Gå til innhold

Kronisk syk og hjelp fra det offentlige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så akkurat på God Morgen Norge om en dame med ME, som har fått masse praktisk hjelp i hjemmet fra kommunen, altså til husvask, klesvask osv. Dette til tross for at hun har en frisk og oppegående mann. Hvorfor får slike mennesker hjelp, når det finnes en voksenperson til i husstanden? Det er vel ikke noe verre for ham å ta alt som må gjøres enn det er for mange aleneforeldre? Synes dette er sløsing med kommunens ressurser, de burde gå til enslige voksne som trenger hjelp, ikke der hvor det finnes en frisk og oppegående voksen til i husstanden. Enig?

Anonymkode: febcb...0ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det kommer til hjelp til husarbeide så syns jeg at slik hjelp skal gå til enslige med eller uten barn. Om det hadde vært hjelp til egen hygiene eller lignende så syns jeg alle skal få hjelp

 

Når hun har en frisk og rask mann hjemme så syns jeg det er tåpelig at han ikke blir pålagt den delen. Enslige mødre/fedre må jo ta seg av barn, jobb, husarbeide, fritidsaktiviteter, lekser, matlaging osv. Eneste unntaket jeg kan tenke meg er dersom mannen har en jobb som gjør at han er borte veldig mye. For meg hadde det blitt vanskelig i en slik situasjon fordi mannen er borte 2 uker, og da kunne det blitt vanskelig med handling av mat, matlaging og vasking av klær. (Resten kunne fint ha blitt gjort bare hver tredje uke)

 

 

Så ja, jeg syns ofte man sløser med ressursene. Spesielt mtp at det finnes så utrolig mange tilfeller hvor folk ikke får noe hjelp i det hele tatt

Endret av Wenda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk ikke jeg God Morgen Norge, ble det sagt at mannen var frisk?

Hjemme hos oss så fikk mannen min progressiv MS, mens jeg har har en annen alvorlig sykdom som har gitt meg fattige . Vi ble syke omtrent samtidig og slike sykdommer kommer ofte snikende. Vi får ingen hjelp, jeg klarer ikke å gå i butikken eller på apoteket. Det må den syke mannen min gjøre.

Han reiser snart på 5 ukers rehabilitering, men er usikker på om han tør å reise fra meg. Vi vet at jeg får store problemer siden ferskvarer ikke holder seg i flere uker, vi har heller ikke plass i kjøleskapet til det. I tillegg så har vikaren for fastlegen min det med å sende resepter på minste kvantum til apoteket, noe som gjør at det blir et salig renneri. Har tatt det opp sikkert 10 ganger med fastlegen, men vikaren kan tydeligvis ikke lese.

Rengjøring, klesvask er rene torturen når man må presse seg til å gjøre ting man ikke klarer å gjennomføre. Nå er det så skittent hos oss at jeg er flau over å lukke folk inn her, så isolasjonen er stor.

Hadde vært interessant å høre om hvordan hun har klart å få så mye hjelp.

Anonymkode: 76e3f...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut. Som noen nevner, hva med enslige foreldre? De må jo pent klare alt selv. Hva med eldre som ikke er syke nok for sykehjem, men fortsatt har problemer med balansen, styrken, får de så mye hjelp?

 

Nei dette høres urettferdig ut. Eller så er det noe som ikke ble sagt, for eksempel at mannen er syk og/eller flere av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så ikke innslaget, men ut fra det du beskriver høres det fryktelig urettferdig ut. Jeg har fortsatt denne saken friskt i minnet.

Det var sannsynligvis forskjellige kommuner, med forskjellig budsjett og regelverk som gir slik forsjellsbehandling.


Marianne brakk beinet - fikk ingen hjelp til å passe tre bleiebarn.Hva gjør man med gips, krykker og eneansvar for tre barn under to år?

Anonymkode: 45615...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller fra kommuner. Jeg er kronisk syk, og enslig mor på fulltid. Får ingen hjelp, da jeg bor i feil kommune. Da jeg bodde med barnefaren, så søkte vi og om hjelp av kommunene, det kunne vi få, men ville koste oss 260 kr timen. Da vi hadde samlet inntekt på 420 000.

