Gå til innhold

Gryterett ved middagsbesøk


Sjela

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bønnegryte.

Kjøtt (rent eller kjøttdeig)

Løk

Hvitløk

assortert utvalg bønner

paprika

tomater

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viltgryte med reinskav. Brun reinkjøtt.Ha oppi masse (!) sjampinjong, sjalottløk og gulrøtter, stek til grønnsakene er lett møre. Tilsett creme fraiche, og evt vann, evt med maizenna om du synes den blir tynn. Ha gjerne i einebær og/eller brunost, og ha i erter til slutt. Server gjerne med bakte potetbåter og salat. Og ikke glem tyttebærsyltetøy!

 

 

Anonymkode: e06ed...e9a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Vet det stod gryte, men anbefaler varmt en kremet blåskjellsuppe med torsk :) Server med aioli og focaccia til, det er dødsgodt! Slår alltid bra an når vi har besøk. Og siden den er så mektig blir det mer sm en gryte i mine øyne :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ennasus skrev:

Vet det stod gryte, men anbefaler varmt en kremet blåskjellsuppe med torsk :) Server med aioli og focaccia til, det er dødsgodt! Slår alltid bra an når vi har besøk. Og siden den er så mektig blir det mer sm en gryte i mine øyne :fnise:

Åh, har du ikke oppskrift? Hvor kjøper du blåskjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ennasus
Et øyeblikk siden, visp skrev:

Åh, har du ikke oppskrift? Hvor kjøper du blåskjellene?

Er alltid mamma som lager den, så vet ikke hvor mye av hva, men finnes vel drøssevis av oppskrifter på nett :) Kan spørre mamma om eksakt oppskriften så kan jeg skrive den her.

Kjøper alltid ferske blåskjell i nett på eurospar :) 

Men ihvertfall, så finhakker vi chili, rødløk, purre, gulrot, sjarlottløk og freser dette. Så blander vi det med hvitvin og damper blåskjellene i det. Etterpå siler vi den og bruker det som kraft. Kraften blander vi med fløte og vann(?) til ønset konsitens.

Så (igjen) haker vi gulrot, paprika, rødløk, purre, sjarlottløk og freser, må jo gjøre det på nytt for de andre er jo kokt sønder og sammen i krafta :P Så heller vi det oppi suppa sammen med hele torskefileter (liker best å servere det sånn siden torsken blir så fort guffe når du kutter den i biter..) og lar det stå til grønnsakene og torsken er ferdig...heller bare blåskjella oppi på sultten av koketiden også for å varme de opp :) 

Focaccia oppskriften har jeg ikke peiling på, men "aiolien" jukser vi bare med og blander en pakke majones, en pakke lettrømme, hvitløk, salt, sukker og limesaft :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ennasus skrev:

Er alltid mamma som lager den, så vet ikke hvor mye av hva, men finnes vel drøssevis av oppskrifter på nett :) Kan spørre mamma om eksakt oppskriften så kan jeg skrive den her.

Kjøper alltid ferske blåskjell i nett på eurospar :) 

Men ihvertfall, så finhakker vi chili, rødløk, purre, gulrot, sjarlottløk og freser dette. Så blander vi det med hvitvin og damper blåskjellene i det. Etterpå siler vi den og bruker det som kraft. Kraften blander vi med fløte og vann(?) til ønset konsitens.

Så (igjen) haker vi gulrot, paprika, rødløk, purre, sjarlottløk og freser, må jo gjøre det på nytt for de andre er jo kokt sønder og sammen i krafta :P Så heller vi det oppi suppa sammen med hele torskefileter (liker best å servere det sånn siden torsken blir så fort guffe når du kutter den i biter..) og lar det stå til grønnsakene og torsken er ferdig...heller bare blåskjella oppi på sultten av koketiden også for å varme de opp :) 

Focaccia oppskriften har jeg ikke peiling på, men "aiolien" jukser vi bare med og blander en pakke majones, en pakke lettrømme, hvitløk, salt, sukker og limesaft :) 

Focaccia og aioli skal jeg nok klare selv men kom gjerne med eksakt oppskrift om det passer. Hørtes utrolig godt ut! Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus
1 minutt siden, visp skrev:

Focaccia og aioli skal jeg nok klare selv men kom gjerne med eksakt oppskrift om det passer. Hørtes utrolig godt ut! Tusen takk:)

Skal prøve å få det til i løpet av morgendagen :) Bare hyggelig! Er mange oppskrifter på nett, men syntes så mange av de har så lite grønnsaker i seg... er ofte bare bittelitt løk eller én gulrot liksom. Syntes det blir så mye bedre med litt ekstra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ennasus skrev:

