Gå til innhold

Er jeg pliktig til å søke om fri når jeg ikke jobber?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt som deltidshjelp med faste vakter hver tirsdag og annenhver lørdag ved siden av studier. Er det noen som vet om jeg for eksempel kan reise bort onsdag-fredag uten å måtte søke om ferie når jeg uansett ikke jobber fast? 

Anonymkode: a5ae2...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kam reise bort når du ikke har vakter, trenger ikke å si fra om det :) 

Anonymkode: da0fd...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint reise bort i sånne korte perioder og trenger ikke søke fri, men særlig hvis det er en liten arbeidsplass med få ansatte, så er det høflig å si ifra til leder (ingen kan klage hvis du ikke gjør det, men da gjør du det lettere for dem å planlegge hvis det blir sykdom).

Anonymkode: a5544...e59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan fint reise bort i sånne korte perioder og trenger ikke søke fri, men særlig hvis det er en liten arbeidsplass med få ansatte, så er det høflig å si ifra til leder (ingen kan klage hvis du ikke gjør det, men da gjør du det lettere for dem å planlegge hvis det blir sykdom).

Anonymkode: a5544...e59

TS er da ikke pliktig til å ta andres vakter ved sykdom da kontrakten fastsetter hver tirsdag og annenhver lørdag som arbeidsdager. 

 

Anonymkode: 8a3a6...71c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS er da ikke pliktig til å ta andres vakter ved sykdom da kontrakten fastsetter hver tirsdag og annenhver lørdag som arbeidsdager. 

Anonymkode: 8a3a6...71c

Nei. Jeg vet ikke hvem du diskuterer med som har sagt at TS er pliktig til å ta andres vakter. Hyggelig å snakke med stråmenn?

Det jeg sier er at særlig på små arbeidsplasser så kan det være høflig å si ifra (ikke søke fri - men gi beskjed om at man er borte), så slipper lederen å ringe TS og spørre om hn kan jobbe hvis noen blir syk, siden hn da allerede har fått beskjed om at TS er borte.

Anonymkode: a5544...e59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du egentlig ikke du må det, men at det er litt ulikt fra sted til sted hva som praktiseres. 

Jeg jobber også vedsiden av studier. Har 10% kontrakt, men blir bare til tider bare satt opp på vakter tilsvarede 100% uten å bli spurt en gang og vi har fått beskjed om at vi til og med må søke fri om søndagen hvis vi skal vekk. Selv om vi ikke er åpen da! Så hos oss må vi kunne jobbe om vi ikke har søkt fri..... tror ikke det er helt innenfor egentlig.

Anonymkode: 646dc...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg vet ikke hvem du diskuterer med som har sagt at TS er pliktig til å ta andres vakter. Hyggelig å snakke med stråmenn?

Det jeg sier er at særlig på små arbeidsplasser så kan det være høflig å si ifra (ikke søke fri - men gi beskjed om at man er borte), så slipper lederen å ringe TS og spørre om hn kan jobbe hvis noen blir syk, siden hn da allerede har fått beskjed om at TS er borte.

Anonymkode: a5544...e59

Det er helt tullete å gi beskjed om at man ikke kan jobbe de dagene man ikke har faste vakter i tilfelle det skulle dukke opp sykdom. Som skrevet er ikke TS pliktig til å ta på seg andres vakter ved sykdom, og hun trenger dermed ikke å si ifra at hun skal reise bort når hun ikke har vakter. At TS ikke kan når sjefen ringer er ikke hennes problem da de uansett ikke kan regne med at hun kan ta disse vaktene. 

Anonymkode: 8a3a6...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt tullete å gi beskjed om at man ikke kan jobbe de dagene man ikke har faste vakter i tilfelle det skulle dukke opp sykdom. Som skrevet er ikke TS pliktig til å ta på seg andres vakter ved sykdom, og hun trenger dermed ikke å si ifra at hun skal reise bort når hun ikke har vakter. At TS ikke kan når sjefen ringer er ikke hennes problem da de uansett ikke kan regne med at hun kan ta disse vaktene. 