Anonymkode: 712b6...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner jeg blir litt irritert ja, over at et par der mannen er frisk og rask, skal få tildelt husarbeidshjelp bare fordi det er kvinnen som er syk i heimen. Det hadde IKKE skjedd om det var mannen som var syk, og kvinnen var frisk og rask, garantert!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dersom man pålegger den friske partner å gjøre alt, så ender den syke raskt opp som evig singel.

Anonymkode: ad71e...553

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dersom man pålegger den friske partner å gjøre alt, så ender den syke raskt opp som evig singel.

Anonymkode: ad71e...553

Det tror jeg gjelder langt ifra alle

Det finnes mange par hvor den ene parten tar seg av både jobb og hjem, og den andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så akkurat på God Morgen Norge om en dame med ME, som har fått masse praktisk hjelp i hjemmet fra kommunen, altså til husvask, klesvask osv. Dette til tross for at hun har en frisk og oppegående mann. Hvorfor får slike mennesker hjelp, når det finnes en voksenperson til i husstanden? Det er vel ikke noe verre for ham å ta alt som må gjøres enn det er for mange aleneforeldre? Synes dette er sløsing med kommunens ressurser, de burde gå til enslige voksne som trenger hjelp, ikke der hvor det finnes en frisk og oppegående voksen til i husstanden. Enig?

Anonymkode: febcb...0ef

 

Skal mannen legge ned bedriften og bli hjemmeværende da mener du?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at ulike kommuner/bydeler har ulik etterspørsel og ressurser, derfor oppleves det som at det blir skjevfordelt. 
Jeg bodde en tid litt utenfor bykjernen, og da var det ingen problemer å komme til hos psykiatrisk sykepleier for ukentlig samtale og/eller tur, men da jeg flyttet mer sentralt var denne tjenesten forbeholdt de som var psykotiske eller andre alvorlig psykisk syke som fikk levert medisiner på døren... 

Endret av Sjay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå fikk ikke jeg God Morgen Norge, ble det sagt at mannen var frisk?

Hjemme hos oss så fikk mannen min progressiv MS, mens jeg har har en annen alvorlig sykdom som har gitt meg fattige . Vi ble syke omtrent samtidig og slike sykdommer kommer ofte snikende. Vi får ingen hjelp, jeg klarer ikke å gå i butikken eller på apoteket. Det må den syke mannen min gjøre.

Han reiser snart på 5 ukers rehabilitering, men er usikker på om han tør å reise fra meg. Vi vet at jeg får store problemer siden ferskvarer ikke holder seg i flere uker, vi har heller ikke plass i kjøleskapet til det. I tillegg så har vikaren for fastlegen min det med å sende resepter på minste kvantum til apoteket, noe som gjør at det blir et salig renneri. Har tatt det opp sikkert 10 ganger med fastlegen, men vikaren kan tydeligvis ikke lese.

Rengjøring, klesvask er rene torturen når man må presse seg til å gjøre ting man ikke klarer å gjennomføre. Nå er det så skittent hos oss at jeg er flau over å lukke folk inn her, så isolasjonen er stor.

Hadde vært interessant å høre om hvordan hun har klart å få så mye hjelp.

Anonymkode: 76e3f...4c7

Mannen var i full jobb.

Anonymkode: febcb...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dersom man pålegger den friske partner å gjøre alt, så ender den syke raskt opp som evig singel.

Anonymkode: ad71e...553

Eh, det er vel ikke noe argument for økonomisk støtte eller ei. Mange som er single her i verden.

Anonymkode: febcb...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh, det er vel ikke noe argument for økonomisk støtte eller ei. Mange som er single her i verden.

Anonymkode: febcb...0ef

Du mener praktisk støtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjemmehjelp, kronisk syk. Må selvsagt betale for det, men betalingen regnes ut fra inntekt. Støvsuging ble ikke tatt med da mitt barn i barneskolen klarer å gjøre dette. Så enig med TS, merkelig at mannen ikke må gjøre det. 

Husker forøvrig fra da jeg selv jobbet i hjemmetjenesten, så var det mange nesten friske (men dog, eldre) menn som fikk hjemmehjelp, og mange der kona var dårlig og mannen pensjonist, men frisk. Så jeg vet at i vår kommune tok de "hensyn" til at menn ikke var vandt til å vaske og gjøre husarbeid. Noe jeg er litt delt på, jeg synes de eldre skal få slippe å omstille seg til full likestilling når de bare har et tiår igjen å leve, men samtidig så er det feil at ressursene går til dette. 

