Gå til innhold

Kronisk syk og hjelp fra det offentlige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, debattanten skrev:

 

Kom borti en sitatknapp, så se bort i fra den boksen i innlegget her

Jeg er også kronisk syk, og jeg bruker ca 30 minutter hver dag til husarbeide og 30-60 minutter på matlaging totalt (3 måltider + matpakke til mannen min) 

Og jeg kan gjøre alt i mitt eget tempo, ikke noe stress, og til tyngre og vanskeligere ting så får jeg hjelp av samboeren min. Jeg skifter f.eks ikke på senga før han kommer hjem siden det er for tungt for meg. Jeg forstår ikke at hun ikke kan gjøre litt og at mannen hennes kan gjøre resten dersom hun er så syk. Mulig jeg er fordomsfull, men om man er sengeliggende uten stand til å klare å gjøre NOE selv, så er det for meg en selvfølge at ens partner stepper inn. Og så kan heller en evt hjemmehjelp trå til når det kommer til personlig hygiene. 

Dersom man helt selv betaler for en hushjelp så er det noe helt annet, men la de som er alene og virkelig trenger det få støtte gjennom nav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes dette er lite troverdig. Jeg er enslig og periodevis helt sengeliggende. Jeg får hjemmehjelp to timer hver tredje uke. De skifter på sengen, vasker doen, støvsuger soverom og bad. Ettersom jeg ikke bruker stuen eller kjøkkenet vasker de ikke der. Min søster (som har samme sykdom som meg) er gift og hjemmehjelpen skifter kun på hennes side av sengen, og støvsuger annenhver gang de er innom (altså hver 6. uke). Til slutt vil jeg bare nevne at de kun støvsuger midt på gulvet fordi de av HMS-hensyn ikke har lov til å flytte på møbler, og de støvsuger ikke hvis man ikke har satt frem støvsugeren. Så det er ikke akkrat vaskehjelp man får. 

Anonymkode: 157a3...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg ikke innslaget, og vet derfor ikke hva slags hjelp denne kvinnen hadde fått. Men jeg vet om flere som har fått innvilget åtte timer BPA (brukerstyrt personlig assistent) fem dager i uken, fordi ektefelle jobber og den syke trenger assistanse hjemme. En BPA skal utføre alt pasienten ville gjort dersom pasienten var frisk, og det er pasienten som bestemmer hva assistenten skal gjøre. 

Alternativet hadde vært at ektefellen måtte være hjemme og assistere, men hva skal familien leve av da?

Anonymkode: 0d4f7...9f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning vet jeg om mange enslige som har BPA døgnet rundt, fordi de trenger hjelp til det meste. Er man gift eller samboer, får man BPA bare de timene ens partner er på jobb. 

Anonymkode: 0d4f7...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen kunne søke pleiepenger. Da hadde han fått betalt for å være hjemme med kona, og kunne stelle hjemme i stedet for å fortsette i jobben sin. Men jeg tviler på at det hadde blitt billigere for kommunen, hvis det er det som er bekymringen til trådstarter.

Anonymkode: 961a8...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen kunne søke pleiepenger. Da hadde han fått betalt for å være hjemme med kona, og kunne stelle hjemme i stedet for å fortsette i jobben sin. Men jeg tviler på at det hadde blitt billigere for kommunen, hvis det er det som er bekymringen til trådstarter.

Anonymkode: 961a8...e4d

Men mannen er jo selvstendig næringsdrivende. Kan ikke bare sette firmaet til side og håpe at kundene er der når han starter igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, debattanten skrev:

Men mannen er jo selvstendig næringsdrivende. Kan ikke bare sette firmaet til side og håpe at kundene er der når han starter igjen. 

Han kan jo ikke slutte i jobb og stelle hjemme uten inntekt? Hva skal de da leve av? Det er jo slike tilfeller velferdsordningene våre er laget for.

Anonymkode: 961a8...e4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han kan jo ikke slutte i jobb og stelle hjemme uten inntekt? Hva skal de da leve av? Det er jo slike tilfeller velferdsordningene våre er laget for.

