Gå til innhold

Drikke mengde vann pr dag; gjelder dette også te?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, teknosilje skrev:

Dette er feil. Når hjernen sender signal om at man er tørst, har man allerede drukket for lite. 

Sier hvem? Og hvorfor? Er ikke det litt som å si at når hjernen sender et signal om at man trenger å trekke pusten, så har man pustet for lite, og burde hyperventilere hele tiden?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Mann 42 skrev:

Sier hvem? Og hvorfor? Er ikke det litt som å si at når hjernen sender et signal om at man trenger å trekke pusten, så har man pustet for lite, og burde hyperventilere hele tiden?

 

Sitat

Bare du blir litt dehydrert merker du det på kroppen. Det skal faktisk ikke mer til enn at du mister under 1 prosent av væskenivået før det får konsekvenser for humør, energinivå og konsentrasjonsevne. Det viser to ferske studier fra University of Connecticut's Human Performance Laboratory.

Det er først når du nærmer deg et væsketap på 1-2 prosent at du begynner å kjenne at du er tørst. 

 

Anonymkode: 03964...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mann 42 skrev:

Sier hvem? Og hvorfor? Er ikke det litt som å si at når hjernen sender et signal om at man trenger å trekke pusten, så har man pustet for lite, og burde hyperventilere hele tiden?

 

Sitat

Følelsen av tørste kommer ikke før vi er mellom 1 og 2 prosent deydrert. Da har allerede dehydreringen startet og begynt å påvirke hvordan hjernen og kroppen fungerer. Dehydrering rammer alle, uansett om vi sitter ved kontorpulten hele dagen, eller løper maraton, sa Lawrence E. Armstrong, fysiologiprofessor ved University of Connecticut, til News Medical.

Han sto bak den ene studien, der det kom frem at kvinner er mer sensible for dehydrering enn menn. Ved mild dehydrering rapporterte kvinnene om tretthet, hodepine og konsentrasjonsproblemer.

 

Anonymkode: 03964...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mann 42 skrev:

Sier hvem? Og hvorfor? Er ikke det litt som å si at når hjernen sender et signal om at man trenger å trekke pusten, så har man pustet for lite, og burde hyperventilere hele tiden?

Nei, det er det absolutt ikke 😂

Svar har du fått av anonym 570 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB 570 sier at kroppen ikke varsler om at den vil ha vann før man har et væskeunderskudd på 1-2 prosent. Vel, la oss regne på det. Det blir litt grovt, selvsagt. Et menneske består av gjennomsnittlig ca 80% vann regnet etter vekt. Det vil si at dersom du veier 70 kg, så vil 54 kg av det være vann, hvilket igjen vil si at en gjennomsnitts person vil bli varslet av kroppen sin om at han trenger å drikke ett eller annet når han er en halvliter i underskudd. Jeg syns det virker veldig tilforlatelig, og i samsvar med det jeg har hevdet lenger oppe i tråden.

Nå vet ikke jeg helt hva som er definisjonen på tørst i disse studiene, men er IKKE dehydrering. Å være i manko på en halv liter vann for å holde et optimalt væskenivå i kroppen er ikke dehydrering.. Det er normal tørst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mann 42 skrev:

AB 570 sier at kroppen ikke varsler om at den vil ha vann før man har et væskeunderskudd på 1-2 prosent. Vel, la oss regne på det. Det blir litt grovt, selvsagt. Et menneske består av gjennomsnittlig ca 80% vann regnet etter vekt. Det vil si at dersom du veier 70 kg, så vil 54 kg av det være vann, hvilket igjen vil si at en gjennomsnitts person vil bli varslet av kroppen sin om at han trenger å drikke ett eller annet når han er en halvliter i underskudd. Jeg syns det virker veldig tilforlatelig, og i samsvar med det jeg har hevdet lenger oppe i tråden.

Nå vet ikke jeg helt hva som er definisjonen på tørst i disse studiene, men er IKKE dehydrering. Å være i manko på en halv liter vann for å holde et optimalt væskenivå i kroppen er ikke dehydrering.. Det er normal tørst.