Og som nevnt, mitt barn i barneskolen er medregnet i husarbeidet her av kommunen. 

Anonymkode: 87eef...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, debattanten skrev:

 

Skal mannen legge ned bedriften og bli hjemmeværende da mener du?

Så det er bare mennesker i parforhold som driver egne bedrifter/har krevende jobber? ALLE friske oppegående mennesker klarer det minimumet som kreves i et hus, uansett jobb. Er mer riktig at man betaler hushjelp selv enn å få tilskudd av kommunen i tilfeller som dette, hvor kun en av partene er syke.

Anonymkode: febcb...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg så innslaget på God Morgen Norge, og jeg reagerte også, hun sa det med et stort smil at det hadde kommet en dame hjem til dem flere ganger i uken, støvsuget og vasket, vasket og brettet klær, og at dette var så fantastisk for da kunne mannen jobbe som vanlig. Jeg tolket det som at det ikke ble ekstra arbeid på mannen, for nå fikk de alså hjelp av denne damen som kom. 

Ja, dette må være forskjellig kommune til kommune. Det er ikke slikt tilbud i min kommune iallefall.  

Anonymkode: 52b37...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bare mennesker i parforhold som driver egne bedrifter/har krevende jobber? ALLE friske oppegående mennesker klarer det minimumet som kreves i et hus, uansett jobb. Er mer riktig at man betaler hushjelp selv enn å få tilskudd av kommunen i tilfeller som dette, hvor kun en av partene er syke.

Anonymkode: febcb...0ef

 

Har jeg sagt det? Ingen som har sagt noe om at dette tilbudet gjelder folk i parforhold i denne kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss hun er så syk så tenker jeg at hun umulig kan rote så mye. Om de har spist middag klarer vel mannen å ta hennes tallerken i samme slengen. Når han vasker egne klær så er det fort gjort å bare ta hennes klær samtidig. 

Rydding og matlaging tar ikke så mye tid som folk skal ha det til. Under matlaging setter man ofte bare på en ovn eller tar vann i en kjele, lar det koke eller steke. Så kan man slappe av mens potetene koker. Steking av grønnsaker og kjøttdeig tar bare et par minutter der man faktisk står og gjør noe. Støvsuge gulvet er ikke så mye mer slitsomt enn sex for eksempel. Vasking av klær er bare å sortere, slenge inn i vaskemaskinen, ta litt pulver oppi. Henge på tørk og legge i klesskap. Det tar meg ikke 10 minutter engang, og jeg gjør det ikke hver dag.

Mannen klarer vel å ofre 20 minutter hver dag til matlaging og rydding. Da har jeg kun beregnet tiden det tar å fysisk lage maten, ikke dødtiden mens man venter på at ting står i ovnen i 30 minutter. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer nok fra kommune til kommune. Var i en lignende situasjon en gang. Min mann var bortreist på jobb i to uker av gangen. Jeg var alene hjemme med en smårolling, en baby og krykker. Kontaktet kommunen i håp om å få litt hjelp (tenkte på husmorvikar som vi hadde før i tiden). De sa at jeg ikke kunne få hjelp så lenge jeg hadde familie. Familien min bodde ti mil unna, og samtlige var i full jobb. Kontaktet Frivillighetssentralen, men nei, det var ikke den slags hjelp de tilbød. Kontaktet kommunen igjen, og fikk innvilget hjemmesykepleie. De kunne komme kl. 8,12,16 og 20 for å skifte bleie og løfte opp babyen til meg så jeg kunne amme. Som om bæsj og sult kommer på eksakte tidspunkt........!

Nei, hjelpen for meg kom som sendt fra himmelen i form av en nybakt mor jeg hadde "møtt" på et mammaforum på internett. Hun tok med sin egen nyfødte baby, reiste de nødvendige milene til meg, og bodde hos meg den tiden min mann var på jobb! Ære være henne og hennes omsorg for andre! Jeg var og er fortsatt uendelig takknemlig for at slike fantastiske mennesker finnes!!!

Min kommentar til saken TS refererer til er at de må være utrolig heldig men kommunen de bor i!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...