Anonymkode: 961a8...e4d

Siterte du feil person her eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så akkurat på God Morgen Norge om en dame med ME, som har fått masse praktisk hjelp i hjemmet fra kommunen, altså til husvask, klesvask osv. Dette til tross for at hun har en frisk og oppegående mann. Hvorfor får slike mennesker hjelp, når det finnes en voksenperson til i husstanden? Det er vel ikke noe verre for ham å ta alt som må gjøres enn det er for mange aleneforeldre? Synes dette er sløsing med kommunens ressurser, de burde gå til enslige voksne som trenger hjelp, ikke der hvor det finnes en frisk og oppegående voksen til i husstanden. Enig?

Anonymkode: febcb...0ef

Godt forsøk på overprøving av kommunal saksbehandling på kg? 

Søknad om hjelp fra kommunen er enkeltvedtak  gjort etter legeerklæring og etter ulike lover. Ingen her på kg kan "se" hvilken begrunnelse kommunen har lagt til grunn for sin vurdering om å tilkjenne en person hjelp. Missunnelseskortet er et slemt kort å trekke frem, særlig når det gjelder svake grupper. 

Denne tråden burde ts holdt seg for god til å opprette. Dette er nemlig smålig å lage tråd på! 

Anonymkode: c7c9c...8b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig, når hun selv velger å gå ut med historien?

 

Som jeg oppfattet det, var det snakk om hushjelp, ikke bpa. Jeg ser fortsatt ikke hvorfor den andre voksne i huset ikke skulle kunne ta seg av sitt eget hjem.

Anonymkode: febcb...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt forsøk på overprøving av kommunal saksbehandling på kg? 

Søknad om hjelp fra kommunen er enkeltvedtak  gjort etter legeerklæring og etter ulike lover. Ingen her på kg kan "se" hvilken begrunnelse kommunen har lagt til grunn for sin vurdering om å tilkjenne en person hjelp. Missunnelseskortet er et slemt kort å trekke frem, særlig når det gjelder svake grupper. 

Denne tråden burde ts holdt seg for god til å opprette. Dette er nemlig smålig å lage tråd på! 

Anonymkode: c7c9c...8b9

Er man kritisk til noe, betyr det ikke automatisk at man er misunnelig.

Anonymkode: febcb...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å bo i riktig kommune og ha riktig diagnose. 

Anonymkode: 7d95a...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 10.2.2016 at 16.26, AnonymBruker skrev:

Mannen kunne søke pleiepenger. Da hadde han fått betalt for å være hjemme med kona, og kunne stelle hjemme i stedet for å fortsette i jobben sin. Men jeg tviler på at det hadde blitt billigere for kommunen, hvis det er det som er bekymringen til trådstarter.

Anonymkode: 961a8...e4d

Du kan få pleiepenger som erstatning for tapt arbeidsinntekt i forbindelse med pleie av sykt barn eller for pleie av nærstående i livets sluttfase. Du kan få pleiepenger for pleie av en nærstående i livets sluttfase i inntil 60 dager for hver person du pleier. 

Man får ikke pleiepenger for å stelle hjemme for en kronisk syk kone i årevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for vår egen situasjon...

Jeg er kronisk syk, med en lekker blanding av fysisk og psykisk sykdom. Jeg har gode dager, hvor jeg kommer meg ut og kan fungere normalt. Men jeg har et ekstremt lavt energinivå og må velge med hard hånd hva jeg skal gjøre. Om jeg hadde tatt min del av husarbeidet, er det alt dagene mine hadde gått til; soving og husarbeid. Jeg prøver å hjelpe til så godt jeg kan, men da går det utover å fungere normalt sosialt, og også utover å være en god partner. Jeg har en helt fantastisk mann som gjør alt uten å klage. Men tida strekker ikke til. Han jobber 90% og når han går hjem klokka seks er han ikke alltid ferdig på dagen; det er telefoner og mailer og papirarbeid. I tillegg skal han da handle (og vi har ikke bil), lage mat, rydde opp på kjøkkenet etter mat, støvsuge, rense kattedo, vaske klær, vaske bad og gulv og ta veggene og taket innimellom, tørke støv, rydde, osv osv osv. I tilegg skal han gjerne ha tid til å trene, og faktisk kunne sette seg ned og slappe av innimellom. Det går ikke. Tida strekker ikke til, og det betyr at leiligheten er skadelidende, og han er konstant sliten og utmattet.