Anonymkode: 8a3a6...71c

Det er ikke tullete, det er for å gjøre det enklere for bedriften ved sykdom. Ingen har sagt noe om plikt! Dette er noe man evt gjør for å være grei (og å slippe eventuelle telefonsamtaler mens man er på ferie). Må vi gjenta dette igjen eller skjønner du hva du leser nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. februar 2016 at 23.37, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg vet ikke hvem du diskuterer med som har sagt at TS er pliktig til å ta andres vakter. Hyggelig å snakke med stråmenn?

Det jeg sier er at særlig på små arbeidsplasser så kan det være høflig å si ifra (ikke søke fri - men gi beskjed om at man er borte), så slipper lederen å ringe TS og spørre om hn kan jobbe hvis noen blir syk, siden hn da allerede har fått beskjed om at TS er borte.

Anonymkode: a5544...e59

Helt enig med seg, si ifra og vær ydmyk. godt forhold til sjefen er alfa omega. Hos oss er det bedt om at vi spør litt god tid i forveien uansett, både for sjefen og hverandre. Handler litt om vanlig folkeskikk og å være høflig i forhold til hverandre og et godt arbeidsmiljø :-) dere hadde vell ønsker at de andre skulle gjort det og regner jeg med :-) 

Vi har ikke krav om å spørre i forveien, men de ønsker dette, noe alle synes er helt ok slik at vi er klar over det og det står på timelistene :-) 

Anonymkode: ee9a6...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. februar 2016 at 0.01, AnonymBruker skrev:

Tror du egentlig ikke du må det, men at det er litt ulikt fra sted til sted hva som praktiseres. 

Jeg jobber også vedsiden av studier. Har 10% kontrakt, men blir bare til tider bare satt opp på vakter tilsvarede 100% uten å bli spurt en gang og vi har fått beskjed om at vi til og med må søke fri om søndagen hvis vi skal vekk. Selv om vi ikke er åpen da! Så hos oss må vi kunne jobbe om vi ikke har søkt fri..... tror ikke det er helt innenfor egentlig.

Anonymkode: 646dc...24f

Her er det nok sjefen din som ikke har alt på stell...

Anonymkode: 1d225...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11. februar 2016 at 9.56, peppermyntete skrev:

Det er ikke tullete, det er for å gjøre det enklere for bedriften ved sykdom. Ingen har sagt noe om plikt! Dette er noe man evt gjør for å være grei (og å slippe eventuelle telefonsamtaler mens man er på ferie). Må vi gjenta dette igjen eller skjønner du hva du leser nå?

Gøy at du er så grinete når du prøver å få frem at man skal være høflig...

Jeg er forøvrig enig med den som sier at man ikke er pliktig å melde fra hva man gjør på fridager. Har man kontrakt på spesifikke dager er det dette som gjelder. Er man derimot ansatt som ringehjelp (i tillegg) er det en annen sak. Min erfaring er at ledere ikke klarer å holde styr på hvem som er bortreist når. Er de i beit for folk ringer de uansett.

Anonymkode: 1d225...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gøy at du er så grinete når du prøver å få frem at man skal være høflig...

Jeg er forøvrig enig med den som sier at man ikke er pliktig å melde fra hva man gjør på fridager. Har man kontrakt på spesifikke dager er det dette som gjelder. Er man derimot ansatt som ringehjelp (i tillegg) er det en annen sak. Min erfaring er at ledere ikke klarer å holde styr på hvem som er bortreist når. Er de i beit for folk ringer de uansett.

Anonymkode: 1d225...3a2

Det er forskjell på grinete og oppgitt :)

Du sier jo akkurat det samme som personen jeg var oppgitt på, men jeg skal la være å gjenta nå slik at jeg ikke er meggete :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...