Med tanke på at ikke alle får signaler så tidlig som etter 1-2% væske-underskudd siden noen kan gå en hel dag med bare 1-2 kopper vann OG at det faktisk får konsekvenser for kroppen, så er det ikke riktig å si at man bare skal drikke når man er tørst.

Og siden studier fra University of Connecticut's Human Performance Laboratory viser at så lite som et underskudd på under 1 prosent av væskenivået skal til før det får konsekvenser for humør, energinivå og konsentrasjonsevne, viser det enda bedre at man skal drikke vann før man blir tørst. Det betyr jo ikke at man skal drukne i vann. Det betyr bare at man bør drikke et glass vann idet man våkner om morgenen, til hvert måltid og på formiddag og på ettermiddag. Dessverre gjør ikke alle det og de går ofte rundt og undrer seg over hvorfor de er trøtte og ukonsentrerte på jobb.

Anonymkode: 03964...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt off topic, men er det like bra å drikke urtete (edit: som grønn te)? Jeg drikker en del grønn te, prøver å få meg minst 1-2 kopper hver dag, men er også innmari glad i Yogi sin urtete, detox-teen for eksempel. Er dette like bra? Eller bra på en annen måte? 

Endret av hypes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på at ikke alle får signaler så tidlig som etter 1-2% væske-underskudd siden noen kan gå en hel dag med bare 1-2 kopper vann OG at det faktisk får konsekvenser for kroppen, så er det ikke riktig å si at man bare skal drikke når man er tørst.

Og siden studier fra University of Connecticut's Human Performance Laboratory viser at så lite som et underskudd på under 1 prosent av væskenivået skal til før det får konsekvenser for humør, energinivå og konsentrasjonsevne, viser det enda bedre at man skal drikke vann før man blir tørst. Det betyr jo ikke at man skal drukne i vann. Det betyr bare at man bør drikke et glass vann idet man våkner om morgenen, til hvert måltid og på formiddag og på ettermiddag. Dessverre gjør ikke alle det og de går ofte rundt og undrer seg over hvorfor de er trøtte og ukonsentrerte på jobb.

Anonymkode: 03964...570

Folk som av en eller annen grunn ikke merker at de blir dehydrerte, bør nok passe på at de får i seg nok vann, og drikke regelmessig. Alle andre kan la kroppen varsle om den har behov for vann.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helseforsker vil avlive vannmyten

Fra artikkelen:  

"Carrol anbefaler likevel vann som tørstedrikk. Han ønsker bare å avlive myten om at man absolutt må drikke en viss mengde per dag. Istedet oppfordrer han til å kjenne på hva kroppen sier. Er du tørst, vil kroppen si ifra om det. - Du trenger ikke bekymre deg så voldsomt hvis du aldri er tørst. Menneskekroppen er programmert slik at den signaliserer at den trenger vann lenge før du faktisk blir dehydrert. " 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Frida skrev:

Helseforsker vil avlive vannmyten

Fra artikkelen:  

"Carrol anbefaler likevel vann som tørstedrikk. Han ønsker bare å avlive myten om at man absolutt må drikke en viss mengde per dag. Istedet oppfordrer han til å kjenne på hva kroppen sier. Er du tørst, vil kroppen si ifra om det. - Du trenger ikke bekymre deg så voldsomt hvis du aldri er tørst. Menneskekroppen er programmert slik at den signaliserer at den trenger vann lenge før du faktisk blir dehydrert. " 

Når du tenker over det, så er flaskevann et genialt produkt. Man klarer altså her å selge noe som i utgangspkt er gratis. Og ikke bare det, det vannet man kan tappe fra krana hjemme er stort sett renere enn det vannet du får på flaske. Men allikevel er det mange som kjøper dette mindreverdige vannet, bare det er tilsatt en vag sitrussmak eller noen illusoriske proteiner og/eller litt kullsyre. Jeg tør ikke engang TENKE på profittmarginen. Klart vannprodusentene driver aggressiv markedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mann 42 skrev:

Når du tenker over det, så er flaskevann et genialt produkt. Man klarer altså her å selge noe som i utgangspkt er gratis. Og ikke bare det, det vannet man kan tappe fra krana hjemme er stort sett renere enn det vannet du får på flaske. Men allikevel er det mange som kjøper dette mindreverdige vannet, bare det er tilsatt en vag sitrussmak eller noen illusoriske proteiner og/eller litt kullsyre. Jeg tør ikke engang TENKE på profittmarginen. Klart vannprodusentene driver aggressiv markedsføring.

