Gå til innhold

Drikke mengde vann pr dag; gjelder dette også te?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har alle lest eller hørt at det å drikke en grei mengde vann daglig (uten å overdrive) er bra for hud og fordøyelse, og mye mer. Jeg har tørr/dehydrert og uren hud og har hørt at å drikke vann KAN hjelpe litt. 

Spørsmålet er:

Gjelder dette bare rent springvann, eller te også? Jeg drikker kanskje 4 kopper te per dag, er det like bra som å drikke 4 kopper rent springvann? Er det samme effekt? 

Drikker Pukka Cool Mint Green, den skal være koffeinfri.

Anonymkode: a88f4...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikk kun når du er tørst. Ikke overdriv, du risikerer å drukne. 

Anonymkode: b405a...989

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikk kun når du er tørst. Ikke overdriv, du risikerer å drukne. 

Anonymkode: b405a...989

Ja det gjør jeg allerede, men det var ikke det jeg spurte om her nå.

Anonymkode: a88f4...621

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drikk kun når du er tørst. Ikke overdriv, du risikerer å drukne. 

Anonymkode: b405a...989

Det er ikke nødvendigvis riktig. I mitt tilfelle drakk jeg bare rundt 1-2 kopper hver dag i årevis. Problemet var at jeg ikke følte meg spesielt tørst. Hjernen sendte ikke tørsthetssignaler. Så jeg glemte å drikke. Tenkte ikke på det. Dette fikk flere uheldige følger for kroppen. Så dere som sier at man bare skal drikke når man føler seg tørst, tar feil. Hjernen gir av og til signaler etter hva som er blitt vanlig, ikke bare i følge hva som faktisk er nødvendig for kroppens vel og ve. Det samme gjelder de som spiser for lite eller overspiser.

Anonymkode: 03964...570

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at alt flytende gjelder innenfor de 1,8 l som man trenger. Men det beste er vann ettersom det forhindrer at man får i seg for mye av f.eks. en type te, juice e.l. + man bør skylde munnen med vann på grunn av ph-verdi osv. Derfor bør man helst drikke vann ved siden og etter syrlig drikke, te og måltider.

Anonymkode: 03964...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at teen du drikker er grønn (iogmed at det står Green i navnet) og hvis jeg har forstått det rett så betyr det at den har en god effekt på helsen. Nå er jeg verken lege eller ekspert på noen av disse feltene, men jeg vil tro at helseeffektene av grønn te utveier eventuelle negative sider. Om te hjelper deg å oppnå ønsket menge vann/drikke i løpe av en dag, vil jeg si det bare er positivt.

Forskjell på te og rent vann når det kommer til effekt på hud o.l. kan jeg dessverre ikke svare på... Men jeg fant denne korte artikkelen, som kanskje kan hjelpe? Der står det bl.a. at jo mer grønn te du drikker, jo bedre. Men at 10 kopper om dagen er maks.

Håper jeg hjalp pittlitt iallefall. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, PaperFlower skrev:

Jeg går ut ifra at teen du drikker er grønn (iogmed at det står Green i navnet) og hvis jeg har forstått det rett så betyr det at den har en god effekt på helsen. Nå er jeg verken lege eller ekspert på noen av disse feltene, men jeg vil tro at helseeffektene av grønn te utveier eventuelle negative sider. Om te hjelper deg å oppnå ønsket menge vann/drikke i løpe av en dag, vil jeg si det bare er positivt.

Forskjell på te og rent vann når det kommer til effekt på hud o.l. kan jeg dessverre ikke svare på... Men jeg fant denne korte artikkelen, som kanskje kan hjelpe? Der står det bl.a. at jo mer grønn te du drikker, jo bedre. Men at 10 kopper om dagen er maks.

Håper jeg hjalp pittlitt iallefall. :)

Grønn te er absolutt sunt, men man bør drikke også dette med måte. Jeg har en venn som drakk 5-6 kopper grønn te hver dag i løpet av 4 måneder. Han fikk kraftig leamus i hendene og leggene. Etter flere undersøkelser hos lege der de undersøkte ham bl.a. for M.E., fant de ut at årsaken bare var for mye grønn te.

