Gå til innhold

Erna uenig med Listhaug


Apis

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun er enig i politikken. Medieskapt storm i vannglass som alt annet som omhandler den dyktige Listhaug. 

Sutrekoppen Støre og halehenget hans klarer ikke å innrømme at FrP har hatt rett hele tiden og at AP nå fører en like streng asylpolitikk som FrP stod for for ett år siden. Så de later nå som de er kjempesure på FrP og pirker på ordlegging, istedet for å legge seg paddeflate. I virkeligheten fører de nå altså FrP politikk, samtidig som de forsøker å lure sine egne velgere til å tro noe annet. 

Anonymkode: 3abc8...72b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Apis skrev:

Tydelig vis så er ikke sjefen enig med ministeren, er ikke det rart at statsministeren ikke er enig i politikken til sin egen minister? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/noen-av-uttalelsene-fra-sylvi-listhaug-er-jeg-ikke-enig-i/a/23613670/

Nei, det er vel ikke så merkelig. FrP og Høyre er forskjellige partier med et forskjellig verdigrunnllag, og i denne regjeringen kan ikke FrP, og særlig ikke et lokallag i FrP, bestemme politikken. At FrP fatter beslutninger om sin politikk lokalt og sentralt forplikter ikke regjeringen.

Derimot er det betenkelig dersom medlemmer av regjeringen ytrer seg som om deres personlige oppfatninger var regjeringens politkk. Jeg tviler på at Erna liker å måtte klargjøre regjeringens politikk på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/udi-strengere-familiegjenforening-vil-foere-til-at-flere-soeker-asyl/a/23613219/

UDI mener at de foreslåtte innstrammingstiltakene vil ha negative følger og i mange tilfeller den stikk motsatte effekten enn den man forsøker å oppnå.

Eksempelvis mener UDI at den foreslåtte fireårsregelen vil føre til at det blir FLERE asylsøknader, ikke færre. Grunnen er at hele familier legger ut på flukt sammen, for å unngå å måtte vente i mange år på gjenforening. Vi har allerede sette en økende tendens til at dette skjer. Det er ikke lenger de enslige unge mennene, det er de unge mennene med kone og små barn på slep som kommer.

Det advares også mot alvorlige negative konsekvenser for helsen til særlig unge asylsøkere dersom de ikke bosettes i kommunene men tvinges til å bo på asylmottak og lignende i flere år. Dette vil i sin tur ha negative samfunnsmessige konsekvenser.

Jeg tror ikke Sylvi Listhaug har tenkt over sakene skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Mann 42 skrev:

Nei, det er vel ikke så merkelig. FrP og Høyre er forskjellige partier med et forskjellig verdigrunnllag, og i denne regjeringen kan ikke FrP, og særlig ikke et lokallag i FrP, bestemme politikken. At FrP fatter beslutninger om sin politikk lokalt og sentralt forplikter ikke regjeringen.

Derimot er det betenkelig dersom medlemmer av regjeringen ytrer seg som om deres personlige oppfatninger var regjeringens politkk. Jeg tviler på at Erna liker å måtte klargjøre regjeringens politikk på denne måten.

Det er klart, det er vel derfor "tilfeldigvis" verken Listhaug eller Jensen var tilstede når Oslo Frp vedtok sin kontroversielle asylpolitikk, Jeg skjønner det kan være diskusjoner innad i regjeringen, men utad?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Apis skrev:

Det er klart, det er vel derfor "tilfeldigvis" verken Listhaug eller Jensen var tilstede når Oslo Frp vedtok sin kontroversielle asylpolitikk, Jeg skjønner det kan være diskusjoner innad i regjeringen, men utad?

Ja, jeg har sett at det ble spekulert i at begge to holdt seg borte av taktiske grunner mens det vedtaket ble fattet.

Når man har løse kanoner på dekk, så er brannslukking en dyd av nødvendighet. Og da blir det gjerne slik at det skittentøyet som burde vært vasket privat, henges ut så alle kan se det. Bremsespor og hele pakka.

Ooops, det var flere tvilsomme metaforer på en gang, og jeg føler meg nesten som ordføreren i Champignac!