Flaskevannet smaker ikke godt heller, uansett om det er med eller uten smak. Jeg måtte forresten sjekke om hva leamus er for å se om jeg har symptomer da jeg drikker ganske mye grønn te hver dag. :biggrin:  Men har ikke merket noe som helst, og leste at leamus forårsakes av mange ting, bl.a. stress, så jeg bælmer i meg grønn te med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mann 42 skrev:

Når du tenker over det, så er flaskevann et genialt produkt. Man klarer altså her å selge noe som i utgangspkt er gratis. Og ikke bare det, det vannet man kan tappe fra krana hjemme er stort sett renere enn det vannet du får på flaske. Men allikevel er det mange som kjøper dette mindreverdige vannet, bare det er tilsatt en vag sitrussmak eller noen illusoriske proteiner og/eller litt kullsyre. Jeg tør ikke engang TENKE på profittmarginen. Klart vannprodusentene driver aggressiv markedsføring.

Jeg kjøper vann på flaske...
Det har jeg gjort siden jeg flyttet inn her :fnise:

Mye mulig jeg er bortskjemt med "fjellvann", fordi vannet i kranen her smaker piss..Ok kanskje ikke så ille, men vannet smaker rart og titt og ofte blir vi bedt om å koke vannet. :)
Men det er flere steder hvor folk, enkelte plasser ser seg nødt til å kjøpe vann på flaske.
Det er jo litt kjipt ._.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mann 42 skrev:

Folk som av en eller annen grunn ikke merker at de blir dehydrerte, bør nok passe på at de får i seg nok vann, og drikke regelmessig. Alle andre kan la kroppen varsle om den har behov for vann.

Man vet jo ikke om man blir varslet før man blir dehydrert før man faktisk gjør en anstrengelse for å drikke regelmessig.

Anonymkode: 03964...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man vet jo ikke om man blir varslet før man blir dehydrert før man faktisk gjør en anstrengelse for å drikke regelmessig.

Anonymkode: 03964...570

Jeg tror faktisk det er stikk motsatt. Hvis du drikker når du føler at du trenger vann, og det resulterer i at du begynner å vise tegn på dehydrering, så bør du kanskje satse på regelmessig inntak av væske i tillegg til den maten du spiser..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mann 42 skrev:

Jeg tror faktisk det er stikk motsatt. Hvis du drikker når du føler at du trenger vann, og det resulterer i at du begynner å vise tegn på dehydrering, så bør du kanskje satse på regelmessig inntak av væske i tillegg til den maten du spiser..

Så flott at du påberoper deg bedre kunnskap enn leger og forskere!

Anonymkode: 03964...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mann 42 skrev:

Jeg tror faktisk det er stikk motsatt. Hvis du drikker når du føler at du trenger vann, og det resulterer i at du begynner å vise tegn på dehydrering, så bør du kanskje satse på regelmessig inntak av væske i tillegg til den maten du spiser..

Ikke alle vet de er dehydrerte skjønner du vel.

Anonymkode: 03964...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så flott at du påberoper deg bedre kunnskap enn leger og forskere!

Anonymkode: 03964...570

Å, unnskyld, jeg visste ikke at du var lege og forsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å huske at det har vært ganske mange artikler om at vi drikker for mye vann, ikke for lite. En gruppe som kanskje drikker for lite er eldre? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mann 42 skrev:

Å, unnskyld, jeg visste ikke at du var lege og forsker.

Du vet godt at jeg sikter til intervjuene av legene samt forskningsresultatene, mens du motsier deg de faktaene basert på din egen uvitenhet og trang til å motsi alt uten reflekterte argumenter.

Anonymkode: 03964...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...