Anonymkode: 03964...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Grønn te er absolutt sunt, men man bør drikke også dette med måte. Jeg har en venn som drakk 5-6 kopper grønn te hver dag i løpet av 4 måneder. Han fikk kraftig leamus i hendene og leggene. Etter flere undersøkelser hos lege der de undersøkte ham bl.a. for M.E., fant de ut at årsaken bare var for mye grønn te.

Anonymkode: 03964...570

Spør om navnet på legen, for jeg vil gjerne vite hvilken lege som setter grønn te som direkte årsak til M.E. Tror vennen din har misforstått noe.

Anonymkode: a88f4...621

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, PaperFlower skrev:

Jeg går ut ifra at teen du drikker er grønn (iogmed at det står Green i navnet) og hvis jeg har forstått det rett så betyr det at den har en god effekt på helsen. Nå er jeg verken lege eller ekspert på noen av disse feltene, men jeg vil tro at helseeffektene av grønn te utveier eventuelle negative sider. Om te hjelper deg å oppnå ønsket menge vann/drikke i løpe av en dag, vil jeg si det bare er positivt.

Forskjell på te og rent vann når det kommer til effekt på hud o.l. kan jeg dessverre ikke svare på... Men jeg fant denne korte artikkelen, som kanskje kan hjelpe? Der står det bl.a. at jo mer grønn te du drikker, jo bedre. Men at 10 kopper om dagen er maks.

Håper jeg hjalp pittlitt iallefall. :)

Takk :)

Finner bare at te kan ha motsatt effekt, at det faktisk er dehydrerende (motsatt effekt av det jeg ønsker), og andre steder står det samtidig at det ikke er dehydrerende...Men da er det isåfall koffeinen som dehydrerer, og denne teen har ikke noe koffein heldigvis..

Anonymkode: a88f4...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

Finner bare at te kan ha motsatt effekt, at det faktisk er dehydrerende (motsatt effekt av det jeg ønsker), og andre steder står det samtidig at det ikke er dehydrerende...Men da er det isåfall koffeinen som dehydrerer, og denne teen har ikke noe koffein heldigvis..

Anonymkode: a88f4...621

Ja, koffein er dehydrerende så da tror jeg at det er isåfall det som blir pekt ut som synderen i en eventuell kopp te. Men om teen er koffeinfri, er det jo ikke et problem. 

Fant denne artikkelen, og der står det:
"Contrary to common belief that tea dehydrates,green tea provides hydration benefits similar to water.Tea not only rehydrates as well as water does, it also has many other health benefits."

Med andre ord: grønn te er det bare å drikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Spør om navnet på legen, for jeg vil gjerne vite hvilken lege som setter grønn te som direkte årsak til M.E. Tror vennen din har misforstått noe.

Anonymkode: a88f4...621

Nei, de undersøkte om han hadde M.E. og fant ut at det ikke var det. Han fikk leamus i hendene og leggene som følge av for mye grønn te. Det hører derimot med til historien at han må rutinemessige undersøkes hvert år for M.E. på grunn av tidligere funn som kan utvikle seg til M.E. Men so far so good. Og i dette tilfellet var skjelvingene bare grunnet grønn te, IKKE M.E.

Anonymkode: 03964...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de undersøkte om han hadde M.E. og fant ut at det ikke var det. Han fikk leamus i hendene og leggene som følge av for mye grønn te. Det hører derimot med til historien at han må rutinemessige undersøkes hvert år for M.E. på grunn av tidligere funn som kan utvikle seg til M.E. Men so far so good. Og i dette tilfellet var skjelvingene bare grunnet grønn te, IKKE M.E.

Anonymkode: 03964...570

Han har nå sluttet å drikke enhver type te og skjelvingene/leamus har opphørt. Men som sagt det har ingenting med funnene for M.E. å gjøre.

Anonymkode: 03964...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har alle lest eller hørt at det å drikke en grei mengde vann daglig (uten å overdrive) er bra for hud og fordøyelse, og mye mer. Jeg har tørr/dehydrert og uren hud og har hørt at å drikke vann KAN hjelpe litt. 