Se albumet "Eplevin til stjernene" for en illustrasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apis skrev:

Tydelig vis så er ikke sjefen enig med ministeren, er ikke det rart at statsministeren ikke er enig i politikken til sin egen minister? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/noen-av-uttalelsene-fra-sylvi-listhaug-er-jeg-ikke-enig-i/a/23613670/

Ikke hvis man har fulgt sånn noenlunde med på norsk politikk, i hvert fall. Stortingsrepresentanter fra SV stod jo utenfor Stortinget og demonstrerte mot egen regjering i sin tid, den gang Norge sendte kampfly til Afghanistan. Det er rom for uenighet innad i koalisjoner, det er ikke akkurat noe nytt.

At Erna da sier at hun står inne for regjeringens politikk, men ikke nødvendigvis er enig i alle regjeringsmedlemmers retorikk, er da ikke spesielt oppsiktsvekkende. At hun sabler ned forslag fra et enkeltstående lokallag er heller ikke særlig kontroversielt. Listhaug bruker den retorikken Frp gjerne bruker i innvandringsspørsmål. Erna markerer deretter at det er forskjell på partiene, selv om de samarbeider i realpolitikken. Jeg skjønner helt oppriktig ikke hva som liksom er saken her.

Anonymkode: 01ba7...e43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis man har fulgt sånn noenlunde med på norsk politikk, i hvert fall. Stortingsrepresentanter fra SV stod jo utenfor Stortinget og demonstrerte mot egen regjering i sin tid, den gang Norge sendte kampfly til Afghanistan. Det er rom for uenighet innad i koalisjoner, det er ikke akkurat noe nytt.

At Erna da sier at hun står inne for regjeringens politikk, men ikke nødvendigvis er enig i alle regjeringsmedlemmers retorikk, er da ikke spesielt oppsiktsvekkende. At hun sabler ned forslag fra et enkeltstående lokallag er heller ikke særlig kontroversielt. Listhaug bruker den retorikken Frp gjerne bruker i innvandringsspørsmål. Erna markerer deretter at det er forskjell på partiene, selv om de samarbeider i realpolitikken. Jeg skjønner helt oppriktig ikke hva som liksom er saken her.

Anonymkode: 01ba7...e43

Så det du sier er at Listhaug ikke står inne for regjeringens politikk? Det som er viktig er jo at regjeringen har et klart standpunkt, SV folkene som demonstrerte var vel stortingsrepresentanter og ikke regjeringsmedlemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Apis skrev:

Tydelig vis så er ikke sjefen enig med ministeren, er ikke det rart at statsministeren ikke er enig i politikken til sin egen minister? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/noen-av-uttalelsene-fra-sylvi-listhaug-er-jeg-ikke-enig-i/a/23613670/

 Erna Solberg skal altså ha uttalt at "noen av uttalelsene fra Sylvi Listhaug er jeg ikke enig i"

 Skal vi da tolke dette dithen, at Erna Solberg er enig med enkelte av uttalelse fra Sylvi Listhaug?

Anonymkode: 97d9d...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Erna Solberg skal altså ha uttalt at "noen av uttalelsene fra Sylvi Listhaug er jeg ikke enig i"

 Skal vi da tolke dette dithen, at Erna Solberg er enig med enkelte av uttalelse fra Sylvi Listhaug?

Anonymkode: 97d9d...030

Skal de ha den strengeste politikken i Europa eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Apis skrev:

Så det du sier er at Listhaug ikke står inne for regjeringens politikk? Det som er viktig er jo at regjeringen har et klart standpunkt, SV folkene som demonstrerte var vel stortingsrepresentanter og ikke regjeringsmedlemmer?

