Gå til innhold

Myers Briggs personlighetstype


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Glidelås
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har vi de kognitive funksjonene Ne og Si til felles. Synes ENTPer og ENTPer er ganske like generelt. Elsker Ne-funksjonen som forsyner oss med nonstop kreative ideer og muligheter :D

Anonymkode: a94fd...a01

Kult! :) Så ENFP og ENTP er veldig like? Hva er evt forskjell på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt neste prosjekt er å analysere hvilke personlighetstyper folk rundt meg er; spesielt nye folk jeg møter. For meg som Tenker imotsetning til Føler, og intuitiv fremfor sensing, har jeg lettere for å legge mer vekt på hva som blir sagt enn kroppsspråket (eller kanskje er det bare en personlig greie). I slike tilfeller blir det enklere å vite hvordan man best mulig kan forholde seg til andre og unngå misforståelser. Jeg har av og til tolket ting feil og nå når jeg har lest mer om venner's personlighetstyper forstår jeg den egentlige situasjonen. F.eks. er jeg ofte likefrem og noen kan synes det er fornærmende. Ved hjelp av MBTI kan jeg nå finne ut av hvem jeg bør være mer fintfølende overfor. Veldig nyttig!

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Glidelås skrev:

Kult! :) Så ENFP og ENTP er veldig like? Hva er evt forskjell på dem?

Her er et innlegg ang. forskjell på ENTP og ENFP: https://www.quora.com/Myers-Briggs-Type-Indicator/What-are-the-crucial-differences-between-ENFPs-and-ENTPs I det første svaret ang. Colombia var beskrivelsen helt treffende ang. meg. Hva synes du for din del?

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg pleier å veksle mellom INTP og INTJ, blir som oftest den siste. Tror det avhenger litt av om jeg er oppe eller nede faktisk, og sikkert litt avhengig av hvilken test jeg tar. Artig å lese om da, men jeg legger ikke så mye i det.

Endret av Raindrops
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg pleier å veksle mellom INTP og INTJ, blir som oftest den siste. Tror det avhenger litt av om jeg er oppe eller nede faktisk, og sikkert litt avhengig av hvilken test jeg tar. Artig å lese om da, men jeg legger ikke så mye i det.

Men INTP og INTJ deler ikke samme dominante kognitive funksjon. Den forandrer seg ikke selv om man er oppe eller nede. Synes du Ni eller Ti høres mer nærliggende ut?

Anonymkode: a94fd...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men INTP og INTJ deler ikke samme dominante kognitive funksjon. Den forandrer seg ikke selv om man er oppe eller nede. Synes du Ni eller Ti høres mer nærliggende ut?

Anonymkode: a94fd...a01

Ni eller Ti? Aner ikke hva du snakker om, jeg har ikke satt meg spesielt godt inn i dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Raindrops skrev:

Ni eller Ti? Aner ikke hva du snakker om, jeg har ikke satt meg spesielt godt inn i dette :P

Ni: http://www.cognitiveprocesses.com/Cognitive-Functions/Introverted-iNtuiting.cfm
 
og
 
Ti: http://www.cognitiveprocesses.com/Cognitive-Functions/Introverted-Thinking.cfm

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Ni: http://www.cognitiveprocesses.com/Cognitive-Functions/Introverted-iNtuiting.cfm
 
og
 
Ti: http://www.cognitiveprocesses.com/Cognitive-Functions/Introverted-Thinking.cfm

Anonymkode: a94fd...a01

Åja, Ni tror jeg. Leste litt her også: http://personalityjunkie.com/08/intj-vs-intp-type-differences/

Kjenner meg nok mest igjen i INTJ, men det er jo også den jeg stort sett ender opp på, så jeg er kanskje litt farget av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner tror jeg er utadvendt, mens jeg i virkeligheten er innadvendt. Er INFP☺men oppleves vel mer som ENFP utad (til tross for at de ikke deler den dominante kognitive funksjonen). Vanskelig dette 😇

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Raindrops skrev:

Åja, Ni tror jeg. Leste litt her også: http://personalityjunkie.com/08/intj-vs-intp-type-differences/

Kjenner meg nok mest igjen i INTJ, men det er jo også den jeg stort sett ender opp på, så jeg er kanskje litt farget av det.

 

Ja, da er du kanskje INTJ. Men du kan dobbelsjekke det om du vil med INTJs andre og kanskje tredje og fjerde kognitive funksjon i den rekkefølgen. Ifølge MBTI har man 4 fremtredende kognitive funksjoner og 4 skygge funksjoner. De utvikler seg i løpet av livet i forhold til modenheten. I følge Store Norske Leksikon er "Kognitive funksjoner, de mentale funksjoner som har betydning for erkjennelse, tenkning og kunnskapservervelse. Kognitive funksjoner omfatter sanseoppfattelse (persepsjon), oppmerksomhet (konsentrasjonsevne), hukommelse og logiske evner (begrepsdannelse, resonnerende evner, teoretisk intelligens), problemløsning og språk."

