Gå til innhold

Rare spørsmål fra intervju


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 timer siden, frksølekopp skrev:

👆🏼 hadde og en sånn episode! De spurte hvor lang tid det tok for meg å komme meg til den jobben. Jeg tenker at så lenge man dukker opp så spiller det ingen rolle! De samme folka spurte om jeg og min samboer er lykkelige, og hva HAN bedriver tiden med. Er ikke lesbisk, men liker generelt ikke at folk antar kjønn på partner :) det værste egentlig var at de noterte alt! Noterte: samboer, studerer, lykkelige osv... Og hvor jeg så meg selv om 5 år privat da :) 

I følge min forrige sjef er det viktigste spørsmålet hun stiller. Om du ikke har en plan tror hun ikke du vil fungere langsiktig hos henne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble spurt om jeg hadde noen helseplager som forhindret meg jobbmessig ( jeg jobber i butikk og dette var også en butikkjobb, veldig rart å spørre om da hun var fullstendig klar over hvor jeg jobbet ). Hadde mest lyst til å si at "det har du faktisk ikke lov til å spørre om!" Gjorde ikke det da. 

Fikk ikke jobben, like greit for hun dama hadde jeg ikke kunnet hatt som sjef.

Anonymkode: 2b08c...ea0

Dette blir det spurt om på min jobb. Det er en bransje hvor man kanskje tenker at det ikke et noe særlig fysisk arbeid, men på min arbeidsplass er det det, med svært begrensede muligheter for tilrettelegging for ansatte. Da er det ikke noe sjakktrekk, verken for søker eller arbeidsgiver, å starte med for eksempel ryggplager i utgangspunktet. 

Anonymkode: d85dc...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, VinterSnø skrev:

I følge min forrige sjef er det viktigste spørsmålet hun stiller. Om du ikke har en plan tror hun ikke du vil fungere langsiktig hos henne heller.

Det kan så være, men det er ikke lov å spørre om man ha planer om å stifte familie, og jeg tolker dette spørsmålet som det. Hva skal man svare liksom? :P jeg svarte forsåvidt at jeg hadde tenkt å kjøpe leil i håp om at de kunne se på meg som en som tenkte å være der lenge og være stabil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble spurt om jeg hadde noen helseplager som forhindret meg jobbmessig ( jeg jobber i butikk og dette var også en butikkjobb, veldig rart å spørre om da hun var fullstendig klar over hvor jeg jobbet ). Hadde mest lyst til å si at "det har du faktisk ikke lov til å spørre om!" Gjorde ikke det da. 

Fikk ikke jobben, like greit for hun dama hadde jeg ikke kunnet hatt som sjef.

Anonymkode: 2b08c...ea0

Dette er er et legitimt spørsmål da arbeidsplassen skal tilrettelegge helsemessige begrensninger som går utover arbeidet i så stor grad det er mulig. 

Anonymkode: d9345...a40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er er et legitimt spørsmål da arbeidsplassen skal tilrettelegge helsemessige begrensninger som går utover arbeidet i så stor grad det er mulig. 

Anonymkode: d9345...a40

Nå er ikke jeg TS, men da syntes jeg vedkommende kunne forumlert seg slik du gjorde :) vet jo ikke om det var det som var saken da :P:fnise: men har blitt spurt om det samme - formulert som deg :)

Anonymkode: 81808...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, frksølekopp skrev:

Det kan så være, men det er ikke lov å spørre om man ha planer om å stifte familie, og jeg tolker dette spørsmålet som det. Hva skal man svare liksom? :P jeg svarte forsåvidt at jeg hadde tenkt å kjøpe leil i håp om at de kunne se på meg som en som tenkte å være der lenge og være stabil. 

Nei, men det er flere aspekter ved spørsmålet enn familie. =) Jeg fikk jo jobben og svarte noe alla " kjøpe hus mer landlig og bruke tid på å pusse det opp". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, VinterSnø skrev:

I følge min forrige sjef er det viktigste spørsmålet hun stiller. Om du ikke har en plan tror hun ikke du vil fungere langsiktig hos henne heller.

Mitt svar på dette spørsmålet bruker å være at jeg tar en dag av gangen fordi jeg har erfart at man ikke kan planlegge alt her i livet og at ingen kjenner morgendagen. Jeg henviser gjerne til CVen min som også viser dette. 

Hvordan skal man planlegge et nytt kjæresteforhold om man er singel f.eks? Og sier man at man ønsker seg barn blir man ikke vurdert. Enda et tullespørsmål.

Anonymkode: 03abc...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, frksølekopp skrev:

Ja, neste gang jeg får slike spørsmål gjør jeg det. Må legge til at jeg var relativt fersk i "gamet". 

Tegne? Oi! Var det en jobb der man må kunne tegne/designe? Typ grafisk design eller no. Hørtes uansett vanskelig ut :fnise:

Jobben hadde absolutt ingen ting med tegning å gjøre. Jeg mistenker at de ville se min kreative tenkning, som er viktig i den type jobb. Jeg syns ikke oppgaven var vanskelig, men litt...rar..? 😜

Anonymkode: 03abc...947

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, VinterSnø skrev:

 

22 timer siden, frksølekopp skrev:

Det kan så være, men det er ikke lov å spørre om man ha planer om å stifte familie, og jeg tolker dette spørsmålet som det. Hva skal man svare liksom? :P jeg svarte forsåvidt at jeg hadde tenkt å kjøpe leil i håp om at de kunne se på meg som en som tenkte å være der lenge og være stabil. 

Vi spør om det spørsmålet hos oss for å se om de har ambisjoner i karrieren. Ingenting med familie å gjøre.

