Gå til innhold

Spise mer!!?


Trutle

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har siden 1 januar benyttet meg av lifesum-appen og fitbit aktivitetsarmbånd + app. Disse er også synkroniserte med hverandre sånn at lifesum-appen vet hvor aktiv jeg har vært, og fitbit-appen vet hvor mye jeg har spist.

Jeg har et par spm, men først litt om meg : 

Er en 26 år gammel jente som er ca 171 høy og veier ca 67 kg. Jeg har en aktiv jobb som innebærer mye gåing (pleier å ha mellom 6000 og 8000 skritt ved endt arbeidsdag). Jeg prøver å jogge hvertfall  2 ganger i uka, noen ganger blir det 4 og 5 ganger i uka. Min faste runde er på ca 6 km, og jeg jogger i moderat tempo. Dersom jeg ikke jogger på planlagt joggedag pleier jeg å trene hjemme. Da varierer jeg mellom yoga eller en form for " dance workout " + litt styrke. Jeg syntes selv jeg er ganske aktiv! 😊 målene mine er å få en sterkere, sprekere og strammere kropp, samt gå ned et par kilo på en strukturert og sunn måte. Har ikke dårlig tid så har derfor tatt vanskelighetsgrad "medium" i appene. (Som vil si at jeg skal nå målet mitt ang vekt innen sommerferien, dvs ca 0,1-0,2 kilo i uka).

Nå over til spørsmålene : Ifølge målene jeg har satt meg og plottet inn i lifesum-appen og fitbit-appen, pleier jeg å ligge under med 300-600 kalorier. Jeg har altså hver dag et x-antall kalorier "utestående". Likevel er jeg sjeldent sulten. Jeg spiser mange små og varierte måltider (ca 5 ganger om dagen med 3-4 timers mellomrom).

Er dette dumt med tanke på målene jeg har satt meg? Er det farlig? 

Jeg kan ta dagen I dag som et eksempel : Jeg har forbrent 2631 kalorier, og spist 1489 kalorier. Lifesum-appen sier at jeg har 588 " utestående " kalorier, og fitbit-appen sier jeg har 642 " utestående " kalorier. ( Så ca 600 da ). Jeg har altså ikke spist nok ifølge appene, men jeg er jo ikke sulten! Jeg orker ikke å gå rundt å være STAPPMETT heller! 

Bør jeg gjøre noe annerledes? Bør jeg høre på min egen kropp, eller appene? (Dumt spørsmål egentlig.. haha.. appene tar snart over livene våres 😂 )  jeg har hvertfall ikke mye strukturert erfaring med dette, hverken å gå ned kilo eller "pusse opp" kroppen litt, og jeg syntes disse appene har vært fine veiledere på veien så langt. 

 

Noen som har noen tanker rundt dette?  Setter pris på alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er målet? Å holde vekten? Jeg ville spist som normalt og eventuelt gått på vekten om 1-2 uker og sjekket om den forandret seg. Dersom du trenger styrke og vil bygge muskler, da er ikke det beste å gå etter vekt, siden muskler veier. Så lenge vekten er der du vil ha den og du har et sunt forhold til vekt, så hadde jeg hørt på kroppen

Anonymkode: f38ca...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Trutle skrev:

Jeg kan ta dagen I dag som et eksempel : Jeg har forbrent 2631 kalorier, og spist 1489 kalorier. Lifesum-appen sier at jeg har 588 " utestående " kalorier, og fitbit-appen sier jeg har 642 " utestående " kalorier. ( Så ca 600 da ). Jeg har altså ikke spist nok ifølge appene, men jeg er jo ikke sulten! Jeg orker ikke å gå rundt å være STAPPMETT heller! 

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom sultfølelse og mengden energi kroppen trenger. Du kan fint føle deg mett og likevel ikke ha spist nok. Et alternativ er å spise mer energitett mat.

Hvordan har vekten din utviklet seg siden 1. januar? Synker den sakte og sikkert spiser du passe. Synker den fort spiser du for lite. Er vekten stabil eller stiger spiser du for mye.

Anonymkode: bbf6c...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom sultfølelse og mengden energi kroppen trenger. Du kan fint føle deg mett og likevel ikke ha spist nok. Et alternativ er å spise mer energitett mat.

Hvordan har vekten din utviklet seg siden 1. januar? Synker den sakte og sikkert spiser du passe. Synker den fort spiser du for lite. Er vekten stabil eller stiger spiser du for mye.

Anonymkode: bbf6c...cf2

Jeg har gått ned litt under 1 kg siden 1 januar uten å føle meg sulten eller med lite energi. Orker fortsatt å trene osv :) kanskje jeg bare legger for mye lit i appene? :) har du noen forslag til mer energitett mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke spise MER, men spise annerledes. Trenger ikke nødvendigvis begynne nå, men du kan ikke leve på 1500 kcal for alltid. Hvis du fortsatt vil ned i vekt kan du jo fortsette slik hvis formen føles god - men husk, ikke for alltid.

For å spise mer energitett kan du legge til olivenolje/rømme i salaten, ha mer smør på skiva, mer smør i grønnsaksmosen, spise mer ost, kanskje drikke et ekstra glass med melk, ha frø/nøtter i salaten eller havregrøten etc, en frukt ekstra til dagen, litt tykkere brødskiver... Skal ikke så mye til (og det er derfor noen sliter med å spise så lite som 1500 kcal, fordi de ikke greier å fjerne disse små tingene som har stor effekt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noe godt svar til deg, men... Jeg håper du kan svare meg på hvordan du får lifesum til å synkronisere mat/kalorier spist til Fitbit? jeg har bare fått lifsum til å hente info (skritt, kalorier forbrent) fra fitbit, men ikke omvendt?

Anonymkode: 7e141...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest førstedamen

Hvis du finner ut at du MÅ spise mer med tanke på treningsmengde (noe jeg ikke kan svare på) så vil jeg anbefale slike kaloridrikker eller fiberdrikker eller om så bare smoothie. Bruker alt dette ettersom jeg prøver å legge på meg til enhver tid, og ikke kan spise mer enn jeg allerede spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ikke noe godt svar til deg, men... Jeg håper du kan svare meg på hvordan du får lifesum til å synkronisere mat/kalorier spist til Fitbit? jeg har bare fått lifsum til å hente info (skritt, kalorier forbrent) fra fitbit, men ikke omvendt?

Anonymkode: 7e141...e44

Hei! Ser nå at det ble litt feil skrevet i innlegget mitt. Skrev det slik for å slippe å forklare alt for detaljert 😂 

Jeg scanner/fører opp det jeg skriver i lifesum appen, slik at den regner ut, også må jeg skrive inn antall kalorier i fitbit appen selv. Syntes det er sykt irriterende at det bare er en "enveiskommunikasjon" mellom de appene! 😬 

Andre må gjerne fortelle oss hvordan (om mulig) man får appene til å ha en "dialog" 😊

Endret av Trutle
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...