstrene er forsåvidt et perfekt eksempel på nettopp det. De ble behandlet "som gutter" i den forstand at man dyrket spesialiseringen helt fra de var knøttsmå av fremfor å oppfordre dem til allsidighet, og da nådde de svært langt. Men ikke helt til topps, enda de ble penset enda mer intenst inn i sjakksporet enn de fleste menn i toppen. Som med det meste annet er det både arv og miljø.

Anonymkode: 2aaac...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man tror på fakta, logikk og vitenskap så er man en anti-feminist.

Og det er en bra ting. 

Anonymkode: a2edc...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...