Skal prøve å få det til i løpet av morgendagen :) Bare hyggelig! Er mange oppskrifter på nett, men syntes så mange av de har så lite grønnsaker i seg... er ofte bare bittelitt løk eller én gulrot liksom. Syntes det blir så mye bedre med litt ekstra :) 

Ikke noe stress men syns det er greit med oppskrift rett fra noen som vet det er godt- på nettet er det sikker mye men man kan jo bomme veldig og. Ikke spist blåskjell siden graviditet for rundt 20 år siden men begynner å få lyst på det igjen, haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode forslag! Ble skikkelig sulten av å lese her :fnise: Jeg endte på en Biff buorgogne. Har aldri laget det før, så det blir jo spennende :nigo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 10.2.2016 at 14.04, Sjela skrev:

Noen gode tips? :) 

Beuf Bourguignon, eller Biff Burgund! Ah....Knallgod kjøttgryte (oksekjøtt)! Det finnes utallige oppskrifts-varianter på den, alle med sin egen lillle vri. Jeg har funnet en jeg liker veldig godt som jeg har skrevet ned i oppskriftsboken min. Fant den på nett, men nå finner jeg den ikke igjen. Men jeg har bladd gjennom treffene på googlesøket, og det ser ut som det er mange gode oppskrifter der ute. Som denne f.eks. http://matosofi.com/2013/02/01/boeuf-bourgognon-a-la-julia-child-fransk-kjottgryte-med-rodvin/

Felles for de som er riktig gode, er at det skal være rødvin og god oksekraft (kjøttkraft) i den. Vi kjøper Jacob's oksekraft, den er god til dette (kjøpes på Meny). Hvitløk, grønnsaker som gulrøtter, og oksekjøtt, samt sjalottløk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Million skrev:

Beuf Bourguignon, eller Biff Burgund! Ah....Knallgod kjøttgryte (oksekjøtt)! Det finnes utallige oppskrifts-varianter på den, alle med sin egen lillle vri. Jeg har funnet en jeg liker veldig godt som jeg har skrevet ned i oppskriftsboken min. Fant den på nett, men nå finner jeg den ikke igjen. Men jeg har bladd gjennom treffene på googlesøket, og det ser ut som det er mange gode oppskrifter der ute. Som denne f.eks. http://matosofi.com/2013/02/01/boeuf-bourgognon-a-la-julia-child-fransk-kjottgryte-med-rodvin/

Felles for de som er riktig gode, er at det skal være rødvin og god oksekraft (kjøttkraft) i den. Vi kjøper Jacob's oksekraft, den er god til dette (kjøpes på Meny). Hvitløk, grønnsaker som gulrøtter, og oksekjøtt, samt sjalottløk.

 

Gleder meg til å prøve :sikle: Jeg tok faktisk å kjøpte en Jacobs oksekraft. Når man først går for oksekjøtt og rødvin i gryta føltes det litt feil med kjøttbuljong fra Toro liksom :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Den oppskriften du linket til har jeg brukt flere ganger. Den blir veldig god. Bruker også kraft fra Jacobs om jeg ikke har hjemmelaget tilgjengelig i fryseren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Anubiel skrev:

Den oppskriften du linket til har jeg brukt flere ganger. Den blir veldig god. Bruker også kraft fra Jacobs om jeg ikke har hjemmelaget tilgjengelig i fryseren :)

Så bra! Da satser vi på suksess :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sjela skrev:

Jeg skal oppdatere dere om det ble en suksess eller ikke ;)  Det er i alle fall denne oppskriften vi skal prøve ut. 

Hvis du syns denne blir god og vil lage rett igjen, må du se om du finner Julia Child sin oppskrift på nett. Det er den beste versjonen jeg har smakt og den jeg alltid lager etter å ha prøvd en gang.

Jeg pleier å servere med hjemmelaget potetmos og "haricots verts" (grønne bønner). Det blir veldig godt!

Spent på å høre hvordan det går!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.2.2016 at 8.04, Brunhilde skrev:

Hvis du syns denne blir god og vil lage rett igjen, må du se om du finner Julia Child sin oppskrift på nett. Det er den beste versjonen jeg har smakt og den jeg alltid lager etter å ha prøvd en gang.

Jeg pleier å servere med hjemmelaget potetmos og "haricots verts" (grønne bønner). Det blir veldig godt!

Spent på å høre hvordan det går!

 

Takk for tipset :)

Maten ble kjempegod! Vi serverte den med hjemmelaget potetstappe og det var ikke en dråpe igjen etter middagen,  så det tyder jo også på at gjestene likte den :) vi kommer definitivt til å lage dette på ny, men da med noen justeringer. Synes godt det kunne vært mer champignon og gulrot enn det som sto i oppskriften blant annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...