Spørsmålet er:

Gjelder dette bare rent springvann, eller te også? Jeg drikker kanskje 4 kopper te per dag, er det like bra som å drikke 4 kopper rent springvann? Er det samme effekt? 

Drikker Pukka Cool Mint Green, den skal være koffeinfri.

Anonymkode: a88f4...621

Anbefalingene er en viss mengde væske, ikke nødvendigvis vann, per dag. Væske får du i deg via vann, maten du spiser og f.eks. te. Så ja, te teller med. 

Anonymkode: f4763...dc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjelder også te etter min erfaring,for har hatt nyreprbl.og da sa legen at få i deg drikke, og da mente han all drikke uten sprit selvsagt, men det er for å hjelpe hele systemet i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Plastic Heart

Te er jo vann. Har imidlertid hørt at man ikke skal drikke for mye varmt vann, men fire kopper vil jeg tro er helt innenfor. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis riktig. I mitt tilfelle drakk jeg bare rundt 1-2 kopper hver dag i årevis. Problemet var at jeg ikke følte meg spesielt tørst. Hjernen sendte ikke tørsthetssignaler. Så jeg glemte å drikke. Tenkte ikke på det. Dette fikk flere uheldige følger for kroppen. Så dere som sier at man bare skal drikke når man føler seg tørst, tar feil. Hjernen gir av og til signaler etter hva som er blitt vanlig, ikke bare i følge hva som faktisk er nødvendig for kroppens vel og ve. Det samme gjelder de som spiser for lite eller overspiser.

Anonymkode: 03964...570

Dette er så sant, og det finnes andre eksempler også på at man ikke bare skal drikke når man føler tørste; Jeg har tendenser til å føle meg sulten når jeg egentlig bare er tørst. Jeg føler sjeldent tørste, da må munnen være helt skummete eller tørr. 

Anonymkode: e41e0...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grønn te er absolutt sunt, men man bør drikke også dette med måte. Jeg har en venn som drakk 5-6 kopper grønn te hver dag i løpet av 4 måneder. Han fikk kraftig leamus i hendene og leggene. Etter flere undersøkelser hos lege der de undersøkte ham bl.a. for M.E., fant de ut at årsaken bare var for mye grønn te.

Anonymkode: 03964...570

Det høres ikke ut som om grønn te er "absolutt sunt" hvis det kan ha sånne effekter. Har vennen din vurdert kaffe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, te teller med.

Disse helsefremmende effektene av grønn te er i beste fall oppskrytt, men det er fortsatt 99,9% vann eller noe i den duren. Så lenge det ikke er koffeinholdig drikke eller alkohol (som virker vanndrivende) så teller stort sett alt flytende inn i vann-regnskapet. Vann, saft, te, juice etc.

Anonymkode: b05dd...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefalingene er en viss mengde væske, ikke nødvendigvis vann, per dag. Væske får du i deg via vann, maten du spiser og f.eks. te. Så ja, te teller med. 

Anonymkode: f4763...dc4

Du mener vel EGENTLIG at man skal få i seg en viss mengde VANN? Som man kan få fra diveres væsker, mat og eksempelvis te. Og det totale vannbehovet under normale omstendigheter (dvs når man ikke svetter mye eller har noen sykdom som fører til dehydrering) er 1,5 liter for et gjennomsnittsperson. Det betyr ikke at man trenger å drikke halvannen liter vann eller te. Mye av det kan komme fra mat. De fleste grønnsaker består hovedsaklig av vann, f.eks. Spiser du suppe, så er det også hovedsaklig vann.

Men halvannen liter er et minium, da. Man kan drikke så mye man vil, takket være nyrene, som sørger for at du er i balanse uansett hvor mye du putter i deg. Inntil en viss grense. Man mister salt og mineraler sammen med urinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drikk kun når du er tørst. Ikke overdriv, du risikerer å drukne. 

Anonymkode: b405a...989

Dette er feil. Når hjernen sender signal om at man er tørst, har man allerede drukket for lite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...