Dette igjen jeg oss en kombinasjon som MBTI bruker i forhold til Extroversion vs. introversion, intuitive vs. sensing, thinker vs feeler og perception vs. judging.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glidelås
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er et innlegg ang. forskjell på ENTP og ENFP: https://www.quora.com/Myers-Briggs-Type-Indicator/What-are-the-crucial-differences-between-ENFPs-and-ENTPs I det første svaret ang. Colombia var beskrivelsen helt treffende ang. meg. Hva synes du for din del?

Anonymkode: a94fd...a01

Min var veldig treffende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Personenmeg skrev:

De fleste jeg kjenner tror jeg er utadvendt, mens jeg i virkeligheten er innadvendt. Er INFP☺men oppleves vel mer som ENFP utad

Introversion og Extroversion i forhold til MBTI handler i hovedsak om hvor man får energi fra. Mange Introverted har ingenting imot å være i store forsamlinger f.eks. men de får altså først og fremst energi fra det indre. Jeg er motsatt, jeg får først og fremst energi fra mine omgivelser. Elsker å dra alene på nettverksklubber og møte nye mennesker og få nye impulser. Da får jeg energi til alt annet jeg driver på med ellers. Når det er sagt er ENTP den minst Extroverted av de extroverted. Hvis jeg ikke får intellektuell stimulans utenfra, kan jeg av og til sitte ukevis hjemme og utforske nye ting selv.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk INFJ, kjenner meg veldig igjen. Er både introvert og en følelsesbombe av natur og føler meg veldig alene om å være sånn. 

Anonymkode: a48d0...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Introversion og Extroversion i forhold til MBTI handler i hovedsak om hvor man får energi fra. Mange Introverted har ingenting imot å være i store forsamlinger f.eks. men de får altså først og fremst energi fra det indre. Jeg er motsatt, jeg får først og fremst energi fra mine omgivelser. Elsker å dra alene på nettverksklubber og møte nye mennesker og få nye impulser. Da får jeg energi til alt annet jeg driver på med ellers. Når det er sagt er ENTP den minst Extroverted av de extroverted. Hvis jeg ikke får intellektuell stimulans utenfra, kan jeg av og til sitte ukevis hjemme og utforske nye ting selv.

Anonymkode: a94fd...a01

Edit: men det er først og fremst den dominante kognitive funksjonen som utgjør hvordan man oppfattes. ENFP og INFP har deler ikke den dominante funksjonen.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Glidelås skrev:

Min var veldig treffende!

Kult at det stemte. Jeg har ikke fått testet det på noen ENFP før.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk INFJ, kjenner meg veldig igjen. Er både introvert og en følelsesbombe av natur og føler meg veldig alene om å være sånn. 

Anonymkode: a48d0...471

Jeg fikk også INFJ :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er 16 forskjellige personlighetstyper i MBTI og hver har sin unike rekkefølge av 8 kognitive funksjoner.

Nederst på følgende side finner man en oversikt over de kognitive funksjonene innen hver personlighetstype. http://www.cognitiveprocesses.com/16Types/16Types.cfm

Her er en god link til å bedre forstå Carl Jungs teorier om kognitive funksjoner: http://personalitygrowth.com/cognitive-functions/

Jeg er enig i det noen her på denne tråden skrev om sammenligning mellom horoskop-beskrivelser og det enkelte nettsider skriver om personlighetstypene. Det kan virke lite vitenskapelig. Men MBTI er basert på 50 års psykologisk forskning og er basert på den kjente sveitsiske psykologen Carl Jungs forskning. Det er først når man studerer de kognitive funksjonene at man forstår at dette faktisk er vitenskapelig og kan bli tatt seriøst.

Anonymkode: a94fd...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en sånn slags test i forbindeles med noe karriereveiledning for en stund siden, sa meg ikke noe jeg ikke visste fra før. "Veilederen"/Coachen forstod ikke hvorfor jeg skårte høyt på både ekstrovert og introvert, der forsvant profesjonaliteten form in del, mth til noen som følger noen enkle skjemaer så blindt. Selv fant jeg antall, spørsmål og tid ganske for lite til å ta den så seriøst. Og tror nok at et er en del inkonsistenser for min del. Det blir nok som Hog sier; Horoskoper stemmer jo og ogso godt, selv på flere stjernetegn. Foretrekker å finne ut av meg selv ved å lytte til....meg selv. Ble forresten INFP.

Har sett og tatt mer komplette tester før for å si det sånn. Det er jo en morsom ting å leke seg med, men jeg finner det litt merkelig at så mange profesjonelle bruker den så ukritisk, fremfor sin egen fornuft.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...