I dag var en god dag, jeg greide å lage meg lunch selv. Men han lager frokost til meg, for jeg er i så dårlig form når jeg står opp (jeg husker ikke hvordan det føles ut å våkne uthvilt; når jeg står opp kjennes det ut som jeg har vært på stupfylla kvelden før og har sovet tre timer) at om det ikke står mat klart, så får jeg ikke til å lage mat, og ender opp med å gå hele dagen uten å spise.

Vi har ikke barn å ta oss av engang. Jeg tør ikke tenke på hvor sliten og ødelagt han hadde vært om han skulle tatt seg av barn på toppen av alt annet. Hadde vi hatt muligheten til å få hjelp til husstell gratis hadde jeg kastet meg over det. Men her vi bor er det nok ikke sjangs.

Nå skal det legges til at mannen min er ikke 100% frisk selv, han har leddproblemer og en fysisk krevende jobb som ikke hjelper akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Auri skrev:

Hadde vi hatt muligheten til å få hjelp til husstell gratis hadde jeg kastet meg over det. Men her vi bor er det nok ikke sjangs.

Beklager avsporing, men du har søkt om hjemmehjelp og fått avslag, Auri? Du høres ut til å være i dårligere form enn meg, og jeg har fått hjemmehjelp i min kommune. Er i såfall veldig synd, da må det være utrolig strengt der dere bor?

Anonymkode: 9ea97...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har søkt om stønad fra Nav som gir mannen litt kompensasjon for all tiden han bruker på å gjøre ting jeg ikke kan (og til tider også ting som å kle på meg og hjelp meg å dusje), men fikk avslag med begrunnelsen "det er vanlig for ektefeller å hjelpe til ved sykdom og det får man ikke økonomisk kompensasjon for" (det var ikke pleiepenger, men jeg husker ikke hva det het nå). Vi har også blitt søkt inn til kommunal hjelp, de har tilbudt meg psykatrisk sykepleier og ikke noe mer.

Det er veldig strengt her, jeg har slåss mot Nav i flere år for hver eneste krone jeg har, det har vært et helvete. Kommunebudsjettet er i minus og de gir ut så lite som overhodet mulig. Akkurat nå venter jeg på svar på uføresøknad, og med en gang den er akseptert, uansett hvor mange klagerunder jeg sikkert må gjennom, så skal vi flytte herfra så fort som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Auri Takk for svar, er helt vanvittig at det skal være så store forskjeller! Forstår godt at dere vil/må flytte da, ja.

Anonymkode: 9ea97...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sånn til generell orientering - får en praktisk bistand i hjemmet, om det nå er hjemmehjelp eller bpa som leverer tjenesten. Så betaler en for det. Det er ikke noe en får gratis. Og det er husstandens samlede inntekt som gjelder. Så med mann i full jobb og antakelig uføretrygd, er det i veldig mange kommuner faktisk billigere å leie vaskehjelp via privat firma. 

Så å få innvilget hjelp av kommunen er slett ikke så eksklusivt som det kanskje kan høres ut som.

Hva en får hjelp til, hvor mange timer hjelp osv, varierer dessverre MYE mellom kommunene. Det er helt sinnsvakt faktisk. Fordi tilbudet til de svakeste og mest sårbare gruppene er det første som blir kutta i kommunebudsjetter. Hvor god hjelp en får - til tross for at en kan ha lovretta krav på det - er direkte avhenigig av kommuneøkonomien.

Heldigvis er det endel kommuner hvor hjelpeordningene fungerer godt også. Hvor en får hjelp til å klare et best mulig liv til tross for sykdom. Det er forebyggende å gi hjelp i hjemmet for den sykes del av oppgavene. Det gir større sjanse til at forhold klarer seg gjennom kronisk sykdom - skilsmissestatistikken er høy. Det er også større sjanse for at en partner som må ta aleneansvar for pleie av den syke pluss alt annet praktisk, selv ender opp som utbrent eller med egen sykdom. Det er billigere på sikt å sørge for at folk klarer seg uten at noen må slite seg ut.

Og selv om veldig mange kommuner er veldig gniene, så har en egentlig rett på å få praktisk hjelp til opprettholde et mest mulig selvstendig liv selv om en blir syk.

Anonymkode: f3514...9fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...