Nei, det har jeg aldri så mye som insinuerte. For de er jo ikke uenige om politikken, som det står helt klart og utvetydig i din egen link. Det er helt greit å være uenige, men du kan ikke operere med et helt eget hendelsesforløp. Erna forsvarte alt av realpolitikk Listhaug utøver, hun sa "bare" at hun til tider er uenig i retorikken Listhaug bruker om denne politikken. Det er to helt forskjellige ting og helt normalt. Regjeringens standpunkt har da ikke vært uklart. Høyre og Frp sikter seg inn på forskjellige velgergrupper og ønsker retorikk deretter. Slik SV og Sp snakket helt forskjellig om felles samferdselspolitikk, ved at SV fokuserte på kollektivtrafikk og Sp fokuserte på veiutbygging. Og slik Frp og støttepartiene snakker helt forskjellig om deres felles asylavtale, ved at Frp fokuserer på innstramminger for fremtiden mens Venstre og KrF fokuserer på at de lengeværende barna fikk større sjanser til å få bli.

Det har liten betydning om det er stortingsrepresentater eller regjeringsmedlemmer så lenge de selv hadde stemt for avgjørelsen, noe samtlige av de som demonstrerte hadde gjort. Jeg synes det også er greit, altså, det handler ikke om høyreside eller venstreside. Det handler om at det er utrolig lite oppsiktsvekkende at personer og partier i koalisjon ønsker forskjellig retorikk om felles politikk.

Du hadde hatt et poeng dersom Listhaug utøvet en politikk som Erna samtidig sa seg uenig i. Men det står jo ord for ord i saken du selv viser til at det ikke er tilfelle.

Anonymkode: 01ba7...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Apis skrev:

Skal de ha den strengeste politikken i Europa eller ikke?

Erna sier at de ikke vil det. Men de skal ikke ha den snilleste, heller. De vil harmonisere seg med resten av Europa. Noen andre må ta ledelsen, og så vil Erna og Siv dilte etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Mann 42 skrev:

Erna sier at de ikke vil det. Men de skal ikke ha den snilleste, heller. De vil harmonisere seg med resten av Europa. Noen andre må ta ledelsen, og så vil Erna og Siv dilte etter.

Ungarn er streng. Eller er ikke Ungarn "mektige" nok til at det er interessant å være i samme bås som dem?

Anonymkode: 7791f...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Apis skrev:

Tydelig vis så er ikke sjefen enig med ministeren, er ikke det rart at statsministeren ikke er enig i politikken til sin egen minister? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/asyl-debatten/noen-av-uttalelsene-fra-sylvi-listhaug-er-jeg-ikke-enig-i/a/23613670/

Du huske vel SV som protesterte mot sin egen regjering foran stortinget?

Liten påminnelse: http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/11/10/448881.html

Anonymkode: 13c76...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ungarn er streng. Eller er ikke Ungarn "mektige" nok til at det er interessant å være i samme bås som dem?

Anonymkode: 7791f...ca5

De fleste øst-europeiske land er så underutviklet økonomisk og så preget av fremmedfrykt at det ville være merkelig om noen ønsket å søke asyl der. Tradisjonelt er de land man flykter FRA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Mann 42 skrev:

De fleste øst-europeiske land er så underutviklet økonomisk og så preget av fremmedfrykt at det ville være merkelig om noen ønsket å søke asyl der. Tradisjonelt er de land man flykter FRA.

Det er ikke slik at man får asyl hvis man ''flykter'' fra Øst-Europa. Landene der regnes fortsatt som trygge nok. Det er mange som søker asyl der - dette er oppriktige asylanter som søker beskyttelse i det første trygge landet. Ikke økonomiske migranter som er på jakt etter pengene og er villige til å reise hele Europa på tvers for å komme til de (foreløpig) rikeste landene.

Anonymkode: 372f6...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 8 år med de rødgrønne så skjønner jeg at mange blir veldig forvirret når man får servert på førstesiden at politikere i regjering og av samme fløy faktisk kan være uenige i saker og ting. Slikt burde det jo blitt holdt tett om på statsministerens kontor.

Anonymkode: 13e00...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter 8 år med de rødgrønne så skjønner jeg at mange blir veldig forvirret når man får servert på førstesiden at politikere i regjering og av samme fløy faktisk kan være uenige i saker og ting. Slikt burde det jo blitt holdt tett om på statsministerens kontor.

Anonymkode: 13e00...99f

Du husker ikke SV under de første fire årene, eller? :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...