Gå til innhold

Fellesgjeld i BBL, men ikke fradragsberettiget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet for første gang tii et BBL, andelsleilighet i 2015. 

Fikk ligningsoppgave fra OBOS i dag, med Fradragsberettiget kostnader ca 5 000, Annen formue ca 14 000 og Gjeld ca 450 000

 

Gjeld er gjelden knyttet til min leilighet, men jeg får ikke fradrag for gjeldsrentene?

Hva er de tallene de har på Fradragsberettiget kostnader og Annen formue?

Anonymkode: 4709d...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BBL = BOLIGBYGGELAG. der bor ingen, det er forretningsfører for brl. 

BRL = BORETTSLAG. Der bor folk i borettslagsboliger. 

Du får fradrag for din andel av borettslagets fellesgjeld, knyttet til din bolig. De andre får fradrag for sine boliger. Du får gå på felleskostnadenes oppdeling av hva du betaler. Da vil du sannsynligvis finne at du har betalt kr. 5000 siste år i renter. (Den oversikten får du om du mailer Obos og ber om den.)

Anonymkode: 61208...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fradragsberettigede kostnader er gjeldsrente for din andel av lånet. Du har bodd der bare en periode i 2015, og får fradrag for dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle Gjeld ca 450 000 og Fradragsberettiget kostnader ca 5 000 vært med på skattekortet mitt for 2016? 

Jeg har ikke lagt opp noe gjeld og gjeldsrenter på skattekortet mitt da jeg ikke har boliglån

TS

Anonymkode: 4709d...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan endre det og ta med disse tallene i grunnlaget, det vil gi deg noen småkroner mindre i skattetrekk hver måned. Men du må ikke, det du betaler for mye får du uansett igjen i skatteoppgjøret.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...