Anonymkode: 3514f...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt svar på dette spørsmålet bruker å være at jeg tar en dag av gangen fordi jeg har erfart at man ikke kan planlegge alt her i livet og at ingen kjenner morgendagen. Jeg henviser gjerne til CVen min som også viser dette. 

Hvordan skal man planlegge et nytt kjæresteforhold om man er singel f.eks? Og sier man at man ønsker seg barn blir man ikke vurdert. Enda et tullespørsmål.

Anonymkode: 03abc...947

Da utgår du som potensiell arbeidstaker hos mange arbeidsgivere. Å ikke ha langsiktige mål og ambisjoner i livet er ikke noe som er særlig tiltalende. 

Ettersom det er et jobbintervju ville det mest naturlige være å vinkle spørsmålet innenfor utdanning og karriere. De som ikke klarer å se relevansen i spørsmålet er vel ikke særlig sterke kandidater uansett. 

Anonymkode: d9345...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da utgår du som potensiell arbeidstaker hos mange arbeidsgivere. Å ikke ha langsiktige mål og ambisjoner i livet er ikke noe som er særlig tiltalende. 

Ettersom det er et jobbintervju ville det mest naturlige være å vinkle spørsmålet innenfor utdanning og karriere. De som ikke klarer å se relevansen i spørsmålet er vel ikke særlig sterke kandidater uansett. 

Anonymkode: d9345...a40

Snakker av egen erfaring her altså. Skjønner jo de ønsker å ha kandidater som har ambisjoner og langsiktig mål, men når man sier privat, så tolker vartfall jeg det som hva jeg skal utenom jobb/utdanning/karriere. Og jeg er en god kandidat på jobber jeg søker og får! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, frksølekopp skrev:

Snakker av egen erfaring her altså. Skjønner jo de ønsker å ha kandidater som har ambisjoner og langsiktig mål, men når man sier privat, så tolker vartfall jeg det som hva jeg skal utenom jobb/utdanning/karriere. Og jeg er en god kandidat på jobber jeg søker og får! 

Mange steder ønsker kanditater som har en hobby og noe nyttig utenfor jobb også. Svaret på dette vil derfor kunne avgjøre om de tror du flytter om noen år eller ikke.

Anonymkode: cbf92...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10 Feb 2016 at 21.33, AnonymBruker skrev:

Dette er et helt vanlig spørsmål, jeg stiller alltid dette på et førstegangsintervju. Man har såklart lov å spørre om kandidaten har helsemessige begrensninger som kan være til hinder for utførelse av jobben.

Anonymkode: dc9d2...3be

Det er ikke lov å stille spørsmål om helse utover dem som er helt nødvendige for utførelsen av jobben, altså skal det være særs relevant i henhold til Arbeidsmiljøloven.

Du skal med andre ord lede en jobb hvor helseopplysninger er helt sentralt for utførelsen av de daglige oppgavene for å stille det spørsmålet.

I min type jobb er det ikke aktuelt å stille spørsmålet fordi det er kontorpreget jobb med møtevirksomhet, men ingen særskilte fysiske utfordringer. Intervjuer har da ikke lov til å spørre om hverken det, graviditet eller religion.

Anonymkode: c484f...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi spør om det spørsmålet hos oss for å se om de har ambisjoner i karrieren. Ingenting med familie å gjøre.

Anonymkode: 3514f...c68

Det jeg synes er interessant med det spørsmålet er at det vitner om manglende innsikt hos arbeidsgiver på hvilke muligheter arbeidstakere flest får av utvikling.

Om ikke deres bedrift tilbyr helt reelle muligheter for en god porsjon folk til å utvikle seg raskt synes jeg en bør droppe det.

I et stort konsultselskap kan det bety endel(er du villig til å jobbe ekstremt mange timer kan du få lede større kontrakter etc) - mens i en ordinær virksomhet er det sjeldent muligheter.

Anonymkode: c484f...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den 9. februar 2016 at 23.31, frksølekopp skrev:

👆🏼 hadde og en sånn episode! De spurte hvor lang tid det tok for meg å komme meg til den jobben. Jeg tenker at så lenge man dukker opp så spiller det ingen rolle! De samme folka spurte om jeg og min samboer er lykkelige, og hva HAN bedriver tiden med. Er ikke lesbisk, men liker generelt ikke at folk antar kjønn på partner :) det værste egentlig var at de noterte alt! Noterte: samboer, studerer, lykkelige osv... Og hvor jeg så meg selv om 5 år privat da :) 

Jeg ble i nåværende jobb spurt om hvor jeg var om 5 år. Svarte vel noe ganske standard, men la deretter til, og hvor tenker dere at dette firmaet er om 5 år? Hva er målet og planen der?

Fikk jobben :)

Endret av Finngirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk spørsmål om jeg var en person som danset på bordet, eller den som satt stille i et hjørne når jeg var på fest. Svarte at jeg var en midt i mellom person. 

De lurte fordi de trengte en som danset på bordet på julebordet :fnise: Jeg fikk jobben! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært på så mange intervjuer . Men på ett fikk jeg spørsmål om jeg hadde barn og om jeg skulle ha fler. Jeg har to barn men hadde ikke tenkt over om jeg skulle ha fler , så ble helt satt ut av spørsmålet . Fikk ikke jobben.   På ett annet skulle jeg selge en kulepenn til to unge menn som intervjuet meg , det Ble litt spesielt . På den tredje skulle jeg fortelle om framtidsplaner ,jeg sa at kanskje det var jeg som ble skjef om noen år ( hadde ingen erfaring , men fikk jobben 😜)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spørsmål om jeg kunne forklare mitt hæye fravær på VGS. Jeg hadde til sammen 3 dager og to timer på de tre årene:vetikke:

Anonymkode: 34e88...136

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...